Gå til innhold

Veggiser og kosttilskudd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på: Må vegetarianere ta kosttilskudd for å få en fullverdig diett? Hva med veganere? Hvis ikke kosttilskudd er nødvendig, hvilke matprodukter bør vegatarianere/veganere få i seg for å erstatte kjøtt (og fisk, egg, melk, etc)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bønner, linser, soya, soyamelk, nøtter, kornblandinger

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Man må ikke ha kosttilskudd hvis man spiser variert kost, særlig med belgvekster slik T.S nevner.

Personlig spiser jeg kosttilskudd som vegetarianer, men det er for å være på den sikre siden, og for å forebygge enkelte plager som ikke har med vegetarianismen min å gjøre.

Jeg tar disse tilskuddene: b-vitaminkompleks med b12, omega-kompleks, tranebær, zink, og om vinteren tar jeg c-vitaminer.

Skrevet

Takk for svar! Så disse tingene 'erstatter' altså kjøttet vi ikke-veggiser spiser? Dermed er de proteinrike ...? Gjelder det veganere også? De kan vel feks ikke spise Omega 3, pga fiskeoljen i det? Eller? *clueless*

Skrevet
Takk for svar! Så disse tingene 'erstatter' altså kjøttet vi ikke-veggiser spiser? Dermed er de proteinrike ...? Gjelder det veganere også? De kan vel feks ikke spise Omega 3, pga fiskeoljen i det? Eller? *clueless*

Stemmer.

Stemmer.

Skrevet

Hmmm ... så hva gjør veganere for å få i seg det de trenger - når til og med kosttilskudd er et problem?

Skrevet

Produktet omega 3 inneholder fiskeolje (om du tenker på de kapslene jeg tror du gjør), men omega 3 finnes i linfrøolje, udo’s choise osv.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Hva med kalsium?

Jeg er ikke veganer, så kalsium får jeg gjennom melkeprodukter.

Belgfrukter er proteinrike - mennesker generelt sett trenger ikke alle de proteinene som finnes i kjøtt, og dermed er belgfrukter nok. Hvis man i tillegg spiser melkeprodukter, får man plenty.

Jeg spiser omegatilskudd som er laget av planteolje. Det er et kompleks bestående av omega 3, 6 og 9. Jeg kan ikke komme på i farten hvilken plante det er fremstilt av. Spør i helsekostbutikken eller apoteket, så skulle de kunne hjelpe.

Skrevet

Jeg er vegan, og det eneste kosttilskuddet jeg har et reelt behov for er b12. Omega 3 får jeg dekket via linfrøolje på risen eller salaten, og kalk får jeg fra mandler og frø.

Skrevet
Hmmm ... så hva gjør veganere for å få i seg det de trenger - når til og med kosttilskudd er et problem?

De må jo spise grønt med omega/fettsyrer.. Nøtter, linser etc.

Men mange veganere sliter jo litt med å få i seg alt de skal (ref. ei i familien som er helsesøster..)

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Som sagt kan man klare seg uten tilskudd. Dessuten finnes de fleste kosttilskudd i veganske varianter også.

Skrevet
Jeg er vegan, og det eneste kosttilskuddet jeg har et reelt behov for er b12. Omega 3 får jeg dekket via linfrøolje på risen eller salaten, og kalk får jeg fra mandler og frø.

er et ikke stress å måtte være så bevisst hva en spiser for å få i seg nok/alt en trenger?

Skrevet (endret)
Som sagt kan man klare seg uten tilskudd. Dessuten finnes de fleste kosttilskudd i veganske varianter også.

Kalsium for veganere?

Endret av T.S
Skrevet
er et ikke stress å måtte være så bevisst hva en spiser for å få i seg nok/alt en trenger?

Nei. Det blir en vanesak mye raskere enn du tror.

Det er så enkelt som at jeg spiser mandler som snacs, linfrøolje som dressing, grovt brød/pasta i stedet for fint, bønner og linser til middag eller pålegg osv.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Alt blir en vane ;)

Man klør seg i hodebunnen når man skal finne på hva man skal ha til middag uansett om man er veganer, vegetarianer eller kjøtteter. Uansett har man jo som regel et visst antall retter man pleier å variere mellom uavhengig av kosthold.

Skrevet
Kalsium for veganere?

Dolomittkalk i stedet for kalk fra bein eller skjell. Solaray cal/mag er vegan, og er lett å få tak i.

Skrevet
Nei. Det blir en vanesak mye raskere enn du tror.

Det er så enkelt som at jeg spiser mandler som snacs, linfrøolje som dressing, grovt brød/pasta i stedet for fint, bønner og linser til middag eller pålegg osv.

Og spiser b12 pillen min, den glemte jeg i farten :)

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Kalsium for veganere?

Siden jeg ikke er veganer har jeg ikke satt meg inn i hvordan de får i seg kalsium utenom gjennom kosttilskudd.

Fant noe på denne siden: http://www.vegsoc.org/info/basic-nutrition.html

"Calcium: Important for healthy bones and teeth. Found in dairy produce, leafy green vegetables, bread, tap water in hard water areas, nuts and seeds (especially sesame seeds), dried fruits, cheese. Vitamin D helps calcium to be absorbed."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...