Gå til innhold

De som slutter tidlig å amme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva du mener har overhodet ingen som helst innvirkning på hva min kropp kan og ikke kan!!

Hadde jeg vært en bedre mor om min førstefødte hadde fått kun morsmelk, da vektkurven hans bare sank og sank, og de på helsestasjonen rådet meg å gi tillegg, og han da etter det nektet å få mer kraftløst skvip fra meg? Pumpet meg en tid etterpå for å gi han på flaske. Var jeg heldig kunne jeg få ut 25-30 ml på et døgn ved pumping/massering, med oxytocin nesespray og all verdens hjelpemidler. Da var ungen rundt 1-1,5 mnd. Hadde det holdt med 0,3 dl morsmelk, bare fordi du mener morsmelk er noe alle kan lage og at jeg var lat?? Kan du svare på det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gidder man så er det som regel mulig. Jeg er åpen for at det finnes unntak, men jeg mener fremdeles de aller fleste har mulighet (og de fleste barn vil) til å amme til barnet er ett. Gidder man ikke å ta støyten så ja, fortsatt tenker jeg de er dårligere mødre, IGJEN, enten jeg vil eller ikke!

Jeg ammet til barnet mitt var 1 år selv jeg, men mye til grunnen av d var at hun ville ikke ta smokk.så hun brukte meg som en. Det var veldig slitsomt. ihvertfall de 3 første månedene.

Jeg fikk beskjed fra helsesøster at istedet for å gi henne pupp en gang, så skulle jeg helle bare koke vann og gi henne. Fordi hun hadde lagt på seg sånn av all puppingen!

Men d var ikke enkelt, når hun ikke ville ta verken flaske eller smokk.

Jeg ble utslitt og nå har jeg amming opp til ørene. Jeg gikk selv ned 5 kg pga av all ammingen.

Når nestemann kommer, skal jeg tidlig venne han til morsmelkerstatning, selv om jeg får amme eller ei, slik at jeg har en mulighet å avlaste meg selv med, om d skulle bli det samme som sist gang. Og om du tenker at jeg er en dårlig mor, d blåser jeg fullstendig i. Jeg gjør det som er best for meg, samtidig som jeg tenker på barnet.

Jeg vil ikke folk skal gå å si til min lille at "nå må du slanke deg, nå må du ikke spise så mye at din mor forsvinner", slik som de gjorde sist. det er rett og slett deprimerende å høre på!

Fint for deg at du fikset brystbetennelsen, at du sto på og ammet dem til du selv mente d var stopp. Men du må skjønne at slik er d ikke for alle. Og det med at du tenker på dem som dårlige mødre, det bør du heller holde inni deg, og jobbe med deg selv at å tenke slikt om andre, raker ikke deg, du gjør det du tror er rett, Og vi gjør det vi mener er rett for oss selv og barnet vårt. og når vi gjør det rette, så er vi ingen dårlige mødre!

Gjest Gjest
Skrevet
Naturligvis gjør de det, men det er alltid fint å ha en unnskyldning på lager slik at de slipper å bruke tid på å amme og knytte bånd med babyen.

Jeeeez!! :roll: :roll:

Skrevet (endret)
Gidder man ikke å ta støyten så ja, fortsatt tenker jeg de er dårligere mødre, IGJEN, enten jeg vil eller ikke!

Skal vi applaudere fordi du fikk brystbetennelse og ikke måtte slutte å amme for det? "Gidder man ikke å ta støyten" ja. Du har tydeligvis ikke strevd like mye som mange av oss andre her. Det er faktisk fullt mulig å få brystbetennelse uten å måtte gi opp amming av den grunn!

FUY; Mange kvinner har en veldig ustabil melkeproduksjon som lett lar seg påvirke av ytre faktorer. Mange har en elendig utdrivningsrefleks som uteblir hvis det er lite melk i puppen. Mange babyer er ikke interessert i en pupp som yter 20 ml i timen. Mange har brystvorter som ikke egner seg til diegivning fordi babyen ikke får tak. Mange babyer tar rett og slett bystet for dårlig. Mange mødre får aldri melk i brystene. Grunnene er mange.

Hvis du ikke har forståelse for at andre ikke ammer så har du ikke opplevd å virkelig slite med amminga sånn som du påstår!

Jeg satt på vekkerklokka og pumpet meg om natta (i tillegg til nattamming) for å få opp produksjonen. Brukte hjelpebryst, nesespray og ammete. Trente og spiste hvitløk og grein til krampa tok meg. Like fullt mistet jeg melka fullstendig da jentungen var 4 mndr. Nå ammer jeg en gutt på 3 mndr. og har hatt en del tunge stunder, men får det til å gå rundt på et vis, foreløpig.

Det kunne ikke falle meg inn å dømme andre på noe som helst vis fordi de ikke ammer, av den enkle grunn at jeg vet hva ammeproblematikken går ut på. I motsetning til deg.

Endret av la Flaca
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skjønte at jeg kom til å få mye pepper for holdningene mine. Og jeg satt de kanskje litt på spissen, men jeg er nok ikke ett troll, og ja jeg har ammet tre barn med ulik lengde, men alle mellom ett og to år.

Til tross for at jeg har satt ting på spissen forblir kjernen den samme.

Jeg sitter på mitt knekkbare gjerde fordi jeg har vært igjennom mye og mange tunge stunder pga amming selv, inkludert skikkelig brystbetennelse flere ganger med pencilin, men ikke så galt at det ble operasjon.

Jeg mener da heller ikke fullamming i mer enn 6 måneder.

Ja, det er slitsomt, og er barnet mer sultent så er økedager ekstra slitsomt men det lar seg gjøre om man gidder!

Etter 6 måneder gir man jo barnet mat så da er det jo bare å kjøre på med det om barnet er sultent (tidligere også om nødvendig) men det er jo ikke likhetstegn mellom å gi mer mat å gi opp ammingen!

Gidder man så er det som regel mulig. Jeg er åpen for at det finnes unntak, men jeg mener fremdeles de aller fleste har mulighet (og de fleste barn vil) til å amme til barnet er ett. Gidder man ikke å ta støyten så ja, fortsatt tenker jeg de er dårligere mødre, IGJEN, enten jeg vil eller ikke!

Uff,få deg et liv. Kanskje du skal gå noe skole?

Du virker nokså uvitende og inkompetent.

Skrevet

Det hjelper ikke mye å sitte å si at "his man bare vil så går det"...hvis ikke UNGEN vil!

Det var ikke jeg som ønsket å slutte å amme dattern min....hun ønsket ikke mere....hylingen hennes ved puppen startet som sagt v 3 mnd og når hun hadde holdt på å kjempe imot hver gang jeg la henne til i 4 mnd ja da ga jeg opp...

Jeg syns jeg hadde vært en dårligere mor om jeg hadde fortsatt å tvinge meg på henne...men det syns kanskje ikke du.

Skrevet

Hmmmm. Går utifra at godeste Birtebu har masse barn som hun har ammet i en to-tre år.. og at puppene har flommet over av deilig feit morsmelk!

Jeg har to gutter, førstemann spyttet ut puppen når han var ti mnd. Da ville han absolutt ikke mer, forsåvidt greit at er slapp lang avvenning siden eg pendler i jobbsammenheng. Nestemann er nå snart ett år. Han spyttet ut puppen for godt for en uke siden, ganske vemodig. Men han ble ikke fornøyd m de små skvettene som var igjen, har måtte bruke flaske i tillegg noen måneder allerede. så sånn er det BIRTEBU. Er absolutt ikke dårlig mor for det.. Det er jo ikke sånn at en kan bestille en liter melk i puppene hver dag...eller?

Skrevet
Alle som føder babyer produserer da morsmelk :overrasket:

Jeg mener at dersom man ikke setter barna behovs før sine egene er man mindre egnet som mor. De fleste som slutter før barna er 1 år gjør det av egoistiske grunner, røyking, frihet, gidder ikke mer, og jeg vet ikke hva.

Har du barn Birte Bu?

Fullstendig enig. Og det er tydelig at du har truffet et ømt punkt hos mange når man ser hvor mange som føler de må gå inn hit for å forsvare sine mangler når det gjelder å være foreldre.

Foreslår at du tar en titt på tråden som heter "langtidsamming". Veldig mange intelligente utsagn der fra mødre som er sikre på seg selv og sin egen kropp og ikke bryr seg om hva som er "in".

kristin

Ingen bombe at du kom med et slikt utsagn kristin....

Tanken om at de som slutter tidlilg er mindre gode mødre, melder seg så og si automatisk når noen sier de sluttet tidlig.

Jeg er en ELENDIG mor. Sluttet å amme datteren min med skummamelka mi da hun var 3 mnd og gikk over på MME. Det resulterte i at hun la på seg også gitt, og fikk normalvekt. Skjønner ikke at jeg ville henne så vondt!

Skrevet
Antar trådstarter også går å innbiller seg at alle kyr også melkes flere liter hver dag??  Vel, det er mange som havner på slakteriet fordi de ikke produserer melk!

Og hadde jeg vært ku hadde jeg blitt lagt i kjøttdisken allerede da jeg fikk førstemann...  Har ikke hatt melk til noen av ungene mine, og har gått mange runder med nesespray, pumpe, amme-te, og you name it! 

Til sist når man innser nederlaget (ja, det føles sånn) etter måneders prøving og gråting, så kommer det en hurv med kvinnfolk som forstårsegpå allting om amming, og huffer og akker fordi jeg ikke ammer barnet.  Jeg ser rødt hver gang jeg ser noe som minner om ammepoliti.

:klappe:

Dette har jeg også tenkt... "Hadde jeg vært ei ku, hadde jeg blitt sendt til slakteriet...".

Nei, det ER faktisk ikke alle som føder barn som produserer (nok) melk!!

Heller ikke med medisiner!!

Og ja, det ER (føles som) et nederlag og deprimerende!!

Jeg hadde ikke nok melk til noen av barna mine, og de gråt fordi de var sultne, men puppen var tom. Jeg gav tillegg med teskje, for at de ikke skulle få "smaken" på flaska. Når de var ca 3 mnd gav jeg opp (i samråd med helsesøster).

Hadde jeg visst dengang hva jeg vet i dag, skulle jeg ha gittopp tidligere! Man skal jo glede seg til "amme-kosen", men jeg grudde meg faktisk!! Og sånn skal det jo ikke være! Visste at det ville bli 1 time med gråt, både fra meg og barnet! Hadde vært mye bedre med en kosestund med flaska.

Hva som var årsaken til min manglende melkeproduksjon fikk jeg svar på først mange år senere.

Sånne "svakheter" ligger ofte i familien (sånn er det med kyrne også ;)), så når min søster fikk barn, rådet jeg henne til å gå over til flaske, i stedet for slite ut både seg og barnet (ja, for ammestunden ble et slit!)!

Hvor lenge man vil amme, er nok ikke noe man kan velge/bestemme selv!!

Skrevet

Fikk tvillinger alt for tidlig og pumpet meg , både da de lå på sykehuset og når de kom hjem. Pumpet hver 3 time og gav de melk etter dette i flaske.

De måtte i tillegg ha div ting i melke pga for tidlig fødsel. Pøvde å legge til helt fra fødsel av, men de var for svake til å suge pupp. De fikk sondenæring lenge.

På nyfødt-intensiven anbfalte de flaske , etter at barna ble trent opp med med at mat skulle gjennom munnen (for tidlig fødte barn har ikke sugereleks, den må trenes opp).

Fortsatte å legge dem til da vi kom hjem, men de bare skrek. Forsatte å pumpe hver 3 time. Hadde da det var gått fire måneder hatt fire pencilin-kurer mot brystbetennlse, samt en sykehusinnleggelse pga dette (høy feber med hallusinasjoner og ingen fikk kontakt med meg. legene var redde) Fikk beskjed om å slutte med pumping, noe jeg selv ikke ville. Men måtte innse hvor mye krefter dette tok og at jeg istedet kunne bruke det på mine to små.

Det var en stor sorg for meg da jeg tok det skrittet å få vekk morsmelk, men mine barn er frise og raske.

Da jeg gav melk (vi gav og sondenring gjennom sprøyte selv) tok jeg av meg på overkroppen, la barnet inn mot puppen så de skulle få denne nærkontakten barn får ved amming.

En dårlig mor - nei det kan du ikke si jeg er . Mange mennesker har ikke melk. Jeg er flaskebarn, søsteren min er flaskebarn. Mannen min er flaskebarn. Alle vi med ersatning. Selv hadde jeg såpass mye melk at jeg hade fryst ned melk for en måneds tid fremover. Etter det ble det erstaning å mine også.

Når jeg ser tilbake vet jeg at hadde jeg havnet i samme situasjon igjen, hadde jeg droppet hele pumpingen. Det tok for mye på. Men det er lett å være etterpå-klok.

Ellers tror jeg vel tråden er lage for å provosere. For alle vet at noen har ike melk, andre har lite melk, og noen igjen har barn som ikke vil ha pupp.

Ceca ;)

Skrevet
Man bør, skal man være en god mor, amme til barnet er minst ett, helst to år mener jeg.

Jeg ammet i 8 mnd men føler ingen behov for å forklare hvorfor jeg ikke fortsatte.

Har du barn selv? Jeg har ikke lest annet enn hovedinnlegget ditt så jeg har ikke fått med meg om du har.

Du sier at hvis man skal være en god mor bør man amme så og så lenge. Javel, jeg synes at andre skal holde seg for god til å fortelle andre hva man må og bør gjøre ellers er man et dårlig menneske/dårlig mor osv.

Ting går sjelden slik vi vil og har planlagt og det håper jeg nybakte foreldre får rikelig info om. Det er nok av mødre som føler seg elendig fordi de ikke klarer å gjøre slik overhysteriske helsesøstre (og slike som deg) nærmest forlanger av dem.

Skrevet

Da er jeg vell en daarlig mor da. Hadde lite melk, og ungen skrek som bare det i mange dager, hadde smertehelvete, og bestemte meg for aa gaa over til flaske etter noen dager. Men, min sçnn er frisk, glad, kosete, harmonisk, og elsker mamman og pappan sin, saa definisjonen paa en daarlig mor kan vell diskuteres....

Skrevet

Jeg opplevde aldri at det kom morsmelk ut av brystene mine bortsett fra etter lang tids pumping. Kunne prestere ca 20 ml etter en time med pumping. Sønnen min hadde vanskelig for å ta brystet og når han endelig fikk tak kom det nesten ingenting... :tristbla:

Sier vel egentlig seg selv at konstant sulten baby, såre blødende brystvorter med påfølgende betennelser og bare elendighet var resultatet. Til slutt tok helsesøster meg til side og sa at det var på tide å innse at det ikke var bra for oss å holde på sånn lenger. Jeg hadde strukket meg så langt det var mulig.

Det er mange ting her i livet jeg mestrer aldeles fortreffelig, men jeg ser ikke ned på andre som ikke klarer det samme. Å si at antall måneder med amming har noe med hvor god mor man er/ blir faller på sin egen urimelighet. Jeeeeez! (Som noen andre så passende sa det :) )

Mistet mye tid som jeg kunne brukt til å bli kjent med babyen min, neste gang lar jeg det ikke gå så langt. Ønsket er å amme. Men ikke for enhver pris.

Skrevet

Nå er jeg hverken kvinne eller forelder, men selv synes jeg at det som foreldre gjør, bare for at de skal føle seg som gode foreldre, faktisk gjør dem egoistiske og dårligere foreldre. Man skal ikke amme i ett til to år bare fordi at "da er man en god mor". Vil ikke barnet ha, så vil det ikke ha -- og da er det en heller en dårlig mor som tvinger pupp på et barn som er klart for avvenning. Og barn er forskjellige. Mange nekter helt av seg selv, mens andre er fornøyd med pupp så lenge det er pupp å få. En god mor ser barnet sitt an, og konkurrerer ikke med nabo-dama om hvem som kan amme lengst.

Du sier at barnets behov må gå foran ens egne, trådstarter, og det er jeg enig i. Men det er først og fremst DU som har behov for å amme dine barn i ett til to år. Om det er det dine barn vil så er jo det greit, men så lenge du er oppsatt på å amme minst så så lenge, er det IKKE dine barn du har i hovedfokus.

Og som andre har sagt klart og tydelig, det er ikke alle kvinnebryster som er like produktive, og det kan det finnes mange årsaker til. Og det er på ingen måte kvinnenes "feil".

Skrevet

Jeg driter i hva du mener, jeg VET jeg ikke er noen dårlig mor.

Har ikke engang tenkt til å opplyse om hvor lenge jeg ammet snuppa mi og grunnene jeg hadde til å slutte.

Jeg bare priser meg lykkelig for at jeg ikke sitter her hjemme og har behov for å skrive innlegg om hva som er riktig fordi jeg syns det og da burde alle andre også rette seg etter det.

Herregud, tenk å anklage en bestemt gruppe for å være dårlige mødre da... Jammen glad du ikke er min mor for å si det sånn.

Skrevet
Nå er jeg hverken kvinne eller forelder, men selv synes jeg at det som foreldre gjør, bare for at de skal føle seg som gode foreldre, faktisk gjør dem egoistiske og dårligere foreldre. Man skal ikke amme i ett til to år bare fordi at "da er man en god mor". Vil ikke barnet ha, så vil det ikke ha -- og da er det en heller en dårlig mor som tvinger pupp på et barn som er klart for avvenning. Og barn er forskjellige. Mange nekter helt av seg selv, mens andre er fornøyd med pupp så lenge det er pupp å få. En god mor ser barnet sitt an, og konkurrerer ikke med nabo-dama om hvem som kan amme lengst.

Du sier at barnets behov må gå foran ens egne, trådstarter, og det er jeg enig i. Men det er først og fremst DU som har behov for å amme dine barn i ett til to år. Om det er det dine barn vil så er jo det greit, men så lenge du er oppsatt på å amme minst så så lenge, er det IKKE dine barn du har i hovedfokus.

Og som andre har sagt klart og tydelig, det er ikke alle kvinnebryster som er like produktive, og det kan det finnes mange årsaker til. Og det er på ingen måte kvinnenes "feil".

For en MANN!!! :dagens-rose:

Gjest gjest1
Skrevet
Alle som føder babyer produserer da morsmelk :overrasket:

Jeg mener at dersom man ikke setter barna behovs før sine egene er man mindre egnet som mor. De fleste som slutter før barna er 1 år gjør det av egoistiske grunner, røyking, frihet, gidder ikke mer, og jeg vet ikke hva.

Tanken om at de som slutter tidlilg er mindre gode mødre, melder seg så og si automatisk når noen sier de sluttet tidlig.

Nå har du fått endel svar på hvorfor enkelte faktisk ikke klarer å amme.

At DU får tanker om at de som slutter å amme tidlig, uansett årsak, er dårlige mødre får du ta på din egen kappe. Når jeg hører sånne utsagn tenker jeg uvilkårlig at du må enten være en veldig ung mor eller ikke mor i det hele tatt. Bare unge mennesker er så bastante og firkanta som deg.

Naturligvis gjør de det, men det er alltid fint å ha en unnskyldning på lager slik at de slipper å bruke tid på å amme og knytte bånd med babyen.

Innlegget ditt vitner ikke om annet enn uvitenhet og forstokket tankegang.

Som sagt dette tenker jeg enten jeg eller dere liker det eller ikke.

Finnes kanskje de med gode grunner, men det er like sant uansett at dette tenker jeg om dere som sluttet tidlig.

Og jeg er sikkert ikke alene om å tenke dette.

Du bør gjøre en aktiv innsats for å endre tankegangen din.

Å være en god mor har ikke noe med amming å gjøre, det er HELT andre kvaliteter som avgjør hvorvidt man er en god mor eller ikke.

Å komme med sånne uttalelser som du gjør i denne tråden kan være en veldig negativ egenskap fordi dine egne fordommer veldig lett kan overføres til ungene dine slik at de blir like tankekorte som deg. Uansett om du ammer dem i to år.

En dårlig mor er en som sitter med dårlige menneskekunnskaper og er full av negative fordommer om andres levesett. Og som i tillegg er nødt til å ytre dette. Da dette blir videreført til barnet og barnet vokser opp med å være like sneversynt som sin mor.

Nemlig!

De fleste barn er over på fast føde når de er et halvt år gamle og etter det er det ikke nødvendig med amming lenger. Ikke mme heller, da kan de godt få vanlig kumelk.

At noen fortsetter for kosens skyld, er helt greit, det avgjør man selv, men det har ingen ting med morsegenskaper å gjøre.

Og til ungen er to år?

Hvorfor det egentlig?

Skrevet
For en MANN!!!  :dagens-rose:

Prøver så godt jeg kan, vet du. :bukke: :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...