Gå til innhold

Flere religiøse gir mer vold


Donnie Darko

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Alf Kaida

Min hovedteori er først og fremst at det er flere voldelige som gir mer vold, men religionsteorien er heller ikke dårlig. De fleste religiøse skrifter egner seg ganske godt til splattersfilmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/11/03/448287.html

Jeg syns ikke dette var så overraskende i det hele tatt. KR-Øst sliter vel litt med å svelge dette siden han mener vårt samfunn har blitt værre pga sekulariseringen. men men. Da tok han visst feil gitt..

Jeg vet ikke hvorfor du har så mye i mot kristendom, men det er tydeligvis at du ikke bryr deg særlig om å tenke over det du henger deg på, når det gjelder negative ting om den.

Men nå skal du for det første få vite at jeg og mine medkristne absolutt ikke er religiøse på noe sett.

For det andre så står det ingenting i denne artikkelen om at det er de religiøse som utøver volden. Det er mest sannsynlig at det er de religiøse/kristne som er voldsofre,

hvis det da ikke dreier seg om helt vanlig muslimsk adspredelse.

Siden det er spesielt nevnt at dette ikke dreier seg om land hvor islam råder, så kan en her anta at artikkelforfatteren er enten muslim, muslimvenn eller også en religions/ kristendomshater.

For det tredje så bør du tenke over om det kan ha forekommet vold i alle de landene som før var kristne, men som nå er muslimske.

Hvis du vil virke seriøs, bør du stille spørsmål om hvem som utøver volden, fremfor å fortelle hva slags livssyn som har flest tilhengere i disse landene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie

Det er vel innlegg som ditt som skaper fordommer mot kristne, KR-øst. Hvis du lurte på det. Mange kristne som ikke er så begeistret for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel innlegg som ditt som skaper fordommer mot kristne, KR-øst. Hvis du lurte på det. Mange kristne som ikke er så begeistret for det.

Nei da, dette har jeg aldri lurt noe på. Men du mener altså at vi skal godta alt negativt og alle løgner som blir skrevet om oss kristne?

Det er utrolig hvordan mange sluker allting rått når det gjelder negativ omtale av kristne. For mange er dette nesten sykelig,

Men jeg må jo tilgi dem, for jeg forstår jo at de ikke har peiling på hva kristendom er for noe. De som ser på kristendom som noe negativt, vet jeg at ikke har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_RPM_*
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/11/03/448287.html

Jeg syns ikke dette var så overraskende i det hele tatt. KR-Øst sliter vel litt med å svelge dette siden han mener vårt samfunn har blitt værre pga sekulariseringen. men men. Da tok han visst feil gitt..

Hei, du glemte meg, ikke vet jeg helt hva sekularisering betyr, men om det betyr mindre Kristustroende i Norge, må jeg si landet sliter, hørt om sommerfuglslaget som kan skape et uvær på den andre siden av jordkloden, jeg mener fordi jeg ikke trodde i ungdommsårene at om jeg fortsatt ikke ville trodd, så hadde jeg vært med på å bryte ned samfunnet med vold, ran, jeg var jo inne i et hardt narkomiljø, men kom meg salig ut av det. De mange som blir omvendt og troende, begynner livet med et håp som gir fremgang, ikke bare for dem selv, men for landet. Jeg opphøyer ikke kristne, jeg opphøyer Gud fordi Han er god mot oss, men er vi saltet i verden, ja da hindrer vi forråtnelse.

Om jeg prøver med min egen kraft vil jeg slite meg ut, for det onde har et godt balletak på verden. Men Gud som styrker meg, gir meg håp. Du må forvente KR-Øst at motgang vil du få, men rettferdighet har du rett på så lenge den eksisterer i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det andre så står det ingenting i denne artikkelen om at det er de religiøse som utøver volden. Det er mest sannsynlig at det er de religiøse/kristne som er voldsofre,

hvis det da ikke dreier seg om helt vanlig muslimsk adspredelse.

I usa så er det ca en-til-en forhold mellom kristen tro i fengsel og i samfunnet ellers (ca 70% er kristne i samfunnet og det samme i fengsel). For ateister er det et 25-til-1 forhold (ca 5% er ateister i samfunnet. Omlag 0.2% er det i fengsel).

Så som kristen amerikaner er det 25 ganger større sannsynlighet for at du er kriminell enn hvis du er ateist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legges i ordet kristen? Har litt vanskelig for at, selv i USA, at 70% er troende.

Rundt 90% av amerikanere ser på seg som troende innen forskjellige religioner. Religion er viktig for amerikanere. Om de "practise what they preach" er derimot noe helt annet.

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I usa så er det ca en-til-en forhold mellom kristen tro i fengsel og i samfunnet ellers (ca 70% er kristne i samfunnet og det samme i fengsel). For ateister er det et 25-til-1 forhold (ca 5% er ateister i samfunnet. Omlag 0.2% er det i fengsel).

Så som kristen amerikaner er det 25 ganger større sannsynlighet for at du er kriminell enn hvis du er ateist.

Om man ikke er en erklært ateist, er det ikke dermed sagt at en er en gjenfødt kristen.

Det er dessverre mange som kaller seg kristne i dag, men som vegrer seg for å si at de tror på Jesus. Og det er mange som heller ikke riktig vet hva de tror på. Dette ser vi også blant prestene her i landet.

Den som er en kristen i ordets rette betydning, er ingen kriminell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men KR-øst. Påstanden din om at det blir mer vold i samfunnet hvis det sekulariseres mer er vel herved tilbakevist? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest en tilsvarende artikkel om forskere som hadde undersøkt korrelasjon mellom religion og utdanning. Konklusjonen var at andelen religiøse synker med økende utdanning. Det virker også logisk på meg. De fleste utdannelser legger vekt på krav til etterprøvbare bevis, og det er mangelvare i religionene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LilSweetie
I usa så er det ca en-til-en forhold mellom kristen tro i fengsel og i samfunnet ellers (ca 70% er kristne i samfunnet og det samme i fengsel). For ateister er det et 25-til-1 forhold (ca 5% er ateister i samfunnet. Omlag 0.2% er det i fengsel).

Så som kristen amerikaner er det 25 ganger større sannsynlighet for at du er kriminell enn hvis du er ateist.

Jeg tviler på at det er religionen som er det avgjørende der. I USA er det primært intellektuelle som er ateister, og jeg vil tro det er det som gjør utslaget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det er religionen som er det avgjørende der. I USA er det primært intellektuelle som er ateister, og jeg vil tro det er det som gjør utslaget her.

Det er sant det, og jeg har nevnt i tilsvarende debatter her før at løsningen ikke er at den jevne mann blir ateist. Det hele var bare en kommentar til KR-øst om at han trodde muligens det var andre enn kristne som bedrev kriminielle handlinger i typiske kristne land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men KR-øst. Påstanden din om at det blir mer vold i samfunnet hvis det sekulariseres mer er vel herved tilbakevist? eller?

Nei, absolutt ikke. Jeg skiller sterkt mellom religiøsitet og kristendom.

Det finnes flere religioner i dag hvor utøverne gjerne dreper kristne, og spesielt hvis de prøver å omvende dem. Dette skjer stadig blant både muslimer og hinduister.

Og jeg ser i så måte ingen forskjell på om et samfunn er sekularisert, som du kaller det, eller om det er religiøst.

Min påstand har alltid dreid seg om hvorvidt et samfunn er kristent eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det står jo at moderne demokratier hvor en høy andel av befolkningen er religiøse – har flere sosiale problemer enn samfunn som i stor grad består av agnostikere og ateister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo at moderne demokratier hvor en høy andel av befolkningen er religiøse – har flere sosiale problemer enn samfunn som i stor grad består av agnostikere og ateister.

Ja, og hva så?

Forstår du ikke hva jeg mener?

Jeg er enig med deg. Dette ser vi jo i både arabiske-, afrikanske- og asiatiske land.

Det stod jo også at Norge, som regnes som et kristent land, var av de absolutt bedre stilte i denne undersøkelsen.

Det jeg har nevnt tidligere, er at steder og bydeler, men også at større landområder er blitt mindre utsatt for vold, når befolkningen på disse stedene har blitt kristne.

Jeg har ikke nevnt forskjellen på steder med religiøse og ikke religiøse mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod jo også at Norge, som regnes som et kristent land, var av de absolutt bedre stilte i denne undersøkelsen.

Norge har med de andre skandinaviske landene størst andel ikke-religiøse mennesker i den vestlige verden. Kun omtrent 1/3 av Norges befolkning tror på en spesifikk guddom (brorparten tror på den treenige). I usa er andelen 9/10.

Ja, vi har en kristen statsreligion, men nei, vi er ikke spesielt kristne (iallfall ikke 2/3 av oss). Hvis en økt sekularisering og manglende kristentro skulle ført til moralsk forfall og økt kriminalitet, burde ståa vært verre i Norge enn hva den er.

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*

Jesus svarte: «Min kongsmakt er ikke av denne verden. Var min kongsmakt av denne verden, hadde mine menn kjempet for at jeg ikke skulle bli overgitt til jødene. Men min kongsmakt er ikke herfra.»

Joh 18,36 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...