Far til 2 Skrevet 20. august 2006 #21 Skrevet 20. august 2006 (endret) Når skal dette samværet tas igjen? Sett at mor har lagt planer for de helgene hun har barnet de neste to månedene? ← Det du indirekte insinuerer med en slik påstrand er at mors planer er viktigere enn å opprettholde barnets kontakt med den andre forelderen. Dette synes jeg er en egoistisk tankemåte som ikke tar hensyn til barnets behov for samvær med en person det er glad i. I de fleste tilfeller kan mor i så tilfelle reise uten barnet og på den måte få litt fritid for seg selv i kombinasjon med å la barnet opprettholde kontakt med faren. Mange mødre ville vært kjempeglad for at far tok ansvar og lot mor få disse få timene for seg selv ettersom hun ikke fikk sitt"pusterom" tidligere da barnet var syk. Gi barnet den gleden det kan ha med samvær med faren fremfor å trumfe gjennom egne krav. Vi ser tildvarende, men med motsatt fortegn når barn blir større og skal på aktiviteter som idrett, bursdag eller annet. Da er det samværsforelder som må gi slipp på barnet. Jeg ser ingen grunn til at tilsvarende bør skje for bostedsforelder en gang iblandt. Endret 20. august 2006 av Far til 2
Gjest Madam Felle Skrevet 20. august 2006 #22 Skrevet 20. august 2006 Når skal dette samværet tas igjen? Sett at mor har lagt planer for de helgene hun har barnet de neste to månedene? ← Sett at far har lagt planer for sine helger, men som hele tidee går i vasken fordi barnet blir sykt eller noe annet hender. Spiller det noen rolle, eller er det bare mors planer som er viktige? Og barnets forhold til den andre, er like viktig å opprettholde om ikke mer viktig.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #23 Skrevet 20. august 2006 Må samværet absolutt tas igjen i helgen da? Det er jo det mest ideelle, men om det er praktisk vanskelig, kan jo barnet besøke far/finne på noe ute med far mellom barnehage/skole og leggetid en eller to dager påfølgende uke. Ikke like mange timer som i en helg, men et alternativ.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #24 Skrevet 20. august 2006 Sett at far har lagt planer for sine helger, men som hele tidee går i vasken fordi barnet blir sykt eller noe annet hender. Spiller det noen rolle, eller er det bare mors planer som er viktige? Og barnets forhold til den andre, er like viktig å opprettholde om ikke mer viktig. ← Jeg stilte et konkret spørsmål, men ser at en annen (under deg) klarer å besvare det. Og det er et godt poeng av vedkommende: Det trenger ikke være helger
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #25 Skrevet 20. august 2006 Det du indirekte insinuerer med en slik påstrand er at mors planer er viktigere enn å opprettholde barnets kontakt med den andre forelderen. Dette synes jeg er en egoistisk tankemåte som ikke tar hensyn til barnets behov for samvær med en person det er glad i. I de fleste tilfeller kan mor i så tilfelle reise uten barnet og på den måte få litt fritid for seg selv i kombinasjon med å la barnet opprettholde kontakt med faren. Mange mødre ville vært kjempeglad for at far tok ansvar og lot mor få disse få timene for seg selv ettersom hun ikke fikk sitt"pusterom" tidligere da barnet var syk. Gi barnet den gleden det kan ha med samvær med faren fremfor å trumfe gjennom egne krav. Vi ser tildvarende, men med motsatt fortegn når barn blir større og skal på aktiviteter som idrett, bursdag eller annet. Da er det samværsforelder som må gi slipp på barnet. Jeg ser ingen grunn til at tilsvarende bør skje for bostedsforelder en gang iblandt. ← Igjen, det var et konkret spørsmål, jeg insinuerer ingenting. Men det gjør derimot du. La oss prøve å holde et visst saklighetsnivå i debatten uten å tillegge andre meninger de ikke har, om det er OK for deg? Jeg stiller bare spørsmål her, kan du ikke besvare dem så bør du heller ikke komme med påstander. OK? Fint, så går vi tilbake til debatten.
Far til 2 Skrevet 20. august 2006 #26 Skrevet 20. august 2006 Igjen, det var et konkret spørsmål, jeg insinuerer ingenting. Men det gjør derimot du. La oss prøve å holde et visst saklighetsnivå i debatten uten å tillegge andre meninger de ikke har, om det er OK for deg? Jeg stiller bare spørsmål her, kan du ikke besvare dem så bør du heller ikke komme med påstander. OK? Fint, så går vi tilbake til debatten. ← Er det slik at bostedsforelder altid er best egnet til daglig omsorg ? Hvis det er slik lurer jeg på om det er barnets beste at bostedsforelder får gjennom sine ønsker uten å ta hensyn til andre og andres meninger. Hvorfor tar ikke myndighetene hensyn til barnet og barnets behov for kontakt med begge foreldrene ved samlivsbrudd ? Kan det være at de prioritere foreldrenes enerett til å fi f... i barnet og barnets behov ? Mye tyder på det om det er slik at mors planer har høyere prioritet enn barnets behov for samvær.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #27 Skrevet 20. august 2006 Mye tyder på det om det er slik at mors planer har høyere prioritet enn barnets behov for samvær. ← Mye tyder på at mors omsorg for barnet har lavere prioritet enn fars krav om mer samvær for å betale ENDA mindre i barnebidrag
Kykkelikokos Skrevet 20. august 2006 #28 Skrevet 20. august 2006 Hvis det er så at barnet ikke kan komme på besøk til far fordi det er sykt, så kan det da ikke påvirke om far skal betale mindre eller mer barnebidrag etter hvor mye samvær de har. Her viser jo far at det er stikk motsatt situasjon: han vil se barnet sitt, men mor nekter ham..
Gjest Madam Felle Skrevet 20. august 2006 #29 Skrevet 20. august 2006 Mye tyder på at mors omsorg for barnet har lavere prioritet enn fars krav om mer samvær for å betale ENDA mindre i barnebidrag ← Aha, så far ønsker bare mer samvær for å betale mindre bidrag, men mor er den store helten som virkelig bryr seg om barnet? Selv om du kanskje opplever at far bare ønsker å betale mindre bidrag, så er det faktisk ikke alle som tenker slik. Men en kan jo lure på om du egentlig er mest opptatt av penger selv, siden du prøver å få det til å høres ut som om det er noe far er opptatt av. På seg selv kjenner man andre, eller noe i den duren. Mor kan jo sabotere samværet med far, for da får jo hun mer penger. Eller er det helt greit den veien? Far kan faktisk ha omsorg for barna også, for det er ikke forbeholdt mor. En mor kan faktisk bruke barna i mot far, for å få mest mulig penger ut av ddet selv. En mor kan også bruke barna i "krigen" med far, for å straffe han for noe han eventuelt gjorde mot henne. Og en mor kan være den som ødelegger samvær mellom far og barn, bare fordi hun føler for å straffe far. En mor er ikke bare omsorgsfull og god, for en mor kan også være en skikkelig "heks".
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #30 Skrevet 20. august 2006 Aha, så far ønsker bare mer samvær for å betale mindre bidrag, men mor er den store helten som virkelig bryr seg om barnet? Selv om du kanskje opplever at far bare ønsker å betale mindre bidrag, så er det faktisk ikke alle som tenker slik. Men en kan jo lure på om du egentlig er mest opptatt av penger selv, siden du prøver å få det til å høres ut som om det er noe far er opptatt av. På seg selv kjenner man andre, eller noe i den duren. Mor kan jo sabotere samværet med far, for da får jo hun mer penger. Eller er det helt greit den veien? Far kan faktisk ha omsorg for barna også, for det er ikke forbeholdt mor. En mor kan faktisk bruke barna i mot far, for å få mest mulig penger ut av ddet selv. En mor kan også bruke barna i "krigen" med far, for å straffe han for noe han eventuelt gjorde mot henne. Og en mor kan være den som ødelegger samvær mellom far og barn, bare fordi hun føler for å straffe far. En mor er ikke bare omsorgsfull og god, for en mor kan også være en skikkelig "heks". ← Du lever i en mørk og kald verden, stakkar. Heldigvis er det ikek så ille der vi andre befinner oss. Makan til svartmaling skal man lete lenge etter, det er synd at du lar de få mødrene som er slik du beskriver gjøre at du tror at alle er sånn.
Gjest Madam Felle Skrevet 20. august 2006 #31 Skrevet 20. august 2006 Du lever i en mørk og kald verden, stakkar. Heldigvis er det ikek så ille der vi andre befinner oss. Makan til svartmaling skal man lete lenge etter, det er synd at du lar de få mødrene som er slik du beskriver gjøre at du tror at alle er sånn. ← Har jeg sagt at alle er slik? Men det er helt greit å kritisere fedre for å være slik, men en skal ikke tenke slik om mødre? Er det rettferdig? Og jeg snakker virkelig ikke om alle mødre, men at det finnes kvinner som er slik. Og selvfølgelig finnes der også fedre som tenker slik, men det er ikke dermed sagt alle er slik. Og jeg mener at kan en kritisere fedrene, kan en virkelig kritisere mødrene også. For det er virkelig ikke alle foreldre som tenker på barnets beste, enten det er mor eller far. Og jeg snakker fortsatt IKKE om alle, i tilfelle du ikke har fått det med deg til nå.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #32 Skrevet 20. august 2006 Men hvordan skulle man praktisk fått til en slik legeattest? Du ser problemene jeg skisserte ovenfor, man kan ikke bare dra til legen for å få en slik atest, det er ikke barnet tjent med, og heller ikke samfunnet, legen har da nok med å behandle folk. SÅ hvordan skulle dette løses? Og hvem skal betale? ← Hvis barnet er sjuk så er det vel ingen grunnn til IKKE å kontakte lege. De fleste jeg kjenner drar da til lege når det er noe i veien med ungene våre gjerne en gang for mye enn en gang for lite.
Lykkelig eks-frue Skrevet 20. august 2006 #33 Skrevet 20. august 2006 Hvis barnet er sjuk så er det vel ingen grunnn til IKKE å kontakte lege. De fleste jeg kjenner drar da til lege når det er noe i veien med ungene våre gjerne en gang for mye enn en gang for lite. ← Jeg drar ikke til legen med ungene mine selv om de har 40 i feber og allmenntilstanden ikke er på topp. Ikke før det er gått 2-3 dager. Og har ungene omgangssyke drar jeg heller ikke til legen. Mener vi ikke har noe der å gjøre da. Ungene blir jo stort sett friske i løpet av 3-4 dager uansett. Men tar dem selvfølgelig om det er noe alvorlig galt, men unger blir jo syke.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #34 Skrevet 20. august 2006 Jeg drar ikke til legen med ungene mine selv om de har 40 i feber og allmenntilstanden ikke er på topp. Ikke før det er gått 2-3 dager. Og har ungene omgangssyke drar jeg heller ikke til legen. Mener vi ikke har noe der å gjøre da. Ungene blir jo stort sett friske i løpet av 3-4 dager uansett. Men tar dem selvfølgelig om det er noe alvorlig galt, men unger blir jo syke. ← 100 prosent enig med deg
Gjest hurum Skrevet 20. august 2006 #35 Skrevet 20. august 2006 Det var vel fartilto som lanserte kravet om legeattest. AKkurat som om ikke mor har nok annet å gjøre når barnet er sykt enn å løpe til legen for å få en attest som kan tilfredsstille en mistenksom samværsforelder... Men fartilto har ikke svart på hvordan dette bør løses praktisk og hvem som skal betale for en slik attest som han vil at bostedsforelder skal pålegges...
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #36 Skrevet 20. august 2006 Synes det er mange som går rett i angrep her inne. Det er ikke mor eller far som er den viktigste her. Det er barnet. Det handler ikke om hvem som har rett. Det rette er det som er best for barnet. Jeg har aldri hindret far i å ha barnet ekstra. Jeg har aldri fratatt han samvær. Jeg har alltid oppmuntret barnet til å være med far. Om det skulle gå en mnd i mellom samvær pga av sykdom så hadde jeg invitert far til å ha barnet når det måtte passe, selv hjemme hos oss. Om jeg hadde lagt planer for de resterende helgene så hadde jeg avlyst de planene uten å nøle. Det er fint lite som er viktigere enn at far og barn får være sammen. Men uheldigvis så mener ikke min manns eks dette. Hun avlyser samvær i helgene og vil heller ikke gi oss samværet en annen dag ."Beklager, jeg har planer." Det slår aldri feil. Utrolig synd at hun ikke ser verdien i fars familie, da hadde hun ikke valgt oss bort på denne måten.
Far til 2 Skrevet 20. august 2006 #37 Skrevet 20. august 2006 Det var vel fartilto som lanserte kravet om legeattest. AKkurat som om ikke mor har nok annet å gjøre når barnet er sykt enn å løpe til legen for å få en attest som kan tilfredsstille en mistenksom samværsforelder... Men fartilto har ikke svart på hvordan dette bør løses praktisk og hvem som skal betale for en slik attest som han vil at bostedsforelder skal pålegges... ← Dette ble tatt opp som et alternativ fordi mor tidligere har trenert samvær og fordi faren måtte ta saken til domstolene for å få samvær. Jeg mener fortsatt at det bør være slik at det bør kunne legges frem legeattest i slike tilfeller. I de tilfellene der det ikke foregår samværstrenering og foreldrene er rimelig enige om en løsning vil dette ikke vaære altuelt. Mht betaling av legeattest der det har foregått samværstrenering slik som i dette tilfellet som trådstarter referer til synes jeg mor kan betale legeattesten om barnet ikke er så sykt at samvær frarådes, mens far betaler attesten om attesten tilsier at barnet ikke bør ha samvær.
Far til 2 Skrevet 20. august 2006 #38 Skrevet 20. august 2006 Synes det er mange som går rett i angrep her inne. Det er ikke mor eller far som er den viktigste her. Det er barnet. Det handler ikke om hvem som har rett. Det rette er det som er best for barnet. ... ... ← Dette er dessverre noe som altfor mange barn opplever. En skulle derfor tro at flere bostedsforeldre var oppegående nok til å se at barnet burde få det samværet det ønsker slik som i deres tilfelle. Dessverre er det en liten kjerne med kvinner og menn som ødelegger så altfor mye for de barna som blir berørt av samværstrenering (enten det er mor eller far som gjennomfører dette). Og denne harde kjerne av foreldre uten empati for andre enn seg selv har dessverre klart å få politikere og andre uegnede maktmennesker til å lage et lovverk som på ingen måte ivaretar de som lovverket i utgangspunktet skulle ivareta. La oss håpe at politikere og såkalte fagfolk får øynene opp for dette og snarest mulig kommer på banen med et lovverk som er egnet til det det er tiltenkt.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2006 #39 Skrevet 21. august 2006 For det første, samvær utenfor helg er ikke mulig på grunn av lang avstand og jobb. Vi har derfor bedt moren forandre på sine helgeplaner til barnets beste, slik det ikke blir så uregelmessige samvær. Men ettersom det er "hennes helg" er det uaktuelt.. så det sier som andre over har nevnt at morens planer er viktigere enn hensyn til barnet. Vi har allerede krevd legeattest, fordi denne damen har gjentatte ganger vist seg å ikke være til å stole på, så det er eneste måten vi kan vite om hun snakker sant. Vi mener også det ikke er noen grunn til at barnet skal være hos far når barnet er sykt. Det er selvfølgelig tilfeller der barnet er for sykt til at det er behagelig å reise, men å være litt ute av form og litt feber kvalifiserer ikke for å avlyse et helt helgesamvær, og å utelukke å erstatte det. Og vi lever desverre i en kald og elendig verden av og til, der mødre "kriger" gjennom barna. Dette har pågått så lenge barnet har levd, og alle muligheter har blitt utnyttet til å gjøre kontakt vanskelig for faren. Sånn er det nok desverre for en del faktisk. Men det jeg lurer på er, hva om vi nå ikke får legeattest, må man da ta saken opp igjen i retten enda en gang? Og det tar jo tid.. Å samarbeide om en ny samværsavtale er så å si utelukket, da moren er innstilt på at alle samvære som blir hindret skal gå ut og ikke erstattes uansett. Og hva i all verden har da far å stille opp med?? Det er utrolig slitsomt med folk som konsekvent nekter å samrbeide så lenge det ikke gagner seg selv.
Milje Skrevet 21. august 2006 #40 Skrevet 21. august 2006 Hei fortvilte Far Mor har ikke rett til og nekte deg noen form for avtalt samvær, utenom og tilby deg noe annen tidspunkt slik at du kan få treffe barnet ditt og kose deg. Hvis barnet blir holdt for lenge borte i fra deg vil barnet også bli usikker og utrygg hos deg. Jeg tenker vel og at det er noen besteforeldre som og ønsker og treffe dette barnet... Er barnet sykt så trenger det sikkert litt oppmuntring, dra på besøk og ta med bestemor og en liten oppmuntring. Da kan du og se hvor sykt barne ditt er.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå