Gjest Gjest Skrevet 14. august 2006 #41 Skrevet 14. august 2006 Og dere er også to voksne som har muligheter til å jobbe fulltid. Om dere ikke tilsammen har en inntekt på 350 000 er det en av dere eller begge to som ikke jobber fulltid. ← Vi er studenter, og jobber i tillegg begge to Men ja, hadde jeg vært alene med barnet hadde jeg fått mer å rutte med hver mnd enn det vi tre har.
Atmi Skrevet 14. august 2006 #42 Skrevet 14. august 2006 Jeg lever ikke i en lovbok det er nå sikkert. Men jeg ser virkeligheten til en del aleneforsørgere daglig, både de med god råd og de som får supplerende hjelp fra sosialkontoret. Nei du lever ikke i den virkelige verden når du faktisk ikke klarer å forholde deg til det folk sier. ← Ja - men da lever du og ser virkeligheten til en del alenemødre. Har du da tatt deg tid til å sammenligne denne virkeligheten med andre som har lite penger - eller har du bare bestemt deg for at det er unødvendig. For jeg går faktisk daglig sammen med begge deler - ja det er endatil jobben min å jobbe og samtale med mennesker. Og jeg vet med sikkerthet forskjellen. I tillegg har jeg en sånn posisjon der folk forteller meg sannheten, selv om den kanskje ikke er så veldig kul å si. Og det er flere enn en som innrømmer at de har det bedre økonomisk på grunn av barnet sitt. Og noen sliter veldig med dårligere økonomi for eksempel etter at barnet ble plassert i fosterhjem eller hos den andre foreldren. Så jo - jeg vet med sikkerhet at de har det bedre med omsorgen for et barn enn uten omsorgen for et barn. Og du som kjenner så mange mennesker finner fort det ut du også, dersom du ser litt etter. Og - vel. Gjentar det igjen. Det er ikke lukseriøst å være aleneforeldre. Men det er kanskje en ide at også aleneforeldrene innser at de er faktisk ikke de fattigste i samfunnet. I tillegg til dette har de en stor gave i barnet sitt. Personlig kan er barnelatter og barneøyne det som lyser livet mitt aller mest opp, og jeg har virkelig vondt for å svelge det som skjer her - at få viser glede over barna sine, men kun frustrasjon over at de ønsker mer penger.
Atmi Skrevet 14. august 2006 #43 Skrevet 14. august 2006 Vi er studenter, og jobber i tillegg begge to Men ja, hadde jeg vært alene med barnet hadde jeg fått mer å rutte med hver mnd enn det vi tre har. ← Det er da du dessverre ender opp med et gedigent studielån. Og det er sikkert ikke så populært at jeg sier det - spesielt ikke jeg. Men jeg vet at du har helt rett i det du sier. Du hadde hatt det atskillig bedre økonomisk om du var alene med barnet under utdanning. Mulig du til syvende og sist ikke hadde hatt så mye mer penger, men du hadde mått lånt mindre og jobbet mindre for å ha like mye som du har i dag
Gjest allium Skrevet 14. august 2006 #44 Skrevet 14. august 2006 Det trenger ikke bevises da det bare er til å gå ut på gata og se. Dessuten må jeg bare legge til at jeg har aldri sagt noe om et 18 års perspektiv i mine innlegg - det er det du som legger til her. Dessverre er det likevel folk som har så lite penger å rutte med at de ikke kan konkurrere statusmessig med en aleneforeldre med en 17 åring heller. Sånn er det bare. ← Du sier at det "svarer seg økonomisk å få barn". Kan det tolkes annerledes enn at du mener at man, når hele regnskapet skal gjøres opp, sitter igjen med nettogevinst på barnet? Selvfølgelig er det mange aleneforeldre som har det veldig bra. Jeg er en av dem. Det skyldes ikke støtteordninger, men inntekt jeg har hatt fra 22 år i yrkeslivet. Men hadde jeg ikke hatt barn, hadde jeg hatt enda bedre økonomi. Jeg har ikke gått hen og fått barn for at det skal gi meg mer penger - da ville jeg vært bra dum.
Atmi Skrevet 14. august 2006 #45 Skrevet 14. august 2006 Du sier at det "svarer seg økonomisk å få barn". Kan det tolkes annerledes enn at du mener at man, når hele regnskapet skal gjøres opp, sitter igjen med nettogevinst på barnet? Selvfølgelig er det mange aleneforeldre som har det veldig bra. Jeg er en av dem. Det skyldes ikke støtteordninger, men inntekt jeg har hatt fra 22 år i yrkeslivet. Men hadde jeg ikke hatt barn, hadde jeg hatt enda bedre økonomi. Jeg har ikke gått hen og fått barn for at det skal gi meg mer penger - da ville jeg vært bra dum. ← Ja, som jeg sa. Folk som mister barna sine merker at det tærer veldig på økonomien og de får problemer med å klare seg. Da er nettogevinsten temmelig klar den. Hvis du snakker om et regnestykke på 18 år så blir det ikke relevant i forhold til det jeg snakker om og jeg har heller ikke tenkt å sette meg til å regne det ut. Må vel si at jeg sannelig ikke håper det svarer seg. Selv om jeg er redd det i noen tilfeller dessverre gjør det. Og ettersom du i utgangspunktet ikke har dårlig økonomi så forstår du sikkert selv, dersom du har lest de andre innleggene mine, at du ikke kommer inn under den kategorien jeg diskuterer her og nå.
Gjest Madeline Skrevet 14. august 2006 #46 Skrevet 14. august 2006 Tråden er ryddet. Regler. hannen -mod
Gjest allium Skrevet 14. august 2006 #47 Skrevet 14. august 2006 Ja, som jeg sa. Folk som mister barna sine merker at det tærer veldig på økonomien og de får problemer med å klare seg. Da er nettogevinsten temmelig klar den. ← Hvilke "folk"? Joda, lever man på overgangsstønad og så mister barnet, vil selvfølgelig økonomien bli dårligere for en periode. Men overgangsstønad er nå tross alt en ordning de fleste kun kan få i tre år; i spesielle tilfeller i opp til fem. Resten av årene er ikke barn noe pluss for økonomien for noen. Og får man et barn for å leve fett på overgangsstønad, er jeg redd man har forregnet seg...
Atmi Skrevet 14. august 2006 #48 Skrevet 14. august 2006 Atmi - å forholde seg til det som diskuteres er en forutsetning for å kunne ha en meningsfull debatt. At du MENER at det er økonomisk lukrativt å få barn - må du gjerne mene - men det blir ikke riktigere likevel. Dette VET vi som lever i den virkelige verden. ← Det blir straks litt mer interessant å diskutere med deg hvis du faktisk svarer på det jeg skriver i stede for å tillegge meg utsagn jeg ikke har sagt. Jeg har ikke sagt det er lukerativt å få barn, tverdt om har jeg sagt det ikke er lukerativt. Vil du diskutere meninger så greit, men jeg gidder ikke leke med deg.
Atmi Skrevet 14. august 2006 #49 Skrevet 14. august 2006 Hvilke "folk"? Joda, lever man på overgangsstønad og så mister barnet, vil selvfølgelig økonomien bli dårligere for en periode. Men overgangsstønad er nå tross alt en ordning de fleste kun kan få i tre år; i spesielle tilfeller i opp til fem. Resten av årene er ikke barn noe pluss for økonomien for noen. Og får man et barn for å leve fett på overgangsstønad, er jeg redd man har forregnet seg... ← Du mener vel ikke at jeg skal gå ut med navn og adresse. Jeg har vært ganske tydelig på hvem jeg prater om. Bare gå tilbake å les litt du. Og jeg har aldri sagt det er fett å leve på overgangsstønad og sier til deg som til den over - gidder ikke å leke med deg heller. Forhold deg til det jeg sier, eller la være.
Gjest allium Skrevet 14. august 2006 #50 Skrevet 14. august 2006 Du mener vel ikke at jeg skal gå ut med navn og adresse. Jeg har vært ganske tydelig på hvem jeg prater om. Bare gå tilbake å les litt du. Og jeg har aldri sagt det er fett å leve på overgangsstønad og sier til deg som til den over - gidder ikke å leke med deg heller. Forhold deg til det jeg sier, eller la være. ← Jeg forholder meg til det du sier. Du sier at "det svarer seg økonomisk å få barn". Du har fortsatt ikke kommet med en eneste faktaopplysning som underbygger denne påstanden.
Gjest alenemor Skrevet 14. august 2006 #51 Skrevet 14. august 2006 Jeg forholder meg til det du sier. Du sier at "det svarer seg økonomisk å få barn". Du har fortsatt ikke kommet med en eneste faktaopplysning som underbygger denne påstanden. ← vel her kan jeg gi deg et eksempel. Jeg ble gravid da jeg var under utdanning. Jeg hadde byttet studie 1 gang og var derfor forsinket i forhold til lånekassa. Jeg fikk mao ikke mer studielån før jeg var ajour. Jeg ble gravid og siden jeg var alene så fikk jeg selvfølgelig overgangsstønad... bidrag..og alt det der. Jeg slapp også å ta opp mer studielån og fikk meg en mye billigere utdannelse enn jeg ellers ville fått. Etter at stønaden tok slutt har jeg fortsatt skatteklasse 2 bla a , dobbelt barnetrygd og bidrag. Så ja det lønner ser i mange tilfeller å få barn og jeg tror jammen ikke jeg er et enestående eksempel.
Gjest "gjest" Skrevet 14. august 2006 #52 Skrevet 14. august 2006 vel her kan jeg gi deg et eksempel. Jeg ble gravid da jeg var under utdanning. Jeg hadde byttet studie 1 gang og var derfor forsinket i forhold til lånekassa. Jeg fikk mao ikke mer studielån før jeg var ajour. Jeg ble gravid og siden jeg var alene så fikk jeg selvfølgelig overgangsstønad... bidrag..og alt det der. Jeg slapp også å ta opp mer studielån og fikk meg en mye billigere utdannelse enn jeg ellers ville fått. Etter at stønaden tok slutt har jeg fortsatt skatteklasse 2 bla a , dobbelt barnetrygd og bidrag. Så ja det lønner ser i mange tilfeller å få barn og jeg tror jammen ikke jeg er et enestående eksempel. ← Under utdanning så lønner det seg økonomisk å være alene med barn, ja. Ikke etter, og mange ganger heller ikke faglig.
Gjest allium Skrevet 14. august 2006 #53 Skrevet 14. august 2006 vel her kan jeg gi deg et eksempel. Jeg ble gravid da jeg var under utdanning. Jeg hadde byttet studie 1 gang og var derfor forsinket i forhold til lånekassa. Jeg fikk mao ikke mer studielån før jeg var ajour. Jeg ble gravid og siden jeg var alene så fikk jeg selvfølgelig overgangsstønad... bidrag..og alt det der. Jeg slapp også å ta opp mer studielån og fikk meg en mye billigere utdannelse enn jeg ellers ville fått. Etter at stønaden tok slutt har jeg fortsatt skatteklasse 2 bla a , dobbelt barnetrygd og bidrag. Så ja det lønner ser i mange tilfeller å få barn og jeg tror jammen ikke jeg er et enestående eksempel. ← Tror du at dette vil være situasjonen til barnet blir 18?
Atmi Skrevet 14. august 2006 #54 Skrevet 14. august 2006 Jeg forholder meg til det du sier. Du sier at "det svarer seg økonomisk å få barn". Du har fortsatt ikke kommet med en eneste faktaopplysning som underbygger denne påstanden. ← Det er stor forskjell på å si at noe svarer seg å på å si "leve fett". Og faktisk så innbilder jeg meg,nei jeg er helt sikker på, at du er såpass oppegående at det er en selvfølgelighet også for deg.
Gjest allium Skrevet 14. august 2006 #55 Skrevet 14. august 2006 Det er stor forskjell på å si at noe svarer seg å på å si "leve fett". Og faktisk så innbilder jeg meg,nei jeg er helt sikker på, at du er såpass oppegående at det er en selvfølgelighet også for deg. ← Ja, men du har uansett ikke kommet med noen faktaopplysninger som underbygger påstanden din. I normal språkbruk betyr "det svarer seg økonomisk" å gjøre noe, at man ved å gjøre dette sitter igjen med mer penger etterpå enn om man ikke hadde gjort det. Mener du virkelig at man tjener på å få barn?
Gjest alenemor Skrevet 14. august 2006 #56 Skrevet 14. august 2006 Tror du at dette vil være situasjonen til barnet blir 18? ← Hva mener du ? Mitt barn er allerede 13 år og vi lider da ingen nød. Hadde jeg ventet med å få barn til nå hadde jeg vel ikke sittet netto bedre i det etter 18 år ? Eller hva er det du egentlig mener å si her?
Atmi Skrevet 14. august 2006 #57 Skrevet 14. august 2006 Tror du at dette vil være situasjonen til barnet blir 18? ← Du klarer ikke se poenget. Du MÅ prøve å få en eller annen til å sette seg ned å regne sammen hvordan det vil bli i tilsammen to tiår. Når noen sier noe om hva som skjer på 80 tallet, da kan det bli litt drøyt å be dem uttale seg om det samme vil være tilfelle i år 2000 syns du ikke? Og.- hvis situasjonen blir den samme så vil det svare seg til barnet er 18 - dersom den som ligger dårligere ann får seg en kjempegod jobb, da vil det svare seg for den personen å ikke få barn. Det vil si, at de siste årene vil personen, hvis h*n er heldig, ha mer penger enn h*n ville hatt med et barn. Men på den annen side kan også en person som har barn veldig godt sitte med en far som har kjempegod inntekt og ha fått seg en mann som betaler mye utgifter. Kanskje har hun fått muligheten til å betale ned leiligheten sin mens barna var små - og det vil da svare seg i det lange løp. Mye spiller inn her og det finnes ørten forskjellige situasjoner. Det vil si, vhis vi ser på hva som skjer og ikke rir loven.
Atmi Skrevet 14. august 2006 #58 Skrevet 14. august 2006 (endret) Ja, men du har uansett ikke kommet med noen faktaopplysninger som underbygger påstanden din. I normal språkbruk betyr "det svarer seg økonomisk" å gjøre noe, at man ved å gjøre dette sitter igjen med mer penger etterpå enn om man ikke hadde gjort det. Mener du virkelig at man tjener på å få barn? ← Ja - og mer spesifikk gidder jeg faktisk ikke være. Du vet akkurat veldig godt hva jeg mener. Men mener du at en person som har barn har mindre penger enn en person som ikke har barn? Endret 14. august 2006 av Atmi
Gjest allium Skrevet 14. august 2006 #59 Skrevet 14. august 2006 Du klarer ikke se poenget. Du MÅ prøve å få en eller annen til å sette seg ned å regne sammen hvordan det vil bli i tilsammen to tiår. Når noen sier noe om hva som skjer på 80 tallet, da kan det bli litt drøyt å be dem uttale seg om det samme vil være tilfelle i år 2000 syns du ikke? Og.- hvis situasjonen blir den samme så vil det svare seg til barnet er 18 - dersom den som ligger dårligere ann får seg en kjempegod jobb, da vil det svare seg for den personen å ikke få barn. Det vil si, at de siste årene vil personen, hvis h*n er heldig, ha mer penger enn h*n ville hatt med et barn. Men på den annen side kan også en person som har barn veldig godt sitte med en far som har kjempegod inntekt og ha fått seg en mann som betaler mye utgifter. Kanskje har hun fått muligheten til å betale ned leiligheten sin mens barna var små - og det vil da svare seg i det lange løp. Mye spiller inn her og det finnes ørten forskjellige situasjoner. Det vil si, vhis vi ser på hva som skjer og ikke rir loven. ← Men selvfølgelig må man regne med hele oppveksten! Man kan ikke få barn fordi "det svarer seg" hvis det bare svarer seg i ett år eller to. Og så trekker du inn masse uvesentligheter. Ja, man kan få seg en rik mann. Men det har vel ikke sammenheng med at man tidligere fikk et barn? Det er sjelden barnet som er grunn til at man får den rike mannen. Og hvis situasjonen er den samme vil det svare seg til barnet er 18, sier du... men situasjonen vil aldri forbli den samme. Man får overgangsstønad i 3-5 år, deretter er det slutt. Jeg fatter ikke hva jeg driver med her... dette må da være opplagt for alle, at barn ikke er en økonomisk nettogevinst? *skriver ti ganger på tavlen: "Jeg skal ikke la meg provosere av Atmi"*
Gjest allium Skrevet 14. august 2006 #60 Skrevet 14. august 2006 Men mener du at en person som har barn har mindre penger enn en person som ikke har barn? ← eh... Ja. Det må da være opplagt? Barn er ikke en gjenstand man kan skaffe seg, for så å legge i en skuff og håve inn inntekter. Barn medfører utgifter! *sier febrilsk til meg selv: "Skal ikke la meg provosere av Atmi"*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå