Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvordan reglene for omskolering er? Må man ha vært i den jobben man skal omskoleres fra en viss tid før man får godkjent omskolering via AETAT?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fruktfat
Skrevet

er du under 26 kan du glemme skolegang med en gang.

helst vil de ikke gi deg skolegang uansett, så du må kjempe. aetat vil ha deg ut i en annen jobb så fort som mulig, antakelig må du på arbeidstrening.

Skrevet

Å glemme det med en gang ville jeg IKKE gjort , iallefall ikke før jeg hadde undersøkt skikkelig!

Hvor lett eller vanskelig det er å få omskolering kommer helt an på hva grunnen for omskolering er. Er det pga. skade så skal du ikke gi opp så lett. Sørg for å få rette papirer fra rette instanser (som fysioterapaut/kiropraktor/psykolog + +, bare fastlege holder som regel ikke). Omskolering, bare for å få en ny utdannelse, er vanskelig å få igjennom i så ung alder uten spesielle årsaker. "Yngre friske" mennesker må ta i bruk Lånekassa til utdanning:)

Jeg fikk omskolering ved yrkesretta attføring når jeg var 20 år. (Pga en skulderskade som gradvis har blitt værre siden 12-års alderen). Det var en lang prosess med aetat/trygdekontor/div. behandlingspersonell. Fikk invilget inntil 3 års skolegang og økonomisk støtte i 1 år etterpå for å komme meg i jobb. Nå er det vel begrenset det fleste plasser til skolegang for inntil 100 000 (dvs. privatskoler er nesten uaktuelt siden disse ofte koster 70-80.000 for bare et år.)og 6 mnd støtte etterpå.

Reglene her forandrer seg stadig og kan variere avhengig av hvor du bor i landet. undersøk nærmere på ditt hjemsted og ikke godta det dersom du får "nei" i første omgang, dersom du mener du kvalifiserer.

Lykke til:)

Skrevet

Ok,

Jeg tok en utdannelse. Mens jeg holdt på med den, ble jeg så dårlig at jeg oppsøkte legen(medfødt tilstand som slo ut pga mye ensformig jobbing) hvor jeg ble medisinert og fikk beskjed om å finne meg et yrke uten ensformige arbeidsoppgaver/arbeidsstillinger(altså stikk motsatt av det jeg utdannet meg til)

Jeg fullførte utdannelsen, men gikk da ut i en annen jobb som jeg ikke var faglært til fordi jeg ikke ville tilbake til de samme helsetilstandene som jeg hadde mens jeg gikk på skolen. Etterhvert ønsker jeg meg en ny utdannelse som jeg faktisk kan bruke i jobbsammenheng. Tror dere jeg kan be om å få omskolering på det grunnlaget?

Gjest gjest1
Skrevet

To venninner av meg har fått skolegang av aetat. De var 22-23 på den tiden

Skrevet

Jeg tror det kommer helt an på saksbehandleren du møter.....

julenissen

Skrevet

Tror nok det kan være grunnlag. men du må sørge for å innhente opplysninger, skjuemaer og informasjon selv. på Aetat,på trygdekontoret og hos Legen. Legen din vil også kunne si hvilke sjanser han mener du har. Det er han som henviser deg videre i systemet, og hvilke fagfolk du må ha dokumentasjon fra i henhold til plagene dine.

Regn ikke med at noen forteller deg hva du skal gjøre. Duste-Norge er lagt opp slik at du stort sett må finne ut av ting selv. Stå på :)

Skrevet

Du må vel ha vært sykemeldt i ett år før du kan begynne å tenke på attføring.

Skrevet

Jeg tror ikke du har noen sjans siden du ikke har vært yrkesaktiv i den jobben du opprinnelig utdannet deg til. Ergo vet ikke aetat at du ikke vil kunne fungere i en slik jobb.

Gjest gjesta
Skrevet (endret)
er du under 26 kan du glemme skolegang med en gang.

helst vil de ikke gi deg skolegang uansett, så du må kjempe. aetat vil ha deg ut i en annen jobb så fort som mulig, antakelig må du på arbeidstrening.

Hæ? Jeg fikk innvilget yrkesrettet attføring da jeg var 21.

Endret av ayrabeth
Gjest gjesta
Skrevet

Det var ikke jeg.

Gjest Gjest_Tommelise_*
Skrevet

Sånn var det iallefall for to kompiser av meg ja. Begge endte tilslutt med å ta omskolering uten hjelp fra Aetat. Jeg har inntrykk av at de er mye mer interessert i å få folk ut i jobb enn å dekke skolegang for dem som ønsker det, men det varierer sikkert fra saksbehandler til saksbehandler.

Skrevet

becca ii.

Du må ikke være sykmeldt 1 år for attføring (men medisinskrehablitering) kan nok henne du må igjennom en del kurs osv i regi av aetat også er det viktig med dokumentasjon fra legen og spesialister.

Skrevet

En ting jeg lurer på: hvorfor tar dere ikke utdannelse på vanlig måte med støtte fra lånekassa, dvs tar opp lån som alle oss andre studenter? :klø:

Jeg tok også feil utdannelse først, men det var jeg som valgte feil og er nå i gang med min andre utdannelse som jeg betaler selv med penger fra lånekassa. Er det det offentliges ansvar at dere valgte feil utdannelse? Synes dette virker som en ansvarsfraskrivelse og tror arbeidsgiver heller ønsker arbeidstakere som kan ta ansvar for egne valg.

Skrevet (endret)

Da jeg fikk yrkesretta attføring var det ikke fordi jeg tok feil utdannelse. Det var pga skade, og etter anbefaling fra medisinsk personell. Jeg visste ingenting om dette på forhånd, og det var noe jeg egentlig aldri hadde tenkt på. I ettertid har jeg også tatt mer utdannelse med støtte fra lånekassa. ER mitt oppi lånekasse-studie nå f.eks.

I utgangspunktet er det jo lånekassa som er en students "inntektskilde".

Dette er også en løsning aetat tar stilling til. DEt er ikke LETT å få dekt skolegang gjennom aetat lenger for å si det sånn.

Men trur jeg skjønner hva du mener. Jeg kjenner mange som utnytter systemet med aetat og trygdekontor, og når jeg ser hva noen klarer å få igjennom blir jeg fly forbanna. Jeg kjenner flere som fint kunne vært "vanlig" student gjennom lånekassa, men heller snylter på staten.

Endret av Vendelin
Skrevet

I hovedregel ja. men dette er bare en retningslinje, alle blir vurdert individuelt. Selv fikk jeg innvilget etter 8mnd. Mest for å slippe å vente på ny skolestart. Det "sparte" staten noen mnd støtte på.

Skrevet
En ting jeg lurer på: hvorfor tar dere ikke utdannelse på vanlig måte med støtte fra lånekassa, dvs tar opp lån som alle oss andre studenter? :klø:

Jeg tok også feil utdannelse først, men det var jeg som valgte feil og er nå i gang med min andre utdannelse som jeg betaler selv med penger fra lånekassa. Er det det offentliges ansvar at dere valgte feil utdannelse? Synes dette virker som en ansvarsfraskrivelse og tror arbeidsgiver heller ønsker arbeidstakere som kan ta ansvar for egne valg.

Nå er dustenorge engang bygd slik opp at det bare er å gå på sosialen og få penger rett i hånda kun for å sitte på ræva og dette er det noen som vet å utnytte så det holder. Jeg kan også ha perioder med vondt i ryggen, men det betyr ikke automatisk at jeg løper på trygdekontoret for å bli sykemeldt osv.

Gjest Fruktfat
Skrevet

nei, det er helt feil. de vil at du skal ut i attføring så fort du vet at du ikke kan fortsette i jobben din!

Skrevet
nei, det er helt feil. de vil at du skal ut i attføring så fort du vet at du ikke kan fortsette i jobben din!

Ikke her. Jeg har en kjenning som måtte gå sykemeldt i ett år før Aetat i det hele tatt ville snakke om attføring. Han fikk avslag på skolegang og, i stedet ville de ha ham ut i butikkjobb - noe som ikke er det helt store når man har kroniske sene betennelser.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Hæ? Jeg fikk innvilget yrkesrettet attføring da jeg var 21.

jeg har fått innvilget det jeg og, men jeg får ikke skolegang fordi jeg ikke har lærevansker eller andre ting som gjør at jeg trenger vesentlig lengre tid enn andre på å lære. mulig jeg fikk en vanskelig saksbehandler, så jeg ringte derfor til 4 andre aetat kontor i norge og fikk til svar at å fa skolegang når man er under 26 er svært, svært vanskelig, å sitte i rullestol f.eks er ikke nok. så selv om jeg egentlig fyller kravene og hadde fått skolegang når jeg er 26, har jeg et velfungerende hode og får ikke skolegang nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...