Gjest Gjest også Skrevet 8. august 2006 #41 Skrevet 8. august 2006 La bare denne tanten, gjøre det hun har bestmt seg for, hun er ikke mottagelig for råd, og selv om 90% av innleggene her inne taler mot hennes lille stunt, kommer hun til å gjennomføre det. Kan vi ikke bare legge hele tråden død? Alle argument faller på stengrunn. ← Helt enig, aner ikke hvorfor hun ber om råd, hun har jo allerede bestemt seg. Uansett, jeg er enig med flertallet her!
Gjest Tweetypie Skrevet 8. august 2006 #42 Skrevet 8. august 2006 Høres ut som tante trenger litt seriøs hjelp selv her Kaller ikke dette for noe god tante jeg da
Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 8. august 2006 #43 Skrevet 8. august 2006 Dette har jeg masse erfaring med......For det første- det er ikke din jobb som tante å ta deg av dette. Overlat det til foreldrene. La henne bestemme hva som er riktig. Vil hun gå med bleie, så la henne gjøre det. Pressing og masing gjør bare vondt verre, kan skape forstoppelse, sår rumpe, vegring for å gjøre fra seg etc etc etc. Ikke oppfordre i det hele tatt. Hun slutter med bleie når hun er moden for det. Eller som en venninne sa- det er svært få barn som bruker bleie når de begynner på skolen....
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #44 Skrevet 8. august 2006 Mne jeg tror hun er klar, bare noen tar et ordentlig initiativ liksom, så hun skjønner et det finnes et bedre alternativ enn bleier. For det er jeg helt sikker på at en 3 åring vil føle fort når de kan tisse og bæsje på do istedenfor å grise seg til i en ekkel bleie. Ja, jeg forventer selvsagt at det vil bli noen uhell, sikkert mange de første dagene. Men det må da uansett være bedre enn å måtte skifte ekkle bæsjebleier på en så stor unge. ← Ikke så morsomt når klærne og ungen er full av bæsj og du må spyle hele ungen heller. Jeg prøvde å presse igjennom bleieslutt på min eldste da han fylte 3. Resultatet ble en deprimert unge som ble like ulykkelig hver gang han tisset eller bæsjet på seg. HAN var IKKE klar... Etter i underkant av en uke hadde jeg ikke samvittighet til å fortsette. Tror nok den opplevelsen utsatte bleieslutt for han. Han var ikke tørr om dagen før han var 4! Med minsten gjorde jeg helt klart ikke den feilen en gang til! Han var klart rett etter han fylte 3 og alle uhell både dag og natt kan telles på en hånd (dette er nå over ett år siden)! Jeg forstår og setter pris på ditt ønske om å hjelpe barnet og deres foreldre. Men mitt råd er at du ikke gjør dette uten å snakke med foreldrene først. De vet best hvordan situasjonen er for det aktuelle barnet. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #45 Skrevet 8. august 2006 Nettopp! Kanskje hun ikke engang vil protestere mot å ta av bleien her, at hun vil vise tante hvor stor jente hun er som ikke trenger å være baby og gå rundt med bleier lengre. Ser at mange er skeptiske, men jeg er taten hennes og vil ikke barnet noe vondt. Jeg kommer ikke til presse henne til noe som gjør at dette blir traumatisk for henne. Hadde jeg ikke trodd at hun var moden for bleieslutt, så hadde jeg ikke planglagt dette. Men jenta trenger litt hjelp for å komme i gang å bli kvitt vanen med å tisse å bæsje i bleia si, det skal tant hjelpe henne med. ← Det er jo vel p fint det, men om du er så sikker: Hva er egentlig problemet med å snakke med foreldrene først????????
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #46 Skrevet 8. august 2006 Dette er ei sånn tante som skal hevde seg over foreldrenes evner og vilje, og gjennomføre noe hun selv mener er bra, og at hun dermed har vært SÅÅÅÅ flink, som liksom greide noe foreldrene selv (etter hennes mening) ikke greier. At barnet kanskje har et lite helvete den uka hun er hos sin velmenede tante, affiserer henne ikke. Har det noen gang slått dere hvor skummelt det er med sånne enspora folk som ikke kan ta imot gode råd? Denne tanta virker helt fanatisk, spør dere meg... Hadde det vært min tanteunge (Har dessverre ingen enda, men har tre barn selv), ville jeg gledet meg vilt til denne uka, og skjemt bort ungen noe grenseløst gjennom hele perioden. (Nå vel, eller retter sagt; sørget for at jenta koste seg mens hun var hos meg) Rett og slett fordi det ikke er min rolle som tante å først og fremst drive oppdragelse, men heller være en ressursperson som ungen etter hvert utvikler et nært og godt forhold til, ei god tante som jenta kan stole på og trives hos. På samme måte som jeg mener at heller ikke besteforeldre først og fremst skal drive oppdragelse, men heller bare være der for ungene. Gudene skal vite at det i dagens samfunn trengs neettverk rundt ungene, som er glade i dem og bryr seg om dem, uavhengig av om de er vellykkede, og mestrer alt til "rett" tid, i dette tilfellet å gå på do selv når de er tre år.
Gjest Oppgitt Skrevet 9. august 2006 #47 Skrevet 9. august 2006 Må si jeg syns mange av dere overdriver en smule her. Dere sier dere er sååååå bekymret for den stakkars lille jenta og hva tante skal utsette henne for som om dere er overbevist om at "tante grusom" her skal ødelegge jentungen på livstid. Men egentlig tror jeg ikke det er hva dere egentlig mener, nei det er mer det at dere tenker på dere selv som foreldre, og på hvordan dere hadde reagert om noen hadde klart å pottetrene deres barn, uten at dere hadde lykkes med det samme. Altså er dere livredde for at andre skulle lykkes bedre enn dere. Det er her skoen trykker tydligvis. Jenta skal til tanta si, som sikkert har ett godt forhold til jenta. Jeg tror ikke foreldrene hadde bedt henne om å være barnevakt i en hel uke dersom de ikke var trygge på at tante ville være en god og egnet barnevakt. Det handler om å forsøke med litt bleieavenning, og ikke tortur av tantebarnet slik noen av dere her gir inntrykk av.
Klips Skrevet 9. august 2006 #48 Skrevet 9. august 2006 Jeg hadde syntes det var kjempedeilig om noen andre kunne ta sånne jobber som å få barnet til å slutte med bleier, dersom jeg var 100% sikker på at de hørte mer på hva barnet ville enn på hva de selv ville.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #49 Skrevet 9. august 2006 Dette har jeg masse erfaring med......For det første- det er ikke din jobb som tante å ta deg av dette. Overlat det til foreldrene. La henne bestemme hva som er riktig. Vil hun gå med bleie, så la henne gjøre det. Pressing og masing gjør bare vondt verre, kan skape forstoppelse, sår rumpe, vegring for å gjøre fra seg etc etc etc. Ikke oppfordre i det hele tatt. Hun slutter med bleie når hun er moden for det. Eller som en venninne sa- det er svært få barn som bruker bleie når de begynner på skolen.... ← Denne her kan jeg si meg 100% enig i. Det er virkelig IKKE en tantes oppgave å ta seg av bleieslutt, med mindre det er en avtale med foreldrene og alle - INKLUDERT BARNET - synes det er ok. Barn bør få slutte med bleie når de er klare for der, og selv om de er flinke til å si fra når de må på do når de går uten bleie på stranda om sommeren er det ikke sikkert de føler seg trygge nok til å gå uten bleie ellers. Det er rett og slett skikkelig råttent gjort mot et barn å ta fra dem bleia uten at de er enige i at det skal skje! Hadde en av mine barns tanter gjort noe slikt somm du planlegger å gjøre hadde jeg ikke latt henne passe barnet mitt igjen på en god stund . Hadde blitt veldig skuffet og sinna.
Kittykat Skrevet 9. august 2006 #50 Skrevet 9. august 2006 Må si jeg syns mange av dere overdriver en smule her. Dere sier dere er sååååå bekymret for den stakkars lille jenta og hva tante skal utsette henne for som om dere er overbevist om at "tante grusom" her skal ødelegge jentungen på livstid. Men egentlig tror jeg ikke det er hva dere egentlig mener, nei det er mer det at dere tenker på dere selv som foreldre, og på hvordan dere hadde reagert om noen hadde klart å pottetrene deres barn, uten at dere hadde lykkes med det samme. Altså er dere livredde for at andre skulle lykkes bedre enn dere. Det er her skoen trykker tydligvis. Jenta skal til tanta si, som sikkert har ett godt forhold til jenta. Jeg tror ikke foreldrene hadde bedt henne om å være barnevakt i en hel uke dersom de ikke var trygge på at tante ville være en god og egnet barnevakt. Det handler om å forsøke med litt bleieavenning, og ikke tortur av tantebarnet slik noen av dere her gir inntrykk av. ← Uansett, det er IKKE tantens jobb å ta seg av toalettreningen. Det er foreldrenes jobb og ingen andres. Hun har INGEN RETT til å begynne med det uten at foreldrene er enige. Hun har på ingen måtte rett til å gå over foreldrene når det gjelder datteren deres, så enkelt er faktisk det. Hvis noen noen gang gjør det når det gjelder våre barn, dvs går i mot det vi har sagt uansett hva, så er det siste gang den personen får passe våre barn. Ja, tenk så sær er faktisk jeg, fordi jeg er moren og dermed har det siste ordet i mine barns oppdragelse.
iss Skrevet 9. august 2006 #51 Skrevet 9. august 2006 Jeg skal ikke si at det ene eller det andre er riktig i dette tilfellet. Men det virker som om TS unngår å svare på spm om hun har snakket med foreldrne først?? :klø:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå