Gå til innhold

Fikk virkelig barn ris i gamle dage

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men da snakker vi tydeligvis om helt forskjellige ting, du snakker om crazy foreldre som ikke forstår hva de driver med, og det du har vært utsatt for; mishandling.

Det er noe annet enn oppdragelse, selv om jeg kan se at du har problemer med å skjelne det fra hverandre siden det var samme sak for deg.

Hva Staff angår, jeg visste ikke vi brukte samme argument, men jeg har selv opplevd dette på kroppen og mener bestemt at det var all stakkarsliggjøringa som til slutt gjorde meg syk, ikke selve overgrepet, som jeg egentlig ikke tenkte så mye på før jeg fortalte det til noen. Ergo tror jeg, basert på egne erfaringer, at det fungerer sånn for mange. Ikke alle. Og her slutter diskusjonen for min del.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Men da snakker vi tydeligvis om helt forskjellige ting, du snakker om crazy foreldre som ikke forstår hva de driver med, og det du har vært utsatt for; mishandling.

Det er noe annet enn oppdragelse, selv om jeg kan se at du har problemer med å skjelne det fra hverandre siden det var samme sak for deg.

For meg blir det mishandling når mor biter en i armen. Beklageligvis så aksepterer jeg ikke den form for oppdragelse.

Hva Staff angår, jeg visste ikke vi brukte samme argument, men jeg har selv opplevd dette på kroppen og mener bestemt at det var all stakkarsliggjøringa som til slutt gjorde meg syk, ikke selve overgrepet, som jeg egentlig ikke tenkte så mye på før jeg fortalte det til noen. Ergo tror jeg, basert på egne erfaringer, at det fungerer sånn for mange. Ikke alle. Og her slutter diskusjonen for min del.

Staff mener at pedofili og incest hører med i familien og at alle ofrene føler seg som ofre fordi samfunnet ikke aksepterer noe Staff mener er naturlig og hører med i familiesfæren.

Jeg har selv aldri blitt stakkarsliggjort. Jeg vet bare at jeg slet kraftig med selvbildet i hele oppveksten - og når jeg ser på mine søsken så ser jeg at de løste dette selvbildeproblemet (som de også hadde) langt tidligere enn meg. Jeg var nesten 40 år før jeg greide å få gjort noe med dette. Problemet var altså der FØR analysen av hvorfor problemet oppstod var der og ikke omvendt. SIDEN etter at jeg har snudd tankegangen har analysen kommet: hvorfor trodde jeg ikke at jeg var mer verdt? Kan det være at jeg ikke fikk den verdien med meg fra barndommen?

Det er selvfølgelig leit at du er blitt pådyttet en offerrolle siden. Men verken du eller jeg skal gå i den fellen og allminneliggjøre våre egne opplevelser av dette som de eneste rette.

Loven som forbyr all fysisk avstraffelse har gitt myndighetene et middel til å gripe inn på et langt tidligere tidspunkt i barnemishandling. Jeg tror også at foreldre - som mine - som hadde lett for å ty til fysisk avstraffelse har måttet tenke seg om og endre taktikk pga loven.

Endret av Blondie65
Skrevet

Hei.

Kom over en artikel om rising av barn med beltet. Kansje han har noen poeng hmmm.

Barn som går på en line og faller å slår seg lærer at det gjør vondt men de er ikke brytet ned av den grunn.

Han mener at det eneste man skal bruke for og gi ris er beltet.

Det er tøylig og lager ikke skader men smertefulle(men innenfor en grense) merker ja men som gror fint etter noen dager og er i verste fall helt borte i løpet av en uke(kommer ann på hvor alvorligt barnet har opptrådt).

Det er som en kjennelse at barnet har gjort noe galt og kan få barnet til å huske dette bedre så man slipper kansje og gi noen nye striper defor sier han at du må rise med beltet hardt og lenge nok til at det sitter men det vil aldri oppstå skader. Hvis alle barn fikk det slik så ville barnet føle trygghet med det og det rundt seg, ja vondt men trygt.

Jeg trur vi har blitt late ovenfor barn kansje. Når barn får ris er det en vond straff men alikevel opplever barnet siden at jeg er på trygg grunn. Klart under riset og etter vil barnet føle ubehag, gråte og sånt men det er naturligt og må ikke miss oppfattes som misshandling.

(Aunanimous return to the use of THE BELT in corporal punishment in the home, as opposed to increasing instances of child abuse, will actually decrease such instances of abuse, as well as make the bona-fide instances more easily identifiable.)

(THE BELT is thus safer to use, even on small children, because it's flexible . In contrast, the force of a hard object, even a hand, on a five-year-old, for example, can cause some potentially-serious injuries (such as whiplash, if the child is not "anchored" appropriately over the knee, for example.)

Were ALL of the kids posing for some old school class picture from the 1930's and 1940's the children of child abusing parents???

Is everyone's grandparent a former child abuser??

Has THE BELT been the cause of increased juvenile violence and crime in our society within only the past 20 years???

Kall meg gjerne gal i hodet men prøver og ha et åpent sinn.

Gjest Blondie65
Skrevet

Gjest_Mann:

Det er ulovlig å slå barn i Norge. At du velger å sitere artikler som forsvarer å slå barn slik at de får merker fra andre land er skammelig - og det kan også oppfattes som oppfordring til lovbrudd.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er slett ikke en oppfordring til lovbrudd Blondie.

Vi lever faktisk ikke i Nord-Korea. Folk kan i Norge kan mene akkurat hva de vil og gi uttrykk for det dersom de ønsker det. Legger man din oppfatning til grunn vil det å diskutere en gjeldende lov automatisk være straffbart fordi det er en "oppfordring til lovbrudd".

Skrevet

Hei igjen

Nei jeg oppforder ikke til noe lovbrudd. Vi skal følge loven den er slik i dag abselutt men jeg velger heller ikke å lukke sinnet mitt når jeg hører ordet ris(alle former).

Må og ta med at når jeg mener at når barnet går på den linen så er det ment som når barnet går på et sted der de ikke skal gå.

Men barnet gjør det allikevel og slår seg og det gjør vondt og får kansje merker og til og med gjør det igjen. Til slutt vil barnet slutte med det. Vil barnet hate seg selv eller miljøet?...nei trur ikke det jeg da.

Når jeg var liten så gikk jeg og gjorde dumme ting og slo meg men jeg oppfatter det som en del av livet og jeg lærte av det. Håper dette kan være en debatt om slike ting og ikke sette det ut i livet.

Og etter har lest den artikelen om belte-rising så ser jeg for meg selv noen logiske sider ved det.

Skrevet

Vil bare si at i dag(09.04.10) er det vedtatt ved lov at det er forbudt å klapse barn - Barneloven endret i dag.

All ris og klaps er derved totalt forbudt. Vi kan selvklart debattere om emnet og mitt innlegg ovenfor var defor ment som slik. Men loven skal følges.

• 1 måned senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Svært få fikk ris i gamle dager selv om det nok hendte.

Stort sett var det gutter som fikk ris. Nesten ingen jenter fikk det, de fikk andre typer straff da de gjorde noe galt.

I vår tid, dvs etter annen verdenskrig tviler jeg på at det har forekommet i det hele tatt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Svært få fikk ris i gamle dager selv om det nok hendte.

Stort sett var det gutter som fikk ris. Nesten ingen jenter fikk det, de fikk andre typer straff da de gjorde noe galt.

I vår tid, dvs etter annen verdenskrig tviler jeg på at det har forekommet i det hele tatt.

Javel. Da må det være innbilning det som jeg fikk i min barndom og som var helt vanlig i mitt oppvekstmiljø.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Joda, det er en kjent sak at foreldre kunne finne på å daske til barna før i tiden.

Men jeg tror historier om bjørkeris og barn som har ligget over fanget med buksa rundt ankelene og slikt er svært overdrevne. Det virker ikke som noe som kan ha vært vanlig. Folk gjør bare ikke slik.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Joda, det er en kjent sak at foreldre kunne finne på å daske til barna før i tiden.

Men jeg tror historier om bjørkeris og barn som har ligget over fanget med buksa rundt ankelene og slikt er svært overdrevne. Det virker ikke som noe som kan ha vært vanlig. Folk gjør bare ikke slik.

Igjen må jeg bare få gjenta at det må ha vært innbilning det jeg opplevde i min barndom og som var svært vanlig. Både bjørkeris og få juling på blankemessingen. Slutt å slå fast ting du ikke har greie på. Det er idiotisk.

Gjest Bianca26
Skrevet

Bare fordi du personlig ikke kan forestille deg at folk kan gjøre slik, betyr ikke at det blir mindre sant at folk gjorde slik likevel. Folk har gjort mye opp igjennom historien som man ikke kan forestille seg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig, men disse rare historiene om "barn som fikk ris" virker så usansynlige at jeg velger å tro det er overdrevet veldig i ettertid.

Selv om du tror det så trenger jo ikke jeg :)

Gjest Bianca26
Skrevet

Det er mulig, men disse rare historiene om "barn som fikk ris" virker så usansynlige at jeg velger å tro det er overdrevet veldig i ettertid.

Selv om du tror det så trenger jo ikke jeg :)

Ja du får tro hva du vil, men sannheten er at barn fikk ris. Jeg TROR ikke at barn ble slått. Jeg vet det. Stor forskjell.

• Liker 1
Skrevet

Ja du får tro hva du vil, men sannheten er at barn fikk ris. Jeg TROR ikke at barn ble slått. Jeg vet det. Stor forskjell.

Samme her. Utrolig ekkel følelse for meg som faktisk har fått det, og vet at iallefall 2 av mine venninner har fått det samme.. To av oss sliter med det enda, en bryr seg ikke i det hele tatt. Barn reagerer forskjellig, men man vet jo ikke følgene av ris osv. før barnet blir større og evt. tar avstand fra både mor og far. Hvorfor sette barna sine i den faresonen? Tragisk å høre min far si "det var jo bare et par klaps, du måtte jo lære respekt". For en elleveåring føles det utrolig ekkelt og flaut å få dratt ned bukse og truse for å få ris. Og ja, straff skal til en viss grad være "flaut" eller gjøre slik at man føler skam, men da fordi man fører skam fordi man har gjort noe galt! Ikke fordi man er flau fordi pappa har sett dine private parter, og ikke at man er redd og sint for at noen kan løfte deg opp og dra av deg klærne, uten at du har noe å stille opp med. Dette skjedde med meg på 90 tallet, og i jula hadde jeg min første samtale med han på 4 år. Han bor tyve minutter unna meg.. Så ikke vegre dere for å ta affære når "det bare er noen klaps". Det kan være utrolig ødeleggende.

Gjest Bianca26
Skrevet

Samme her. Utrolig ekkel følelse for meg som faktisk har fått det, og vet at iallefall 2 av mine venninner har fått det samme.. To av oss sliter med det enda, en bryr seg ikke i det hele tatt. Barn reagerer forskjellig, men man vet jo ikke følgene av ris osv. før barnet blir større og evt. tar avstand fra både mor og far. Hvorfor sette barna sine i den faresonen? Tragisk å høre min far si "det var jo bare et par klaps, du måtte jo lære respekt". For en elleveåring føles det utrolig ekkelt og flaut å få dratt ned bukse og truse for å få ris. Og ja, straff skal til en viss grad være "flaut" eller gjøre slik at man føler skam, men da fordi man fører skam fordi man har gjort noe galt! Ikke fordi man er flau fordi pappa har sett dine private parter, og ikke at man er redd og sint for at noen kan løfte deg opp og dra av deg klærne, uten at du har noe å stille opp med. Dette skjedde med meg på 90 tallet, og i jula hadde jeg min første samtale med han på 4 år. Han bor tyve minutter unna meg.. Så ikke vegre dere for å ta affære når "det bare er noen klaps". Det kan være utrolig ødeleggende.

Huff det der hørtes ikke bra ut. Er jo klart barn skal straffes for noe galt de har gjort, men de skal ikke ydmykes og bli behandlet respektløst på den måten der. Barn er jo tross alt mennesker de og. Og når man er så stor som elleve år så skal det ikke mer til enn å ha en samtale med barnet om det gale han/hun har gjort. Å slå er jo bare helt meningsløst.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Her var det voldosmt mange moralprekener og prektige mennesker med hevete pekefingre som er opptatt av å vise hvor flotte og fine mennesker de er. Æsj, YUCK!

Tråden handler om hvorvidt det var vanlig med ris eller ikke. Det er ikke en prektighetskonkurranse.

Jeg tror heller ikke det var særlig vanlig at barn fikk ris i gamle dager. Jeg har også lagt merke til at de som hevder noe annet stort sette er anonyme.

Gjest Bianca26
Skrevet

Her var det voldosmt mange moralprekener og prektige mennesker med hevete pekefingre som er opptatt av å vise hvor flotte og fine mennesker de er. Æsj, YUCK!

Tråden handler om hvorvidt det var vanlig med ris eller ikke. Det er ikke en prektighetskonkurranse.

Jeg tror heller ikke det var særlig vanlig at barn fikk ris i gamle dager. Jeg har også lagt merke til at de som hevder noe annet stort sette er anonyme.

Du tror ikke? Og hva spiller det noen rolle om de som skriver det er anonyme. Det er fakta. Det var mer vanlig å gi barn ris i gsmle dager. Du kan leve i din naive boble og tro at det aldri har skjedd eller at det aldre skjer, men slik var det den gangen.

• Liker 1
Gjest Tsunade
Skrevet

Hva mener du med "moralprekener og prektige mennesker"etc.?

Hvem mener du driver med dette?

Hvorfor er du anonym selv?

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor i all verden spiller det noen rolle om de er anonyme da??

Jeg fikk faktisk juling når jeg var liten og det var ikke helt uvanlig da heller. ( jeg er 50 år) Jeg fikk juling og alle mine 7 søsken fikk juling når vi hadde gjort noe foreldrene våre ikke hadde sansen for. Vi måtte til og med plukke bjørkeriset sjøl!!

Føler vel ikke at jeg har tatt noen skade av det, men har ikke gitt mine egne 3 unger juling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...