Gå til innhold

Vil bare ikke( trenger mange svar)

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Holly_*
Skrevet

Jeg har et tantebarn som jeg nå skal passe i en uke. hun fyller tre år om 1,5 mnd og hun nekter plent og gå på do.Vil ikke gå uten bleie.

Er det noen gode råd her blant dere som har vært igjennom det samme???

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Jeg ville tenkt at det der får foreldrene ta seg av....

Gjør som de pleier den uken du skal passe henne.

Skrevet

Det er vel foreldrenes oppgave og ikke din å få barnet bleifri, så mitt råd er å bytte bleie på ungen når det trenges.

Skrevet

Enig med de over. Når barnet nekter å gå på do, og det ikke er ditt, er det ikke anledningen til å få det bleiefritt.

Gjest Gjest_Holly_*
Skrevet

Men foreldrene trenger jo tydligvis litt hjelp med denne prosessen, jenta er jo blitt stor, er jo snart 3 år gammel.

Dessuten syntes tante det er bedre at hun tisser og helst bæsjer i do enn i bleien når hun er her.

Skrevet

Det er ikke uvanlig for dagens unger å bruke bleie til de er 3 år (selv om det var utenkelig da jeg vokste opp, og det er jo bare en generasjon siden. Legger litt skylda på de behagelige tøybleiene jeg, ungne kjenner jo ikke ubehaget slik vi gjorde vi med tøybleier og de første forsøkene på papirbleier på markedet. Men det er en annen sak.)

Og jeg er helt enig med de andre, dette er ikke din jobb.

Bytt bleier.

Kan jo oppfordre henne til å prøve do (med "barnesete" da, dersom hun har skrekk for å falle nedi kanskje) eller potte, og være "storejenta til tante", men du får ikke ditt tantebarn tørr på en uke hos tante. Og du vil med 99% sannsynliget få jobben med å bytte tissevått tøy, vaske gulvet, og klær som kan ha fått annet enn urin på seg. Da er det vel tross alt bedre å bytte bleier...

Skrevet

Jeg er helt enig i at det er mer praktisk at tantebarnet går på do, men jeg er også helt enig med de over her som mener det er foreldrenes oppgave med bleieavvenning. (Men på den annen side, kan det jo være en fin anledning å prøve det nå når barnet får en forandring. Men husk! Prat med foreldrene om det først, og vurder hvor trygg barnet er. Er det vant til å være hos deg? Kan jo være det er stor nok "bøyg" bare å være uten foreldrene en uke om barnet ikke skal bli bleieavvent samtidig!)

Skrevet

Mange som bruker bleie når de er 3 år.

Men du klarer uansett ikke få henne bleiefri på en uke, og hvis ikke foreldrene synes det er noe problem, så klarer jeg ikke se at det kan være ett stort problem for deg heller....

De er ikke dårlige foreldre fordi hun fortsatt bruker bleie, avvenning er er prosess som tas når barnet er klart for det.

Skrevet
Det er ikke uvanlig for dagens unger å bruke bleie til de er 3 år (selv om det var utenkelig da jeg vokste opp, og det er jo bare en generasjon siden. Legger litt skylda på de behagelige tøybleiene jeg, ungne kjenner jo ikke ubehaget slik vi gjorde vi med tøybleier og de første forsøkene på papirbleier på markedet. Men det er en annen sak.)

Og jeg er helt enig med de andre, dette er ikke din jobb.

Bytt bleier.

Vet det ikke er min jobb, men det kan vel ikke skade å prøve. Uansett hvor behagelig bleiene hennes måtte være så må det vel være bedre for et så stort barn å tisse og bæsje i potte/do?

Kan jo oppfordre henne til å prøve do (med "barnesete" da, dersom hun har skrekk for å falle nedi kanskje) eller potte, og være "storejenta til tante", men du får ikke ditt tantebarn tørr på en uke hos tante. Og du vil med 99% sannsynliget få jobben med å bytte tissevått tøy, vaske gulvet, og klær som kan ha fått annet enn urin på seg. Da er det vel tross alt bedre å bytte bleier...

Nettopp det jeg tenker, at kanskje hun vil være stor for tante og ikke en baby i bleier, og at hun derfor prøver her om hun ikke vil det hjemme.

Jeg skal alltids tåle å vaske noen runder med klær, og det er da ikke så herlig å skifte en bleie full av bæsj heller....

Skrevet
Vet det ikke er min jobb, men det kan vel ikke skade å prøve. Uansett hvor behagelig bleiene hennes måtte være så må det vel være bedre for et så stort barn å tisse og bæsje i potte/do?

Nettopp det jeg tenker, at kanskje hun vil være stor for tante og ikke en baby i bleier, og at hun derfor prøver her om hun ikke vil det hjemme.

Jeg skal alltids tåle å vaske noen runder med klær, og det er da ikke så herlig å skifte en bleie full av bæsj heller....

Det var meg som skrev over

Gjest Bare innom
Skrevet

Hvorfor ikke snakke med foreldrene om dine "planer"?

Møter du stor motstand så er det en fordel å la det være, hvis ikke kansje du får noen gode tips fra de som kjenner barnet best!

Gjest Gjest_Holly_*
Skrevet
Mange som bruker bleie når de er 3 år.

Det burde være unødvendig, som en sa her tidligere, vi sluttet med bleier mye tidligere før. Da burde agens 3 årigner også kunne gå uten bleie.

Men du klarer uansett ikke få henne bleiefri på en uke,  og hvis ikke foreldrene synes det er noe problem, så klarer jeg ikke se at det kan være ett stort problem for deg heller....

Kanskje hun ikke blir helt tørr nei, men da har vi i hvertfall startet prosessen. Jeg mistenker at de rett og slett syns det er behagelig å ha henne i bleier, samt at de ikke vil at minstejenta skal bli stor.
Skrevet
Vet det ikke er min jobb, men det kan vel ikke skade å prøve.

Det kan nettopp skade hvis du prøver å presse henne til å gjøre noe før hun selv er klar for det.

Skrevet

Hun må slutte med bleie når hun selv kjenner hun er klar for det. Forsøker noen å presse henne drar det bare ut prosenssen enda mer.

Og tenk så ydmykende å bli presset til å gå på do. Dette er en privatsak, selv for små barn.

Skrevet
Det kan nettopp skade hvis du prøver å presse henne til å gjøre noe før hun selv er klar for det.

helt enig, uansett om hun er 3 eller 2 år- hun må selv være klar for det!

Skrevet

når barnet ikke er klar for det så bør du ikke presse heller.vi har en datter på 3,5 år som nettopp har sluttet med bleie, vi har ikke presset henne,ibegynnelsen brydde hun seg ikke,men etterhvert oppdaget hun når tisset kom og gikk på do selv om hun hadde bleie,vi begynte med klistremerke,noe som hun ikke brydde seg om begynnelsen,men etterhvert var det ekstremt stas,

jeg sa til hun en gang at bæsjer du på do skal du få 3 klistremerker,første hun spurte etter når hun bæsjet var de og "hørte du plumpen"? :ler:

det har tatt tid,men nå er hun bleiefri,få uhell.

selv om hun kan være flink hos deg så trenger ikke hun å være så flink hjemme...

"kan ikke redde verden på en dag" :ler:

de sier at en bør sitte de på do ca 20 min etter middag.

Gjest Tweetypie
Skrevet

Høres ut som tantebarnet ditt rett og slett ikke er klar for å slutte med bleie. Det kan faktisk gå ganske fort over. Min 3 åring slutta ei uke før sin 3 års dag og var jammen ikke interessert i det hele tatt. Men vi tok bleia da vi var i Syden og etter to ganger fant hun ut at det er mye kjekkere å gå på do. Oppuntra og hun fikk premie da hun hadde holdt seg tørr i en uke. Har ennå noen uhell, men det må man regne med. Tror det er viktig å oppmuntre og ikke presse på. Prøv å la henne gå uten bleie - mange synes det er ekkelt når de kjenner at det er vått. Dagens bleier er så alt for gode desverre ;)

Gjest Gjest_Holly_*
Skrevet
Høres ut som tantebarnet ditt rett og slett ikke er klar for å slutte med bleie. Det kan faktisk gå ganske fort over. Min 3 åring slutta ei uke før sin 3 års dag og var jammen ikke interessert i det hele tatt. Men vi tok bleia da vi var i Syden og etter to ganger fant hun ut at det er mye kjekkere å gå på do. Oppuntra og hun fikk premie da hun hadde holdt seg tørr i en uke. Har ennå noen uhell, men det må man regne med. Tror det er viktig å oppmuntre og ikke presse på. Prøv å la henne gå uten bleie - mange synes det er ekkelt når de kjenner at det er vått. Dagens bleier er så alt for gode desverre ;)

Mne jeg tror hun er klar, bare noen tar et ordentlig initiativ liksom, så hun skjønner et det finnes et bedre alternativ enn bleier. For det er jeg helt sikker på at en 3 åring vil føle fort når de kan tisse og bæsje på do istedenfor å grise seg til i en ekkel bleie. Ja, jeg forventer selvsagt at det vil bli noen uhell, sikkert mange de første dagene. Men det må da uansett være bedre enn å måtte skifte ekkle bæsjebleier på en så stor unge.

Skrevet

Virker på meg som om det er det at du ikke vil bytte bleier som er problemet.

Skrevet

Virker på meg som om du har bestemt deg for at du SKAL avvenne dette barnet. Snakk nå for all del med foreldrene om det først!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...