Gå til innhold

Veggiser og kosttilskudd?

Lilith

Anbefalte innlegg

Og før noen spør, D-vitamin fra sollys, eller VEG1 eller liknende vitamintilskudd. Jeg tar det kun i et par vintermåneder. (slikt er lett å glemme når solen skinner og alt blomster :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle akkurat til å spørre!  :ler:

:ler:

Jeg har vært vegan litt for lenge til at jeg ikke har hørt de aller fleste standardspørsmålene til omverdenen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitamin D helps calcium to be absorbed."

Det er en case her i Norge faktisk! Mange får beinskjørhet etc selv om de drikker masse melk. Men så lenge det er lite i sol 11 mnd i året (...), og de ikke får i seg nok d-vitamin så hjelper det lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en case her i Norge faktisk! Mange får beinskjørhet etc selv om de drikker masse melk. Men så lenge det er lite i sol 11 mnd i året (...), og de ikke får i seg nok d-vitamin så hjelper det lite...

det er grunnen til alt peset om melk og beinskjørhet i Norge? Aha ...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omdiskutert om det er D-vitaminmangel eller proteinoverskudd som er årsaken til at beinskjørhet er overrepresentert i vestlige rike land. Etter å ha lest “The china study” så holder jeg en knapp på at det er proteinoverskuddet som har hovedskylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh! Kryssinformasjon! Kortslutning i hjernen!

Så da kan du forestille deg hvordan jeg var etter å ha lest meg gjennom en par 100 siders bok på engelsk som omfatter en haug med studier ang kosthold og helse :ler:

Men boken er svært bra den, og så 95 % av den er ganske lettlest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omdiskutert om det er D-vitaminmangel eller proteinoverskudd som er årsaken til at beinskjørhet er overrepresentert i vestlige rike land. Etter å ha lest “The china study” så holder jeg en knapp på at det er proteinoverskuddet som har hovedskylden.

Tja. I og med at vi ligger så langt over de andre nordiske land mht beinskjørhet, så kan det virke som vi får i oss mindre d-vitamin enn våre naboland faktisk... I følge andre undersøkelser.

Ang the china study, så er det rart at de setter fokus på proteiner når de sammenligner med et kosthold som er smekkfullt av d-vitamin (fisk)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...