Gå til innhold

**Sommerberta**sliter.


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte jeg skulle starte en dagbok til, som skal handle om mitt vektproblem.

Kan være andre ting også som blir skrevet i denne dagboka. Men hovedsakelig om vektproblemet mitt.

Jeg er lei av å være stor.

Jeg er lei av å ikke finne klær som jeg vil ha.

Jeg er lei av å høre i fra slekta hvor stor jeg er.

Jeg er lei av alle plikene jeg får når jeg er ute blant folk.

Jeg er lei av å ikke ha noe særlig selvtillit.

Jeg føler meg stygg og ekkel. Jeg er ikke fornøyd med meg selv. Jeg sliter med å se meg selv i speilet. Hater å sitte hos frisøren og måtte se meg selv i speilet.

Jeg håper jeg etter hvert skal få et bedre bilde av meg selv.

Jeg har søkt om hjelp og jeg skal få hjelp.

Jeg har vært til samtale med ei sykepleier, som har med overvekt å gjøre. Den samtalen var samboeren min med på.

Jeg har vært i samtale med ei gruppe en gang, og det virket veldig bra.

Forrige samtale fikk ikke jeg ha blitt med. Men skal til ny samtale i morgen.

Jeg vet at det har ikke gått bra i sommer. Det har sklid helt ut. Håper jeg klarer å ta meg sammen nå og at pilen etter hvert viser riktig vei.

Jeg trenger litt hjelp av dere. Jeg trenger et spark bak, dersom jeg møter veggen.

Vil dere gjøre det for meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Sparker bak og klapper på skulderen* ;)

Dette klarer du, ta tiden til hjelp. Så flott at du er motivert for å endre på situasjonen!

Og så flott at du har fått hjelp og støtte!

Det er ikke enkelt å gå ned i vekt, det er så mye av vaner som skal endres. Ta tiden til hjelp og ett skritt i gangen.

Finn deg en (eller flere) aktiviteter som du trives med å holde på med. Om du går, svømmer, bruker rockering, danser, rir; så lenge du er i aktivitet vil det også vises på vekta.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Det var godt å få ned tankene og frustrasjonen her.

Om litt over tolv timer så begynner samtalen. Jeg gruer meg sikkelig. Håper jeg ikke har gått for mye opp. Det beste hadde jo selvfølgelig vært at pilen peker nedover, men jeg tviler sterkt på det.

Jeg tror kanskje jeg ikke rekker å komme innom her i morgen tidlig, men skal prøve å ta meg en tur i morgen ettermiddag. Da kan jeg fortelle hvordan det gikk.

God natt alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for lykkeønskningen!

Jeg hadde ikke gått opp så mye som jeg trodde. Jeg hadde gått opp 0,8 kg. Det synes sykepleieren var bra, til tross for mye feiringer i sommer og noe alkohol inntak.

Nå skal jeg avsløre vekta mi: :rodme:

21. juni viste vekta 111.9 kg.

4. juli viste vekta 110,0 kg.

22. august viste vekta 110.8 kg.

5. september er neste samtale, håper situasjonen er annerledes da.

Er sliten nå. Skriver mer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter stor pris på at jeg får denne hjelpen nå.

Har tenkt på hva jeg vil gjøre som mosjon framover. Jeg tror det er viktig med variasjon, slik at jeg ikke går lei.

Selv om jeg er stor, så har jeg lyst å begynne å svømme. Synes det var veldig kjekt når jeg var liten, så jeg tenkte jeg skulle prøve det igjen. Men jeg må først skaffe meg badedrakt.

Skal fornye frisklivspasset mitt i treningsstudioet. Kanskje få gjort det allerede i morgen, slik at jeg kommer igang med treningen der igjen.

Til vinteren har jeg lyst å skaffe meg ski. Har ikke gått på ski på 6 - 7 år tror jeg. Skal også skaffe meg spark, slik at jeg kan bruke det istedenfor bil når jeg skal handle litt smått.

Det var meningen at vi skulle sette istand syklene våre i sommer. Men det har ikke blitt gjort, og nå blir det ikke gjort. Vi venter til våren.

Vi har spinningsykkel. Den skal jeg prøve å bli flinkere til å bruke.

Lyst å skaffe meg pulsklokke. Tror det kan hjelpe på motivasjonen.

Gåstaver ser litt dumt ut kanskje, men jeg skal skaffe meg det uansett. Jeg tror det er bedre å gå turer med staver enn uten.

Jeg har skritt teller, den skal jeg bli mer effektiv til å bruke.

Fitnessball har jeg også. Den er lite brukt, for å si det sånn.

Hva mer kan jeg gjøre? Jo, jeg har kinetic spillet. Det er ikke så effektivt som jeg trodde, men kanskje det kan hjelpe meg litt innimellom.

Nå kommer jeg ikke på noe mer. Men kommer dere på noe, så skrik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til!

Det virker jo som om du er veldig motivert, og det må jo være et godt utgangspunkt!

Foruten å øke aktivitetsnivået - har du noen matvaner du kan endre litt på?

Lite spark bak og en stor klem!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal du ha!

Matvaner, tja, hva kan det være? Kanskje klare å kutte ut smøret på brødskiven.

Jeg har gått fra lett til skummet melk.

Spise mer grønnsaker og frukt. Drikke mindre brus og saft og mer vann.

Tenke litt over hva vi har til middag og hvor mye jeg spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde79

Under en kilo opp i grillsesongen??? Det er jo dritbra!! :) Jeg vet hvordan du har det, jeg veide over 90 for ett år siden, og nå er jeg fornøyd. Trene, trene, trene, trene..... spise sunt.... jepp... Du har min støtte fremover ja! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.

I sommer har jeg virkelig kost meg. Både med mat, godis, brus og alkohol.

Jeg skal prøve å være flink å oppdatere dagboka mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerande!! Eg skal vere her og heie på deg :klappe:

Kor gammal og høg er du? (Viss du vil seie det altså :) )

Høyrest i alle fall ut som du har mange gode idear mht trening. Trur du har rett i at det er viktig å variere. Dessuten trur eg det er viktig å vere heilt bestemt på at du SKAL gjere noko kvar dag. Treng jo ikkje vere noko meir enn å gå en tur en halv time. Berre for å komme seg opp av sofaen.

Har du tatt mål av kroppen og eller? Kan jo vere en ekstra motivasjon å sjå kordan centimeterane skrenkar inn, i tilfelle vekta stagnerar.

Lykke til i alle fall!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ute og kikker meg omkring i P-T nabolaget jeg, og jammen finner jeg ikke den perfekte dagboken for meg å følge med i!

Du har faktisk klart å motivere meg allerede, og det er ikke en enkel oppgave!

mvh

Staslin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerande!! Eg skal vere her og heie på deg  :klappe:

Kor gammal og høg er du? (Viss du vil seie det altså  :) )

Høyrest i alle fall ut som du har mange gode idear mht trening. Trur du har rett i at det er viktig å variere. Dessuten trur eg det er viktig å vere heilt bestemt på at du SKAL gjere noko kvar dag. Treng jo ikkje vere noko meir enn å gå en tur en halv time. Berre for å komme seg opp av sofaen.

Har du tatt mål av kroppen og eller? Kan jo vere en ekstra motivasjon å sjå kordan centimeterane skrenkar inn, i tilfelle vekta stagnerar.

Lykke til i alle fall!!  :)

Du har fått en PM ang alder og høyde.

Tusen takk for støtten.

Hei!

Ute og kikker meg omkring i P-T nabolaget jeg, og jammen finner jeg ikke den perfekte dagboken for meg å følge med i!

Du har faktisk klart å motivere meg allerede, og det er ikke en enkel oppgave!

mvh

Staslin

Så hyggelig. Nå ble jeg glad. Håper vi kan hjelpe hverandre videre.

Klem og god natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klappe: fordi du er så tøff, Sommerberta! Flott at du har åpnet denne boken, og flott at du ber om støtte! Det er en bra måte å bygge selvtillit på, i stedet for å gjøre seg selv usynlig. Det står respekt av en som vet hva hun trenger og våger å be om det!

Du har mange gode aktivitetsforslag, veldig smart å tenke variert. Anbefaler deg å ha musikk med på tur, det synes jeg er godt. Jeg har en liten mp3-spiller som jeg alltid har med når jeg går tur alene, da går jeg raskere og lettere, forsvinner liksom litt inn i musikken og drømmer meg bort. :)

Og vann! Hvordan går det med vanndrikkingen? Bruk vann som drikke nr en, både som tørstedrikk og til måltider. :)

Et spark bak og en god klem! :klem:

Og du: takk for all oppmuntring og støtte du har gitt meg over lang tid! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke denne før nå jeg, men selvfølgelig skal jeg være her og heie deg frem.

Synes du er en tøff jente som høres veldig motivert ut. Og du har jo mange forslag til aktiviteter du kan gjøre, høres veldig bra ut. Men samtidig så tror jeg det å være bevisst på og kanskje endre kosthold er veldig viktig. Sammen må jo det holde til gull. ;) Uansett: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe: Bravo til deg!

Kjenner igjen det med å få bemerkninger/hentydninger fra familien om vekt. Kjenner igjen det å ikke finne seg klær.

Kjenner igjen det å ikke orke å se seg selv i speilet.

Kjenner igrunnen igjen alt du skriver.

Og selv om man mener eller tror at man gjør alt riktig, så er det alltid noe man kan gjøre bedre.

Syns du er flink jeg. Du gjør ihvertfall noe med det. Og det står det stor respekt av. Også trening da!! Kjempebra!

Smart å skrive litt her inne, så kan du få tips og idèer, og noen spark bak.

Selv er jeg også overvektig, om enn kanskje ikke såå mye, men jeg hater å handle klær. Så når jeg må, er humøret på null, og jeg tar bare det jeg finner. Dumt igrunnen. For jeg kan jo sikkert skjule en del med riktig klær, men da må jeg jo betale for det også. Klær til "store" folk er ikke billig.

Heier deg fremover, og skal følge med deg. Kanskje DU kan motivere meg også til å prøve litt hardere?

Lykke til!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk, dere er enestående.

I dag stod jeg opp kl 9. Spiste frokost og pakket treningstøy.

Gikk ut for å hente avisa og trille søppeldunkene på plass, så møtte jeg naboen. Slo av en prat med henne.

Kom meg ned på treningssenteret. Fikk kjøpt meg nytt frisklivspass. 3 mnd for 1400 kr.

Tok meg 1 timers treningsøkt. Drakk 1,2 liter vann under treningen.

Det føltes så fantastisk herlig å få trent igjen.

Nå skal jeg dusje. Jeg vil ikke dusje der nede, når jeg er så stor. Venter til jeg har tatt av en del kilo.

Epona: Vanndrikkingen har vært litt opp og ned. Men på jobb er det kun vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsen.

Jeg skal ikke på treningssenteret i dag. Prøver heller å gå meg en tur i ettermiddag.

Jeg har skritt teller, men den fungerer ikke helt som det skal. Jeg gikk til legesenteret isted og da brukte jeg 5 minutter opp. Det stod at jeg hadde brukt 14 skritt. Så lang er jeg ikke i beina.

Jeg kjenner virkelig at jeg vil dette nå. Jeg vil ned i vekt. Jeg vil kunne føle meg vel. Bare det å gå i en klesbutikk å kjøpe seg ei bukse i normal størrelse, betyr mye for meg nå.

Dette skal jeg klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yo GO girl!! :klappe: Så er det bare å holde motivasjonen oppe! Hele tiden! Gudene skal vite at det er mange ganger jeg er sååå lei av trening og bare har lyst å skippe den. "Skal jo det...også skal jeg det etter jobb..:" Lettvint å skulke! MEN, jeg tar meg i nakken. For, jeg tenker på den HERLIGE følelsen etter trening. Den gjør at jeg får tuppa meg i rumpa!

Men duh, 1400,- for TRE mndr?? Det var dyrt synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...