Gå til innhold

Topp-politiker sultet på sosialhjelp


Carrot

Anbefalte innlegg

må si jeg stusset litt her altså - får man virkelig 4270 kr pr mnd å leve for i sosialstønad? Og er det i så fall for en voksen eller for hele husholdningen? Skal man betale alle regninger osv for dette beløpet eller skal det kun gå til "livsopphold" altså føde?

Noen som vet??

Linken overskriften er hentet fra ligger her ; link

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

hei!

faren min mottok sosialstønad for noen år siden.tror at han fikk dekt husleie og strøm av sosialkontoret.andre regninger pluss mat må du dekke selv.store regninger,f.eks fra tannlege eller andre nødvendigheter blir som regel dekt av sosialkontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

De regner bortimot 1700/md i bare mat for en voksen kvinne. Antakelig litt mer for en mann. Den summen du nevner der skal da dekke reiseutgifter, all mat og husholdning, telefon, evt. forsikringer.. eller, nå ble jeg egentlig litt usikker.

Den summe jeg fikk oppgitt til min disposisjon da jeg var hos et rådgivningsselskap var nesten sju tusen i måneden som skal dekke ovenstående, da også tannlege og lege, klær osv, så hvor sosialkontoret tar sine summer fra og hva de er beregnet til vet jeg ikke..

så nå er du vel like langt.

Men godt at en politiker har fått kjenne det på kroppen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 270 kr er til livsopphold. Det vil si mat, klær, reisekostnader, lege (er du kronisk/ veldig ofte syk kan du søke om å få dekket lege og medisiner), fritidsaktiviteter (kan søke om å få dekket det helt eller delvis), tvlisens, telefon, alt til bil osv, alt av forsikringer, tannlege (store utgifter kan du søke om å få dekket), osv osv. Har man i en periode veldig store utgifter til klær (feks gått opp/ ned feks 20kg grunnet sykdom) kan man søke om å få dekket noe av det.

Satsen gjelder for en voksen person som bor for seg selv. Samboere/ ektefeller/ dersom man bor i "bofellesskap" (feks barn på 19 bor hjemme hos mor/ far) er det ca 7 200 pr måned for to personer.

Barn under/ over 18 blir beregnet i tillegg. Tror det er ca 1 600 kr pr barn under 18.. Barnetrygd blir vel som regel regnet med som inntekt, men vet ikke om alle kommuner tar hensyn til det i utregningen. Satsene er jo en minimumssats, enhver kommune kan fritt yte mer dersom de vil.

Fritidsaktiviter for barn kan også søkes om å få dekket, men da helst gjennom barnevernet.

Å øke satsen synes jeg blir feil. Det er ikke meningen at man skal leve "fett" på sosialen. Systemet må legges om slik at man fortere kan få folk ut i en eller annen form for arbeid. Selv om det på små steder kan være problemer nettopp med det, for det er veldig lett å bli stigmatisert som "klient", og det kan da være vanskelig å få jobb pga det. Og det er veldig synd!

Andre har kommet opp i en vanskelig situasjon, og de må få også evt profesjonell hjelp til å komme seg videre (feks samlivsbrudd, dødsfall i familien, mv).

Pengene skal ikke gå til å dekke gjeld. Noe som jo kan være litt vanskelig å unngå, men utgiftene til annen gjeld enn bolig (og da kun opp til en viss sum pr måned) blir ikke tatt med i beregningene så de blir ikke tatt hensyn til. De må da dekkes av livsoppholdssatsen på 4 270,-. Sosialkontoret hjelper til med å søke om betalingsutsettelser, gjeldsnedsettelser, rentefritak, refinansiering mv., selv om det er ønskelig at vedkommende gjør slikt selv.

edit: tilføyelser.. :)

Endret av Festus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bare regner litt jeg ; dersom du får 4270 pr mnd vil du ha 51252 pr år, dette er 140 kr pr dag!!!

Så koster 1 liter melk ca 10 kroner, et brød ca 10 kroner, en krukke jordbærsylte koster 20 kroner og en pakke smør 25 - da har du 75 kroner igjen da...

Det er lite altså når du tenker på at dette skal dekke alt dere lister opp av utgifter..

Er det i det hele tatt mulig å overleve på så lite??

Man får et annet perspektiv da når man selv tjener nesten seks ganger så mye på et år som gjennomsnittsannsatt i norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette er summen for livsopphold i Oslo for en voksen person, og den skal dekke alt ja, bortsett fra husleie og strøm, som man søker om ved siden av. Har man barn får man noe i tillegg, er man ett par får man noe mindre pr person. (Rundt 3500 kr hver.) Denne summen har forøvrig heller ikke blitt økt i det hele tatt de siste ti årene, så i praksis får en sosialklient mindre i dag enn for ti år siden, når man ser på hva det koster å leve.

Hvor mye man får i livsopphold varierer også fra kommune til kommune, og mange steder får man ned i 2500,- i mnd til det samme. Denne summen kan godt økes noe, og burde heller ikke være avhengig av kommuneøkonomien, men ha en fast, landsdekkende sats.

Når det gjelder det med "å leve fett på sosialstønad" så er problemet at dagens sats ligger langt under det det faktisk koster å leve. Om man øker denne til at man akkurat overlever, så er det ingen som lever fett av den grunn. Og ved å ha for lav sosialstønad oppnår man ingenting annet enn å slite ut klientene psysisk, noe som sikrer at de aldri vil få det overskuddet de trenger for å rydde opp i livssituasjonen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BagLady

Det jeg synes er merkelig er at samboere har forsørgelsesplikt for hverandre overfor sosialkontoret, men men får ikke skattelette for forsørgerplikten. Så lenge staten får sitt er det vel det samme, antagelig :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det jeg synes er merkelig er at samboere har forsørgelsesplikt for hverandre overfor sosialkontoret, men men får ikke skattelette for forsørgerplikten. Så lenge staten får sitt er det vel det samme, antagelig :roll:

Dette er en vanlig feiltolkning av ett slumsete formulert regelverk, og man kan klage det til fylkesmannen. Når det står at samboende skal behandles som gifte så gjelder dette at de skal få redusert sats, ikke at de har forsørgerplikt ovenfor hverandre. Men saksgangen blir mye enklere dersom man bare lyver og sier at det dreier seg om ett bokollektiv istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BagLady
Dette er en vanlig feiltolkning av ett slumsete formulert regelverk, og man kan klage det til fylkesmannen. Når det står at samboende skal behandles som gifte så gjelder dette at de skal få redusert sats, ikke at de har forsørgerplikt ovenfor hverandre. Men saksgangen blir mye enklere dersom man bare lyver og sier at det dreier seg om ett bokollektiv istedet.

Om det er en feiltolkning eller ikke, er ikke så viktig som meg som at det i praksis oppfattes som forsørgerplikt. Og det eneste jeg og min kjæreste fikk til svar var at jeg aldri i verden kom til å få penger av dem når han tjente penger. Men jeg burde kanskje løyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
jeg bare regner litt jeg ; dersom du får 4270 pr mnd vil du ha 51252 pr år, dette er 140 kr pr dag!!!

Så koster 1 liter melk ca 10 kroner, et brød ca 10 kroner, en krukke jordbærsylte koster 20 kroner og en pakke smør 25 - da har du 75 kroner igjen da...

Det er lite altså når du tenker på at dette skal dekke alt dere lister opp av utgifter..

Er det i det hele tatt mulig å overleve på så lite??

Ja, det er fullt mulig, men det medfører jo at du må foreta noen harde prioriteringer. Bla kan du ikke spise middag hver dag, det blir mye brødmat, eller feks en rett-i-koppen suppe og noen oppvarmede rundstykker, ett par kokte egg eller ett par bananer og en brødskive som hovedmåltid istedet. Man må også klare seg med 1-2 måltider om dagen. Og siden man som sosialklient blir tvunget til å leve ett nokså stillesittende liv, så trenger man heldigvis ikke like mye mat for å dekke eneergibehovet heller.

Og luksusartikler som nye klær ol, kan du jo bare glemme, med mindre du finner noe på 70% salg eller Fretex. En bukse til 300 kr er faktisk matbudsjettet ditt for 3-5 dager og ett par sko koster fort 500 kr, noe som er en åttendedel av de pengene du får totalt. Du kan kanskje kjøpe ett par plagg i året, men ellers må du basere deg på å få avlagte ting fra familien og venner.

Blir du syk og må til legen må du telle på knappene om du har råd til de 200 kr i egenandel, og dersom er så syk at du først må gå dit, så må du gjerne kjøpe medisiner for ett parhundre kroner til. Så man venter i det lengste, og håper at det går over av seg selv.

Tannlege er ett kapittel for seg selv, en vanlig skjekk koster 500 kr, skal du gjøre noe med tennene koster det minimum 1000 kr uansett. Så for å ha råd til slike utskeielser må du droppe middag noen uker, og få delt opp regninga i det uendelige. Så du går ikke før det begynner å gjøre så vondt at smertestillende ikke virker lenger, og smertene varer mer enn 3-4 dager i strekk. Etter å ha vært hos tannlegen får du også vite at du har noen småhull, som burde tas før det blir verre (=dyrere) men det vet du at du ikke har råd til uansett, så man må bare prøve å la være å tenke på det. Man kan søke om ekstra stønad til tannlegebehandling, men det får man bare dersom man selv ikke kan lastes for å ha dårlige tenner, dvs er psykisk syk eller narkoman.

Dette er hvordan det fungerer for en enslig, voksen person. Og det går greit, siden det bare er seg selv man prioriterer bort. Jeg tenker med gru på hvordan det er å leve slik, dersom man feks har barn. De vokser jo nokså mye i perioder, så det med klær, sko ol ser jeg for meg at kan bli ett veldig stort problem. Barn skal jo gjerne ha noen leker og gjerne noen bøker ol, etterhvert som de vokser, presanger skal de også ha to ganger i året. Kan tenke meg hvor gøy det er å fortelle ungene sine at man faktisk ikke har råd til slike ting...

Maten vil også bli ett større problem, barn vokser hele tida, og de er mye mere sårbare for å leve usunt i perioder. Jeg kjenner en del som har vokst opp slik, med at middag ikke var en selvfølge hver dag, og de dagene det var middag så dreide det seg om oppvarmet hermetikk og en brødskive. Og da de ble litt større passet de alltid på å tigge noen ekstra skiver ol, hver gang de var hjemme hos klassekamerater, fordi det ellers hendte at de måtte gå sultne i seng. Noen av dem nasket i butikker også, kjeks, frukt og sjokolade, bare for å få litt ekstra i magen. Tenk så fælt å sitte som forelder å vite at dette er det eneste man kan tilby ungene sine, i overskuelig fremtid, samtidig som man bor i verdens rikeste land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en feiltolkning eller ikke, er ikke så viktig som meg som at det i praksis oppfattes som forsørgerplikt. Og det eneste jeg og min kjæreste fikk til svar var at jeg aldri i verden kom til å få penger av dem når han tjente penger. Men jeg burde kanskje løyet.

At man får mindre som samboere, gjelder også dersom man feks. bor to venner i en leilighet, fordi man da kan regnes som en husstand...så fremt man har felles husholdning ja.. at man faktisk lager mat sammen..(billigere for to enn for en og en..), men tror ikke noen kommuner praktiserer det slik.. (?)

En samboer har ikke forsørgelsesplikt som sådan, det han kan gjøre, er å skrive en bekreftelse på at du ikke får ett rødt øre fra ham til mat og klær. Din andel av husleie, strøm og komm. avg. "må" du få fra sosialen, samt livsopphold for en vanlig enslig person. Her bør de jo også utvise litt skjønn, feks. ang hvor mye kjæresten din faktisk tjener... Det er forskjell på å tjene 200 000 i året, og 2 mill, men dersom kjæresten din tjener 2 mill hadde han vel kunnet forsørge deg... eller..? ;)

Hvorvidt sosialen gir deg det likevel, er en annen sak...

Dersom man er langvarig på sosialstønad, kan man søke om litt mer til feks. lege, medisiner og tannlege (husk å bruke den offentlige tannhelsetjenesten!).

Alle vet jo at det er dyrt å være fattig, man kan ikke "hamstre" når det er noe mat som er billig feks, for så å fryse det ned til senere.

Mente faktisk at satsene var minimumssatser, så dersom det er noen der ute som vet at i kommunen deres er satsene mindre, er det noe å ta opp litt høyere!

Jeg er sjeleglad hvert år jeg slipper.... selv om jeg har det trangt.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BagLady
En samboer har ikke forsørgelsesplikt som sådan, det han kan gjøre, er å skrive en bekreftelse på at du ikke får ett rødt øre fra ham til mat og klær. Din andel av husleie, strøm og komm. avg. "må" du få fra sosialen, samt livsopphold for en vanlig enslig person. Her bør de jo også utvise litt skjønn, feks. ang hvor mye kjæresten din faktisk tjener... Det er forskjell på å tjene 200 000 i året, og 2 mill, men dersom kjæresten din tjener 2 mill hadde han vel kunnet forsørge deg... eller..? ;)

Hvorvidt sosialen gir deg det likevel, er en annen sak...

Det var dette vi gjorde, altså la ved bekreftelse og en oversikt over hvilke utgifter vi hadde og delte dem på to. På dette tidspunktet hadde jeg vært innlagt på sykehus i flere måneder, men fikk vite at jeg ikke hadde rett på noe støtte (altså jeg fikk 0 kroner, ikke sykepenger, ikke arbeidsledighetstrygd, ikke sosialstønad, ikke noe).

Å, som jeg elsker dette landet :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette vi gjorde, altså la ved bekreftelse og en oversikt over hvilke utgifter vi hadde og delte dem på to. På dette tidspunktet hadde jeg vært innlagt på sykehus i flere måneder, men fikk vite at jeg ikke hadde rett på noe støtte (altså jeg fikk 0 kroner, ikke sykepenger, ikke arbeidsledighetstrygd, ikke sosialstønad, ikke noe).

Å, som jeg elsker dette landet :forvirret:

:riste:

Her er det mulig at noe/ noen har sviktet (kjenner jo ikke hele saken, så en påstand vil jeg ikke komme med, men det høres helt gæli ut!). Hadde du jobb før du havnet på sykehuset?

Det er ikke alle utgifter som blir "godkjent" -feks billån, studielån (søkes om utsettelse mv), forbruksgjeld, mv - men husleie, strøm og komm.avg. skal regnes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hun klarte ikke å leve på det beløpet selv om hun spiste i Stortingskantinen som er et ganske billig sted å spise.

Hallo, har man dårlig råd, så har man ikke råd til å spise i noen kantine. Syntes hele prosjektet hennes virker useriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BagLady
:riste:

Her er det mulig at noe/ noen har sviktet (kjenner jo ikke hele saken, så en påstand vil jeg ikke komme med, men det høres helt gæli ut!). Hadde du jobb før du havnet på sykehuset?

Det er ikke alle utgifter som blir "godkjent" -feks billån, studielån (søkes om utsettelse mv), forbruksgjeld, mv - men husleie, strøm og komm.avg. skal regnes med.

Altså, jeg var student (akkurat ferdig utdannet) da jeg ble syk og hadde ikke rukket å få meg jobb. Hadde ikke søkt om studielån i og med at jeg ikke lenger var student, og etter flere måneder (da fristen for å søke studielån var gått ut) fikk jeg høre at det var dette jeg burde ha gjort. Men det måtte jo isåfall bety at jeg var synsk, og visste at jeg kom til å bli syk og ikke få jobb og dermed måtte utgi meg for å være student enda lenger enn jeg egentlig var. Sosialkontoret sendte meg til lånekassen som sendte meg tilbake til sosialkontoret.

Men sånn er det å være student, etter endt studie har du ingen rettigheter.

Endret av BagLady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye omtrent tjener samboeren din (brutto)? Bare sånn for å få litt mer bakgrunnsstoff....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men alikevel har sosialklientene mer enn studentene ;) der skal 6000 dekke alt, ink husleie og strøm. Så det burde være mulig for de å få alt til å gå rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, det er fullt mulig, men det medfører jo at du må foreta noen harde prioriteringer. Bla kan du ikke spise middag hver dag, det blir mye brødmat, eller feks en rett-i-koppen suppe og noen oppvarmede rundstykker, ett par kokte egg eller ett par bananer og en brødskive som hovedmåltid istedet. Man må også klare seg med 1-2 måltider om dagen. Og siden man som sosialklient blir tvunget til å leve ett nokså stillesittende liv, så trenger man heldigvis ikke like mye mat for å dekke eneergibehovet heller.

Og luksusartikler som nye klær ol, kan du jo bare glemme, med mindre du finner noe på 70% salg eller Fretex. En bukse til 300 kr er faktisk matbudsjettet ditt for 3-5 dager og ett par sko koster fort 500 kr, noe som er en åttendedel av de pengene du får totalt. Du kan kanskje kjøpe ett par plagg i året, men ellers må du basere deg på å få avlagte ting fra familien og venner.

Blir du syk og må til legen må du telle på knappene om du har råd til de 200 kr i egenandel, og dersom er så syk at du først må gå dit, så må du gjerne kjøpe medisiner for ett parhundre kroner til. Så man venter i det lengste, og håper at det går over av seg selv.

Tannlege er ett kapittel for seg selv, en vanlig skjekk koster 500 kr, skal du gjøre noe med tennene koster det minimum 1000 kr uansett. Så for å ha råd til slike utskeielser må du droppe middag noen uker, og få delt opp regninga i det uendelige. Så du går ikke før det begynner å gjøre så vondt at smertestillende ikke virker lenger, og smertene varer mer enn 3-4 dager i strekk. Etter å ha vært hos tannlegen får du også vite at du har noen småhull, som burde tas før det blir verre (=dyrere) men det vet du at du ikke har råd til uansett, så man må bare prøve å la være å tenke på det. Man kan søke om ekstra stønad til tannlegebehandling, men det får man bare dersom man selv ikke kan lastes for å ha dårlige tenner, dvs er psykisk syk eller narkoman.

Dette er hvordan det fungerer for en enslig, voksen person. Og det går greit, siden det bare er seg selv man prioriterer bort. Jeg tenker med gru på hvordan det er å leve slik, dersom man feks har barn. De vokser jo nokså mye i perioder, så det med klær, sko ol ser jeg for meg at kan bli ett veldig stort problem. Barn skal jo gjerne ha noen leker og gjerne noen bøker ol, etterhvert som de vokser, presanger skal de også ha to ganger i året. Kan tenke meg hvor gøy det er å fortelle ungene sine at man faktisk ikke har råd til slike ting...

Maten vil også bli ett større problem, barn vokser hele tida, og de er mye mere sårbare for å leve usunt i perioder. Jeg kjenner en del som har vokst opp slik, med at middag ikke var en selvfølge hver dag, og de dagene det var middag så dreide det seg om oppvarmet hermetikk og en brødskive. Og da de ble litt større passet de alltid på å tigge noen ekstra skiver ol, hver gang de var hjemme hos klassekamerater, fordi det ellers hendte at de måtte gå sultne i seng. Noen av dem nasket i butikker også, kjeks, frukt og sjokolade, bare for å få litt ekstra i magen. Tenk så fælt å sitte som forelder å vite at dette er det eneste man kan tilby ungene sine, i overskuelig fremtid, samtidig som man bor i verdens rikeste land?

Dette er tull. En skikkelig middag koster mindre enn ferdig boksemat. Problemet her er ikke mangel på penger, men mangel på matlagingskunnskaper. En skikkelig hjemmelaget suppe blir både rimeligere og bedre enn rett i koppen suppe. I lang tid levde vi to stykker for mindre enn 4000 kroner og vi spiste god, sunn middag hver dag og minst 3 måltider hver dag. Forøvrig så er det dyrere å kjøpe seg klær på Fretex enn nye. Mye klær ble det ikke på oss, men vi klarte oss da. Beløpet som nevnes over her bør være nok til en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Mente faktisk at satsene var minimumssatser, så dersom det er noen der ute som vet at i kommunen deres er satsene mindre, er det noe å ta opp litt høyere!

Nei, det er ingen minimumssatser på sosialhjelp her i Norge. Størrelsen på livsopphold er fullstendig opp til hver enkelt kommune å avgjøre, og avgjøres ut fra komunnens økonomi, ikke hva det koster å leve der. De mest gniene kommunene har satser ned mot 2500 kr i måneden til livsopphold, og det har de faktisk lov til å ha, med dagens lovverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alikevel har sosialklientene mer enn studentene ;) der skal 6000 dekke alt, ink husleie og strøm. Så det burde være mulig for de å få alt til å gå rundt!

Minstepensjonister er vel også en yndet gruppe å trekke frem i slike saker? :) De klarer seg (?) de også... akkurat som studentene må... og dersom man er ferdig til våren og skal studere igjen til høsten, får man ikke sosialstønad fordi de regner med at lån og stipend skal dekke sommeren også.... (iallefall var det tilfelle for ca 10 år tilbake...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...