Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #61 Skrevet 17. september 2006 Men det er ikke alltid en er på attføring pga skade da. Jeg har en kronisk sykdom f.eks, som jeg ikke aner utfallet på innen jeg er ferdig med attføring. Jeg kan ha blitt sykere, eller jeg kan ha blitt frisk. Slik det er i dag, kunne jeg verken hatt jobben min, eller den jeg er under attføring for å få. Derfor er jeg så glad for å få disse to årene, der jeg får slappet av og hentet meg inn igjen slik at jeg forhåpentligvis kan fungere i jobb.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #62 Skrevet 21. september 2006 Noen som vet om en får 100% sykepenger selv om en ikke har vært sykmeldt 100% før vedtaket om attføring? Har fått vite at sykepenger blir den høyeste satsen for meg, men jeg var bare halvt sykmeldt fra før.
Gjest Fruktfat Skrevet 22. september 2006 #63 Skrevet 22. september 2006 Noen som vet om en får 100% sykepenger selv om en ikke har vært sykmeldt 100% før vedtaket om attføring? Har fått vite at sykepenger blir den høyeste satsen for meg, men jeg var bare halvt sykmeldt fra før. ← antar det, du skal ha den høyeste satsen. dvs du får sykepenger det første året, etter det får du attføringspenger.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #64 Skrevet 24. september 2006 Jeg er spesialpsykolog på Ark - NAV. Omskolering for personer under 26 blir sjeldent gitt. Kronisk sykdom, spesielt sykdommer fra barndommen av, gir ofte rett til omskolering. Men det er ikke ofte jeg anbefaler dette. Men uansett, utdannelser som fører frem til en bestemt jobb er lettere å få igjennom en type "kultur og kommunikasjon" fag. Til debatten om Lånekassen vs YA, så vil jeg bare si at vi faktisk avviser veldig mange som vil ha omskolering kun pga det økonomiske aspektet.
Gjest Gjest_katti_* Skrevet 24. september 2006 #65 Skrevet 24. september 2006 Alle dere her som roper opp om at dere "har rett til sånn og sånn" og "slik er ordningen, klart jeg bruker den". Det er vel ingen som har sagt at det ikke er slik ordningene er, og at dere ikke har rett til ditt og datt, det er vel mer en diskusjon om hva man synes om at ordningen er slik den er! Og jeg personlig synes ordningen er tullete slik den praktiseres i dag. Sett folk inn i ufaglærte jobber som skriker etter arbeidskraft istedenfor å finansiere kostbare, ufortjente utdannelser!
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2006 #66 Skrevet 26. september 2006 Og når en er for syk til å bare settes ut i slik jobb da? Jeg føler ikke at det er ufortjent at jeg får en utdannelse, etter flere år med sykdom. En grusom tid! Nå kan jeg konsentrere meg om en utdannelse og bruke tiden slik jeg vil og føler for, og ta det i mitt tempo. Og forhåpentlig nok ha bra nok helse til å gå ut i full jobb når utdanninga mi er ferdig. En jobb som er mye lettere enn den jeg har hatt til nå. Jeg koser meg jeg, med roligere dager og nekter å ha dårlig samvittighet for at jeg får utbetalt penger for det. Vi betaler så mye skatt i norge, og jeg og min mann har allerede betalt udanninga mi flere ganger for lenge siden! Om noen er misunnelig på det, ja så får dere være det da. Det viser bare hvor lite dere egentlig forstår.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå