Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gjesta
Skrevet
Jeg kom inn på førstevalget mitt som er UiO :-D Tingen er at pessimist som jeg er, søkte jeg ikke på hybel fordi jeg trodde at jeg ikke kom inn... men det gjorde jeg altså. Nå har jeg litt småpanikk for ikke finne hybel i tide. Er det noen av dere som kan være så snill og hjelpe meg med å rangere 3 av disse studentbyene etter hvor nærme de ligger det humanistiske fakultet/ det vitenskapelige fakultet (nummer 1 som nærmest).

1) Bjerke

2) Bjølesen

3) Enerhaugen

4) Fjellbirkeland

5) Grünerløkka

6) Kringsjå

7) Pilestredet

8) Sogn

9) Tullinløkka

10) Ullevål

11) Vestgrensa

Jeg fant et kart med miniskrift.

Ullevål er i alle fall nærmest, fulgt av Vestgrensa og så Pilestredet, ser det ut som.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Lydia_*
Skrevet

Neimen... har du funnet kart og greier. Takker :bukke:

Gjest Gjest
Skrevet

Kom ikke inn :grine::grine::grine::grine::grine::grine::grine:

blir restetorg sjekk i morgen... :tristbla:

Gjest LilSweetie
Skrevet
Jeg kom inn på førstevalget mitt som er UiO :-D Tingen er at pessimist som jeg er, søkte jeg ikke på hybel fordi jeg trodde at jeg ikke kom inn... men det gjorde jeg altså. Nå har jeg litt småpanikk for ikke finne hybel i tide. Er det noen av dere som kan være så snill og hjelpe meg med å rangere 3 av disse studentbyene etter hvor nærme de ligger det humanistiske fakultet/ det vitenskapelige fakultet (nummer 1 som nærmest).

1) Bjerke

2) Bjølesen

3) Enerhaugen

4) Fjellbirkeland

5) Grünerløkka

6) Kringsjå

7) Pilestredet

8) Sogn

9) Tullinløkka

10) Ullevål

11) Vestgrensa

1. Vestgrensa

2. Sogn

3. Ullevål

Vestgrensa vet jeg allerede er fullt, så hvis det å ligge nærme Blindern er viktigst for deg ville jeg gått for Sogn! Kringsjå/Fjellbirkeland er en relativt kort t-banetur unna Blindern (men ikke så nærme byen, da...). De to er egentlig samme studentby, men de har kalt de nye hyblene der for Fjellbirkeland.

Skrevet

Nå søkte jeg bare på en ting, men jeg kom inn jeg også. :)

Da blir jeg student til høsten for første gang, spennende! :hoppe:

Skrevet

Medisin har gått veldig opp, så jeg kom ikke inn på noen av valgene mine.. :tristbla:

Får se om jeg finner noe interessant på resttorget.

Skrevet
Medisin har gått veldig opp, så jeg kom ikke inn på noen av valgene mine..  :tristbla:

Det har nok ikke gått mer opp en det som har vært vanlig de siste årene. Forskjellen er at realfagspoengene har fått høyere status (1 poeng per fag istedet for 0.5), og at det dermed virker som om snittet har økt kraftig.

Men er alltid trist å ikke komme inn på det man virkelig vil.

Lykke til videre, og ikke gi opp! *trøste*

Skrevet

Det ble førstevalget, juss :) Nå blir det endelig noe av meg!

Skrevet
Har du sjekka på nettsøknaden din, eller bare sett etter brev i postkassa? Alle jeg har snakka med har fått svar på nettet alt :)

Jeg kom inn jeg og :hoppe::hoppe::hoppe::hoppe::hoppe:

Meeeeeen....når jeg ville søke på lånekassen om penger står det som følger

"A. Fullt stipend

Utdanningsstipendet blir utbetalt som lån i første omgang. Dette lånebeløpet blir gjort om til stipend når du består eksamen. I tillegg får du utbetalt andre stipendtyper som du har rett til. Når eksamen er bestått, får borteboere automatisk gjort om en del av lånet til utdanningsstipend. Hjemmeboere får ikke utdanningsstipend, alt er lån."

Vil det si at jeg ikke får noen penger??

Jeg bor hjemme hos a mor. Men jeg skal egentlig betale "husleie" (sparing) og jeg må da ha penger til bøker og sånt.

Gjest fluesmekker
Skrevet

Kom inn :) Så nå kan "jakten på hybel" begynne! Huff.

Har visst 55,7 i snitt med fodypningspoeng og poeng fra folkehøgskole, så trengte egentlig ikke bekymre meg :)

Gjest fluesmekker
Skrevet

Amalie, prøv "lånekalkulatoren" på sidene til lånekassen ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Det ble førstevalget, juss :) Nå blir det endelig noe av meg!

Jeg har veldig lyst til å studere juss, men kom dessverre ikke inn i år, jeg er bare 20 år, men føler at tiden renner ut alikevel.. Har regner på det og hvis ikke snittet øker så kommer jeg inn om 3 år på våropptaket.. Spørsmålet mitt til deg er da hvor gammel er du? eller vet noen gjennomsnittsalderen på jussstudiet?

Skrevet

Jeg får faktisk bare lån :grine:

Jeg kommer ikke til å overleve uten penger :grine:

Skrevet

Kom inn på ingeniør bygg. Veldig fornøyd med det. :)

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg får faktisk bare lån  :grine:

Jeg kommer ikke til å overleve uten penger  :grine:

Ikke for å være dum, men hvis du får lån, så "får" du jo penger?? Eller? Man får vel utbetalt like mye, men det er bare slik at hjemmeboere ikke får en del av pengene omgjort til stipend etter bestått eksamen? Eller har jeg misforstått? Har aldri vært "hjemmeboende" student jeg... (En liten avsporing - jeg synes det er litt teit at mitt hjem ikke regnes som et hjem, men at man må bo hos foreldre for å være hjemmeboende?? Samtidig så forstår jeg jo at de må skille de to måtene å bo på fra hverandre... men men, bare en liten avsporing fra en student som bare har en adresse, ikke en "hjemme" og en "studentby".)

Skrevet
Ikke for å være dum, men hvis du får lån, så "får" du jo penger?? Eller? Man får vel utbetalt like mye, men det er bare slik at hjemmeboere ikke får en del av pengene omgjort til stipend etter bestått eksamen? Eller har jeg misforstått? Har aldri vært "hjemmeboende" student jeg... (En liten avsporing - jeg synes det er litt teit at mitt hjem ikke regnes som et hjem, men at man må bo hos foreldre for å være hjemmeboende?? Samtidig så forstår jeg jo at de må skille de to måtene å bo på fra hverandre... men men, bare en liten avsporing fra en student som bare har en adresse, ikke en "hjemme" og en "studentby".)

Jeg kan ikke ta opp lån der igjen. Jeg har lån der fra før og visst jeg skal ta opp enda et lån kommer jeg til å være gjelds slave for resten av livet. Så nei jeg "får" ikke penger visst jeg tar lån. Og hjemmeborere får ikke lån som blir gjort om til stipend en gang. Før fikk man det. For det har jeg gjort et år på vidregående. Men jeg vet ikke om det er forskjell på vidregående og høgskoler. Men jeg bor jo bare hjemme fordi jeg ikke har råd til å studere og bo i egen leilighet. Ikke på det man får. Og jeg har ikke råd til å ta opp lån. Så jeg skjønner ikke hvordan de tenker man skal overleve. Jeg komme ikke til å kunne kjøpe bøker :sur::sur::grine::grine::grine::grine:

Gjest LilSweetie
Skrevet

Men får like mye penger utbetalt om man bor hjemme eller ikke. Forskjellen er den at man ikke kan få omgjort noe av lånet til stipend når man står på eksamen.

Så Amalie, du vil ikke merke noen forskjell når du studerer, men du vil få større lån senere.

Skrevet

Sant nok det. Men jeg vil ikke ha et større lån :sur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...