Gå til innhold

Topp-politiker sultet på sosialhjelp


Carrot

Anbefalte innlegg

Da vi tok opp lån til hus, fikk vi spørsmål fra banken om vi kunne klare oss på 100 kr dagen i mat - vi var to voksne og en ettåring... Vi greide oss vi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Dette er tull. En skikkelig middag koster mindre enn ferdig boksemat. Problemet her er ikke mangel på penger, men mangel på matlagingskunnskaper.  En skikkelig hjemmelaget suppe blir både rimeligere og bedre enn rett i koppen suppe.

Det er en myte. Skal du lage all mat fra grunnen av må du kjøpe inn mange ulike ingredienser, og dette koster mye mer enn å feks kjøpe en ferdigmatporsjon. Feks en hermetikkboks med pasta og kjøttboller koster 15 kr, skal du kjøpe ingrediensene til den samme retten blir det 50 kr pluss, og da blir det dyrere, selv om maten varer i to dager fremfor en.

Du kan heller ikke ta utgangspunkt i hvordan det er for ett par, siden det gir deg mye større spillerom i forhold til større innkjøp. Dette har man rett og slett ikke muligheten til, som alene. Man kan selvsagt lage en stor porsjon, og spise det samme fem dager i strekk, men da er vi tilbake påproblemet med ett usunt kosthold, i tillegg til at å varme opp mat så mange ganger gir god grobunn for bakterier som gjør en syk i tillegg.

Og selvsagt er det i lengden dyrere å kjøpe brukt, problemet er at på sosialstønad har du ikke råd til annet, derav uttrykket "det er dyrt å være fattig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men alikevel har sosialklientene mer enn studentene ;) der skal 6000 dekke alt, ink husleie og strøm. Så det burde være mulig for de å få alt til å gå rundt!

Studentene har mulighet til å tjene penger ved siden av, noe de fleste gjør. Og ca hundre tusen i året har mye å si. Studenter får også rabatt veldig mange steder, og de får også leie bolig svært billig. (Mens sosialklienter stort sett er uønsket både som kunder og leietakere.) Tilslutt kommer det at det å være student er en begrenset periode av livet, og det er de selv klar over, og de kan også regne med å få ett godt betalt jobb etterpå, noe som gjør en stor psykisk forskjell.

Når det gjelder minstepensjonister mener jeg at de får alt for lite de også, så de satsene burde man også gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Da vi tok opp lån til hus, fikk vi spørsmål fra banken om vi kunne klare oss på 100 kr dagen i mat - vi var to voksne og en ettåring... Vi greide oss vi...

100 kroner dagen til kun mat går fint, men det er også noe helt annet enn 140 kr dagen, som skal dekke mat, klær, telefon, reise, lege, forsikring osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er en myte. Skal du lage all mat fra grunnen av må du kjøpe inn mange ulike ingredienser, og dette koster mye mer enn å feks kjøpe en ferdigmatporsjon. Feks en hermetikkboks med pasta og kjøttboller koster 15 kr, skal du kjøpe ingrediensene til den samme retten blir det 50 kr pluss, og da blir det dyrere, selv om maten varer i to dager fremfor en.

Du kan heller ikke ta utgangspunkt i hvordan det er for ett par, siden det gir deg mye større spillerom i forhold til større innkjøp. Dette har man rett og slett ikke muligheten til, som alene. Man kan selvsagt lage en stor porsjon, og spise det samme fem dager i strekk, men da er vi tilbake påproblemet med ett usunt kosthold, i tillegg til at å varme opp mat så mange ganger gir god grobunn for bakterier som gjør en syk i tillegg.

Og selvsagt er det i lengden dyrere å kjøpe brukt, problemet er at på sosialstønad har du ikke råd til annet, derav uttrykket "det er dyrt å være fattig".

Prisen på en kotelett er ca. 7 kroner, koker du noen poteter og grønnsaker til så har du middag for ca. 10 til 12 kroner. Du kan dele opp resten av grønnsakene og putte dem i frysen i passe porsjonspakker. Vitaminer og mineraler holder seg vel så godt i frysen, grønnsaker som er frosset rimelig fort etter at dem har blitt høstet har ofte mer næringsinnhold enn ferskvarene du finner i butikken. En kilo pasta koser ca. 10 kroner og for en person er dette nok til ca. 10 middager. Del kjøttdeigen opp i passe porsjoner og frys det du ikke bruker den dagen. Du trenger ikke lage mat for en uke av gangen, selv om jeg dersom jeg hadde vært alene sansynligvis hadde laget middag for to dager og varmet opp igjen den andre dagen men da mer fordi det hadde spart meg for arbeid enn av økonomiske årsaker. :ler: Forøvrig så tror jeg oppigjen varmet mat inneholder langt mer næringsstoffer enn ferdig middagshermetikk. Det er få som handler hver dag og som kaster det de ikke har brukt den dagen. :ler: Slik er det med ingredienser til middagsmat også eller kaster du påleggspakken når du har spist to skiver fordi du ikke spiste alt på en gang?

Ettersom vi hadde mindre penger enn det en enslig sosialklient får og vi var to som skulle leve av mindre penger enn den ene så kan jeg ikke se at vi hadde noe mer spillerom til større innkjøp enn sosialklienten. :forvirret:

På IKEA så kan du få tre glass til 10 kroner, på fretex kan du kjøpe de samme glassene til 10 kroner per glass, bortsett fra at da er dem allerede slitt i tillegg. Hvordan blir det billigere i lengden å kjøpe nytt? Jeg vil si det er billigere i utgangspunktet, og ikke bare i lengden.

Jeg vet hva det vil si å slite med økonomien, men når folk kommer med slikt tull som enkelte over her så blir det vanskelig å bli tatt på alvor for dem som virkelig har problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kjenner en del mennesker som av ulike grunner sliter med økonomien. Men jeg blir av og til overasket over hvor mye noen av dem faktisk har utbetalt per mnd, det er mer enn hva vi (en familie på fire) har. Jeg synes det er tragisk da venner opplever at telefonen blir stengt, men da de likevel fortsetter å spise på rastaurant hver uke, blir jeg litt matt :forvirret: Vi greier oss bra, regninger blir betalt, og vi har kjøpt oss et lite hus, men vi har slettes ikke råd til take-away ofte, eller å kjøpe nye sko bare fordi de var såå lekre, hvis dere skjønner. Gi to personer samme sum, og den ene bruker opp pengene dobbelt så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg vet hva det vil si å slite med økonomien, men når folk kommer med slikt tull som enkelte over her så blir det vanskelig å bli tatt på alvor for dem som virkelig har problemer.

Jeg skal ikke si noe om hvem som har hatt dårlig råd og ikke, men synes du uttaler deg litt lettvint når du feks sier at "det er jo bare å fryse ned resten". Det er slett ikke alle sosialklienter som har fryser, og siden en fryser koster 2-3000 kr så er ikke det noe man investerer i. (Og dette er noe de fleste som er virkelig fattige er klar over.) Og sosialkontoret dekker det ikke, de dekker kun kjøleskap, og det er bare i teorien det også.

Prisene du slenger ut her bærer også preg av at du enten bor ett sted hvor du får kjøpt ting veldig billig, eller at du har god nok råd til at du slipper å finstudere prisene. Skal du feks ha en kotelett til 8 kr så må du kjøpe dem i en pakke på 4 kilo, hvis ikke koster koteletter vanligvis 10-15 kr stk. Er heller ikke alle som blir mette av en kotelett, jeg blir det, siden jeg er småspist, men samboeren min trenger to stk. Hvis man bare spiser poteter til,siden det er den billigste grønnsaken, så koster 2-600 gram poteter 3-9 kr. En kilo pasta får du ikke billigere enn ca 20 kr her jeg bor, og det holder i snitt til 8 porsjoner her i huset. 400 gram kjøttdeig koster rundt 30 kroner, og holder max til fire porsjoner.

Når det gjelder Ikea-glass så stemmer sikkert de prisene, men nå diskuterte vi vel egentlig klær? Noe som er en mere løpende utgift enn kjøkkenutstyr. Og hvis du kan fortelle meg om en butikk som selger feks bukser og gensere til rundt femtilappen, annet enn når det er salg og bare ukurante størrelser igjen, så vil jeg gjerne høre om den.

Når det gjelder ett budsjett på 4000 kroner i måneden, for mat til to stykker er det absolutt realistisk å få til, (det er det jeg har levd på selv det siste året) men dersom de 4000 også skal dekke andre utgifter, som klær, telefon, reise, lege, forsikring osv, så blir det for trangt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg skal ikke si noe om hvem som har hatt dårlig råd og ikke, men synes du uttaler deg litt lettvint når du feks sier at "det er jo bare å fryse ned resten". Det er slett ikke alle sosialklienter som har fryser, og siden en fryser koster 2-3000 kr så er ikke det noe man investerer i. (Og dette er noe de fleste som er virkelig  fattige er klar over.) Og sosialkontoret dekker det ikke, de dekker kun kjøleskap, og det er bare i teorien det også.

Prisene du slenger ut her bærer også preg av at du enten bor ett sted hvor du får kjøpt ting veldig billig, eller at du har god nok råd til at du slipper å finstudere prisene. Skal du feks ha en kotelett til 8 kr så må du kjøpe dem i en pakke på 4 kilo, hvis ikke koster koteletter vanligvis 10-15 kr stk. Er heller ikke alle som blir mette av en kotelett, jeg blir det, siden jeg er småspist, men samboeren min trenger to stk. Hvis man bare spiser poteter til,siden det er den billigste grønnsaken, så koster 2-600 gram poteter 3-9 kr. En kilo pasta får du ikke billigere enn ca 20 kr her jeg bor, og det holder i snitt til 8 porsjoner her i huset. 400 gram kjøttdeig koster rundt 30 kroner, og holder max til fire porsjoner.

Når det gjelder Ikea-glass så stemmer sikkert de prisene, men nå diskuterte vi vel egentlig klær? Noe som er en mere løpende utgift enn kjøkkenutstyr. Og hvis du kan fortelle meg om en butikk som selger feks bukser og gensere til rundt femtilappen, annet enn når det er salg og bare ukurante størrelser igjen, så vil jeg gjerne høre om den.

Når det gjelder ett budsjett på 4000 kroner i måneden, for mat til to stykker er det absolutt realistisk å få til, (det er det jeg har levd på selv det siste året) men dersom de 4000 også skal dekke andre utgifter, som klær, telefon, reise, lege, forsikring osv, så blir det for trangt i lengden.

4000 kroner til alt utenom utgifter til hus og strøm, var det jeg snakket om og da for to personer.

Fretex er ikke billigere enn å kjøpe nytt. Fretex er en fin plass å handle dersom man samler på gamle gjenstander eller ønsker en retro stil, ikke dersom man ønsker å leve billig. Jeg nevnte glass fordi det var den prisen jeg husket og ble mest overrasket over på grunn av overprising på fretex. Glass kan for noen være en forbruksvare. :sjenert: (men det er litt utenfor tema)

Kjøttdeig får du til 19 kroner her jeg bor. Jeg bor i en stor by, men bor du på landet så har du andre muligheter som å fiske middagen din selv. Du får et godt fiskesnøre til 50 kroner, bare for å ha den diskusjonen ute av verden. Spiser du mer enn en kottelett så vil du sansynligvis spise mer av boksematen også og poenget her er at prisen per mengde mat er billigere dersom du lager den selv enn om du kjøper toro poser og boksemat. Det er dessuten sunnere.

Det vil være fornuftig å leie en bolig som har frys eller å skaffe seg det. Dette er absolutt ikke en umulighet.

4000 kroner er ikke mye for to personer. Det har jeg aldri sagt, men man har råd til å spise middag hver dag og kjøpe det nødvendige av klær og medisiner og annet. Krisemaksimeringen over her er tull. Hadde jeg vært enslig og fått 4250 kun til meg selv ja da hadde jeg fort hatt råd til å kjøpe meg en fryseboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Hun klarte ikke å leve på det beløpet selv om hun spiste i Stortingskantinen som er et ganske billig sted å spise.

Hallo, har man dårlig råd, så har man ikke råd til å spise i noen kantine.  Syntes hele prosjektet hennes virker useriøst.

Noen som vet hva maten i den kantina koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun klarte ikke å leve på det beløpet selv om hun spiste i Stortingskantinen som er et ganske billig sted å spise.

Hallo, har man dårlig råd, så har man ikke råd til å spise i noen kantine.  Syntes hele prosjektet hennes virker useriøst.

Ja, jeg skjønte ikke helt hvordan hun valgte å disponere midlene sine. Selv levde jeg helt ok det siste året på universitetet med kun studielån og ingen ekstrainntekter. Jeg levde ikke fett, men jeg led ikke.

Men da gikk ikke jeg fra en stortingslønn til 4000 i måneden (etter husleie var betalt), så jeg hadde nok ikke opparbeidet meg hennes dyre vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Studentene har mulighet til å tjene penger ved siden av, noe de fleste gjør.

Ja, de fleste gjrø det, nettopp fordi de får så lite i lån og stipend. Like fullt er det helt klart målsettingen fra regjeringen at man ikke skal trenge å jobbe ved siden av om man er fulltidsstudent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at man kan greie å overleve på 4000,- kr mnd, men hva med livskvalitet, følelse av verdi, deltagelse i samfunnet, selvbilde osv.? Jeg synes det er det vesentlige i denne diskusjonen. Verdighet og respekt blir borte i debatten om noen usle kroner.... Satsene kunne med hell vært økt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at man kan greie å overleve på 4000,- kr mnd, men hva med livskvalitet, følelse av verdi, deltagelse i samfunnet, selvbilde osv.? Jeg synes det er det vesentlige i denne diskusjonen. Verdighet og respekt blir borte i debatten om noen usle kroner.... Satsene kunne med hell vært økt!

Følelse av verdi og deltakelse i samfunnet kan fint fikses med å gjøre noe som ansees som en verdi for samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følelse av verdi og deltakelse i samfunnet kan fint fikses med å gjøre noe som ansees som en verdi for samfunnet.

Hva ansees som en verdi for samfunnet da?

Så hvis man ikke bidrar til samfunnet gjennom f.eks arbeid så har man ingen rett til å føle seg verdifull eller delta på lik linje med andre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ansees som en verdi for samfunnet da?

Så hvis man ikke bidrar til samfunnet gjennom f.eks arbeid så har man ingen rett til å føle seg verdifull eller delta på lik linje med andre??

Det er ingen menneskerett å leve like flott og fint som alle andre. Jo mindre avstand det er mellom levestandarden til en sosialklient og en vanlig arbeider, jo større sannsynlighet er det da for at man får flere sosialklienter.

Man kan fint gjøre det mer økonomisk gunstig for folk å jobbe ved å ikke kutte så mye i stønaden hvis folk finner seg en dårlig betalt deltidsstilling, men jeg ser ingen umiddelbar grunn for at stønaden bør økes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Man kan fint gjøre det mer økonomisk gunstig for folk å jobbe ved å ikke kutte så mye i stønaden hvis folk finner seg en dårlig betalt deltidsstilling, men jeg ser ingen umiddelbar grunn for at stønaden bør økes.

Slik det sosiale systemet fungerer i dag blir man helt ødelagt psykisk av å være sosialklient. Og jo mere sliten man blir av denne tilværelsen, jo mindre er muligheten for at vedkommende noengang vil bli i stand til å gjøre noe av verdi i samfunnet igjen. Både enkeltindividet og samfunnet taper på dagens ordning,og det er den viktigste grunnen til å gjøre noe med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

100 kroner dagen til kun mat går fint, men det er også noe helt annet enn 140 kr dagen, som skal dekke mat, klær, telefon, reise, lege, forsikring osv...

100kr dagen delt på tre personer, er 33 kr per person pr dag.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
100kr dagen delt på tre personer, er 33 kr per person pr dag.... ;)

Du kan likevel ikke sammeligne matbudsjett alene, med totalbudsjettet til noen andre. (I tillegg til at to personer gir en stor fordel i forhold til matlaging generelt, og en ettåring teller ikke som en voksen person i forhold til en husstands matbudsjett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan likevel ikke sammeligne matbudsjett alene, med totalbudsjettet til noen andre. (I tillegg til at to personer gir en stor fordel i forhold til matlaging generelt, og en ettåring teller ikke som en voksen person i forhold til en husstands matbudsjett.)

Nei, selvfølgelig ikke... ! Det var bare ment som en presisering på hva som kan leves på av mat, uten å sulte, og faktisk med relativt variert kosthold.

Jeg og dattera mi skulle iflg div stønader da hatt ca 6 000 til livsopphold, hvorav vi bruker ca 3500 til mat... 2500 pr måned skulle være nok til klær, lege mv... (tenker ikke på de kronisk syke her, men de kan søke om ekstratilskudd, og vil ofte få betalt egenandelene, ihvertfall her i kommunen..)

Så jeg presiserer igjen, det er mulig å leve på så lite - men det er ikke enkelt! Og som noen sa veldig tidlig i tråden - en dårlig betalt jobb i Oslo gir omtrent det samme i inntekt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg og dattera mi skulle iflg div stønader da hatt ca 6 000 til livsopphold, hvorav vi bruker ca 3500 til mat... 2500 pr måned skulle være nok til klær, lege mv... (tenker ikke på de kronisk syke her, men de kan søke om ekstratilskudd, og vil ofte få betalt egenandelene, ihvertfall her i kommunen..)

Da er vi nok ikke så uenige nei, jeg vet selv også at det går an å leve på så lite, da jeg har gjort det selv også, men det går såpass hardt utover livskvaliteten at jeg mener det ikke burde være nødvendig.

Når det gjelder budsjettet du skisserer her er det mye romsligere, og det er ikke så mye som skal til, for å bedre forholdene for sosialklienter. Sifo mener at en enslig voksen trenger ca 6000 i mnd, og hadde de økt stønaden til dette hadde det hatt mye å si for å hjelpe folk å komme seg ut av fattigdomsfella. Av egen erfaring vil jeg si at bare å øke den til rundt 5000 i mnd haddehatt mye å si.

I tillegg til at det burde være en minimumssats på landsbasis, siden noen kommuner har så lav sats at de faktisk tvinger folk til å sulte. Den satsen som diskuteres her i tråden er faktisk en av landets høyeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...