Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #21 Skrevet 7. august 2006 Tror nok jeg ville overlatt det til foreldrene... Eller snakket med dem først om kanskje det kunne være en god ide å slutte med bleier hos tante. De kjenner nok dattern sin best, og hun burde slutte med bleier når HUN er klar, ikke når DU er klar. Det blir ofte sånn når man ikke har egne barn, at man er ekspert på andres, selv om det ikke nødvendigvis er slik du er.
Gjest Gjest_Gunnhild_* Skrevet 7. august 2006 #22 Skrevet 7. august 2006 Virker på meg som om det er det at du ikke vil bytte bleier som er problemet. ← I så fall så forstår jeg henne meget godt, er ekkelt med bleier på så store barn. Herregud folkens, en 3 åring er ingen baby lenger. De fleste normale barna har forutsetninger for å bli tørre rundt 2 års alder, så det er på tide å få de store barna ut av bleiene sine.
7v8 Skrevet 7. august 2006 #23 Skrevet 7. august 2006 I så fall så forstår jeg henne meget godt, er ekkelt med bleier på så store barn. Herregud folkens, en 3 åring er ingen baby lenger. De fleste normale barna har forutsetninger for å bli tørre rundt 2 års alder, så det er på tide å få de store barna ut av bleiene sine. ←
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #24 Skrevet 7. august 2006 Herregud, trådstarter har tydeligvis bestemt seg for å få denne ungen til å slutte med bleierr, og ingen gode råd her inne kommer til å stoppe henne. Lurer på TS, har du barn selv? Jeg reagerer nemlig på at du mener et barn på 3 år er så stor at det MÅ kunne gå på do selv. Det er temmelig vanlig at unger bruker bleier til de er både 3 og 3 1/2 år. Vet du ikke at ved å presse et barn for tidlig (altså før det selv er modent for det) kan du gjøre dette med bleieslutt til en traumatisk opplevelse for barnet? På den måten kan du faktisk være med på å forlenge prosessen i stedet for å la det gå naturlig? Jeg er enig med de andre her inne, det høres ut som du vil at ungen skal slutte med bleier mer for din egen del enn for barnet og foreldrene sin del. Bare fordi du selv synes det er ubehagelig med besjebleier på større unger. Er det ikke mer din jobb som tante å sørge for at ungen har et flott og koselig opphold hos deg, enn å drive med bleieavvenning? Godta barnet som det er, selv om det bruker bleier. En annen ting du må være klar over er at barn ofte synes dette med avføring og å kvitte seg med dette ned i en do er nokså skremmende (separasjonsangst) og at de som et resultat av dette, helller holder igjen. Ikke serlig gøy for deg som tante heller, om ungen ender opp med forstoppelse og magevondt på grunn av dine bleieavvenningsforsøk. Nå vel. Tror ikke jeg gidder skrive mer ang dette. For jeg tror du kommer til å gjennomføre dette uansett (Du tar jo ikke mot gode råd fra flertallet her inne, ser jeg) Men en ting er sikkert, hadde det vært min unge som hadde blitt påpresset bleieavvenning under ett slikt opphold hos barnevakten hadde jeg blitt forbannet, rett og slett.
Kittykat Skrevet 7. august 2006 #25 Skrevet 7. august 2006 Vet det ikke er min jobb, men det kan vel ikke skade å prøve. ← Barna finner ut når de er klar for å bli bleiefri. Vi prøvde å få de to eldste barna våre bleiefri når de var rundt 2-3 år, men det kunne vi bare glemme. Resultatet ble at de ikke ville fordi vi begynte med toalettrening når vi følte at det var på tide, ikke når de selv mente at de var klar. De var ikke klar før de var rundt 3 år begge to og da tok de initiativ til det selv. De gikk på do, tok av bleien og satte i gang. Så toalettreningen ville jeg overlatt til foreldrene. Det har ingen hensikt å begynne hvis hun ikke er klar for det. Jeg har faktisk lest at man kan ikke begynne tolaettrening for de har kontroll over ting "der nede". Før det, er det nesten håpløst. Det skader ikke å begynne, f eks oppmuntre henne, men hvis hun ikke vil, så vil hun ikke og da må du godta det uansett hva du mener. Alle barn er ikke klar til å slutte med bleien når de er 3 år. Noen bruker lengre tid enn andre og sånn er det med alle barn. Datteren vår var ikke bleiefri før hun var over 4 år. Vår eldste sønn er ikke helt bleiefri enda. Han bruker fremdeles bleier om natten mesteparten av tiden og han er 4,5 år. Vi prøver å få han til å slutte med nattbelei, ved å vekke han om natten for å ta han på do, med det resultat at han blir sint og grinete fordi han er trøtt. Sitter vi han på do, så sitter han bare der. Så han er ikke helt klar for å slutte med det enda, så vi tar pauser innimellom. Som sagt, alle barna er ikke klare når de er så og så gamle. Jeg synes ikke toalettrening av barnet er din sak og dermed bør du holde deg unna. Dette er foreldrenes sak og de som skal ta seg av det. Og du bør ihvertfall ikke bare dure frem og gjøre det uten å ta det opp med foreldrene.
Kittykat Skrevet 7. august 2006 #26 Skrevet 7. august 2006 (endret) I så fall så forstår jeg henne meget godt, er ekkelt med bleier på så store barn. Herregud folkens, en 3 åring er ingen baby lenger. De fleste normale barna har forutsetninger for å bli tørre rundt 2 års alder, så det er på tide å få de store barna ut av bleiene sine. ← Det er ikke mer ekkelt at en 3 åring bruker bleie enn at en baby bruker bleie. Hvis de ikke er klar for det, så er de ikke klar for det. Vi fikk til og med beskjed om at det nytter ikke å begynne med det før BARNET er klart for det. Før det har det ingen hensikt for det ender opp med at barnet vil ikke og nekter å bruke doen. Og alle barn er forskjellige, akkurat som oss voksne. Deal with it Endret 7. august 2006 av Kittykat
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #27 Skrevet 8. august 2006 Kjenner du barnet godt nok til at du klarer å kommunisere forsiktig forslag og ikke press? Et barn som blir presset kan begynne å holde seg, og få treg mage. Om du skal gjøre noe, så bare la henne være med deg på do, og si på en forsiktig og morsom måte at store jenter, de går på do. Så la det henge i luften, la det modnes i hennes hode. På den uka kanskje du kommer så langt at dere kan gå og se på barnedoer sammen, og se om hun kan tenke seg å prøve noen av dem, "bare for morro skyld". Barnet er nødt til å bli klar over og kjenne igjen kroppsfunksjonene før de kan begynne uten bleie, ellers har de bare uhell hele tiden og føler de feiler. Et triks noen bruker er å la barna løpe nakne ute om sommeren, tisse der det faller seg. Når så høsten kommer, vil de ikke tilbake i bleien..
Gjest Gjest_Holly_* Skrevet 8. august 2006 #28 Skrevet 8. august 2006 Ja, jeg har bestemt meg, jeg skal forsøke å pottetrene henne den uken hun er her. Jenta har kontroll på urinen, og trolig også avføringen. Når hun går uten bleie, f.eks. nå i sommer når hun har vært å badet, ja så har hun alltid sagt i fra at hun må tisse. Og når hun skal bæsje så hjemmer hun seg bort og gjør fra seg i bleia. Som sagt vil jeg ikke ha noen problem med om hun har noen uhell, mye heller det enn at hun bare fyller opp bleia si når det ikke er nødvendig. Og skulle det ikke lykkes så vil jeg selvsagt skifte til tørr bleie på henne når det behøves, uansett om jeg syns det er ekkelt på et så stort barn. Skjønner ikke helt hvorfor så mange syns det er greit at barna er bleieunger lenger enn strengt tatt trenger. Ønsk meg lykke til da vel.....
Gjest BagLady Skrevet 8. august 2006 #29 Skrevet 8. august 2006 Selv jeg som ikke har egne barn har registrert at det ikke er lurt å presse barna til å bli bleiefrie dersom de ikke er klare. Men jeg fant ei nettside som forteller hvordan foreldre kan gå fram får å pottetrene ungen sin, og syntes den virket fornuftig. Pottetrening Du kan i det minste lese denne da, trådstarter. Ikke at jeg tror du vil skifte mening likevel
Kittykat Skrevet 8. august 2006 #30 Skrevet 8. august 2006 Ja, jeg har bestemt meg, jeg skal forsøke å pottetrene henne den uken hun er her. Jenta har kontroll på urinen, og trolig også avføringen. Når hun går uten bleie, f.eks. nå i sommer når hun har vært å badet, ja så har hun alltid sagt i fra at hun må tisse. Og når hun skal bæsje så hjemmer hun seg bort og gjør fra seg i bleia. Som sagt vil jeg ikke ha noen problem med om hun har noen uhell, mye heller det enn at hun bare fyller opp bleia si når det ikke er nødvendig. Og skulle det ikke lykkes så vil jeg selvsagt skifte til tørr bleie på henne når det behøves, uansett om jeg syns det er ekkelt på et så stort barn. Skjønner ikke helt hvorfor så mange syns det er greit at barna er bleieunger lenger enn strengt tatt trenger. Ønsk meg lykke til da vel..... ← Jeg synes det er horribelt at du begynner å pottetrene jenten uten å i det hele tatt å ha snakket med foreldrene. Har du i det minste snakket med dem, sånn at de får si om det er greit eller ikke? Jeg synes ikke at du har noen rett til å bestemme dette i det hele tatt jeg.... Og det fordi svigermor begynte å pottetrene vår datter før hun i det hele tatt var klar og når hun tisset/bæsjet i bleien, så fikk hun kjeft Det var å gå over streken for min del og vi ble irriterte. Så snakk med foreldrene. Er ikke de enige, så må du ( desverre for deg ) følge det.
Gjest Gjest_Holly_* Skrevet 8. august 2006 #31 Skrevet 8. august 2006 Selv jeg som ikke har egne barn har registrert at det ikke er lurt å presse barna til å bli bleiefrie dersom de ikke er klare. Men jeg fant ei nettside som forteller hvordan foreldre kan gå fram får å pottetrene ungen sin, og syntes den virket fornuftig. Pottetrening Du kan i det minste lese denne da, trådstarter. Ikke at jeg tror du vil skifte mening likevel ← Takk for linken Endlig noe konstruktiv å forholde seg til og ikke bare kjeft..... fikk jo bekreftet at hun er mer enn i riktig alder for å drive bleieavvenning og hun har signeler som tyder på at hun er moden for det, så da kan jeg jo prøve. Er rimelig sikker på at hun vil finne ut at det er en befrielse å gå uten den ekkle bleien nå som hun er blitt så stor.
Klips Skrevet 8. august 2006 #32 Skrevet 8. august 2006 Jeg synes det er greit at ikke gud og hvermann blander seg i sånne ting når det gjelder mine barn. Min datter kunne helt fint ha sluttet med bleier tidligere, og jeg lengtet og ønsket, men hun ville virkelig ikke. Og jeg var redd for å lage for mye oppstyr og mas rundt det også. Litt over tre år derimot var det helt greit å slutte. Og hvem i all verden bryr seg om et par måneder fra eller til i det lange løp? Merker at noen besteforeldre maser veldig når hun skal spise også, skal overtale til å spise mer og maser og maser så jeg blir helt svett. Synes det holder at to foreldre og evt. barnehagen driver mest med oppdragelsen, det kan bli veldig mye mas for en liten jente om alle skal blande seg i hennes valg.
Gjest Tweetypie Skrevet 8. august 2006 #33 Skrevet 8. august 2006 Ja, jeg har bestemt meg, jeg skal forsøke å pottetrene henne den uken hun er her. Jenta har kontroll på urinen, og trolig også avføringen. Når hun går uten bleie, f.eks. nå i sommer når hun har vært å badet, ja så har hun alltid sagt i fra at hun må tisse. Og når hun skal bæsje så hjemmer hun seg bort og gjør fra seg i bleia. Som sagt vil jeg ikke ha noen problem med om hun har noen uhell, mye heller det enn at hun bare fyller opp bleia si når det ikke er nødvendig. Og skulle det ikke lykkes så vil jeg selvsagt skifte til tørr bleie på henne når det behøves, uansett om jeg syns det er ekkelt på et så stort barn. Skjønner ikke helt hvorfor så mange syns det er greit at barna er bleieunger lenger enn strengt tatt trenger. Ønsk meg lykke til da vel..... ← Har du prata med foreldrene om dette ? Du bør for all del ikke overkjøre dem og begynne med pottetrening uten at dem vet om det. Det kan bare føre til mer skade enn godt.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #34 Skrevet 8. august 2006 Det tar jo litt tid å dem stuereine, de bærsjer gjerne i krokene eller buksa en stund. Min erfaring var at det gikk best med han som ble avvent om sommeren, for han lot vi gå ute uten klær og bleie. Han gjorde aldri på seg da, men satte vi underbukse på ham gjorde han det. Så etter noen varme dager var det en selvfølge å gå på do. Men barna våre brukte ofte bleie om natta en stund etter at de hadde sluttet med det på dagtid. Kan jo være en ide at tante tar seg av dette, men det er en møkkajobb. Barna mine var mer "voksne" i samvær med andre voksne enn meg. Da kunne de plutselig kle på seg selv og knyte skolisser, noe de lenge nektet å gjøre når mamma`n var i nærheten. "Mamma gjøre...."
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #35 Skrevet 8. august 2006 Ja, jeg har bestemt meg, jeg skal forsøke å pottetrene henne den uken hun er her. Jenta har kontroll på urinen, og trolig også avføringen. Når hun går uten bleie, f.eks. nå i sommer når hun har vært å badet, ja så har hun alltid sagt i fra at hun må tisse. Og når hun skal bæsje så hjemmer hun seg bort og gjør fra seg i bleia. Som sagt vil jeg ikke ha noen problem med om hun har noen uhell, mye heller det enn at hun bare fyller opp bleia si når det ikke er nødvendig. Og skulle det ikke lykkes så vil jeg selvsagt skifte til tørr bleie på henne når det behøves, uansett om jeg syns det er ekkelt på et så stort barn. Skjønner ikke helt hvorfor så mange syns det er greit at barna er bleieunger lenger enn strengt tatt trenger. Ønsk meg lykke til da vel..... ← Poenget her er vel at ungen ikke er din, og det er ikke unormalt at 3åringer bruker bleie, at du ikke nødvendigvis vet alle omstendighetene rundt, at du kan gjøre mer skade enn nytte. Men, for all del, lukk øra, og kjør på! Drit i at noen her prøver å beskytte jenta og ikke den fine nesa di.
Klips Skrevet 8. august 2006 #36 Skrevet 8. august 2006 (endret) Ja, jeg har bestemt meg, jeg skal forsøke å pottetrene henne den uken hun er her. (...) Ønsk meg lykke til da vel..... ← Nei. Jeg synes du skulle holde deg unna. Foreslå kan du alltids gjøre, bare du ikke maser. Dessuten: min jente fikk vente til hun ville selv, og vi har hatt ETT uhell. Hun ville rett og slett vente til hun visste hun kunne klare det. For selv om ingen voksne kjefter eller prøver å få dem til å skamme seg, så synes barn gjerne at det er flaut med uhell. Endret 8. august 2006 av Klips
Gjest Gjest_Holly_* Skrevet 8. august 2006 #37 Skrevet 8. august 2006 Kan jo være en ide at tante tar seg av dette, men det er en møkkajobb. Barna mine var mer "voksne" i samvær med andre voksne enn meg. Da kunne de plutselig kle på seg selv og knyte skolisser, noe de lenge nektet å gjøre når mamma`n var i nærheten. "Mamma gjøre...." ← Nettopp! Kanskje hun ikke engang vil protestere mot å ta av bleien her, at hun vil vise tante hvor stor jente hun er som ikke trenger å være baby og gå rundt med bleier lengre. Ser at mange er skeptiske, men jeg er taten hennes og vil ikke barnet noe vondt. Jeg kommer ikke til presse henne til noe som gjør at dette blir traumatisk for henne. Hadde jeg ikke trodd at hun var moden for bleieslutt, så hadde jeg ikke planglagt dette. Men jenta trenger litt hjelp for å komme i gang å bli kvitt vanen med å tisse å bæsje i bleia si, det skal tant hjelpe henne med.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #38 Skrevet 8. august 2006 Hadde tanta til jenta vår begynt med pottetrening uten å spurt oss hadde det vært siste gang den tanta hadde fått passa jenta. Jeg syns du i det minste skal prate med foreldrene til jenta, det kan godt hende at de har forsøkt, men kommet frem til at ho ikke er klar enda og da blir det for dumt at du liksom skal ordne opp på ei uke. Det høres ikke ut som du bare tenker på jentas beste, men mest på deg selv. Jeg er glad datteren min ikke har ei tante som deg!!!!
Gjest Gjest_Juni_* Skrevet 8. august 2006 #39 Skrevet 8. august 2006 Jeg syns overhodet ikke hun tenker bare på seg selv, det skinner jo igjennom at hun vil hjelpe tantebarnet sitt til en bleiefri tilværelse, og ikke bare fordi hun selv syntes det er ekkelt å skifte bleie på et så stort barn. Jeg forstår henne godt jeg, en 3 åring bør være moden for bleieslutt, og om foreldrene ikke vil eller får det til å få barnet tørrt, ja så gjør tante barnet en tjeneste ved å hjelpe henne. Stå på du Holly, du kan klare det.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #40 Skrevet 8. august 2006 La bare denne tanten, gjøre det hun har bestmt seg for, hun er ikke mottagelig for råd, og selv om 90% av innleggene her inne taler mot hennes lille stunt, kommer hun til å gjennomføre det. Kan vi ikke bare legge hele tråden død? Alle argument faller på stengrunn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå