Gå til innhold

Vi er alle mennesker her inne

Fremhevede innlegg

Gjest Ninakanin
Skrevet

Nå er det nok mange som ser brukernavnet mitt og tenker at "herregud når skal den der kaninen slutte å sutre". Men det er faktisk ikke meg selv eller min bruker vi skal diskutere her, men snarere den generelle holdningen til saker og ting inne på KG.

Nylig ba en registrert bruker om å få slettet en tråd som i sin tid var humoristisk og lysbetont, men som på tragisk vis fikk revet vekk hele sitt grunnlag og hele tråden virket med ett barbarisk.

I kjølvannet av dette så noen gjester sitt snitt til å ytre sin mening omkring brukeren.

Eier ikke KG-brukere folkeskikk? Er vi hevet over normale normer og regler her inne? Har vi lov å sparke folk som ligger nede "fordi det må man da tåle på et nettforum, stikker man hodet frem må man tåle hogg, sånn er det bare, er man med på leken må man tåle steken"?

Jeg lurer bare så inderlig på hvem disse menneskene er. Hvordan de ser ut. Hvilke personlighetstrekk man kan finne, om de skiller seg ut på et vis.

Jeg håper faktisk det, for det er veldig skremmende om man har slike usympatiske og emosjonelt avstumpede mennesker vandrende mellom oss uten mulighet til å skille dem ut!!

Så hva er greia med KG? Hvor kommer denne enorme hersker-trangen ifra, denne "retten" til å si hva man vil uten å ta hensyn til normale menneskelige reaksjoner?

For å si det i en setning:

Hvorfor skal man kunne oppføre seg ut over normal menneskelig oppførsel på KG?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eier ikke KG-brukere folkeskikk?

Det vil alltid være noen som ikke eier folkeskikk, og som oppfører seg som drittsekker. Heldigvis gjelder ikke dette flertallet.

Gjest Bellatrix
Skrevet
:klappe: Godt sagt, Nina! Vi bør alle bli flinkere til å se at det sitter mennesker bak nickene, og noen ganger er det bedre å holde kjeft enn å si meningen sin.
Gjest Ninakanin
Skrevet
:klappe: Godt sagt, Nina! Vi bør alle bli flinkere til å se at det sitter mennesker bak nickene, og noen ganger er det bedre å holde kjeft enn å si meningen sin.

Ja jeg forstår ikke denne enorme trangen til å forsvare sin rett til å si meningen sin, når den åpenbart ikke fører noe godt med seg for noen.

Skrevet

Ja.

Jeg synes miljøet her til tider er dårlig. Noen virker så sinte av seg. Da tenker jeg ikke på engasjement i diskusjoner, men på personangrep og frekke kommentarer.

Synes vi, meg inkludert, burde bli litt mildere og snillere i tonen og huske på at ting en skriver ofte kan såre.

Skrevet

Vi er jo her for å diskutere? Og det er lett å misforstå et kort innlegg i en debatt når man ikke ser den som "snakker". Det er også lett å danne seg en forståelse av en bruker ut fra bare en brøkdel av trådene vedkommende har og dermed feilbedømme.

Jeg er av de som mener at man legger hodet på blokka om man kommer med kontroversielle synspunkter. Da må man tåle å bli motsagt. Og bruker man mye tid på å danne seg en profil - det være seg som klovn eller klara klok - må man tåle å bli tiltalt som det.

Her inne kan man gå skrittet lenger enn IRL, man kan si ting man tenker men ikke sier til folk ansikt til ansikt. Det gjør det til et lærested for motivet bak utsagnet for meg, jeg lærer mye om hva mennesker jeg ikke forstår IRL kanskje tenker bak det de sier og gjør.

Men jeg mener jo ikke at man skal sable ned folk og la all folkeskikk ligge, for all del. Men at man må være litt mer hardhudet her inne? Ja.

For å ta hensyn på skikkelig vis må man vite en del om brukeren man snakker til. Selv om du er profilert Nina, ville jeg ikke visst det om du hadde en vanskelig tid, jeg leser ikke dben din og sjelden noe av det du skriver. Så kanskje ville du kalle meg følelsesløs en gang jeg var røff mot deg. Jeg tror mange brukere her inne tror andre brukere kjenner dem bedre enn det som er reelt. Av og til føler folk seg forfulgt av andre, som tydelig ikke vet hvem de er. Det blir nesten litt tåpelig.

Om tråder blir ødelagt, er det jo synd. Men se på dem som tråder da. Ikke personlige eiendeler som andre kaster i søla.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Sissan:

Du har en del gode poenger, selvsagt har du det.

Men hva med de tilfellene der folk gir beskjed om at de kanskje har en tøff tid og føler seg angrepet? Da tar jo enkelte her inne helt av. Det blir som vann på mølla, som noen sa engang da jeg ba brukere om å være litt myk i kantene og ikke være så hissig mot meg en periode jeg slet litt.

Så hvorfor tviholde på retten til å mene ting og tang til enhver tid, selv når det er åpentbart at personen bak brukernavn har det vanskelig?

Skrevet
Ja jeg forstår ikke denne enorme trangen til å forsvare sin rett til å si meningen sin, når den åpenbart ikke fører noe godt med seg for noen.

Har vi da en ytrings rett hvis vi bare skal ytre oss når det fører din noe godt?

Gjest Ninakanin
Skrevet

Har vi da en ytrings rett hvis vi bare skal ytre oss når det fører din noe godt?

Jeg mener at retten er noe selvsagt, ikke noe som må forsvares. Derfor vil det å velge å tie ikke være det samme som at det kreves at man tier.

Skrevet

Når det gjelder tråden du refererer til så ble jeg også sjokkert over noen av de frekke svarene der inne. At ikke moderatorene ryddet det bort med en gang skjønner jeg ikke.

I en debatt om et eller annet politisk eller ikke-personlig må man få lov til å diskutere så filla fyker uten at folk skal bli sure. Vel og merke også uten å ty til ufine personangrep.

Skrevet

Jeg har altså ikke lest tråden som det henvises til her, så jeg uttaler meg på generelt grunnlag.

Jeg er ikke en av de som tar helt av uansett ;) så jeg kan vel egentlig ikke svare på det du spør om. Men jeg har sett folk komme med utsagn som "jeg har vært utro, men ikke kjeft sånn på meg for jeg har det vondt". Vel - om man er utro OG velger å fortelle om det på et diskusjonforum får man ta det som kommer uansett hvor vondt det er etter min mening.

Om man har en tøff tid og føler seg så fryktelig angrepet, kan man jo bare la være å legge ut tråder der man vrenger innsiden ut. Man kan la være å logge på KG i det hele tatt. DET er forskjellen på KG og RL. Man VELGER om man vil forholde seg til det, og kan leve et fint liv uten å utsette et sårbart ego/tid for kritikk man ikke takler.

Jeg kjenner ikke din situasjon i det hele tatt, men vet at du har stukket hodet langt frem her inne, til manges irritasjon og uenighet. Du vet det også. Da kan du egentlig ikke vente at alle skal være enige med deg/la være å si deg i mot fordi du har "en tøff tid". Enkleste måten å unngå drittslenging på er å holde kjeft her inne ;)

Det er vel bare å innse at om man har en tøff tid pga at man balanserer på grenser andre ikke ville tråkket over eller som er kontroversielle, er ikke dette stedet for ensidig støtte. Du vil også alltid finne personer her inne som mener dine problemer er trivielle og at du må komme over det. Og som ikke føler for å holde kjeft når noen tross alt blotter seg for hugg på et diskusjonsforum.

Jeg sier ikke at det er særlig sympatisk. Men det er smart å skjønne at sånn ER det bare, og ta forholdsregler etter det.

Skrevet

Det virker som om mange tror man sitter på kvinneguiden med noen tusen venner. Det er ikke slik. Vi er bare tilfeldige mennesker som er samlet på samme plassen.

Har man det vondt og vanskelig så bør man finne mer egnede steder å vrenge ut sjelen sin på.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Vel, nå håpet jeg som sagt at vi skulle klare å diskutere emnet uten å trekke meg og min fortid her på KG inn, for det er som sagt ikke meg og mitt som er drivkraften til emnet denne gang.

Selvsagt skal man vite at når man stikker hodet frem så er det forventet å få hugg.

Men det JEG diskuterer i denne tråden er:

Når det er åpenbart at man tråkker over grenser eller kan virke ufin, hvorfor da være det av prinsipp alene?

Gjest Ninakanin
Skrevet

Og hva kommer det av at folk ikke skal få lov å utvikle seg, endre mening eller å modnes litt?

Jeg har vært her i to år nå og har vært igjennom mye rart på den tiden. Selvsagt er det ting jeg har sagt tidligere som jeg ikke kan stå for lengre. Jeg har gjort mye dumt, både i virkeligheten og på nettet.

Men igjen, jeg tok ikke opp dette emnet med noen som helst tanke på meg og mine fadeser her inne. Jeg ble støtt og såret på vegne av en annen bruker i dag/går, og tok opp et emne som selvsagt får folk til å tenke "det var jo den rette ræven til å fise" (eller paradoksalt, om du vil).

Ubeskrivelig dumt av meg å glemme at å skrive som Ninakanin ville fjerne hele debatten fra det den skulle dreie seg om og over på meg som bruker.

Og til dere som er i tvil: jeg tåler det, det er ikke det jeg sier.

Jeg sier bare det var trist at det skulle skje denne gangen også, når jeg faktisk snakket med tanke på noen andre...

Gjest Hilde79
Skrevet
Vi er jo her for å diskutere? Og det er lett å misforstå et kort innlegg i en debatt når man ikke ser den som "snakker". Det er også lett å danne seg en forståelse av en bruker ut fra bare en brøkdel av trådene vedkommende har og dermed feilbedømme.

Jeg er av de som mener at man legger hodet på blokka om man kommer med kontroversielle synspunkter. Da må man tåle å bli motsagt. Og bruker man mye tid på å danne seg en profil - det være seg som klovn eller klara klok - må man tåle å bli tiltalt som det.

Det er det som er det verste, det skal ikke en gang kontroversielle synspunkter til, før en eller annen bruker, registrert eller ikke, kommer med uttalelser som tilhører barneskolen til. Det dreier seg om fjollete hersketeknikker som tar fokuset vekk fra hele temaet, bare for å heve seg selv, og tråkke den andre ned. Det ender opp på et så banalt nivå, at tråden rett og slett blir ødelagt.

Det bør i hvertfall føre til noe konstruktivt

Har man det vondt og vanskelig så bør man finne mer egnede steder å vrenge ut sjelen sin på.

Så det er greit å la være å bruke sine sosiale antenner her inne?

Skrevet
Så det er greit å la være å bruke sine sosiale antenner her inne?

Personlig vil jeg si at det er tegn på sosiale antenner å ikke ta opp slike ting på nettet. Spesielt når det er snakk om samlivsproblemer. Det er nok mange partnere som burde lese om seg selv her..

Gjest Hilde79
Skrevet
Personlig vil jeg si at det er tegn på sosiale antenner å ikke ta opp slike ting på nettet. Spesielt når det er snakk om samlivsproblemer. Det er nok mange partnere som burde lese om seg selv her..

Ja, jeg skjønner poenget ditt i akkurat den konteksten. Selv om jeg ikke er 100% enig. Er man helt anonym, så beskytter man jo den evt partneren man snakker om. Jeg ville ikke tatt opp slike temaer om min kjære, siden jeg ikke er så anonym... (Bilde og navn og greier)

Men for å komme tilbake til Ninakanins (eller var det noen andre som sa det...) poeng; når noen ber om råd i en vanskelig situasjon, så trenger man ikke sable ned personen så til de grader..... Det dreier seg og om sosiale antenner.

Skrevet

Jeg er helt enig i at alle (inkl meg selv) godt kan tenke seg om en gang til før man trykker "send" i mange tilfeller.

Men jeg har også stusset litt over alle disse trådene om dårlig oppførsel, stalking, etc i det siste. En del av de brukerne som har vært aktive med å påpeke andres oppførsel kan være ganske tøffe i språkvalget sitt selv, og er også ganske ivrige etter å hevde at "jeg sier hva jeg vil". Og da virker det hele litt snodig.

Skrevet (endret)
Eier ikke KG-brukere folkeskikk? Er vi hevet over normale normer og regler her inne? Har vi lov å sparke folk som ligger nede "fordi det må man da tåle på et nettforum, stikker man hodet frem må man tåle hogg, sånn er det bare, er man med på leken må man tåle steken"?

Hm, tar du alle under en kam? Da må jeg bare få sagt at du tar veldig feil, for jeg eier en stor porsjon av folkeskikk og jeg er sjelden frekk mot folk her i forumet/generelt.

Legger man ut ett innlegg på KG, så må du regne med å få svar fra mennesker som ikke har lik mening som deg.

Jeg har selv fått føle hatet her for å si det slik etter jeg kom med en (uskyldig) for krass mening om en person, men jeg kom meg over det uten å syte nevneverdig eller slenge dritt tilbake til brukerne som gjorde det med meg.

Endret av Misty
Skrevet

Ok. Her er det tydligvis veldig mange som ikke skjønner hva utgangspunktet for denne tråden dreier seg om, eller som fortsatt velger å ri prinsipper framfor å bruke sine sosiale ferdigheter/empati.

En bruker opplevde sitt livs øyeblikk, ble gravid, startet en tråd om dette, mistet barnet, valgte å få tråden fjernet og slettet seg selv som bruker. Diverse gjestekommentarer kunne tolkes dithen at dette nærmest var en bra ting, siden de ikke likte brukeren. Jeg håper at disse gjestene ikke var klar over hva som faktisk hadde skjedd, men det er altså dette som nok var utgangspunktet for denne tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...