Gjest Fruktfat Skrevet 8. august 2006 #21 Skrevet 8. august 2006 En ting jeg lurer på: hvorfor tar dere ikke utdannelse på vanlig måte med støtte fra lånekassa, dvs tar opp lån som alle oss andre studenter? :klø: Jeg tok også feil utdannelse først, men det var jeg som valgte feil og er nå i gang med min andre utdannelse som jeg betaler selv med penger fra lånekassa. Er det det offentliges ansvar at dere valgte feil utdannelse? Synes dette virker som en ansvarsfraskrivelse og tror arbeidsgiver heller ønsker arbeidstakere som kan ta ansvar for egne valg. ← hehe, det er det aetat mener og. jeg har bekostet en utf\dannelse jeg ikke får brukt, jeg har fått skader som gjør at jeg ikke kan velge og vrake i jobber, derfor kvalifiserer jeg til YA. men ettersom jeg er under 26 er jeg i en normal utdanningssituasjon og får derfor ikke støtte til skolegang fra aetat. jeg har altså ikke valgt feil utdannelse, jeg skulle ønske jeg kunne fortsette, men kan altså ikke pga plager. og hvorfor skulle en arbeidsgiver bry seg med om jeg har vært igjennom YA? :klø: tror du at de spør hvor mye du har i studielån på intervju?
Gjest Fruktfat Skrevet 8. august 2006 #22 Skrevet 8. august 2006 Ikke her. Jeg har en kjenning som måtte gå sykemeldt i ett år før Aetat i det hele tatt ville snakke om attføring. Han fikk avslag på skolegang og, i stedet ville de ha ham ut i butikkjobb - noe som ikke er det helt store når man har kroniske sene betennelser. ← jeg var i møte på trygdekontoret og spurte om dette, og svaret var; "hvem i all verden er det som går rundt og sier dette??" de vil ha folk ut i arbeid fortest mulig, det er jo mye billigere. jeg fikk og avslag på skolegang, og saksbehandleren min foreslo at jeg kunne begynne på kiwi... men dette er like fullt YA, YA betyr ikke automatisk skolegang!
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #23 Skrevet 8. august 2006 jeg var i møte på trygdekontoret og spurte om dette, og svaret var; "hvem i all verden er det som går rundt og sier dette??" de vil ha folk ut i arbeid fortest mulig, det er jo mye billigere. jeg fikk og avslag på skolegang, og saksbehandleren min foreslo at jeg kunne begynne på kiwi... men dette er like fullt YA, YA betyr ikke automatisk skolegang! ← Nei, det er derfor jeg sier at slike ting nok kommer for mye an på den enkelte saksbehandler. Kompisen min ble regelrett avvist av Aetat. Først når han hadde vært sykemeldt i ett år(slik at de da var "sikre" på at han ikke kunne gå tilbake til jobben), ville de snakke om YA. Det hjalp ikke at han hadde en lege i ryggen som sa at han måtte finne seg en annen jobb for å unngå å bli enda dårligere. Nei, YA er ikke nødvendigvis lik skolegang, men hvor stor nytte har man av å henvise folk til butikkvikariater av kortere og lengre varighet i stedet? 2-3 mnd, så er de jo tilbake i køen på Aetat.
Gjest Fruktfat Skrevet 8. august 2006 #24 Skrevet 8. august 2006 [Nei, YA er ikke nødvendigvis lik skolegang, men hvor stor nytte har man av å henvise folk til butikkvikariater av kortere og lengre varighet i stedet? 2-3 mnd, så er de jo tilbake i køen på Aetat. ←
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #25 Skrevet 8. august 2006 En ting jeg lurer på: hvorfor tar dere ikke utdannelse på vanlig måte med støtte fra lånekassa, dvs tar opp lån som alle oss andre studenter? :klø: Jeg tok også feil utdannelse først, men det var jeg som valgte feil og er nå i gang med min andre utdannelse som jeg betaler selv med penger fra lånekassa. Er det det offentliges ansvar at dere valgte feil utdannelse? Synes dette virker som en ansvarsfraskrivelse og tror arbeidsgiver heller ønsker arbeidstakere som kan ta ansvar for egne valg. ← Ikke sant? Det er forbausende lett å lyve på seg en eller annen lidelse, for så å få det offentlige til å betale - med våre skattepenger.
Vendelin Skrevet 8. august 2006 #26 Skrevet 8. august 2006 (endret) Synes det ofte er sånn at de som virkelig trenger det sliter med å få det. Og de som er frekke får det fort. ...men at det er lett å få YA igjennom, DET er jeg ikke enig i. Å det vil nok de som har vært gjennom prosessen være enig i. DERE som eventuelt IKKE selv har vært gjennom dette vet nok litt mindre enn oss andre. Endret 8. august 2006 av Vendelin
Vendelin Skrevet 8. august 2006 #27 Skrevet 8. august 2006 Tror også mye av dette med å "få" en utdannelse istedenfor å få lån i lånekassa henger litt sammen med misunnelse. De fleste ville vel tatt imot med åpne armer dersom man hadde fått tilbudet. At folk med en skade eller annet som gjør at de kommer gjennom nåløyet (KUN disse) får denne samfunnsgoden synes jeg er helt greitt. Jeg vet iallefall at hvem som helst med studielån opp etter ørene der ute gjerne får bytte med, min egentlig lette skade, som gjorde at jeg fikk YA. Å det studielånet hadde jeg gjerne tatt på toppen av det jeg har fra 4 års studielån fra før hvis jeg kunne sluppet mine plager.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #28 Skrevet 9. august 2006 Jeg blir like forbannet hver gang når jeg hører hva enkelte greier å få igjennom på Aetat/trygdekontor. Ta studielån slik som resten av befolkningen må!
Vendelin Skrevet 9. august 2006 #29 Skrevet 9. august 2006 Nå er det jo grunner som kan gjøre at man faktisk ikke får studielån som f.eks. at man har fått det i 6 år tidligere. Å det er jo faktisk voksne mennesker som er hovedtyngden av dem som får YA av et eller annet slag! Da har man ikke lenger krav på det. Å er man da 40 år og blir yrkesskadet så er faktisk dette en løsning. Eller mener du heller det er bedre at de blir uføre!!!!! For DET er jo billig for samfunnet! Vet det er mange som får YA urettmessig , men ta nå ikke alle over en kam. Det er mange sosiale goder her i norge som er fryktelig feil fordelt!
momo Skrevet 10. august 2006 #30 Skrevet 10. august 2006 Første gang jeg søkte om yrkesretta attføring fikk jeg blankt avslag, jeg hadde vært syk i over 1 år da, så jeg gikk over på rehabilitering og etter og ha vært det i 1,5 år, så kom jeg over på yrkesretta attføring, men de ønsker at jeg skal bli ufør da jeg har flere sykdommer som ekskluderer ganske mange jobber og det at jeg ikke kan jobbe i full stilling. Men jeg vil jobbe det jeg kan og jeg vil ha hjelp til og prøve og finne ut hva jeg kan jobbe med, men den hjelpen har jeg ikke fått. Så jeg synes det er ganske frustrerende. Jeg er 28 år og det må da være bedre at de lar meg få en utdannelse eller opplæring/tilrettelegging av en jobb. Også kan jeg jobbe i en 50% stilling og bidra til samfunnet jeg og. Istedenfor og gå ufør.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #31 Skrevet 10. august 2006 Nå er det jo grunner som kan gjøre at man faktisk ikke får studielån som f.eks. at man har fått det i 6 år tidligere. ← Man kan få støtte av lånekassa i 8 år! det tilsvarer 2 bachelorgrader og en master. Hvis man klarer å velge så feil 2 ganger og fortsetter på master selv om det var innenfor feil område så er det jo riktig at man ikke får mer støtte. Men dette gjelder nok de færreste.
Vendelin Skrevet 10. august 2006 #32 Skrevet 10. august 2006 Trodde ikke alle kunne få det, men uansett var det bare ment som et eksempel..
Gjest gjesta Skrevet 10. august 2006 #33 Skrevet 10. august 2006 jeg har fått innvilget det jeg og, men jeg får ikke skolegang fordi jeg ikke har lærevansker eller andre ting som gjør at jeg trenger vesentlig lengre tid enn andre på å lære. mulig jeg fikk en vanskelig saksbehandler, så jeg ringte derfor til 4 andre aetat kontor i norge og fikk til svar at å fa skolegang når man er under 26 er svært, svært vanskelig, å sitte i rullestol f.eks er ikke nok. så selv om jeg egentlig fyller kravene og hadde fått skolegang når jeg er 26, har jeg et velfungerende hode og får ikke skolegang nå. ← Jeg fikk innvilget skolegang fordi jeg fikk bekreftet fra lege at jeg ikke kunne greie å fullføre på normert tid. Dette var jo også ganske lett og bevise siden jeg allerede hadde mistet noen eksamener på studiet jeg hadde begynt på. Nå sliter jeg med å fullføre noen utdanning selv med aetats hjelp da, så nå er jeg tilbake på rehabilitering. Etter det vet jeg ikke hva som skjer, men det er nok mulig at jeg må ut i arbeid i stedet.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #34 Skrevet 10. august 2006 Nå er det nå ikke sånn at de fleste søker attføring pga latskap da. Jeg har inne søknad nå, rett og slett for at jeg ble for syk til å klare den jobben jeg hadde. Ja jeg kan søke studielån og klare meg på det, eller leve på mannen min. Men jeg håper å få støtte fra aetat, siden det ikke er min feil at jeg måtte si opp jobben og nå står uten inntekt.
Snibel Skrevet 10. august 2006 #35 Skrevet 10. august 2006 Jeg er inne i denne prosessen nå. Jeg får IKKE utdanning pga at jeg er under 26 år. Men reglene tolkes forskjellig fra kontor til kontor også.. En venninne av meg er ett år yngre enn meg og fikk utdanning Jeg har vært sykemeldt i 6 mnd og har nå fått innvilget attføring. Så man trenger ikke gå hjemme ett år før man søker.. De foretrekker faktisk at prosessen startes før man har vært syk så lenge.. Men lett går jeg ikke med på at det er og få YA. Jeg har jobbet med mye dokumentasjon til aetat før de gikk med på det. Utdanningsløp er greit det..Om det virkelig er behov for det i det tilfellet. Men det er nok mange som har utnyttet systemet.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #36 Skrevet 11. august 2006 Nå er det nå ikke sånn at de fleste søker attføring pga latskap da. Jeg har inne søknad nå, rett og slett for at jeg ble for syk til å klare den jobben jeg hadde. Ja jeg kan søke studielån og klare meg på det, eller leve på mannen min. Men jeg håper å få støtte fra aetat, siden det ikke er min feil at jeg måtte si opp jobben og nå står uten inntekt. ← Jeg ble også syk av jobben min. Derfor sa jeg opp og begynte utdannelse som kan gi meg en jobb som jeg kan leve med resten av livet. Hvem sin feil mener du det er at du måtte si opp jobben din? Er det ikke du selv som har tatt valgene fram til denne hendelsen? Er det det offentliges feil at du ble syk? Hvorfor ble du ikke sykemeldt hvis du var så syk? I din situasjon kan jeg ikke skjønne hvorfor det skal være verre å ta opp studielån enn andre? Du bor tom sammen med en mann, og dere deler på alle faste utgifter. Å være enslig er dyrere (bare se på SSB tall), da må man betale alle faste utgifter selv. Jeg er selv enslig, og har mange utgifter jeg må betale helt selv. Jeg mener ikke du skal leve på mannen din, men du har lavere utgifter og kan ta opp studielån som alle andre. Nesten alle i dag må jo ta seg utdannelse for å få seg en jobb. Det er en investering å ta opp studielån. Studiefinanisieringen fra lånekassa har blitt så bra nå, stipendet har jo økt etter kvalitetsreformen. Problemet med lånekassa er at de er veldig stivbeinte i forhold til de studentene som ikke kan fullføre studiene på normert tid. Hvis man ikke består alle eksamener blir man jo nærmest gjeldsslave. Det ønskelige hadde vært at det ble et samarbeid mellom NAV og låmnekassa, så også lånekassa kunne tilpassa seg andre tilfeller enn den normerte studenten. Jeg kan ikke skjønne hvorfor unge mennesker som ikke har noe studilån fra før skal få alt av studier dekket av det offentlige uten å måtte ta opp studielån? Jeg er selv sosialdemokrat og er for offentlige støtteordninger. Men å være sosialist forutsetter at man har evne til å tenke på fellesskapet. Med det mener jeg at jeg ønsker at vi har et sikkerhetsnett, men for meg selv er det ikke aktuelt å bruke disse ordningene hvis jeg ikke må. Men som den realisten jeg er vet jeg at ordningene alltid vil bli utnyttet av de som med en gang ser muligheten til egen gevinst. Og siden det ser ut til at det litt for ofte er de som går inn for å lure systemet på bekostning av de som virkelig trenger det, ser jeg at systemet kanskje burde bli strammet inn. Feks innstramming i sykelønnsordningen, slik de har gjort i Sverige. Det er altfor mange som er på trygd her i Norge. Mange av dem skulle aldri vært trygded: enten fordi de utnytter systemet eller fordi systemet har blitt for tunggrodd til å hjelpe dem ut i arbeid igjen. Hvis man fikk luket ut de som utnytter systemet, ville byråkratiet kunne blitt mer fleksibelt så det hadde vært rom for mer individuelle tilpasninger.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #37 Skrevet 11. august 2006 Ok, Jeg tok en utdannelse. Mens jeg holdt på med den, ble jeg så dårlig at jeg oppsøkte legen(medfødt tilstand som slo ut pga mye ensformig jobbing) hvor jeg ble medisinert og fikk beskjed om å finne meg et yrke uten ensformige arbeidsoppgaver/arbeidsstillinger(altså stikk motsatt av det jeg utdannet meg til) Jeg fullførte utdannelsen, men gikk da ut i en annen jobb som jeg ikke var faglært til fordi jeg ikke ville tilbake til de samme helsetilstandene som jeg hadde mens jeg gikk på skolen. Etterhvert ønsker jeg meg en ny utdannelse som jeg faktisk kan bruke i jobbsammenheng. Tror dere jeg kan be om å få omskolering på det grunnlaget? ← Det håper jeg da virkelig ikke! Det er ikke det offentlige som skal lide for at du har valgt feil utdannelse. 1) Hvordan kan du vite at du ikke kan fungere i nevnte jobb når du aldri har prøvd? 2) Dersom du ikke kan det, burde du ikke ha visst det FØR du begynte på den aktuelle utdannelsen? Dersom denne "lidelsen" din var medfødt, visste du jo om det på forhånd. Nei, slutt å syt og ta opp studielån slik andre studenter må gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #38 Skrevet 11. august 2006 Blir provisert når jeg leser innlegg om at en snylter på staten gjennom YA. Skjerp dere. Hadde dere fått muligheten hadde dere grepet den dere også slikt som jeg gjorde. Ble ryggopperert og kunne ikke gå tilbake i den jobben jeg hadde pga ryggen. Fikk tilbud om skolegang, noe jeg med glede tok imot. Tideligere så har jeg også beltal inn skatt i mange år, så det er sagt. Vært heldig og er nå ferdig med bachelor og to etterutdannelser gjennom NAV. Men i tillegg så har jeg oxo måtte ta studielån for en blir ikke rik av attføringsinntekter.. SÅ DET SÅ....
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #39 Skrevet 12. august 2006 Men i tillegg så har jeg oxo måtte ta studielån for en blir ikke rik av attføringsinntekter.. SÅ DET SÅ... Nei stakkars deg. Tenk på dem som bare lever på studielån da. DET er ikke noe å bli rik av, men det er realiteten for folk som tar ansvaret for egne handlinger og ikke krever at staten skal rydde opp i deres feil.
momo Skrevet 12. august 2006 #40 Skrevet 12. august 2006 Jeg får mindre utbetalt i måneden enn hva jeg hadde fått i studielån. Men nå studerer ikke jeg for tiden, da det ikke gikk så bra sist vi prøvde. Jeg er fortsatt syk og har derfor problemer med og skulle følge et normalt studieopplegg. Må ta det deltid og få litt tilrettelagt, det er mye lettere med yrkesretta attføring, og jeg hadde aldri klart og leve på et studielån som er på deltid studie.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå