Gå til innhold

Studenter isoleres


brumma*

Anbefalte innlegg

Jeg for min del vil helst ikke at studielånet skal økes, for da blir det mer å betale tilbake. Og det går fint å klare seg kun på studielånet alene, om en absolutt ikke kan eller vil jobbe utenom. Kan en ikke jobbe gjennom skoleåret, har studenter flest 3 måneder sommerferie, en kan altså jobbe fulltid to måneder og allikevel ha hele 4 ukers ferie. Selv arbeider jeg via et vikarbyrå, og trenger jeg penger, arbeider jeg litt ekstra. Ja, det er unntak, men de fleste studenter har mer enn nok tid til å få lest det de skal og få arbeidet i tillegg. Det handler om prioteringer. En gammel lærer av meg spissformulerte det til at de som ikke takler arbeid utenom studier ikke er de som burde vært studenter i utgangspunktet. Jeg sier ikke at jeg er enig med henne, men hun er inne på noe.

Endret av Flarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg for min del vil helst ikke at studielånet skal økes, for da blir det mer å betale tilbake.

Det er ingen som tvinger deg til å ta opp fullt lån, men vi som ønsker det burde få mulighet til det. Det beste hadde vært om det ble gitt som stipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som tvinger deg til å ta opp fullt lån, men vi som ønsker det burde få mulighet til det. Det beste hadde vært om det ble gitt som stipend.

Så egentlig burde man kunne ta opp ubegrenset lån som student, som at de som ønsker det kan få det? Studenter, inkludert meg selv, tenker mye kortsiktig, og hadde maksimumsbeløpet økt, så hadde jeg tatt mer lån. Det beste hadde selvfølgelig vært om det ble gitt som stipend, men jeg synes, helt ærlig, at det ikke er nødvendig. Uansett hva studenter får i støtte, vil det alltid være klaging på at det er for lite. Det ligger i sakens naur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så egentlig burde man kunne ta opp ubegrenset lån som student, som at de som ønsker det kan få det? Studenter, inkludert meg selv, tenker mye kortsiktig, og hadde maksimumsbeløpet økt, så hadde jeg tatt mer lån. Det beste hadde selvfølgelig vært om det ble gitt som stipend, men jeg synes, helt ærlig, at det ikke er nødvendig. Uansett hva studenter får i støtte, vil det alltid være klaging på at det er for lite. Det ligger i sakens naur.

Du oppfører deg som om du vet hva som er best for alle andre. Ingen ber om ubegrenset lån. Studenter er korttenkte? Sakk for deg selv!

Studenter bør få minst like mye i lån + stipend som minstepensjonister får i pensjon, altså litt i overkant av 100 000 kr, eller mindre hvis de selv ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du oppfører deg som om du vet hva som er best for alle andre. Ingen ber om ubegrenset lån. Studenter er korttenkte? Sakk for deg selv!

Studenter bør få minst like mye i lån + stipend som minstepensjonister får i pensjon, altså litt i overkant av 100 000 kr, eller mindre hvis de selv ønsker det.

Jeg oppfører meg ikke som om jeg vet hva som er best for alle. Om du leser innlegget mitt, vil du se at det er gjennomsyret av "jeg synes", altså hva jeg mener, min mening. Det jeg gjør er altså å snakke for meg selv. (eller sakke om du vil.) Og ja, jeg vet at ingen ber om ubegrenset lån, det var et eksempel satt på spissen som jeg dro ut fra din mening om at de som vil ta fullt (øket)lån skal få mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tar opp høyere lån enn absolutt minimum, kan man jo sette penger til sparing istedet for å bruke dem. Eller man kan ta opp mindre. Om en ikke klarer å spare/prioritere, er det ens eget problem, istedet for at Lånekassa skal måtte "passe på" at en ikke får for stort lån.

Uansett er vel ikke ubegrenset lån aktuelt, siden Lånekassa sikkert vil ha igjen mest mulig av pengene sine. Men om lånet økes, har man igjen noen valg; ta det og bruk det, ta det og spar det eller dropp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Ingrid_*

Tidligere har dere alle vært hjertens enige om at 4270 (ikke medregnet strøm og husleie) er latterlig lite, og at ingen kan leve på såå lite penger.

Studenter får utbetalt 6000 i måneden. Trekk så fra (billig) husleie på 2400 kr, og strøm på ca 600 kr.. Da sitter vi igjen med 3000. Men dette er altså helt nok?

For all del, man kan ta seg en deltidsjobb,men spesielt for høgskolestudenter, med forelesninger hver dag fra halv ni til halv fire + praksis + gruppearbeider + en rekke overnattingsturer (som også koster penger, og er obligatoriske) ++ blir det ikke mye tid til jobbing. Og hvem vil uansett ansette noen som praktisk talt aldri kan jobbe?

Så kommer man til sommeren. Det er faktisk ikke bare bare å få seg sommerjobb om man ønsker det. (De fleste vil gi evetuelle sommerstillinger til de som arbeider deltid året gjennom). Ikke får man reisestipend nok til å komme seg hjem, og om man får jobb, får man vanligvis ikke lønn før i august (om man begynner å jobbe når studiene slutter i slutten av juni). Hvordan skal man da leve gjennom sommeren? Skal høyere studier være bare for dem med rike foreldre?

For all del, man skal ha det trangt som student, men det burde finnes bedre ordninger for sommeren,enten med tilbud om sommerstudier, eller "samfunnstjeneste" med stipendlønn.

Også i forhold til sykdom, og da spesielt tannleger. Om du knekker en tann som student går fort over halve månedslønnen!

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, som situasjonen er i dag er det faktisk svært lett å få seg sommerjobb. Jeg kjenner faktisk ingen som ikke har klart å få seg sommerjobb. Svært få studier er ferdig så sent som i slutten av juni. Deltidsjobb er ikke mer strevsomt nå enn da en gikk på videregående, då var en også ferdig i firetiden. Jeg er enig i at støtten ikke er stor, men syting av den sorten her fremmer ikke studenters sak, men bidrar heller til myten om kravstore og sutrete studenter. Å si at sutdenter får 6000 i måneden er misledende. Man får 40 000 i semesteret, og faktisk 16 000 hver januar og august. Det vil si at om du sprer beløpet, får faktisk studenter 8000 kr i måneden. Ingen bruker 16 000 på bøker, så spar opp litt av disse om du ikke har råd til å komme deg hjem til sommeren eller lignende problemstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bruker 16 000 på bøker, så spar opp litt av disse om du ikke har råd til å komme deg hjem til sommeren eller lignende problemstillinger.

Du sier at studenter har 3 mnd ferie, jeg har bare to måneder ferie(og leser i ferien også) og om jeg ikke vil jobbe 100% denne tiden så har jeg ca 6 uker til å jobbe. Det er ikke så mange som ansetter sommervikarer som bare kan jobbe i 6 uker. Jeg søkte på MANGE sommerjobber i sommer, men fikk ingen fordi jeg ikke ønsket å jobbe 100% HELE sommeren.(og ja jeg har en GOD CV så jobb skulle jeg fått hadde det ikke vært for manglende tid. Heldigvis fikk jeg jobbe på min gamle jobb som jeg ikke trives i)

Jeg sparer 9000 av de 16000, da har jeg 1000 ekstra i måneden (siden husleia er på 3500 så må jeg ha ekstra i måneden) og bruker et par tusen på bøker, da er vi oppe i 7000 da har jeg 2000 igjen, per semester. Ja da har jeg penger til å reise hjem til jul og til sommeren, men fremdeles ikke til leie om sommeren. Ja sommerjobben dekker leie, men dette er liekvel mindre enn hva noen andre befolkningsgrupper i landet må klare seg på. Det er klart det ikke er noe problem å spare, men mange bruker MYE mer enn 2000 på bøker, samt bor langt hjemme fra og renger en del tusen til hjemreise. Det er fint dette ikke gjelder deg, men det gjelder mange andre.

Men for å ta diskusjonen på et annet nivå enn kroner og øre:

Det er fint at du ikke har problemer med å klare deg økonomisk i studietiden. Det er fint at du klarer jobbe ved siden av og at du har 3 md ferie slik at du kan jobbe i 2 mnd og ha en måned fri. Men desverre er det ikke alle som er samme situasjon som deg, det betyr ikke at vi er late, men at studiet tar opp så mye tid at det ikke er mulighet til å gjøre annet. Du kan prøve lese i 50+ timer i uka i ti måneder (70 timer i siste måned før eksamen) og se om du orker jobbe ved siden av og jobbe 100% hele sommeren i tilleg. Ja studenter behøver ikke ha det lett, men jeg syntes at det å være student ved harde studier er mer enn store nok krav til hva et menneske skal klare oppredtholde over flere år.

Ja, for all del det er nok ikke så mange studenter som har det slik som meg, men ved de studiene som et er veldig vanskelig å komme inn på kreves det veldig mye arbeid. Jeg mener det er urimelig at studenter som jobber veldig hard (for de avoss som faktisk gjør dette) skal behøve å leveunder de minimumsbeløp som alle de andre grupper i samfunnet må. Studenter er en verdi for samfunnet, og samfunnet har behov for at vi utdanner oss, derfor brurde forholdene legges mer til rette for dette. Så lenge vi lever i en velferdsstat burde studenter ha tilgang til den samme velerden som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det jo selv, det er ikke mange studenter som har det som deg. Studenter som leser 50 timer i uken er mer som unntaket som bekrefter regelen. Gjennomsnittet ligger på rundt halvparten. (ja, sjekk studmag om du mener noe annet) Såklart er finansieringen lagt opp etter gjennomsnittsstudenten, og ikke de få sære tilfellene der studenter leser dobbelt så mye som normalt. Jeg skjønner godt at du har det hardt dersom du virkelig leser så mye som 50 timer i uken. Men når tilfellet nå engang er slik at det store flertallet leser ca 25 timer i uken, er det klart at det store flertallet kan ta seg en deltidsjobb og klare seg fint. Du bør ikke kreve at systemet skal legges om, også legge ut om din situasjon som et argument for dette, når din situajon er nærmest unik. Nå aner ikke jeg hva du studerer, og hva du mener med harde studier som er vanskelige å komme inn på, men gjennomsnittlig lesetid ved medisin ved UIO er f.eks. 34 timer i uken, jus i oslo et par timer mer i uken. I Bergen er timetallene betydelig lavere på de samme studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kommer jo litt ann på studiet, noen studier krever mye lesing og er med på å trekke opp gjenomsnittet. Studier som juss, psykologi, medisin ol krever mye lesing, men disse rommer ikke så mange studenter. I Bergen for eks finnes det mye grunnfag og lettere studier som ikke krever så mye lesing, men også både juss, medisin og psykolgi etc. Ja disse er muligens i mindretall pga så stor andel av andre studier men likevel er det mange av disse studentene.

Jeg vet om mange studenter i min situasjon(for den gjelder de aller fleste av dem JEG kjenner). Det jeg har foreslått som en løsning er økt omgjørelse av stipend etter endt batcler/master grad slik at studenter som har jobbet for en lang og høyere utdanning skal få godtgjørelse for dette.

Jeg sier at ordningen slik den er nå er lite fleksibel, og vi som jobber mye burde ha mulighet til å evnt. motta mer lån i studietiden om vi ønsker dette. Om andre studenter ikke klarer å la være motta dette i stedet for å jobbe så er det desverre ders problem. Muligheten bør foreligge, for den delen av studenter som faktisk arbeider mye med studiene, og som ikke får hjelp hjemmenfra. Jeg er uenig i at staten skal være vokter å passe på studenter som ikke klarer tenke langsiktig når de søker lån, voksne mennesker bør kunne klare å styre sin egen økonomiske situasjon og evt ta konsekvensene av dårlige valg. Du sier at mange ikke klarer dette, men du sier det er urettferdig å kreve bedre ordninger siden vi er i undretall. Det er like urettferdig at andre studenters situasjon skal styre ALLE studenters situasjon. Manga av oss studerer i MANGE år, og da blir det litt feil at studneter som studerer lette fag i et par år skal være utgangspunktet for vurdering for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cand polit
Men det kommer jo litt ann på studiet, noen studier krever mye lesing og er med på å trekke opp gjenomsnittet. Studier som juss, psykologi, medisin ol krever mye lesing, men disse rommer ikke så mange studenter. I Bergen for eks finnes det mye grunnfag og lettere studier som ikke krever så mye lesing, men også både juss, medisin og psykolgi etc. Ja disse er muligens i mindretall pga så stor andel av andre studier men likevel er det mange av disse studentene.

Jeg vet om mange studenter i min situasjon(for den gjelder de aller fleste av dem JEG kjenner). Det jeg har foreslått som en løsning er økt omgjørelse av stipend etter endt batcler/master grad slik at studenter som har jobbet for en lang og høyere utdanning skal få godtgjørelse for dette.

Jeg sier at ordningen slik den er nå er lite fleksibel, og vi som jobber mye burde ha mulighet til å evnt. motta mer lån i studietiden om vi ønsker dette. Om andre studenter ikke klarer å la være motta dette i stedet for å jobbe så er det desverre ders problem. Muligheten bør foreligge, for den delen av studenter som faktisk arbeider mye med studiene, og som ikke får hjelp hjemmenfra. Jeg er uenig i at staten skal være vokter å passe på studenter som ikke klarer tenke langsiktig når de søker lån, voksne mennesker bør kunne klare å styre sin egen økonomiske situasjon og evt ta konsekvensene av dårlige valg. Du sier at mange ikke klarer dette, men du sier det er urettferdig å kreve bedre ordninger siden vi er i undretall. Det er like urettferdig at andre studenters situasjon skal styre ALLE studenters situasjon. Manga av oss studerer i MANGE år, og da blir det litt feil at studneter som studerer lette fag i et par år skal være utgangspunktet for vurdering for alle.

Jøje meg for en argumentasjon.

Og hvordan hadde du tenkt deg at lånekassa skal finne ut hvem som fortjener den extra stipendet og hvem som ikke får noe hjelp hjememfra?

Er det karakterer man skal gå etter da?

I så fall ville jeg fått det stipendet da jeg har gode karakterer PÅ TROSS av at jeg ikke satt med bøkene fra morra til kveld.

Og hvilke studier er det som gjør at det er umulig å jobbe?

I min studietid jobbet jeg på gammelhjem og der var det både medisinstudenter, juss studenter, sykepleierstudenter, IT studenter og en rekke andre studenter som jobbet ved siden av studiene.

Kan de kan sikkert du også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan de kan sikkert du også  ;)

Argumentasjonen er:

1: omgjort mer lån til stipend etter endt batchler/master fordi da har man støtte for at disse studentene(uavhengig av mengde arbeid i studietiden) faktisk har tilbudt staten noe. (dette kan også muligens fremme at flere fullfører utdanningen sin, slik at stipendet som allerede tildeles ikke er bortkastet)

2: Øk mengden øverste lånegrense slik at sudenter med behov kan søke mer lån.

Bklager om jeg ikke formulerte dette klart nok.

Men på den andre siden ønsker jeg virkelig ikke at du sier jeg kan jobbe når du ikke aner noe om min studiesituasjon. Som jeg sier(med relativt få innloggelser desverre) er at jeg leser 50 timer i uka, + en del i ferier. Det er da liten plass til å jobbe. Jobber i ferier også men ikke 100% da jeg allerede leser i en ca 150% stilling som student, og har behov for litt fri om sommeren. Jeg leser også lørdager. Skal jeg på jobb etter å komme hjem ca kl 18 om kvelden hver dag?Klarer du dette i 7 år så all honør til deg, men det klarer desverre ikke jeg. Det du sier er en typisk argumentasjon studenter møter, hvor det forekommer lite forståelse for at en hver studiesituasjon er forskjellig og hvor noen mennesker behøver av fagmessige, eller andre årsaker, å tilbringe mer tid på lesesalen. Ved mitt studie forekommer det en god del som må lese like mye som meg, en del som jobber ved siden av og en del som ikke behøver ta opp lån i det hele tatt. Som sakt alle studiesituasjoner er forskjellige

Endret av Gyngestol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må forstå at å lese 50 timer i uken er høyst unormalt! Man kan virkelig ikke bygge en ordning på noe som kanskje bare du i hele Norge gjør. (Selv om det selvsagt er kjempeflott at du klarer å lese så mye og så lenge)

Endret av Flarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, som situasjonen er i dag er det faktisk svært lett å få seg sommerjobb. Jeg kjenner faktisk ingen som ikke har klart å få seg sommerjobb. Svært få studier er ferdig så sent som i slutten av juni. Deltidsjobb er ikke mer strevsomt nå enn da en gikk på videregående, då var en også ferdig i firetiden. Jeg er enig i at støtten ikke er stor, men syting av den sorten her fremmer ikke studenters sak, men bidrar heller til myten om kravstore og sutrete studenter. Å si at sutdenter får 6000 i måneden er misledende. Man får 40 000 i semesteret, og faktisk 16 000 hver januar og august. Det vil si at om du sprer beløpet, får faktisk studenter 8000 kr i måneden. Ingen bruker 16 000 på bøker, så spar opp litt av disse om du ikke har råd til å komme deg hjem til sommeren eller lignende problemstillinger.

For å snakke om pensumbøker først, dette semesteret har jeg 40 bøker på pensumlisten (ikke over anbefalt litteratur, men den jeg faktisk MÅ ha), riktignok er det snakk om tynne bøker, men de koster alikevel ca. 350 pr. stk. (da er vi oppe i tolv tusen) Og poenget med reformen var at vi _skulle_ være heltidsstudenter. Altså; det finnes nok av studenter som ikke forstår hvorfor man klager, DE har tid til å jobbe! Men, som sagt ikke alle har tid. Og som en annen sa over; det er ikke lett å få sommerjobb når man ikke kan jobbe så lenge, og heller ikke har jobbet gjennom året.

Og selv om deltidsjobben ikke er mer krevende enn den var på vgs er forhåpentligvis studiet mer krevende?

Flott, aldeles flott at noen studenter har mer enn god nok råd, så får de heller velge å ikke ta imot så mye penger fra lånekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gyngestol i.i
Du må forstå at å lese 50 timer i uken er høyst unormalt! Man kan virkelig ikke bygge en ordning på noe som kanskje bare du i hele Norge gjør. (Selv om det selvsagt er kjempeflott at du klarer å lese så mye og så lenge)

Men du er sikker på at det bare er jeg som gøjr dette? Hva med mange av mine medstudenter og andre jeg kjenner på andre studier som leser i alle fall 40 timer i uka? De jeg deler lesesal med finnes ikke de da? De som har 2 mnd ferie finnes ikke de heller(dvs resten av klassen min?)

Som du ser mener jeg generellt at mer stipend bør tildeles etter endt grad, uavhengig av antall timer lest. På den andre siden mener jeg at studenter som ikke motar penger hjemme fra eller som har så mye obligatorisk undervisning at jobb blir vansdkelig burde få muligheten til å søke større lån. Systemet burde liegges tilrette for at også studenter som arbeider mye skulle kunne klare seg økonomisk. At du mener det bare er jeg som finnes av oss viser lite innsikt i andre studenters liv. Det at en del ikke ville klare la være å søke fullt lån er desverre deres problem. Dersom systemet ikke skal bygges opp rundt oss som leser mye, hvorfor skal det bygges opp kun for å passe dem som leser lite eller får støtte hjemme fra? Du kan insistere på at dette bare gjelder meg, men da har jeg visst mange imaginære venner...

(Ja 50 t i uka er mye, men regner man hvor mange timer mange legger ned i lesing den siste 1-2mnd før eksamen, hvor mange leser 10-12 timer dagen, blir det fort opp mot 50 t fordelt over hele studiet sammenlagt med de ca 40 timene resten av semesteret) Forresten har jeg venner på høyskolen også som gjerne har undervisning mellom 9 og 16 så godt som hver dag, dette summerer i seg selv til 35 t, og medregnet eksamenslesing blir det fort over 40 timer i uka fordelt over semesteret for også disse helt vanelige studentene.Dette er fremdeles en 100% stilling og mer enn det mener jeg ikke man skal kreve at studenter med relativt mye press på seg skal behøve å jobbe. Dette gjelder ikke deg og heller ikke kanskje 80% av studentene , men det gjelder en del, om du vil innse det eller ikke. Disse utgjør likevel en så liten del at gjennomsnittsmessig viser ikke disse timene på antall gjenomsnittlige timer som forekommer for den gjenomsnittlige student. Antallet er så lite fordi det er veldig begrenset hvem som kommer inn, ikke for at vi ikke finnes. Du finner oss på lesesalene hver dag, ikke ute å fester så mye slik at vi kan fortelle dere om det, for at dere skal tro at vi eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest google..

Hva er det som gjør at studenter tror de skal leve som grever??

Sjekk ut andre land. Hvem har ræd til å kjøpe seg ny bukse hver mnd, eller drikke seg full flere ganger i uka. Vi er bare så utrolige bortskjemte, vi lar oss lure av alt vi "trenger". Det være nye klær, fancye drinker, må ha bil, må ha ipod, må ha alt...

Jeg er bare så utrolig lei av å høre om mennesker som ikke har råd til noen ting, men hvis vi hadde orket å se "ut" litt, sett forbi meg selv og mitt, sluttet å legge press på medstudenter om alt de må skaffe seg for det er så kult og flott å eie, vet dere vi trenger nesten ingenting..

Det finnes tusenvis av aktiviteter som er gratis, hvis vi bare orker.

Sjekk: www.gronnhverdag.no

Masse tips om å spare i tidenes eldorado forbruker samfunn, det er bare trist at et par nye bukser skal bety så mye..

Men, jeg kan være litt enig, kanskje lånet kunne økt med 10.000kr pr år, eller ikke..

Klær har aldri vært så billig som nå.

Vi er overforbrukere!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bruk naturen, mens den fortsatt eksisterer, til å leke, være ute, ta vare på relasjonen til dine medmennesker, vær en førstekjemper og bryt mønsteret, å være ute er gratis, du kan være det hele året.

Så lenge du har mat og husly, hva annet trenger du kvis du også har venner som er på samme bølgelengde som deg,

enjoy living..

Vi har ikke fått jorda i arv av våre foreldre.

Vi låner den av våre barn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har mat og husly, hva annet trenger du kvis du også har venner som er på samme bølgelengde som deg,

enjoy living..

Vel, jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg trenger faktisk klær i et land hvor gradestokken med jevne mellomrom synker til under 20 minus, og hvor den innimellom synker en god del til også. Ikke nødvendigvis de nyeste og dyreste klærne, men jeg trenger faktisk noe å ha på meg.

Jeg, og mange andre, er også sånn bygd at kroppen av og til svikter på et eller annet vis, slik at lege, medisiner, behandlinger, tannlege, optiker osv. må betales. Noen er heldige og har behov for minimalt av sånne ting, mens andre har STORE utgifter på det.

Ved noen studier er det faktisk sånn at studentene forventes å stille med bøker, skrivemateriell, kalkulatorer, spesielt arbeidstøy, friluftsutstyr, verktøy eller annet utstyr. Tro det eller ei.

Situasjonen er også sånn at vi snakker om Norge her, ikke Luxemburg, og Norge er et relativt stort og langstrakt land med store avstander. Ikke alle er så spreke, eller friske eller har tid, til å gå milevis hver vei hver dag. Når det attpåtil er sånn at to forelesninger til samme studie kan foregå i to ulike byer på en og samme dag, kan det bli knapt med tid til å gå. Og som de flest vet, koster det penger både å kjøre buss, tog, trikk, t-bane og å eie og bruke en bil.

Men for all del, jeg er ikke uenig i at friske, sunne mennesker bosatt i et varmere klima ville overleve med bare mat og husly. (Er klimaet godt nok ville du kanskje til og med kanskje kunne kutte ut husly.) Men blir det mye bra studieresultater av den slags, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at studenter tror de skal leve som grever??

Det finnes tusenvis av aktiviteter som er gratis, hvis vi bare orker.

Sjekk: www.gronnhverdag.no

Masse tips om å spare i tidenes eldorado forbruker samfunn, det er bare trist at et par nye bukser skal bety så mye..

Men, jeg kan være litt enig, kanskje lånet kunne økt med 10.000kr pr år, eller ikke..

Klær har aldri vært så billig som nå.

Så lenge du har mat og husly, hva annet trenger du kvis du også har venner som er på samme bølgelengde som deg,

enjoy living..

Diskusjonen har vel i liten grad sentrert seg rundt klær. Er det noe jeg bruker lite penger på er det faktisk klær. Men desverre behøver jeg nye vantette sko til vinteren, da mine flere år gamle sko har hull i seg. Samtisig behøver jeg regntøy da det regner særs mye på vestlandet og skoleveien er noe lang.

Diskusjonen i hiovedinlegget omhandler penger til sosiale aktiviteter, noe de fleste var enige i at det hadde vært godt å ha litt ekstra, men at studenter på ingen måte isoleres på grunn av pengemangel da det finnes mye gratis aktiviteter. Men jeg mener likevel at det i velferdsstaten norge burde forekomme likhets tegn mellom studenters levekår og sosialklienters levekår noe som per i dag ikke forekommer. Så sant vi faktisk lever i et velferdssamfun burde alle klasser i samfunnet ha tilgang til samme minimumskrav innen velferd. Det er få som tør påstå at sosialklienter og minstepensjonister har god råd(noe jeg selv absoludi IKKE mener), men studenter har likvel mindre og får kjeft når vi hevder dette er i minste laget. Det er få som påstår at eldre som ligger på gangen på sykehjem har det bra og at de burde være taknemmelige for dette siden de i andre land ikke har ordninger om sykehjem og gamlehjem. Det er få som hevder det er greit at sykehuskøene er så lange til tross for at de i mange land ikke får sykebehandling en gang dersom man ikke har råd. Hvorfor er det da greit at studenter ikke har råd til tannlegebehandling, evnt fysioterapi ol(som man ikke får dekket egenanndel på over alt) bare fordi mennesker i andre land ikke en gang får penger til å studere. Ja mange land har ikke ordnigner i det hele tatt tfor studenter, men disse landene har heller ikke sykehus og eldrehjelps ordnigner. Skal de eldre og syke likevel være takknemmelige for den dårlige behandlingen de mottar fordi de i andre land ikke mottar dette? Etter resonementet ditt er bør jo taknemmeligheten fro at vi i vårt land i det hele tatt får noe gjelde resten av befolkningen som lever under alt for dårlige kår også gjelde?

JA DETTE VAR SATT VELDIG PÅ KANTEN, FOR Å FREMME ET POENG. Ingen benytter argumentet om at mennesker i Norge skal være glad for at de i det hele tatt får sosialhjelp fordi de i andre land ikke får dette, men når det gjelder studenter benyttes dette argumentet ofte. Har vi først en velferdsstat bør de samme nivåene for velferd gjelde alle, ikke hvor studenter er et unntrak som bare klager fordi de ikke mottar llike mye som de laveste sosialklientene. Hva med studenter som også har store medisinske behov? Disse har ingen måte å bli dekket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...