Gå til innhold

Tyrkia-advarsel!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

I en artikkel i dagens VG meldes det i en rapport fra Europeiske at annenhver reisende til Tyrkia rammes av mageinfeksjoner og får sin ferie ødelagt.

De skriver også at sjansen for å bli syk i Tyrkia er fire ganger større enn f eks i Hellas.

Ganske illevarslende, men ingen stor overraskelse for oss som har reist til begge landene og har eget sammeligningsgrunnlag.

Hvor store sjanser er folk egentlig villig til å ta med hensyn til seg og sine nærmestes helse, for å spare noen usle kroner? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i både Tyrkia og Hellas uten å bli syk, men har fått salmonella i London og i Spania. Tror dessverre det bare er sånn som skjer nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har vært i både Tyrkia og Hellas uten å bli syk, men har fått salmonella i London og i Spania. Tror dessverre det bare er sånn som skjer nå for tiden.

Så du mener Europeiske farer med løgnaktig statistikk? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper

Jeg har vært 6 ganger i Tyrkia, og har aldri blitt syk. Jeg ble heller ikke syk da vi var i Hellas, så jeg har jo vært veldig heldig. Kjenner mange andre som har vært i Tyrkia, og de har heller ikke blitt syk.

Så den statisikken deres tar jeg litt med en klype salt, for det spørs jo hvem de har med i statistikken. Noen ganger stemmer det, men andre ganger stemmer det ikke. Det er ikke dermed sagt de lyger, men en kan faktisk bli syk her i Norge også. Skal man være redd for å bli matforgiftet, så bør en slutte å spise mat.

Jeg rett og slett elsker den tyrkiske maten, og det er en av grunnene til at jeg reiser tilbake. Ikke bare fordi det er billig, men det er jo selvfølgelig ikke så dumt det heller ;)

En link hadde også vært fint, for da kan man lese hva mer de sier. ;)

Endret av Piper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kom hjem fra 14 dager i tyrkia. Og vi har vært helt fine i magen.

Nå har vi og bodd på et 5 stjerners hotell som er veldig nøye med renhold og nøye med at all mat skal være bra.

Så jeg utsetter hverken meg selv eller mine for unødvendig stor risk.

Hadde en helt utrolig bra ferie og, så vi drar tilbake til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og selv om statistikken til Europeiske sier at flere blir syke i Tyrkia, så kan det skje over alt (også i Norge).

De to gangene jeg ble syk tok jeg ikke kontakt med forsikringsselskapet mitt, siden jeg ble syk da jeg kom hjem. Så ikke alle melder i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom hjem fra 14 dager i tyrkia. Og vi har vært helt fine i magen.

Nå har vi og bodd på et 5 stjerners hotell som er veldig nøye med renhold og nøye med at all mat skal være bra.

Så jeg utsetter hverken meg selv eller mine for unødvendig stor risk.

Hadde en helt utrolig bra ferie og, så vi drar tilbake til neste år.

Var dette all-inclusive? Hvilket hotell om jeg kan få spørre? Pris?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Da jeg var i Alanya for fem år siden, så var jeg veldig uforsiktig, spiste salater hver dag, is og kebab, sandwicher kjøpt på gata/stranda etc. Ble ikke det grann syk.

Året etter var vi i Alcudia, da var jeg veldig forsiktig og fulgte alle forholdsregler, men da ble jeg veldig dårlig, diaré i en uke. Tenkte ikke over å si i fra til noe forsikringsselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på all inclusive ja. Reiste med Nazar, bodde på pegasos resort.

Vi var veldig heldige og betalte bare 14 600 for 2 uker for 2 voksne og 1 barn på 5 år, vi fikk 8 000 kr i rabatt siden vi bestilte rett før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil hevde at de aller fleste som blir dårlige i magen på ferie har for dårlig håndhygiene. Selvfølgelig finnes det unntak hvor maten er bedervet, men det er ekstremt viktig å vaske hendene nøye på tur. Ha gjerne med våtservietter etc. Jeg har reist mange steder og aldri blitt dårlig på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil hevde at de aller fleste som blir dårlige i magen på ferie har for dårlig håndhygiene. Selvfølgelig finnes det unntak hvor maten er bedervet, men det er ekstremt viktig å vaske hendene nøye på tur. Ha gjerne med våtservietter etc. Jeg har reist mange steder og aldri blitt dårlig på grunn av dette.

Du mener vi som reiser? Eller de som lager maten? De gangene jeg har blitt syk, har jeg blitt syk av roomservice mat (på fint hotell i London) og på flott restaurant i Spania.

Håndhygiene er jeg alltid nøye med, enten jeg er hjemme eller på ferie.

Jeg tror ikke man kan garantere seg mot dette. Nå tar jeg alltid melkesyretabletter på ferie, men jeg vet ikke om det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det virker som folk her prøver å benekte den statistikken som den største aktøren innen reiseforsikring legger fram?

Hva ønsker dere å oppnå med en slik latterlig fornektelse av fakta? Enkelt-tilfeller kan ikke endre de faktiske forhold som legges fram.

Det mest irriterende med Tyrkia er likevel ikke alle sykdomstilfellene, men at tyrkiske myndigheter godkjenner en snuske/tuske-kultur som ikke forekommer andre steder.

Ta en prat med noen dere kjenner privat hos en reiseoperatør, hvis disse tør å si sannheten, da...de er nemlig pålagt å holde kjeft om de elendige tyrkiske forholdene, så lenge selskapene kan tjene penger på at dumme nordmenn drar dit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner veldig mange som reiser til Tyrkia hvert eneste år.

14 stk jeg kommer på nå, som reiser fast hvert år, og ingen av de har noensinne blitt syke i Tyrkia.

Og vi ble heller ikke syke, så meg og mine må ha en vanvittig flaks vi da.

Ble kjent med veldig mange andre ferierende på hotellet, og ingen av de ble dårlige i magen heller.

Tror sånne undersøkelser kan taes med en klype salt.

Men ja det kan godt hende at man oftere blir syk i Tyrkia enn i hellas feks.

Jeg har ikke blitt syk i noen andre land heller jeg da, så jeg er nok bare heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
Det virker som folk her prøver å benekte den statistikken som den største aktøren innen reiseforsikring legger fram?

Hva ønsker dere å oppnå med en slik latterlig fornektelse av fakta? Enkelt-tilfeller kan ikke endre de faktiske forhold som legges fram.

Det mest irriterende med Tyrkia er likevel ikke alle sykdomstilfellene, men at tyrkiske myndigheter godkjenner en snuske/tuske-kultur som ikke forekommer andre steder.

Ta en prat med noen dere kjenner privat hos en reiseoperatør, hvis disse tør å si sannheten, da...de er nemlig pålagt å holde kjeft om de elendige tyrkiske forholdene, så lenge selskapene kan tjene penger på at dumme nordmenn drar dit...

Når jeg ikke har blitt syk, skal jeg da leve etter alle de andre som har blitt syk? Kalles det fornektelse av fakta?

Når man ikke klarer å få igjennom det man prøver på, bør man kanskje slutte. Eller føler du at det er din jobb å "redde" oss fra å reise til Tyrkia på grunn av forholdene der?

Når man kaller noen dum, klarer man ikke å få igjennom det man vil. Da bør man være litt mer ydmyk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ny gjest

Det er en kjent sak at det på det sterkeste anbefales vaksine mot hepatitt-A før man drar til Tyrkia.

Folk tenker kanskje ikke på dette når man skal på en liten chartertur, men man bør sjekke hvilke vaksinasjoner man bør ha før man drar utenfor vest-Europa og USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Tyrkia flere ganger, og har aldri blitt syk...

Har ikke vært mer forsiktig der enn når jeg har vært i Hellas (eller andre steder for den saks skyld....)

Nei folkens, la oss feriere i Norge der all mat er trygg... :ironi:

Endret av Flugelhorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært flere ganger i Tyrkia og aldri blitt syk. Kan likevel godt hende at mange blir det på samme måte som i en del av de andre "versting landa" (Har heller ikke blitt syk der). Tror nok det stemmer det med håndhygiene og hepatitt a- vaksine (som jeg har) Har også hatt med små barn til Tyrkia uten problemer.

Det kan være greit å ha statistikken i tankene når en drar dit og ta nødvendige forholdsregler for å unngå å bli syke.

PS. Vi har slett ikke alltid bodd på fine hotell. Tror ikke det garanterer for noe som helst. Min mor ble veldig syk på femstjerners i Egypt for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Vi har slett ikke alltid bodd på fine hotell. Tror ikke det garanterer for noe som helst. Min mor ble veldig syk på femstjerners i Egypt for eksempel.

Og jeg ble DRITdårlig etter 4-stjerners i Egypt....Men heldigvis hjemme da :roll:

Så det var nok bakteriefloraen som var annerledes, selv om all-inclusive-hotellet gjorde ALT for at alt skulle være rent og pent og maten bra osv osv osv...Ingen garanti. Nå har jeg en tendens til 'alltid' å pådra meg magesyke el.l, selv med Dukoral drikkevaksine klarer jeg å bli dårlig. Så JEG burde kanskje holde meg unna nettopp Egypt, Tyrkia o.l land.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...