Gå til innhold

Elins bryllupsdagbok


havsulen

Anbefalte innlegg

Ja - brudgommen gleder seg også - heldigvis!

Men nå er jeg litt skuffa...

Har fått vite at presten som skal lede vielseseremoniene i kirken den dagen vi gifter oss er beryktet for å snakke uforståelig.

Han er dansk, og det trenger selvfølgelig i utgangspunktet ikke å være noe problem, men han er kjent for å snakke fort og snøvlete.

For oss begge er selve vielsen i kirken det viktigste! Det at vi skal bekrefte at vi ønsker å leve sammen resten av livet, det er stort!

Det er klart vi gleder oss til selskapet og samværet med alle gjestene, men vi ønsker at selve seremonien skal få det fokus den fortjener.

Det kommer sikkert til å gå greit uansett, men jeg har virkelig sett fram til en vakker vielseseremoni med en god tale.

Derfor ble jeg litt trist nå...

Har vurdert å spørre en prest jeg kjenner om han vil hjelpe oss. Men det er jo ikke sikkert han kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok mot til meg og spurte presten jeg kjenner om han hadde lyst/tid/anledning. Og: i dag tidlig lå det en nydelig e-post og ventet på meg da jeg kom på jobb! Han har sjekket om det er andre vielser satt opp i hans to kirker den dagen . det var det ikke! Og han har lyst til å vie oss - hurra!

Han skrev masse fint, blant annet at han gledet seg! Han er så flink, jeg husker at han holdt andakter jeg forsto og kunne relatere til. Og det mest spesielle at han kjenner ungdomsmiljøet der jeg vokste opp. Jeg gleder meg til å planlegge vielsen sammen med ham!

Dagens leksjon: spør før du fortviler

Må innrømme at jeg gruer meg til å fortelle presten vi egentlig skulle ha at vi har valgt en annen. Ikke det at jeg tror han ville satt så pris på å få gifte oss - han har sikkert nok å gjøre. Men, det føles litt rart likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt noen saliggjørende timer sammen med verdens vakreste kunstmalerinner i deres atelier. Jeg er så heldig som får være sammen med dem!

Den vakreste av dem alle skal male en akt av meg - som jeg skal gi i morgengave til kjæresten min - åh! Den blir så fin! Jeg gleder meg så til å gi den til ham! Og jeg håper så inderlig at han blir glad for den! Er euforisk av lykke over å få oppleve denne prosessen! :lol:

(bør nok ta helg nå, før jeg tar helt av!)

Har kjøpt undertøy også - som jeg gleder meg til å prøve under kjolen. Håper det passer/ikke synes etc, men jeg kommer til å beholde det uansett, for i en alder av 26 år synes jeg at jeg fortjener undertøy som ikke er kjøpt på H&M :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har bestilt to flasker av alle vintypene som er aktuelle, og vil at vi skal ha en vinsmakingskveld. Så gøy at han finner sin del av bryllupet som han kan ha ansvaret for å planlegge - han kommer til å legge sin ære i å finne gode viner.

Vi har fått e-post fra jenta som var utvekslingsstudent i familien vår for flere år siden. Hun er fra USA og er invitert - og ble glad for å bli invitert.

Nå skal jeg sette av tid til å gjøre ting som jeg har over meg - som overnattingsplanen, for den må foreldrene mine ha for å kunne spørre vennene sine om overnattingsplasser.

Jeg setter jo av tid til masse annet - som oppussingen, trening, å lage gode middager. Vil ha noen bryllupsplanleggingsdater med meg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ringte min forlovedes forlover meg - han planlegger utdrikkingslag om en og en halv uke! Ojojoj! Kjempegøy at han gjør det, jeg tror også at han kommer til å overraske, for det er så lenge til ennå jeg tror ikke min kjære forventer noe!

Jeg ble selvfølgelig satt til å skaffe telefonnumre etc til vennene hans - det må jeg vel klare å skaffe på et vis.

Jeg gleder meg til å se at de overrasker ham! Han fortjener en drømmedag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur med jobbkolleger og ledsagere i helgen. Det var gøy å se hvem alle kollegene bor sammen med, blir jamen bedre kjent av det!

En av mine kolleger overrasket min forlovede ved å si at når han hadde møtt ham, skjønte han hvorfor jeg alltid var så fornøyd! Jeg så at min forlovede ble rørt - det var fint sagt!

Men jeg merket det selv også - det blir jo ganske tydelig hvordan par har det sammen når man ser dem sammen i fem døgn. Noen tar aldri på hverandre, andre snakker stygt til hverandre i andres påhør. Jeg er glad for at andre skjønner at vi er glade i hverandre bare ved å se på oss!

--

Var på ansiktsbehandling i går. Behandleren tok helt av da hun hørte at jeg skulle gifte meg! Hun hadde nemlig hatt et lite borgerlig bryllup selv, og angret seg! Når jeg skulle ha et stort kirkebryllup måtte det skje ordentlig!

Derfor ga hun seg ikke med ansiktsbehandlingen! Hun farget vippene mine brunsort gratis! Det ble kjempefint, også trenger jeg ikke være redd for at mascaraen renner! Det så naturlig ut, også. I tillegg nappet hun brynene mine og ga meg masse gratisprøver på kremer, masker etc. Jeg skal til en ansiktbehandling til hos henne en uke før bryllupet.

Snakket med min forlover. Skjønner at hun planlegger utdrikkinglaget mitt...

Min forlovedes lag er utsatt til juli, når vi er på ferie i hjembyen hans hvor mange av vennene bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plutselig er jeg invitert i to bryllup i sommer!

Et superhemmelig et hvor min venninne skal gifte seg i hemmelighet i tinghuset, og jeg har fått i oppgave å smugle hennes søster og svigermor dit - så vi står og tar i mot dem når de kommer ut! En helt utrolig plan!

Jeg gleder meg på hennes vegne, for jeg vet at hun har hatt lyst til å gifte seg lenge. Men jeg synes litt synd på hennes familie som ikke får ta ordenlig del i det! Skal i hvert fall gjøre mitt beste for at det blir en fin dag - må jo planlegge noe ekstra når jeg er en av de få som vet om det i det hele tatt!

Også fikk vi i går invitasjon til bryllupet til min forlovedes kusine. Så hyggelig! Gleder meg veldig til å være observatør, før jeg selv skal i ilden! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden sist har vi ordnet:

- kjøpt undertøy til meg

- delegert ansvaret for å bestemme vin (og kjøpe den) til pappaen min

- skaffet musikk. Men det er med tre mennesker som aldri har spilt sammen, så her må jeg følge opp at de øver litt og forbereder seg.

- kjøpt engangskameraer

- ordnet fotograf. Hun er så søt! Skal reise dit (to timer hver vei) en gang før bryllupet for å se på forskjellige steder hvor hun kan ta bilder!

- bestilt manikyr og prøvetime hos frisør

Vi har igjen:

- kjøpe veske til meg

- lage bordplan

- lage bordkort

- lage kirkeprogram

- lage meny

- bestille bryllupskake

- spørre venner og familie om de kan bake

- lage overnattingsplan for gjestene

- kjøpe gjestebok

- lage plan over toastmasterens oppgaver

- skrive tale

- planlegge selskap, fredag

- skaffe barnevakt og trillepike

- samtale med presten

- samtale med fotografen

Og: min forlovede har fått ansvar for å bestille brudebukett og knapphullsblomster! Vi snakket om det før, og da fikk jeg inntrykk av at han synes det var så skummelt og at han ville at jeg skulle gjøre det selv. Men så var vi i et selskap hvor han klaget over at han ikke fikk bestemme den! Så nå skal han jamen få lov! Det blir utrolig spennende å se hva han velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde sangkveld hos en god venninne og hennes mann i går, for å forsøke å komme fram til mulige salmer og solistinnslag. Tror vi er på god vei! Kjæresten min spilte gitar, og vi sang trestemt. Spiste eplekake og is og koste oss. Da fikk jeg godfølelsen! Dette er virkelig en del av planleggingen som er viktig for meg! For dette handler jo om stemningen når det viktigste skal skje! Det begynner å gå opp for meg at vi faktisk skal gifte oss!

I helga var jeg i bryllup hos ei venninne. Hun arrangerte alt i hemmelighet, så foreldre/søsken etc visste ingen ting. For å gjøre en lang historie kort så gikk alt greit. Men det var fælt å være borte fra kjæresten min! Jeg liker å holde på med ting og reise og alt vanligvis. Men i det siste har vi gjort så mye at jeg kjenner at jeg helst vil være hjemme - sammen med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga hadde vi samlet opp masse planleggingsting som vi måtte gjøre i byen der bryllupet skal holdes. Dro fredag kveld, til planleggingsmiddag sammen med mine foreldre. De gleder seg, det er i hvert fall helt sikkert!

Vi fikk gjort:

* laget overnattingsplan: hvem av gjestene skal sove hvor! Har klart å plassere alle 75 gjestene hos private, så de skal slippe å betale for hotell etc. Er stolt av omgangskretsen!

* min kjære var hos blomsterhandleren, og bestilte bukett!

* vi prøvesmakte menyen - fire nydelige retter! Eieren av restauranten satt sammen med oss - enda det var lørdag kveld! Trenger ikke være redd for at maten ikke skal være god. Men må huske på å ikke spise så mye! Lørdag spiste jeg alt for mye og ble kjempemett etter to retter!

* søndag dro vi til festlokalet for å snakke om dekking etc. Bondens mor skal pynte med rognebær og korn! Linduker og tinntallerkner! Nydelig!

Vi snakket også om hvor mange plasser det er på hvert bord, etc. Så nå kan jeg begynne og arbeide med bordsettingen. Det var strålende sol da vi besøkte gården, og utsikten var nydelig! Jeg håper det blir greit vær, så gjestene virkelig kan gå omkring på gården og nyte!

* så hadde vi øvelse i kirken, med presten og mine foreldre. Pappa førte meg opp kirkegulvet, og vi gjennomgikk hele liturgien. Det var spesielt å stå foran alteret og prøve!

* Så dro foreldrene mine hjem, og vi hadde samtale med presten. Han forsøkte å bli bedre kjent med Arne, ettersom han kjenner meg fra før. Vi gjenomgikk salmene og snakket om vielsen, men også om ekteskapet generelt. Han sa at det var viktig at vi hadde våre egne interesser, og ga hverandre frihet til å utvikle oss. Tilslutt ba han for vårt ekteskap og tiden fram mot bryllupet. Føltes godt! Og jeg er sikker på at han vil gjøre sitt ytterste! Det eneste som var litt dumt var at han nektet å få betaling. Han sa det var en vennetjeneste. Jeg skulle gjerne ha betalt ham! Han er jo ikke prest i min menighet engang, og må reise i ca en time. Hm... Vil kjøpe en gave til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg på prøve-prøvetime hos frisøren min. Hun ville at jeg skulle ha med slør, bilde av kjolen etc. Så vurderte hun tykkelse og lengde på håret mitt, klipte tuppene og fønet det. Hun skal ikke prøve å sette det opp før den ordentlige prøvetimen uken før bryllupet. Derfor ønsket hun at jeg skulle komme nå, slik at hun fikk se meg og begynne å tenke.

Hun var rolig og hadde mange gode forslag. Gleder meg til prøvetimen! Da ville hun også ta en glansvask med litt rød farge i. Det er det jeg pleier å gjøre selv, men nå har jeg ikke farget det på lenge, slik at frisøren skulle ha frie tøyler.

Så rart - pleier aldri pynte meg masse til vanlig. Det føles helt absurd å bruke så mye tid og penger på det som jeg gjør nå. Og veldig deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde vi et vennepar på grillselskap. Synes vi er flinke som prioriterer slik, selv om vi ikke har kjøkken og må vaske opp i balje... Egentlig har vi jo masse å gjøre med oppussing, bryllupsplanlegging etc. Men jeg vil så gjerne være mye sammen med vennene våre før bryllupet, slik at jeg ikke behøver å ha "oppdateringssnakk" med dem i bryllupshelgen (Hvordan har du det? etc) Det blir nok av slektninger jeg ikke har sett på lenge.

Det var så koselig! De giftet seg i fjor og vi var i deres bryllup. Det er gøy å kunne snakke med henne om hennes erfaringer og hva hun tenkte om de forskjellige tingene. For, på grunn av alle overraskelsene, kan jeg jo ikke snakke med min kjære om alt!

Ringte hotellet hvor vi skal ha bryllupsnatten. Fortalte dem at vi hadde så mange private gjester på alle gjesterom rundt omkring, at jeg måtte sove på hotell fra fredag til lørdag også. De sa jeg skulle på den samme suiten som vi skal ha lørdag til søndag! Da kan alle toalettsakene mine, morgengaven etc stå der hele helgen. Så deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden sist har vi:

- spurt venner og familie om de kan bake kaker - har 13 til nå...

- laget overnattingsplan for gjestene - alle får overnatte privat!

- planlegge meny til selskap, fredag

- spurt ei jente om hun kan være barnevakt og trillepike

- hatt samtale med presten og øvelse i kirken

OG: bestilt bryllupskake - en etasje med frukt (til meg!) og to etasjer med valnøttkrem og marsipan (til min kjære)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NÅ reiser vi på ferie. Først en uke på min kjæres hjemsted på Sørlandet - åh! Reker! Skjærgård! Ja!

Så en uke hjemme, men montering av vårt nnydelige nye kjøkken. Gleder meg til å våkne hjemme uten å måtte gå på jobb!

Har masse jeg skulle ha gjort på jobben. Håper at jeg klarer å ikke tenke på det - er motivert til å gjøre en kraftinnsats når jeg kommer tilbake!

I går sa min kjære at han gledet seg til bryllupsreisen mer enn til ferien nå før bryllupet. "For nå skal vi være gjester - da skal bare vi to være sammen, og det er det beste", sa han. Det er sant. Men jeg gleder meg til å ha tid til å lese bøker, planlegge litt og sole meg.

Tok fransk manikyr i går (skal i bryllup til hans kusine i morgen - generalprøve! : ) Nydelig! Håper dama som skal gjøre det for meg i min hjemby er like flink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tabby

Heisann. Nå nærmer det seg den store dagen. Det virker jo som dere har det meste under kontroll selv om dere gifter dere et annet sted enn der dere bor. Hvordan gikk det med generalprøven? Du ble vel bare enda mer spent på deres egen dag nå? Det følte jeg i hvert fall da vi var i bryllu tidligere i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at det har skjedd så utrolig mye siden sist! Har vært på nydelig Sørlandssommerferie. En uke med sol, båtturer, reker, vennebesøk og ro. Bodde hos mine kommende svigerforeldre. Det gikk greit.

Første helgen vi var der var vi i bryllup. TOTALT forskjellig fra det vårt, så det var gøy å se! Tror paret hadde en nydelig dag, men det var litt av et kultursjokk for meg. For det første var det alkholfritt. For det andre var de fleste gjestene fra misjonsmiljøet, noe hele dagen bar preg av. Det var spesiell forbønn og velsignelse i kirken. De hadde med sin egen forstander til å holde tale. Vi sang bordvers og salmer. Det var 30 kaker, men ingen dans. Ikke mye samtale heller egentlig, for vi satt over fem timer tilbords. Så var det fotografering, kaker og underholdningsinnslag helt til selskapet var over. Jeg fikk høre at jeg hadde for kort kjole :lol: , men ellers klarte jeg meg bra, synes jeg!

Den andre helgen kom mine foreldre kjørende. De bodde også hos svigers - flinke! Jeg var så stolt av dem - kjørte sju timer hver vei for å bli bedre kjent. De har møttes en helg før - i Oslo hos oss, men nå ble de enda bedre kjent. Vi fikk diskutert bryllupsdetaljer, og jeg tror alle fire foreldrene er mer avslappet nå.

Samme helg ble min kjære hentet av sine venner - til utdrikkingslag! Han fikk champagnefrokost, solgte julitrær, sto på vannski (naken!), og måtte svare på masse spørsmål om meg og min familie. Jeg var så imponert over gjengen hans - to kom kjørende fem timer fra Oslo, og de hadde planlagt en nydelig dag for ham! Han kom lykkelig og akkurat passe medtatt hjem.

Denne uken har vi vært hjemme for å pusse opp kjøkkenet. Det meste er ferdig nå!

Har handlet:

- gjestebok med svart papir

- materiell til bordkort (CD-er og silkebånd)

- noter til soloinnslag og brudemarsjen ut

Min kjære skal mest sannsynlig synge i kirken - er så stolt!

Har begynt på bordplanen.

Denne helga har jeg en mistanke om at noen kommer til å hente meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tabby

Høres ut som dere hadde en flott ferie! Så flott at foreldreparene er interessert i å treffes slik.

For kort kjole ja... :lol: Det er alltids noen ting man ikke får til å passe for alle. Hvor kort var den da? Lårkort eller til knærne? ;)

Masse unnagjort for dere. Lykke til med kommende utdrikningslag. Venter spent på referat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min antagelse var riktig: lørdag formiddag hørte jeg plutselig et rabalder som kom farende ned kjellertrappen. Der sto sju av mine beste venner - utkledd i fotballdrakter. Vi spilte jo fotball da vi var mindre - så nå var det tid for fotballkamp.

Vi hadde draktene til mitt gamle lag, og min forlovers gamle lag (spilte på rivaliserende lag, nemlig...) Det ble 1-1! Naboene vil nok ikke glemme den kampen på lenge. Min seks -måneder-på-vei-venninne, tok sklitaklinger så det sto etter, fikk kynnere, og da tok hun det bare litt med ro ved å stå i mål.

Så måtte jeg til nærmeste bensinstasjon og gjennomføre et pinlig kjøp.

Deretter fikk jeg øreklokker og bind for øynene. Bassen ble slått så hyøyt på bilstereoen at selv om jeg ikke hørte noe, kjente jeg det i hele kroppen. Flere runder i rundkjøringer og andre villedninger hadde ikke vært nødvendig - jeg hadde ikke anelse om hvor vi kjørte. Så - plutselig var vi på Kjeller ved Lillestrøm - og jeg fikk bindet av øynene. Da jeg så flyene var jeg helt sikker på at jeg måtte hoppe i fallskjerm, og ble VELDIG nervøs! Da den kjekke piloten dukket opp i skinnjakke og fortalte at jeg "bare" skulle fly et åpent småfly sammen med ham, ble jeg så glad! Lettelse!

Det var et åpent fly, så jeg kjente lufta mot ansiktet og så alt så tydelig! Han kjørte rundt og rundt med en vinge rett ned og en rett opp, han kjørte høyt, lavt, ned og fort opp igjen. Jeg skulle gi signal om jeg hadde det bra - og da jeg gjorde det - fortsatte han med kunstene! Kjempegøy! Vare ikke nervøs i det hele tatt, for jeg tenkte at dette kom jeg bare til å gjøre én gang i livet, og da kunne jeg like godt nyte det!

Så dro vi hjem til min forlover - for lasagne og ostekake! Hun dekket langbord og vi satt leeeeenge og spiste! Kjempekoselig! Det var så deilig at det var godt tid til å sitte å snakke.

Jeg fikk gaver fra alle - anonymt i en pose, og så måtte jeg pakke opp og gjette hvem de kom fram, og hva historien bak var. Klarte tre av sju - med tvangsdrikking av tyrker som resultat. Koselige gaver - alle hadde funnet fram til fine historier å fortelle!

Sent på kvelden var det tid for spørrekonkurranse - min forlovede hadde svart på mange spørsmål - og jeg måtte gjette hva han hadde svart. Det var vanskelige spørsmål - men han hadde vært så flink til å svare - "åååååh, så søt han er" - var omkvedet rundt bordet. Er så stolt!

Ble sittende til tre, glad og takknemlig overfor mine venner som hadde arrangert en så spennede og koselig dag! (og da jeg dro hjem fikk jeg med brudekjolen min i drosjen - skal nemlig på prøvetime for å få den tilpasset snart) - rart å sitte med den store posen på fanget på veien hjem) Nå nærmer det seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Deilig med vel overstått utdrikningslag? ;) Nå slipper du i hvert fall å grue deg mer til hva som kan komme... Det høres ut som du hadde det flott på utdrikningslaget ditt. Så tøffe venninner du har, jeg mener det er ikke alle som ville tatt sklitaklinger i 6 mnd altså.

Kos deg med prøvetimene du har nå fremover da, og nyt den siste tiden som ugift. Nå er det ikke lenge igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har begynt å mase om at han er redd for musikken. Han vil bestille en spillemann. Det er flere uker siden han først nevnte det, men han har ennå ikke gjort avtale med ham.

Dessuten hadde han bestilt bryllupskake, uten at jeg hadde fått beskjed. Så nå må jeg avbestille min. Flott at han engasjerer seg altså, men det hadde jo vært fint om jeg fikk beskjed på forhånd!

Prøvde kjolen i går. Den må sannsynligvis syes inn over brystpartiet - jeg har gått ned noen kilo (tror jeg, har ikke vekt hjemme), og det synes på kjolen!

Har satt opp et utkast til bordplassering. Vil at alle par skal sitte ved hverandre, og at alle i tillegg skal sitte ved noen de kjenner.

Må avtale et møte med min kjære toastmaster - men utsetter det til jeg har fått litt mer oversikt over kjøreplanen.

Holder på å lage en "hvem-er-hvem"-oversikt over alle gjestene, som skal stå i sangheftet. Vanskelig å finne på noe morsomt om alle - noen (av hans tanter etc...) har jeg rett og slett ikke peiling på hva holder på med utenom jobben... :wink:

Må få lånt en salmebok et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...