Gå til innhold

De som slutter tidlig å amme

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fullstendig enig. Og det er tydelig at du har truffet et ømt punkt hos mange når man ser hvor mange som føler de må gå inn hit for å forsvare sine mangler når det gjelder å være foreldre.

Foreslår at du tar en titt på tråden som heter "langtidsamming". Veldig mange intelligente utsagn der fra mødre som er sikre på seg selv og sin egen kropp og ikke bryr seg om hva som er "in".

kristin

Trenger vel ikke å ha truffet et ømt punkt selv om mange svarer - det gjør vi jo fordi påstanden hennes er feil.

Er du den samme kristin som startet tråden om langtidsamming?

Du som "skjønner så veldig godt at dere har andre meninger om dette, altså" er temmelig frekk som våger å kalle meg og andre korttidsammere for dårlige mødre!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet

Det har helt sikkert alltid fantes mødre som ikke kunne amme så lenge. Forskjellen er at nå kan barna leve opp, fordi vi har god morsmelkerstatning i stedet for velling og kumelk.

Gjest Birte Bu
Skrevet

Som sagt dette tenker jeg enten jeg eller dere liker det eller ikke.

Finnes kanskje de med gode grunner, men det er like sant uansett at dette tenker jeg om dere som sluttet tidlig.

Og jeg er sikkert ikke alene om å tenke dette.

Hva mener du Violetta med drama, drama, hvor man går?

Gjest Gjest1
Skrevet
Som sagt dette tenker jeg enten jeg eller dere liker det eller ikke.

Finnes kanskje de med gode grunner, men det er like sant uansett at dette tenker jeg om dere som sluttet tidlig.

Og jeg er sikkert ikke alene om å tenke dette.

Hva mener du Violetta med drama, drama, hvor man går?

Det du beskriver kalles fordommer. Det er slett ikke uvanlig.

Jeg mener at det er typisk å piske opp stemningen når man kjeder seg litt, slik du gjør nå. Heller ikke det er så uvanlig.

Skrevet
Naturligvis gjør de det, men det er alltid fint å ha en unnskyldning på lager slik at de slipper å bruke tid på å amme og knytte bånd med babyen.

Hvis du tror at nybakte mødre uten morsmelk er glade for og synes det er fint at de mangler melk, har du forstått fint lite. De er ikke mindre glade i barna sine, vet du; det er ikke kjærlighet de mangler, bare melkeproduksjon.

Gjest Lovegeckos
Skrevet

Jeg vil bare poengtere at alle som er enig med TS er gjester. Tør dere ikke stå fram med meningene deres eller?

Skrevet

Jeg fikk ikke ammet Lukas fordi han ikke klarte å suge.Han selv var forvirret og sint hver gang vi prøvde å legge han til brystet, og jeg ble mer og mer sliten og lei meg. Melken flommet over, men han visste ikke hvordan han skulle få tak i den..Jeg pumpet meg i 3, 5 mnd, men sluttet da jeg begynte å blø fra brystvortene hver gang jeg pumpet...MME ble redningen!

jeg blir lei meg og provosert av sånne ts...Jeg røyker ikke, og nærhet har Lukas fått i massevis. Også av pappa'n! Fra før av har mamma'ne til " flaskebarn" dårlig samvittighet og de aller aller fleste forsøker alt.

Jeg har foresten flere venninner som ikke har hatt nok melk heller..

Gjest Lovegeckos
Skrevet
Jeg fikk ikke ammet Lukas fordi han ikke klarte å suge.Han selv var forvirret og sint hver gang vi prøvde å legge han til brystet, og jeg ble mer og mer sliten og lei meg. Melken flommet over, men han visste ikke hvordan han skulle få tak i den..Jeg pumpet meg i 3, 5 mnd, men sluttet da jeg begynte å blø fra brystvortene hver gang jeg pumpet...MME ble redningen!

jeg blir  lei meg og provosert av sånne ts...Jeg røyker ikke, og nærhet har Lukas fått i massevis. Også av pappa'n! Fra før av har mamma'ne til " flaskebarn" dårlig samvittighet og de aller aller fleste forsøker alt.

Jeg har foresten flere venninner som ikke har hatt nok melk heller..

Ikke bry deg :klem:

TS er dum :tristbla:

Skrevet

En dårlig mor er en som sitter med dårlige menneskekunnskaper og er full av negative fordommer om andres levesett. Og som i tillegg er nødt til å ytre dette. Da dette blir videreført til barnet og barnet vokser opp med å være like sneversynt som sin mor.

Jeg er stolt over å ha ammet min jente til hun var 7-8 mnd.

Gjest Gjest1
Skrevet

Har den som startet tråden i det hele tatt sagt at han/hun har barn?

Skrevet
Naturligvis gjør de det, men det er alltid fint å ha en unnskyldning på lager slik at de slipper å bruke tid på å amme og knytte bånd med babyen.

De fleste kan produsere morsmelk, MEN det er faktisk noen som får trøbbel pga trange melke-kanaler.

Gleder meg til det høye gjerdet du sitter på, Birte-Bu, knekker sammen!

Skrevet

Jeg ammet jenta mi til hun var 9 mnd gammel, da ville hun ikke ha mer. Melka var og da blitt dårlig og uten næring. Jeg er stolt av og ha ammet så lenge jeg, og ser virkelig ikke poenget med og amme etter barnet er 1 år, da er det jo mer bare for kosen sin skyld.

På helsestasjonen sa de og at hun hadde fått all den næringen hun trengte gjennom morsmelka, så det var ikke noe problem at jeg sluttet når hun var 9 mnd gammel.

Og man er da virkelig ikke en dårlig mor bare fordi man ikke ammer lenge, det er gjerne mange grunner til det. Og det er ytterst få som gjør det av egoistiske grunner.

Gjest FURIA!
Skrevet
Jeg tenker enten jeg vil det eller ikke at de som slutter å amme før barnet er minst ett år er dårlige mødre. Det gjelder da ikke om det finnes medisinske grunner for det altså.

De fleste har en dårlig unskyldning om at de hadde for lit melk.  :klaske: Vi er jo så flott skapt vi kvinner at det er tilbudet og etterspørsel som rår her, så det er bare latskap om man tyr til flaska.

Jeg syns også ofte det er røykende mødre som slutter, dårlig samvittighet?

Man bør, skal man være en god mor, amme til barnet er minst ett, helst to år mener jeg.

Takk, var akkurat det jeg trengte. Maken til nedlatende holdning. Du vet ingen ting om hvorfor jeg kun ammet første barnet mitt til han var 2,5 mnd og andre barnet til han var 4, 5 mnd. Du vet ingen ting om hvordan jeg slet for å få nok melk til de to første barna mine, hvordan jeg slet meg til en depresjon pga. manglende melk og med dertil tilhørende nedlatende kommentarer fra medsøstre som flommet over av melk. Når barna dine går ned i vekt og du sliter for å få trykket ut nok melk, så er det en følelse av nederlag i seg selv om man ikke skal få trykket medsøstres forakt ned over seg i tillegg.

Og du har ingen aning om hvor lykkelig jeg var da jeg omsider lykkes med ammingen med mitt tredje og siste barn, hun ble også ammet til hun var 18 mnd. Det er du kanskje fornøyd med.

Prøv å se utover din lille nese, verden er ikke bestandig akkurat som det du opplever, den er full av nyanser og INGEN skal la andre mennesker føle seg små fordi om de ikke fikser det samme som deg!

Skrevet

Jeg håper for TS at hun slipper å oppleve det nederlaget det er når ungen ikke vil ha mer pupp, og du ønsker å amme.

For det er et nederlag som mor.

Skrevet

Jeg ammet Lilleeple til han var 18 mndr. Jeg går da allikevel ikke med nesa i sky og påstår at jeg er en bedre mor enn de som ammet i "bare" noen mndr.

Jeg har venninner som har slitt og slitt for å få til ammingen. Ikke et øyeblikk har jeg trodd at jeg er noen bedre mor enn de som gråtende har gitt opp etter 3-4 mndr, og jeg må si jeg blir både lei meg og provosert på deres vegne når jeg kommer over sånne tråder som denne! :frustrert:

Jeg har håp og planer om at Lilleeple skal få småsøsken, og vet at det ikke er noen garantier for at ammingen skal gå som en drøm neste gang. Så, TS, hvis jeg - meget ufrivillig - må gi meg etter noen mndr neste gang, er jeg da plutselig en dårlig mor, eller hvordan har du tenkt å forklare det?

Gjest prestekrage
Skrevet
Alle som føder babyer produserer da morsmelk :overrasket:

Jeg mener at dersom man ikke setter barna behovs før sine egene er man mindre egnet som mor. De fleste som slutter før barna er 1 år gjør det av egoistiske grunner, røyking, frihet, gidder ikke mer, og jeg vet ikke hva.

Resten er de som gradvis går over til flaske og til slutt vil ikke babyen ha pupp mer fordi det er vansklligere å suge pupp enn flaske. Det kommer jo med en gang fra flasken. Så bruker de det som unskyldinig, barnet ville ikke ha mer pupp :overrasket:

Pupp er best og dersom man ikke gir det beste til barnet sitt er man en mindre god mor da (om det utsagnet hjelper)

Tanken om at de som slutter tidlilg er mindre gode mødre, melder seg så og si automatisk når noen sier de sluttet tidlig.

Niks! Jeg fikk ikke melk i det heletatt jeg- og tro meg- jeg gråt mine bitre tårer på sykehuset og når jeg kom hjem. Prøvde alt. Pumpet annenhver time i flere uker, drakk ammete, brukte en eller annen nesespray som skulle hjelpe, massasje i dusjen, varmeomslag etc etc. Men neida- ikke så mye som en dråpe!!

Skrevet

Ærlig talt, denne tråden er åpenbart startet bare for å provosere. Hvorfor gidder dere å hisse dere opp? Litt mer subtil provokasjon neste gang, trådstarter :ler:

Skrevet

Jeg er, som min mor og min søster, "tungmelka". Dvs at min datter var utslitt etter fire sug - og sovna.... Vi brukte tre uker på å få henne opp igjen på fødselsvekta.. da etter at hun hadde fått MME i halvannen uke... Melka rant den, når hun ikke sugde... men stoppa glatt opp når hun skulle ha... Tok vare på alt som rant ut, i slike kopper, så hun fikk det. Etter to mnd var det så lite melk igjen at jeg slutta.. da hadde jeg pumpa meg flere ganger om dagen i tillegg, og selv om hun ble sterkere -sovna hun hver gang hun skulle ha mat...

Så jeg påstår heller det jeg... at hadde jeg fortsatt å bare amme henne hadde jeg vært barnemishandler - for da hadde hun ikke fått i seg den maten hun trengte til å vokse!!

Hun er nå 11 år, og har en typisk "idrettskropp" - rask, god kondis, spenstig og myk. Kan bli veldig god i det hun vil bli veldig god i. Så hun har da tydeligvis ikke tatt noe skade av MME... Hører kanskje med til historien at hun fikk tynn velling fra hun var 3 mnd gml, da hun begynte å våkne sulten om natta igjen...

Alle er ikke like - heller ikke barna! Noen vil ha pupp til de er konfirmert, andre vil ikke ha omtrent i det hele tatt!

Skrevet

Jeg ble ammet i 5 måneder.

Det var ikke det at mamma ikke ville, men rett og slett: Hun fikk et migreneanfall som varte i 3 dager (og da kunne hun ikke amme om hun aldri så gjerne ville pga medisinene hun måtte ta) og når det var over så var hun etter disse tre døgnene rett og slett tom for melk. Det kom ikke mer. "mangelen på etterspørsel" da i tre dage hadde stoppet tilbudet.

Og jeg hadde jo måttet få mat på annet vis i disse tre dagene, så da fortsatte de med det, ettersom det ikke kom mer melk fra puppen uansett vilje.

Og da mener du mamma var en dårlig mor?

Nei, det blir et så dårlig argument at det faller på egen dumskap.

Voks opp, lille venn, og oppdag at verden ikke er sort/hvitt og at din måte ikke alltid er fasiten for alle andre :)

Gjest FURIA
Skrevet
Ærlig talt, denne tråden er åpenbart startet bare for å provosere. Hvorfor gidder dere å hisse dere opp? Litt mer subtil provokasjon neste gang, trådstarter :ler:

Hvorfor vi gidder å hisse oss opp? Å bli mor og ikke få til ammingen er noe av det såreste man opplever, og når vi i tillegg opplever å sett ned på og hånet og bli kalt for dårlig mor - ja da lar vi oss hisse opp.

Det er trist å ikke fikse noe som visstnok skal være en kosestund for mor og barn, når det viser seg at for enkelte så blir det bare et mareritt. Derfor er lykken desto større når man med barn nr. 3 får til ammingen, for meg løsnet det ikke før da.

Derfor lar vi oss provosere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...