Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg kan ikke ta opp lån der igjen. Jeg har lån der fra før og visst jeg skal ta opp enda et lån kommer jeg til å være gjelds slave for resten av livet. Så nei jeg "får" ikke penger visst jeg tar lån. Og hjemmeborere får ikke lån som blir gjort om til stipend en gang. Før fikk man det. For det har jeg gjort et år på vidregående. Men jeg vet ikke om det er forskjell på vidregående og høgskoler. Men jeg bor jo bare hjemme fordi jeg ikke har råd til å studere og bo i egen leilighet. Ikke på det man får. Og jeg har ikke råd til å ta opp lån. Så jeg skjønner ikke hvordan de tenker man skal overleve. Jeg komme ikke til å kunne kjøpe bøker  :sur:  :sur:  :grine:  :grine:  :grine:  :grine:

Ja men hvis du allikevel skal betale husleie til din mor, kan du ikke da heller flytte inn i en hybel og faa borteboerstipend? Jeg hadde hvertfall sett mitt snitt til aa flytte hjemmefra i din situasjon. Studentlivet er mye morsommere paa studenthybel enn hjemme :)

Videoannonse
Annonse
Gjest LilSweetie
Skrevet
Jeg kan ikke ta opp lån der igjen. Jeg har lån der fra før og visst jeg skal ta opp enda et lån kommer jeg til å være gjelds slave for resten av livet. Så nei jeg "får" ikke penger visst jeg tar lån. Og hjemmeborere får ikke lån som blir gjort om til stipend en gang. Før fikk man det. For det har jeg gjort et år på vidregående. Men jeg vet ikke om det er forskjell på vidregående og høgskoler. Men jeg bor jo bare hjemme fordi jeg ikke har råd til å studere og bo i egen leilighet. Ikke på det man får. Og jeg har ikke råd til å ta opp lån. Så jeg skjønner ikke hvordan de tenker man skal overleve. Jeg komme ikke til å kunne kjøpe bøker  :sur:  :sur:  :grine:  :grine:  :grine:  :grine:

Du trenger ikke å ta opp fullt lån, du kan låne akkurat så mye som du mener er minimum av det du trenger. I tillegg kan du jobbe ved siden av studiene, de fleste gjør det og det går helt fint. Selv om du ikke hadde bodd hjemme, hadde 60 % av pengene du hadde fått forblitt lån. Så hvis du mener at det er en sum du kan takle, kan du låne 60 % nå.

Skrevet
Ja men hvis du allikevel skal betale husleie til din mor, kan du ikke da heller flytte inn i en hybel og faa borteboerstipend? Jeg hadde hvertfall sett mitt snitt til aa flytte hjemmefra i din situasjon. Studentlivet er mye morsommere paa studenthybel enn hjemme  :)

"husleie" som i at jeg skal betale 1000kr i mnd. Som går på konto som jeg får når jeg flytter ut.

Gjest Gjest
Skrevet
1. Vestgrensa

2. Sogn

3. Ullevål

Vestgrensa vet jeg allerede er fullt, så hvis det å ligge nærme Blindern er viktigst for deg ville jeg gått for Sogn! Kringsjå/Fjellbirkeland er en relativt kort t-banetur unna Blindern (men ikke så nærme byen, da...). De to er egentlig samme studentby, men de har kalt de nye hyblene der for Fjellbirkeland.

Tusen takk! Ullevål er heller ikke så langt unna? 10 min og gå har jeg hørt... er det riktig?

Gjest gjesta
Skrevet
Jeg har ikke søkt på noen skole ( er ferdig utdanna), men :min eldste gutt på 16 år, kom inn på 1. valget sitt. Han kom inn på teknisk og industriell produksjon (før i tiden kalte vi det mekanisk ,hehe). Er kjempestolt av han :)

Min kom også inn på den linja, men det var 3. valget :(

Så da blir det bytting av linje til neste år.

Gjest LilSweetie
Skrevet
Tusen takk! Ullevål er heller ikke så langt unna? 10 min og gå har jeg hørt... er det riktig?

Det stemmer, men det er veldig få hybler der og dermed lang ventetid. Skal mye til for at du får hybel der i august hvis du søker nå, men er jo bare å prøve! :)

Skrevet
Jeg har veldig lyst til å studere juss, men kom dessverre ikke inn i år, jeg er bare 20 år, men føler at tiden renner ut alikevel.. Har regner på det og hvis ikke snittet øker så kommer jeg inn om 3 år på våropptaket.. Spørsmålet mitt til deg er da hvor gammel er du? eller vet noen gjennomsnittsalderen på jussstudiet?

Hallois gjest. Jeg blir snart 23, så nå har jeg fått samlet alle poengene jeg max kan få. Må regne med litt poengøkning. På uib var grensen 54.8.

Skrevet
Hvor lenge får man alderspoeng da?

Man får opptil 8 alderspoeng om jeg ikke husker helt feil.

Skrevet
:hoppe: Jeg kom inn på historie på Høgskolen i Volda! Da blir det nettstudium kombinert med pedagogikk på meg! Juhu!!!
Gjest Gjest
Skrevet
"husleie" som i at jeg skal betale 1000kr i mnd. Som går på konto som jeg får når jeg flytter ut.

Hva er da vitsen med å betale?

Og kan du slutte å trashe denne tråden med sytingen din nå?

Og forressten..du er 21 år. Hvor mye lån er det du har tatt tidligere som gjør at du ikke kan ta opp lån nå uten å bli gjeldsslave resten av livet?

Du er ikke den eneste med studielån her i verden.

Skjerpings.

Skrevet

Jeg kom inn på førstevalget mitt, kunst og håndverk på Høgskolen i Østfold. Det blir tredje året i lærerutdanningen min. :)

Skrevet

Må hoppe litt her óg :hoppe::hoppe: Kom inn på det jeg hadde søkt på!!!! Nå blir det 2-3 år med studier og full jobb :sjokkert:

Skrevet
Hva er da vitsen med å betale?

Og kan du slutte å trashe denne tråden med sytingen din nå?

Og forressten..du er 21 år. Hvor mye lån er det du har tatt tidligere som gjør at du ikke kan ta opp lån nå uten å bli gjeldsslave resten av livet?

Du er ikke den eneste med studielån her i verden.

Skjerpings.

Jeg har 90 000 i lån fra tidligere da jeg studerte i utlandet. Og jeg hadde håpa på å slippe å ta opp lån nettopp fordi jeg har valgt å bo hjemme under studiene.

Vitsen med å betale er jo bare for å ha en sparing. Syns det er smart jeg, så har jeg jo faktisk penger når jeg flytter og trenger møbler og diverse.

Skrevet

90.000 er da ikke så ille. Selv har jeg godt over 130.000 og regner med å ha rundt 300.000 når jeg er ferdigstudert. I tillegg har jeg nesten 700.000 i boliglån. ;)

Lånekassen lån er det gunstigste lånet du kan få. Hva med å ta fullt lån og sette av penger på konto som kan rente seg. Da har du gjerne en liten slump du kan bruke som egenandel ved kjøp av bolig. Alle økonomer sier en skal prioritere studielånet sist, nettopp fordi det et gunstig lån.

Uansett hva du gjør, så håper jeg det ordner seg for deg.

Skrevet

:)

Har tenkt litt på det å ta lån og sette halvparten inn på konto. Så blir det jo mindre :)

Men skal diskutere litt med mamma. Hun har alltid gode råd (bruker å ha hvertfall)

Håpa å slippe å ha så mye som 300 000 hvertfall.

For da har jeg sikkert mer å bruke på andre ting senere :)

*krysse fingrene*

Gjest gjest1
Skrevet
:)

Har tenkt litt på det å ta lån og sette halvparten inn på konto. Så blir det jo mindre :)

Men skal diskutere litt med mamma. Hun har alltid gode råd (bruker å ha hvertfall)

Håpa å slippe å ha så mye som 300 000 hvertfall.

For da har jeg sikkert mer å bruke på andre ting senere  :)

*krysse fingrene*

Avhengig av hva du skal studere, så kan det være mye å hente i Stipend og Legathåndboken. Kan kjøpes i bokhandel eller lånes på bibliotek.

Gjest Gjest
Skrevet

Trodde det var 20.juli jeg, gikk inn på søknaden min nettopp, og jeg kom inn på første valget mitt, førskolelærer! :klappe:

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har kommet inn... :klø: På tiendevalget mitt riktignok (Kristendom ved UiO), men når jeg ikke har studiekompetanse er jeg egentlig gaske happy... Mamma og pappa virket ikke så engasjerte, så jeg skal ringe Samordna i morgen. Jeg hadde fått svar den 16. juli jeg

Skrevet
Avhengig av hva du skal studere, så kan det være mye å hente i Stipend og Legathåndboken. Kan kjøpes i bokhandel eller lånes på bibliotek.

Jeg får ikke stipend. Og det så ut som det ikke var noe legat som passa meg. Ut av dem jeg fant hvertfall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...