Gå til innhold

Elins bryllupsdagbok


havsulen

Anbefalte innlegg

I går bestemte jeg meg for kjole - og nå er den min!

Det føles helt utrolig - jeg drømte om kjoler i hele natt - husker bare at jeg våknet med kjolen på netthinnen, snudde meg igjen og sov videre, for så å våkne igjen av kjolen - hihihi.

Det var to kjoler som var i finalen. Forloveren min tok seg fri fra jobben (snilleste jenta!) - og vi dro med tog fra Oslo til Asker for å prøve den ene utvalgte. Med den friskt i minne dro vi rett tilbake til Oslo, der den andre finalekjolen befant seg. Den har jeg prøvd før - og det var ikke tvil! Den er den nydeligste til meg!

Jeg prøvde både med kort og langt slør, med og uten tiara - alt er fint! Har betalt depositum - nå er den min! Hurra!

Da jeg kom hjem til kjæresten, smilte jeg fra øre til øre hele kvelden. Vi kaller brudebutikkene for "de hemmelige butikkene" som et kodeord oss i mellom. "Nå er jeg ferdig i den hemmelige butikken", strålte jeg. Han skjønte selvfølgelig med en gang at det betydde at jeg hadde bestemt meg for kjole, og var kjempeglad på mine vegne (og kanskje også litt nyskjerrig! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I helgen arrangerte vi visning for å selge leiligheten min. Vi var ganske febersyke begge to, men var så flinke: ryddet, vasket, pusset vinduer, kjøpte blomster, snakket med alle de rare menneskene som kom - åh!

Det var også en tøff helg fordi min bestemor er alvorlig syk og skal gjennomgå en stor operasjon. Vi fikk besøkt henne flere ganger.

Og sånne kraftanstrengelser demonstrerer for meg at vi kommer til å få det fint sammen! For vi hjelper hverandre og samarbeider bra - også når alt ikke er som det skal.

Det er jeg så glad for! For det er ikke på grunn av festen jeg gifter meg med kjæresten min! Men på grunn av alle hverdagene som jeg gleder meg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg forsøke å få oversikt over hva jeg har gjort og har igjen:

Dette er ordnet:

- forlovere

- frisør for meg og min forlover, inkludert prøvetime

- brudekjole (hurra!)

- kirke

- transport av gjestene fra kirken til festlokalet, via enkelte severdigheter

- festlokale

- servitører (ordnes av utleier av festlokalet)

- catering fra en restaurant

- meny

- gjesteliste

- toastmaster

- bryllupsreise

- bestille kaker

- bestemme vin (og kjøpe den)

Vi har igjen:

- kjøpe materiell til invitasjoner, lage dem og sende dem ut

- klær til min forlovede

- brudesko, slør og undertøy

- brudebukett og kanpphullsblomster

- lage overnattingsplan for gjestene

- skaffe musikk

- skaffe fotograf (har reservert en, men vil gjerne ha en annen)

- lage bordplan

- lage bordkort

- lage kirkeprogram

- lage meny

Håper punktene fra den andre listen kan flyttes til den første etterhvert... : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har laget et forslag til invitasjoner!

Det ble et lag med tykt kremhvittpapir med noen røde blomster utenpå, et kremhvitt gjennomsiktig papir inni. Vi bretter det på langs to ganger, og forsegler med lakksegl med min forlovedes familiesegl! (Hans morfars gamle...) Det ble lekkert, og det var gøy å lage det sammen! Heldigvis går begge arktypene i printer, så det meste av teksten kan printes rett på. Skal skrive navnene utenpå arkene, og adressene på konvoluttene for å gjøre det litt mer personlig.

Min forlover har godkjent dem, hehe - nå må bare våre foreldre godkjenne teksten... : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Måtte arrangere eveakuering av kjolen min før helgen! Hadde nemlig hentet den fra salongen, for de har ikke plass til at den henger der fram til tilpasningstimen i august.

Så - hadde jeg den på jobben fram til jeg skulle levere den til min forlover. Og så ble det innbrudd! da jeg kom på jobben og så at alarmen var sabotert fikk jeg puls i hundre! Det kunne ikke værw MULIG at jeg skulle være så uheldig... Heldigvis hadde tyvene ikke tatt den med seg! Åh... Nå henger den fint hos min forloverengel. Jeg har lovet å aldri være så slem mot den mer...

Var på forretningsreise til Molde fra onsdag til torsdag - og tror jegmuligens fant smykkene jegvil ha. Jeg gikk nemlig forbi en gullsmed, og der så jeg noen varmt fargede perler. tror nemlig ikke jeg kler hvite perler så godt. Disse ferskvannsperlene var svakt gyldne - jeg prøvde dem, og skal få dem sendt snart. Gleder meg så til å se om de passer til kjolen!!! (En sjanse å ta selvfølgelig, men passer de ikke, så vil de være verdens fineste festsmykke. De var myyye billigere enn saltvannsperler også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Laget ferdig de fleste invitasjonene i påsken (hytte på fjellet). Hadde printet ut det meste hjemmefra. Det som gjensto var å feste to ark med en malje (og man tager hva man haver, så det ble en øks som hjelpemiddel... :)

Så brettet vi arket i tre deler, og forseglet med vokssegl. Det ble så fint! Og da trodde jeg at jobben var gjort. Men så gjensto å skrive alle navnene på invitasjonen og på konvoluttene. Lete fram adresser: skriver han egentlig med bindestrek? Er det Birte med th? Hva heter den nye kjæresten hans? Etc... Så det tar nok noen dager før de kan sendes i den røde kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fredag var vi kjempeflinke - brukte kvelden til å gjøre ferdig alle invitasjonene, skrive på konvoluttene etc. Og lørdag dro vi på Posten for å kjøpe pene frimerker, og sende dem. Det var skummelt å slippe dem ned i kassa - håper postmannen er snill mot dem! : )

Tenk - i dag, når folk kommer hjem fra jobb, så ligger invitasjonen i postkassa! Gleder meg så til folk begynner å melde sin ankomst - håper så mange som mulig kan komme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gifter dere på min bursdag!

Blir så imponert når jeg leser hvor organiserte dere er. Og invitasjonene hørtes fine ut, litt like våre.. :D

Vi har også sendt ut, og flere ringte allerede første dag! Men jeg hadde håpet at flere kunne ringe, for vi har nemlig "overbooket".. :oops: Dessuten har vi "venteliste" på gode venner som vi har lyst til å invitere. Men familie først.. Ja, ja. Ikke sånn at jeg ikke vil at noen skal komme, men hvis de først ikke kan, så burde de si fra så raskt som mulig. For da kan vi sende ut invitasjoner til andre!!

Flink du er som fant kjole! I hvilken butikk? Jeg skal runden, men er nok sent ute.. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener med å svare på invitasjonene! Vi har også en "venteliste" med venner som jeg gjerne vil be, hvis noen av de andre ikke har anledning til å komme. Derfor har vi satt relativt kort svarfrist (1. juni), slik at vi skal rekke å be andre.

Føler meg ikke så godt organisert, akkurat - mange dager tenker jeg ikke på bryllupet i det hele tatt. Det blir mer slik at vi har frister for når ting MÅ gjøres, og følger dem. Jeg ønsker jo ikke at det skal bli noe stressprosjekt! Dessuten har jeg tatt et valg på at jeg ikke skal bekymre meg for alle detaljene. For eksempel ANER jeg ikke hvilke servietter, lys etc som kommer på festbordet - det er andres ansvar, og det føles helt greit! :wink:

Lykke til med kjoleprøvingen, Felix! Hvis du følger intuisjonen din, kommer du sikkert til å finne en kjole du trives med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg kjøpt sko!!! OG: fant heldigvis noen som både er gode og elegante. De kostet 1000 kroner på Unik brudestudio i Akersgata, men jeg har hørt for mange advarsler om bruder som får vondt i bena, så jeg synes det er verdt det!

De har stropper rundt ankelen, bred hæl som ikke er altfor høy, og er ivory-farget, som kjolen. Så gøy!

Nå gjenstår "bare" slør, strømper, og eventuell hårpynt.

Lurer på om jeg skal ha et chiffonslør også, i tilfelle det blir kaldt, for vi skal jo være endel ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag var jeg med min kjære på klesprøving - og åhhhh!!!! Han ble så fin! Han prøvde både sjakett og kjole og hvitt, og kledde begge deler, synes jeg. Han skal tenke seg om i helga.

Han prøvde blant annet en gyllen vest, som vil passe perfekt! til kjolen. Men han skal selvfølgelig få velge helt fritt hva han vil ha. Det viktigste er at han selv føler seg fin! For fin kommer han til å se ut uansett!

Samtidig kjøpte jeg slør (i hemmelighet) Så nå mangler jeg bare undertøy og strømper!

De første påmeldigene har begynt å komme. Mitt søskebarn kommer sammen med sin mann og sin lille baby - helt fra Nord Norge. Åh... de har ikke så god råd, og jeg synes nesten det er for galt at de skal betale masse penger for flybillett og sånn. Men de har jo valgt det selv! Gleder meg så over at de vil komme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har vært i den hemmelige butikken, jeg!" proklamerte min kjære fornøyd. Så nå har han bestilt antrekk, og jeg får ikke vite hva det er! Hadde jo ikke trodd jeg skulle få vite det heller, før han inviterte meg med på prøvingen. Men det var altså alt jeg fikk vite...

Jeg er sikker på at han kommer til å bli fin uansett. Åh... så spennende det er!

Og nå vet jeg hvordan han har det hver gang jeg kommer hjem og vifter med en hemmelig pose han ikke får se... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt hadde jeg mareritt. Pleier sjelden huske hva jeg har drømt, men i natt våknet jeg med alle detaljer klart i minnet: det var bryllupsdag, alle stresset rundt meg. Jeg hadde bare kjolen, måtte dra til butikk og prøve sko, slør etc. Jeg var helt fortvilet fordi jeg ikke fant noe som passet. Tilslutt hadde jeg endelig klart å få kjøpt alt jeg trengte, men da kom jeg på at jeg ikke hadde vært hos frisøren! Og det var det ikke tid til, for nå måtte jeg dra til kirken... Ojojojojoj. :-?

Hva kan slike drømmer bety, tro? Jeg er jo egentlig rolig, og ikke bekymret for bryllupsplanleggingen (ennå i hvert fall :wink: Så det er godt at min underbevissthet hjelper meg med å bearbeide saker og ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er så heldige! I helgen hadde vi flyttedugnad med venner og familie. Fint hvis vi kan få flyttet de tyngste tingene, tenkte jeg. Men det stoppet ikke der - vi fikk låne to store varebiler, og i løpet av tre turer var alt flyttet. ALT! Alle esker, alle møbler. Og alt fra tre boder. Jeg var helt sjokkert!

Ei venninne kom med treåringen sin, som sprang ivrig med en og en ting opp og ned trappene. Forloveren min kom innom med sin mann og deres to barn. To av min forlovedes sterke venner bar og bar og bar.

Vi hadde pauser ofte, da: kakeselskap fordi broren min hadde bursdag, og grillet til middag. Flere av flyttehjelperne hadde sagt at de måtte gå etter bæringen, men de ble til grillingen fordi de synes det var så hyggelig. Som om ikke det var nok begynte folk å vaske da vi hentet det siste søndag morgen. Så jamen ble ikke leiligheten vi flyttet fra vasket også!

Vi har verdens beste familie og vennegjeng!

Jeg er så takknemlig!

Og så til poenget - som knytter dette til bryllupsplanene mine: Etter at alle hadde dratt på søndag begynte jeg å gråte! Jeg var så takknemlig, og jeg kunne ikke skjønne hvorfor alle er så snille! Egentlig var jeg kjempeglad, så det var gledestårer. Men så sentimental! Og da tenker jeg på bryllupet! Jeg kommer til å gråte og gråte! Bare tanken på talen fra pappa kan gi meg tårer i øynene! Og talen min - til min kjæreste! Åh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden forrige gang jeg gjennomgikk "må-gjøre-listen" - har vi ordnet følgende:

- leid klær til min forlovede

- kjøpt brudesko og slør

- skaffet fotograf som skal være med fra hele tiden fra vielsen til middagen

- sendt ut invitasjoner

Vi har igjen:

- bestille bryllupskake

- spørre venner og familie om de kan bake

- bestemme vin (og kjøpe den)

- kjøpe undertøy til meg

- bestille brudebukett og kanpphullsblomster

- lage overnattingsplan for gjestene

- skaffe musikk

- lage bordplan

- lage bordkort

- lage kirkeprogram

- lage meny

- kjøpe gjestebok og engangskameraer

- lage plan over toastmasterens oppgaver

- skrive tale

- planlegge selskap, fredag

Ja - det var det jeg kom på... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen var vi hos mine kommende svigerforeldre for å feire 17. mai. De er snille! Vi får alltid masse god mat, og de er så positive til alt vi gjør.

Broren hans var også der, med sin kone og deres tre barn (som de har fått på fire år, så de har det rimelig travelt...) Fikk holde den minste babyen masse, det var koselig!

I tillegg så vi tanta og onkelen, søskebarna, bestemora etc - det er fordelen med å bo i en liten by - de er der alle sammen, og det er derfor det er så hyggelig å feire 17. mai der.

Men så sa tanta at det var ikke sikkert at onkelen og søskenbarnet kunne komme - fordi de skulle på et hundestevne!!! Jeg holdt på å dette av stolen - er det mulig?

Men det er det altså.

De gode nyhetene er jo at jeg kan be de av vennene våre som står på venteliste. Men jeg hadde virkelig trodd at de som ikke kom hadde litt bedre unnskyldninger. Kanskje det bare er jeg som synes det er en ære bli bedt i bryllup?

Fra min side har jeg ennå ikke hørt om noen som ikke kommer - og ca 10 av dem kommer helt fra Troms med fly! Det er langt, det!

Stakkars bestemora - hun har lyst til å komme, men barna hennes sier at hun ikke kan fordi hun er over 90 år, og reisen vil bli for lang. Jeg håååper inderlig at mine barn ikke sier slik til meg hvis jeg blir så gammel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Venneparet vi ba litt senere, ringte samme dag som de fikk invitasjonen og sa at de gjerne ville komme - så hyggelig! Hun har til og med en baby som er fire måneder gammel, men lar ikke det stoppe seg, så det er imponerende! Det minner meg på at jeg må huske å

* skaffe barnevakt/trillepike

I helgen har vi hatt det så fint: spist taco, drukket vin, revet den gamle kjøkkeninnredningen, gått tur i skogen, handlet baderomsmøbler, spist vafler, besøkt naboene på begge sider. Ikke spesielle ting - bare helt vanlige ting. Men det er det som er så fint - at vi trives så godt sammen i hverdagen! Det er jeg så takknemlig for. Av og til når jeg tenker på det, kjenner jeg en smerte - for jeg er så inderlig redd for at noe skal skje (en ulykke feks)! Jeg tenker av og til at vi har det altfor godt - at noe fælt kommer til å skje. Og da blir jeg så redd, for jeg kan ikke tenke meg et liv uten ham. Det er ikke slik at jeg går og tenker på dette konstant, men av og til slår tanken meg.

Jeg er så takknemlig for at vi skal leve sammen, og håper vi får mange, mange år med hverdager! Mer trenger jeg ikke! Jeg har ikke drømmer om materiell velstand eller en voldsom karriære. Jeg ønsker meg bare en hverdag sammen med ham jeg er glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Så fin bryllupsdagbok du har laget! Høres ut som dere er på god vei til å få den dagen dere ønsker også. Lykke til med den videre planleggingen og den store dagn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på grillfest onsdag før Kristi Himmelfartsdag, hos en kamerat av min forlovede. Masse venner der som skal komme i bryllupet vårt, blant annet min kjæres forlover. Litt ut på natten hørte jeg en tale fra min kjære: Atle! Du må ikke glemme ringene! Du må sy dem fast i dressen!

Dette ble gjentatt flere ganger... Og etterpå skjønte jeg hvorfor han hadde inprentet dette akkurat da - han har nemlig sett Rema1000-reklamen på TV, hvor forloveren glemte ringene. Hihi, han er så søt!

Svarfristen på invitasjonene gikk ut 1. juni, og ojojojojoj! Det kommer så mange! Fra Nord Norge, Sørlandet, Bergen, Trondheim - åh! Jeg blir faktisk helt matt når jeg tenker på det! Tenk at så mange vil bruke penger og tid på å reise så langt... Håper at de gleder seg! Det gjør i hvert fall vi!

I helgen har vi kost oss hjemme, inni mellom all oppussingen. Fokuset er nå på å få vegger, tak og golv klart i kjøkken og stue, før kjøkkenet kommer i begynnelsen av juli. Det må gå!

Når det er ferdig skal jeg ikke ofre en tanke på huset før etter bryllupet. For da vil jeg heller kose meg med bryllupsplanleggingen. Nå som folk har takket ja, kan vi begynne å sette opp lister over hvor folk skal sove/bordplan etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...