Gå til innhold

Kastet kake – kan få 15 år


Gjest Gjest_aNONYM_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_aNONYM_*

Student som kastet kake i hodet på Kristin Halvorsen, riskerer 15 års fengsel

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=224602&cat=1 9

Ærlig talt. Klart det skal være litt strengere å kaste kake på en finansminister, men det får da vel være måte på.?

En del har jo fått godt over halvparten mindre straff for voldtekt og mord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår faktisk ikke at det skal være stor forskjell på å kaste en kake på "naboen" eller på et regjeringsmedlem. Dette er bare latterlig, og viser hvordan politikerene legger opp strafferammene for seg selv, mens "vi andre" må leve med vold og voldtekter som det aldri blir tatt ut tiltale for.

For en tid tilbake ble en person anmeldt for å ha hjulpet et par som ble angrepet og mishandlet av 2 fulle menn. Både kvinnen og manne ble slått i bakken og sparket før den tiltalte, som hadde svart belte i karate, kom og "uskadliggjorde" angriperene.

Hele det norske lovverket, med tilhørende advokater i spissen, er til de grader patetisk at folk flest slutter å tro at det er noen grunn til å anmelde det. Men når en politiker får en kake i nakken kan gjerningsmannen få opptil 15 års fengsel.

Det hele er bare latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Det har ikke slått dere at det også i denne saken er forskjell på teoretisk strafferamme og aktuell straff? Lenge til domfellelse her, men det er kanskje vanskelig å se i den varme sommer- og blodtåka?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke slått dere at det også i denne saken er forskjell på teoretisk strafferamme og aktuell straff? Lenge til domfellelse her, men det er kanskje vanskelig å se i den varme sommer- og blodtåka?

;)

Selvsagt, men når de først kommer med denne paragrafen i tiltalen forsøker myndighetene å si noe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Selvsagt, men når de først kommer med denne paragrafen i tiltalen forsøker myndighetene å si noe. ;)

Ja, de prøver først å fremst å si at straffeloven ikke har noen paragraf som passer på faktiske bagateller med stort prinsipielt alvor, sånn som dette.

;)

Endret av Kvinneguden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mona32_*
Jeg forstår faktisk ikke at det skal være stor forskjell på å kaste en kake på "naboen" eller på et regjeringsmedlem. Dette er bare latterlig, og viser hvordan politikerene legger opp strafferammene for seg selv, mens "vi andre" må leve med vold og voldtekter som det aldri blir tatt ut tiltale for.

Har absolutt INGEN problemer med å akseptere at det er forskjell på personer i spesielle posisjoner, som f.eks offentlige tjenestemenn, eller som i dette tilfellet, de som sitter i regjeringa, i motsetning til oss "vanlige" folk. Sånn burde det være etter min mening, bl.a pga av at de sitter i en spesiell utsatt situasjon.

Men, som en allerede har kommentert her inne, det er ikke avsagt dom i denne saken. Og jeg vil anta at utfallet her blir noe helt annet enn det bl.a dagbladet.no skrev med store bokstaver... Reagerte også kraftig da jeg leste overskriften, spesielt når man setter det opp mot hva voldteksmenn (-kvinner) og drapsmenn får i straff. Skal bli artig å se hva utfallet i saken blir... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette er et godt eksempel på egalitære Norge, der man ikke forstår forskjellen på offentlig atferd, og privat.

I Frankrike eller Storbritannia, som vi liker å sammenlikne oss med, er det heller ikke akseptabel offentlig atferd å kaste kaker på offentlige tjenestepersoner.

Studenten burde forstå at slikt gjør man bare ikke!

Jeg reagerer negativt på at strafferammen er høyere enn for voldtekt. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/07/28/472499.html

Kan noen minne meg på hvor mange år de fleste voldtektsmenn og kriminelle personer bruker å få?

Jeg synes det var litt drøyt bare for å kaste en kake. Hadde han prøvd å drepe henne, greit. Og jo, jeg skjønner at å få en kake i hodet offentlig kan være ydmykende, men oppriktig talt!

Det er derfor det er så fint og bo i Norge. Voldtar du noen er du fri om 2 år..kaster du en kake så er det 15 års fengsel...Rent idiotisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er derfor det er så fint og bo i Norge. Voldtar du noen er du fri om 2 år..kaster du en kake så  er det 15 års fengsel...Rent idiotisk

Tenkte akkurat det samme. Jalla land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er derfor det er så fint og bo i Norge. Voldtar du noen er du fri om 2 år..kaster du en kake så  er det 15 års fengsel...Rent idiotisk

Fint sammenligningsgrunnlag du har. :ironi:

Hvis du skal sammenligne øvre strafferamme for angrep på statsforvaltningen (som nevnte kakekasting går inn under) med en annen forbrytelse, så bør du kanskje nevne den øvre strafferammen for den forbrytelsen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
..kaster du en kake så  er det 15 års fengsel...Rent idiotisk

Enig i at det er idiotisk å tro at det blir 15 års fengsel for kakekasteridioten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer negativt på at strafferammen er høyere enn for voldtekt.  :overrasket:

Strafferammen er ikke høyere enn for voldtekt, men de fleste voldtektsmenn blir ikke dømt til maksimumsstraffen.

Kakekasteren kommer heller ikke til å bli det, det er rimelig sikkert. Handlingen hans ligger helt på siden av det paragrafen han er tiltalt for, er ment å gjelde. (angrep på statsforvaltningen). Men at påtalemyndigheten vil sette et eksempel, er det liten tvil om. Det er ikke rettspraksis på området fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mona32_*

Dette blir litt på sidelinjen, men hiver det inn her likevel. Dette er vel et prakteksemplar på hva media kan få til med en litt "fengende" overskrift. For vanlig meningmann leser overskriften, og tenker at kakekasteren vil få 15 år, mens en voldtektsforbryter får 2 år... Saken er jo den, slik jeg har forstått det, at her har de en ganske uvanlig sak, der de ikke helt hvor de skal plassere den, og dermed plassere de den inn under §99, der den øvre strafferamme er 15 år (korriger meg hvis jeg tar feil!). Den øvre strafferamme for voldtekt er 15 år sier noen her (antar det stemmer). Voldektsmenn blir ikke dømt til 15 år, og jeg har min formening om at den reelle soningstiden for voldtektsforbrytere blir kortere og kortere. Hvorfor det er blitt slik er en helt annen diskusjon, men synes det er SVÆRT betenkelig!!! Denne kakekasteren vil IKKE bli dømt til 15 år, da tror jeg de vil få MANGE organisasjoner på nakken, og rettsnasjonen Norge vil få et latterlig ansikt utad :) Men at de er ute etter å sette presedens her, ja, det tror jeg - og det synes jeg forsåvidt er OK...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg leste en artikkel om denne mannen i VG i dag (lørdag), og han så veldig sliten ut. han hadde sluttet i jobben, og droppet ut av studiene, og led av depresjon. det er vanvittig at han kanskje i det hele tatt må sone fengselsstraff for noe så banalt som å kaste en bløtekake på en politiker! han burde fått en bot og en advarsel, men fengsel :overrasket:

politikere setter seg selv i søkelyset hele tiden med sine meninger og evige babbel, de er offentlige personer og dette har de valgt selv. selvfølgelig har de rett på å ikke bli angrepet, det skulle bare mangle, men en bløtekake i trynet er vel kanskje ikke det verste man kan få når man tenker på alternativene...

jeg synes denne mannen har sonet sin straff ved å forstå at han gjorde noe veldig dumt, og har måttet ta konsekvensene av dette. men å sette han i fengsel er å dra den altfor langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest seroxata

det der er noe av det teiteste jeg har hørt iallefall!!! 15 år for et kakestykke! jævla politikere, skikkelig hårsåre idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg leste en artikkel om denne mannen i VG i dag (lørdag), og han så veldig sliten ut. han hadde sluttet i jobben, og droppet ut av studiene, og led av depresjon. det er vanvittig at han kanskje i det hele tatt må sone fengselsstraff for noe så banalt som å kaste en bløtekake på en politiker! han burde fått en bot og en advarsel, men fengsel :overrasket:

politikere setter seg selv i søkelyset hele tiden med sine meninger og evige babbel, de er offentlige personer og dette har de valgt selv. selvfølgelig har de rett på å ikke bli angrepet, det skulle bare mangle, men en bløtekake i trynet er vel kanskje ikke det verste man kan få når man tenker på alternativene...

jeg synes denne mannen har sonet sin straff ved å forstå at han gjorde noe veldig dumt, og har måttet ta konsekvensene av dette. men å sette han i fengsel er å dra den altfor langt...

Ja, det var en godt timet artikkel. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
det der er noe av det teiteste jeg har hørt iallefall!!! 15 år for et kakestykke! jævla politikere, skikkelig hårsåre idioter.

Sånn ja, you go!!

Skikkelig bra argumentasjon - du burde vært politiker. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...