Gå til innhold

Fikk virkelig barn ris i gamle dage

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ja! Det ble ulovlig tidlig på 80-tallet tror jeg. :tristbla: Blir litt trist når jeg hører om folk på min alder som opplevde dette. Jeg begynner virkelig å lure på om folk ble opplyst om dette. Kanskje de skulle ha fokusert mer på de i media da forbudet kom.
Videoannonse
Annonse
Gjest Gutt som fikk mye ris.
Skrevet

Nei, det ble forbudt å rise barn hjemme i 1972. På skolen ble spanskrør og bjørkeris forbudt i 1936. jeg fikk mye ris i perioden 1956 til 1962. Det ble alltid gitt på bar rompe av min mor.

Skrevet

De fleste jeg gikk i klasse med på barneskolen på 70-tallet fikk ris.

Ved et tilfelle hadde hele klassen oppført seg uheldig (juleavslutning i kirken)og det ble sendt en slags kollektiv melding om dårlig oppførsel. Jeg fikk vanligvis ikke ris, men da fikk jeg beskjed om at foreldrene hadde snakket sammen, og jeg måtte trekke ned buksen jeg også. Tror mange fikk gammeldags ris selv om det ikke ble snakket noe særlig om i ettertid.

Gjest Gjest_mann_*
Skrevet

Hei, ja hard rising av barn og unge kunne nok være en vanlig handling og hvis man går til 1910-30 så kunne det å gi ris på 3-4 åringer av foreldrer som ikke var sadister av natur men de mente at slik må til. De kunne bli riset over baksiden av rumpe og øvre lårene til dem var røde/merker og smerter. Gjerne fikk dem det for og få dem til å slutte og gråte(logisk???) De kunne å få mere ris senere. I USA er det i visse stater forsatt lov å rise unger. En politiker i Florida mener at hvis det oppstår noen merker som varer en 2-3 dager etter riset så er det helt ok bare ikke langvarig merker. Det kan og være en tradisjon å rise ungene med en paddle, hårbørste eller beltet og man krever full lydighet før, under og etter riset. Hvis barnet gråter for høyt etterpå så kan det å få mere ris bli gjeldende. Barnet skal være i en "submissiv state and broken bad will with full remorse" før det får en klem og blir tilgitt. Det finnes bøker skrevet av "lærde" som mener dette. Jeg er ikke for ris men en dask eller 2 på handen eller stompen for en påminnelse er nok bedre og i visse tilfeller kansje moderat ris kan hjelpe for noen. Komunikasjon er det beste og det å være konsekvent det skaper trygghet. Litt strict tone og slikt er helt ok så lenge man prater om det. Barn den gangen skulle ses men ikke høres. Men kansje visse barn trenger litt ris???

Skrevet (endret)
Du har ikke begrunnet noen ting faglig. Jeg tviler på at du er i stand til det.

Generelle undersøkelser om stress har ingen ting med problemstillingen å gjøre. Ikke med tråden heller. Det at du stadig vekk tar opp irrelevante spørsmål er i grunnen en form for spamming.

Nedenfor har jeg funnet en kilde til deg, håper du er fornøyd nå med at jeg var i stand til det :)

Jeg har ikke gitt uttrykk for noe "syn".

Derimot etterlyser jeg Bombelines faglige begrunnelse for hvorfor hun mener at barn tar skade av ris. Det er hennes påstand og hun bør begrunne det faglig utover at hun stadig vekk hevder at hun blir lei seg av å lese hva andre mener.

Dersom du eller Bombeline kan påvise at barn som fikk ris for 100 år siden tok skade av det på noen måte så gjør det.

I motsatt fall kan dere ti still og slutte å spamme tråden.

Jeg blir ikke bare lei meg av å lese hva andre mener. Jeg blir også lei meg av å se skadene. Det gjelder uansett opphav og årsak til skadene jeg ser på, etter mitt syn er både psykiske og fysiske skader på barn like trist å se som skader fra bilulykker.

En kilde på at barn tar skade av fysisk avstraffelse er Correlates and consequences of harsh discipline for young children av Smith og Brooks-Gunn, trykket i Peadiatrics and Adolescent Medicine. En annen er Slapping and spanking in childhood and its association with lifetime prevalence of psychiatric disorders in a general population sample av MacMillian og Boyle med flere fra Canadian Medical Association. Disse er å finne i databaser, som Cochrane.

Endret av Bobeline
  • Liker 1
  • 1 måned senere...
Gjest Heidi
Skrevet

Jeg er født i 1974 og vokste opp i en by. Søsteren min og jeg fikk ris når vi hadde gjort noe skikkelig galt. Mamma kneppet ned buksene på oss, tok oss over kneet og ga ris som sved skikkelig. Det varte kanskje 1-2 minutter.

Det skjedde kanskje en 5-8 ganger i oppveksten. Det var ikke bare vi som fikk ris, flere av venninnene mine fikk det også. Det skjedde stort sett på samme måten. Tipper av litt under halvparten fikk ris. Ikke så rart kanskje, ris har vel blitt brukt som straff i uminnelige tider.

Helt ærlig synes jeg vi fortjente det hver gang, det synes søsteren min også. Siste gangen jeg fikk ris hadde jeg blitt tatt for butikktyveri. Bilturen hjem fra butikken var lang, fordi det var ikke tvil om hva som ville skje når jeg kom hjem.

• 2 uker senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det har nok vært vanlig at foreldre har slått barn, i hvert fall inntil ganske nylig.

Men at det skal ha foregått på en sånn planlagt måte som Heidi beskriver synes jeg høres rart ut. Dette kan umulig ha vært vært veldig vanlig.

Historier om barn som må plukke sitt eget ris virker også litt underlige. Tror det er veldig overdrevet og preget av fantasi.

Gjest Bianca26
Skrevet

Hei, ja hard rising av barn og unge kunne nok være en vanlig handling og hvis man går til 1910-30 så kunne det å gi ris på 3-4 åringer av foreldrer som ikke var sadister av natur men de mente at slik må til. De kunne bli riset over baksiden av rumpe og øvre lårene til dem var røde/merker og smerter. Gjerne fikk dem det for og få dem til å slutte og gråte(logisk???) De kunne å få mere ris senere. I USA er det i visse stater forsatt lov å rise unger. En politiker i Florida mener at hvis det oppstår noen merker som varer en 2-3 dager etter riset så er det helt ok bare ikke langvarig merker. Det kan og være en tradisjon å rise ungene med en paddle, hårbørste eller beltet og man krever full lydighet før, under og etter riset. Hvis barnet gråter for høyt etterpå så kan det å få mere ris bli gjeldende. Barnet skal være i en "submissiv state and broken bad will with full remorse" før det får en klem og blir tilgitt. Det finnes bøker skrevet av "lærde" som mener dette. Jeg er ikke for ris men en dask eller 2 på handen eller stompen for en påminnelse er nok bedre og i visse tilfeller kansje moderat ris kan hjelpe for noen. Komunikasjon er det beste og det å være konsekvent det skaper trygghet. Litt strict tone og slikt er helt ok så lenge man prater om det. Barn den gangen skulle ses men ikke høres. Men kansje visse barn trenger litt ris???

Forundrer meg ikke at det er lovlig i enkelte stater i USA. USA har jo ikke skrevet under den konvensjonen om barns rettigheter

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Forundrer meg ikke at det er lovlig i enkelte stater i USA. USA har jo ikke skrevet under den konvensjonen om barns rettigheter

Ris er lov i alle stater i USA, og benyttes hyppig. Særlig bruker man en hårbørste til å risde barna med. På skolen benyttes en trepaddle.

Nesten ingen amerikanere synes det er noe problem at de har blitt "spanket". Tvert i mot ser de rart på oss europeere som ikke driver med slikt og som har store adferdsproblemer blant unge i stedet.

Gjest Bianca26
Skrevet

Ris er lov i alle stater i USA, og benyttes hyppig. Særlig bruker man en hårbørste til å risde barna med. På skolen benyttes en trepaddle.

Nesten ingen amerikanere synes det er noe problem at de har blitt "spanket". Tvert i mot ser de rart på oss europeere som ikke driver med slikt og som har store adferdsproblemer blant unge i stedet.

seriøst?

jaja amerikanere er gærne rent generelt da

Skrevet

Tvert i mot ser de rart på oss europeere som ikke driver med slikt og som har store adferdsproblemer blant unge i stedet.

Og de har ikke adferdsproblemer blant unge i USA?

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

seriøst?

jaja amerikanere er gærne rent generelt da

Jepp, seriøst. Dette praktiseres i mange familier uten at veldig mange klager over det. det regnes som helt normalt.

Dersom man er den eneste i gata som får ris er det sikkert litt stigmatiserende, men hvis alle får det er det helle ringen som synes det er noe rart. Sånn var det i Norge før i tiden også. Alle fikk ris og ingen syntes det var noe farlig.

Skrevet

Jeg fikk ris på rumpa med flat hånd, husker det var jævla vondt, men har ikke tatt noen skade av det. Min far derimot ble slått med belte og bjørkeris og har blitt preget av det. Synes likevel det er rart at han da slo meg på rumpa, men man gjør vel som man har lært? Jeg kommer ALDRI til å gjøre det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke fysisk farlig å få ris på rumpa, men det er forferdelig ydmykende. Særlig det at man må finne seg i å bli slått uten å få lov til å ta igjen eller forsvare seg. Man må ligge stille og bare ta imot til det tar slutt.

Gjest Bianca26
Skrevet

Det er ikke fysisk farlig å få ris på rumpa, men det er forferdelig ydmykende. Særlig det at man må finne seg i å bli slått uten å få lov til å ta igjen eller forsvare seg. Man må ligge stille og bare ta imot til det tar slutt.

ja det er jo det som er det verste med det. Ydmykheten og det at man på den måten blir møtt med null respekt. Barn fortjener respekt de også. Og voksne lærer jo barn hele tiden at de aldri skal slå de som er mindre enn seg, da er det feil at de gjør det motsatte av det de sier selv.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

ja det er jo det som er det verste med det. Ydmykheten og det at man på den måten blir møtt med null respekt. Barn fortjener respekt de også. Og voksne lærer jo barn hele tiden at de aldri skal slå de som er mindre enn seg, da er det feil at de gjør det motsatte av det de sier selv.

Men hvorfor går det bra med nesten alle barn som har fått ris da ?

Gjest Bianca26
Skrevet

Men hvorfor går det bra med nesten alle barn som har fått ris da ?

spiller ingen rolle om det går bra eller ikke. Du spanker ikke ungene dine. Enkelt å greit. Det finnes millioner andre måter å disiplinere et barn på uten å bruke fysisk makt. Ja jeg kan skjønne at foreldre kan bli så sinte at de nesten mister kontrollen, men vold er aldri noen løsning.

Skrevet (endret)

Før fikk ungene en klaps på baken, og ble veloppdragne. Nå blir de "oppdratt" med langvarige sykehusopphold av tilfeldige deltakere i drosjekø, utenfor stedets kveldsåpne etablissemeneter.

.

Endret av Kamikatze
Gjest Gjest
Skrevet

Før fikk ungene en klaps på baken, og ble veloppdragne. Nå blir de "oppdratt" med langvarige sykehusopphold av tilfeldige deltakere i drosjekø, utenfor stedets kveldsåpne etablissemeneter.

.

Samtidig bør man også oppdra damer med den gammeldagse metoden på sengekanten.

Gjest Gjest
Skrevet

Ris er lov i alle stater i USA, og benyttes hyppig.

Antiamerikanisme. Hvorfor fokuserer du ikke på at nesten alle kinesiske unger får ris hver eneste dag? Stakkars små!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...