Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Åja.. så var det de som kom i døra da jeg drev og dro inn kort-stativet slik at jeg kunne gå for dagen (30 minutter på overtid).

"Stenger du?"

"Ja"

"Åja, jeg skal bare inn jeg"

"...men jeg stenger?"

"Jada, bare fortsett med det du driver med du"

:overrasket:

"- Goddag, mann!"

"- Økseskaft."

:ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker jeg fikk en kunde en gang som hadde vunnet på hestespill. Han hadde vunnet nærmere 8-9000,- og ville veldig gjerne ha ut denne gevinsten hos meg. Klokken var va fem over ni da han kom inn, altså fem minutter etter jeg åpnet. Han sa hvor stor premien var og jeg måtte dessverre beklage at jeg ikke hadde nok penger i kassen, eller i vekslekassen så tidlig på dagen. Dette var visst en stor skandale, for vi var visstnok forpliktet til å oppbevare 10 000 kroner i kiosken til enhver tid. Jeg prøvde å forklare at vi ikke var pliktet til noe som helst, men at vi KUNNE utbetale gevinster opptil 10 000,- dersom vi hadde så mye penger tilgjengelig. Det endte med at mannen, som også var en fast kunde, måtte gå hele 200 meter til travbanen slik at han fikk ut gevinsten, men fy for en skandale dette var. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobba for noen år siden i en matbutikk. Det var ikke alltid vi hadde like mye kontanter på butikken, og ikke var det minibank der heller. Det gikk stort sett veldig greit, men en gang fikk jeg skikkelig kjeft av en kar. Han skulle ta ut ganske mye penger, mye mer enn maksgrensa vi hadde satt for å være sikre på at vi ikke skulle gå helt tomme for kontanter. Da jeg sa at han ikke kunne få ut så mye, ble han skikkelig sint og la ut om hvor håpløst det var. Men høydepunktet var når han fortalte meg at avtalen da de fjerna minibanken var at butikken skulle ta over minibanken sin funksjon :overrasket: . Ganske interessant, i og med at det aldri har vært noen minibank der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gøy tråd!! :hoho:

Jeg jobber med ruteopplysning, kortsalg ++ for kollektivtrafikk - både på telefon og i informasjonsluke; og jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at jeg må ha en av verdens mest utskjelte jobber.

Kommer ikke bussen, er det vår feil. Var bussjåføren ufordragelig, fortjener vi kjeften. Går det ikke buss/båt/ferje når det passer kunden, er det vår feil. Har vi ikke en type kort som funker akkurat slik som kunden vil, er det skadaløst... osv. osv. :sur:

En gang tok det fullstendig av. Det ringer en mann - fly forbanna - og forteller at bussen ikke har kommet (dette var 5 min. etter avgangstid og midt i rushet). Jeg prøver helt rolig å fortelle ham at han kanskje bør vente et par min., så kommer den nok snart. Men neeeeida - den holdt ikke, og han skulle ha taxi dekket på busselskapets regning (jeg må også legge til at denne linjen går hvert 10. minutt). Jeg prøver å forklare mannen at det dessverre ikke går, hvorpå han krever å få navnet mitt, skal ANMELDE meg, og gå rett til avisen med saken! :overrasket:

Jeg måtte jo bare si "ja, gå til avisen du! Det blir nok en god sak!", og så la jeg på røret...

:ler:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg hadde sommerjobb på en campingplass. Pga problemer med gjester som ikke vasket hyttene skikkelig før de dro, hadde eierne bestemt seg for å ansette noen vaskehjelper som vasket alle hyttene. Dette kostet tror jeg 50 kr. og var noe alle måtte betale. Dvs. overnattet man fem netter, betalte man for fem netter pluss 50 kr, overnattet man en natt, betalte man for en natt pluss 50 kr.

Jeg aner ikke hvor mange gjester som forsøkte å lure seg unna dette vaskegebyret, selv om vi alltid opplyste om dette når de kom og spurte om vi hadde hytter. Ikke sjelden la de ut i det vide og brede om hvor gode de var til å vaske, hvor mange år de hadde vært husmødre osv.

Kunne de bare ikke ha dratt til neste campingplass da, hvis de ikke hadde lyst til å betale de femti kronene? Eller rett og slett glede seg over at de for en gangs skyld ikke trengte å vaske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...må si meg enig med damen som klagde på musikken i butikken...synes dt var frekt av deg å svare slik! Det er frivillig å handle der ja, men som ansatt er man forpliktet til å ønske å få kunder- ikke å bli kvitt dem. Mange synes jo at det er ren støy med musikk i butikker!

Jeg er ikke enig med damen, men med den ansatte. En kunde kan ikke forlange at en butikk skal foramdre musikk fordi hun har vondt i hodet etter en dag på jobben. Da kan hun handle en annen dag, for det er ingen menneskerett å skulle handle. Videre er det flere kunder i butikken, og mange liker å høre på musikk. Resultater viser at mange kunder slapper mer av når de hører på musikk, og de fører igjen til at de bruker mer tid i butikken og handler mer. Selv om den ansatte himlet med øynene, er det vel mulig for damen å svare "ja" på spørsmålet om musikken skal slås av en stund bare for henne. Men i stedenfor å svare slik at hun får det som hun vil, må hun jo bare starte en liten krangel...

Ansatte er "pliktet" til å ønske seg kunder, men ikke kunder som går på tvers av flertallet og butikkens konsept. Trolig taper de mer på å imøtekomme ønsker fra en enkelt kunde, enn å følge ønsket til alle de andre kundene. Og den type butikk lønner seg vel ikke?

Det er mange kunder som tror at "kunden har alltid rett", og slik er det ikke lenger. Mange bransjer har oppdaget at denne regelen gjør at de taper mer penger enn kunden "som alltid har rett" kan dekke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde sommerjobb på en campingplass. Pga problemer med gjester som ikke vasket hyttene skikkelig før de dro, hadde eierne bestemt seg for å ansette noen vaskehjelper som vasket alle hyttene. Dette kostet tror jeg 50 kr. og var noe alle måtte betale. Dvs. overnattet man fem netter, betalte man for fem netter pluss 50 kr, overnattet man en natt, betalte man for en natt pluss 50 kr.

Jeg aner ikke hvor mange gjester som forsøkte å lure seg unna dette vaskegebyret, selv om vi alltid opplyste om dette når de kom og spurte om vi hadde hytter. Ikke sjelden la de ut i det vide og brede om hvor gode de var til å vaske, hvor mange år de hadde vært husmødre osv.

Kunne de bare ikke ha dratt til neste campingplass da, hvis de ikke hadde lyst til å betale de femti kronene? Eller rett og slett glede seg over at de for en gangs skyld ikke trengte å vaske?

Nei, med en gang vi legger til et gebyr for vasking, porto eller ekstrautgifter til for eksempel poser i en butikk eller bedrift, så er det alltid noen som må protestere på dette. Det rare er at det er snakk om småsummer sammenlignet med annet som folk er villige til å betale for. Vi vil alle ha tjenester utført gratis :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er denne retten god?" kom minst en gang per dag, og herremin, hva skal man svare til det? "Nei, den er egentlig ganske vond"??

Apropos restaurantmat - et spørsmål til dere som jobber/ har jobbet som servitører. Ved servering av maten følger gjerne kommentaren "håper det smaker" - jeg har en tendens til å svare "ja, det håper jeg også."

Tar dere det som en fornærmelse? Fikk kjeft av en bekjendt her om dagen, han mente det var uhøflig. Jeg har ikke tenkt på det slik før, jeg håper jo virkelig maten smaker jeg også... :sjenert:

- Merrique

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg traff i helgen jobber på kappahl på et senter og de har gitteret litt åpent for at de ansatte skal få krype inn. De begynte på jobb kl 08. Da kom det ofte kunder innom som krøp under gitteret for å handle :overrasket:

Jeg hadde samme problemet i klesbutikken jeg jobbet i. Både før jeg hadde åpnet og etter at jeg hadde stengt, krabbet folk under gitteret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kajsaj

Jeg har tidligere jobbet som servitør, og har mange merkelige episoder derfra.

En gang kom en mann og sønnen på cirka 15 innom. De bestilte drikke samt en stor pizza, hvorav sønnens halvdel skulle ha mer jalapenos enn den andre siden. Jeg serverte pizzaen, og forklarte hvilken side som var sterkere enn den andre. Etter at de har spist opp, vinker faren meg bort til bordet.

Faren: -Du sa feil på hvilken side som var den sterkeste.

Jeg: - Hmm, det er jeg rimelig sikker på at jeg ikke gjorde, jeg har servert disse pizzaene i mange år og ser hva som er forskjellen. Men om jeg gjorde det, må jeg selvfølgelig bare beklage. Men dere fant nå ut av det likevel ser jeg, siden dere har spist opp.

Faren: - Ja, men er det liksom meningen at vi skal finne ut av dette selv?! Jeg liker ikke sterk mat, og nå er det din feil at jeg har fått i meg jalapenos fra biten jeg tok. Jeg skal i alle fall ikke betale for maten med en slik slett service!

Jeg: - Du må nok betale for maten uansett. Om det er noe galt med maten må du nesten klage før du har spist den opp, nå har du spist den opp, og må dermed betale.

Faren: - Det kommer ikke på tale! Forresten skal jeg heller ikke betale for drikken, den er jo følge til maten, og når den ikke er som den skal, har jo drikken null verdi for oss.

(På dette tidspunktet signaliserer jeg til min kollega bak kassen om å trykke på alarmknappen til Securitas)

Jeg: - Det er nok dessverre ikke slik det fungerer. Du har både spist opp og drukket opp, ville du klaget måtte du gjort det med en gang. Du må nok betale.

Faren: - Det er noe av det frekkeste jeg som kunde har opplevd, at du kan stå her og snakke til oss på den måten. Får dere ikke serviceopplæring på dette stedet?! Kom, Jostein, dette finner vi oss ikke i (til sønnen).

Dermed pakker far og sønn sakene og går mot døra mens jeg høflig, om enn noe oppgitt, forklarer dem at dette kan de ikke gjøre. Heldigvis kom Securitas inn døra akkurat da, og to menn i uniform med store muskler var tydeligvis nok til å overtale ham til å betale regningen. Han gikk bannende avgårde og sverget at hit skulle han aldri tilbake. Huff, så synd... :ironi:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg jobber i innsjekkingen til SAS ved siden av studiene, der får man høre mye. En ting er innsjekkingsautomatene, som mange er livredde for. Vi står av og til ved automatene og skal prøve å hjelpe folk til å bruke disse istedenfor å stå i den lange innsjekkingskøen. Dersom jeg ber folk sette inn kortet som de har betalt reisen med, fordi reisen ligger registrert der, blir mange, særlig eldre mennesker, livredde og sier at "de har da betalt reisen, de skal da søren meg ikke betale en gang til". Samme hvor mye jeg forklarer at slik fungerer det ikke, er det mange som bare ser dumt på meg, går og stiller seg i den lange køen mens de fnyser at "jeg vil snakke med et menneske, ikke en maskin". Ja, for det er jo ikke maskiner som brukes i de vanlige innsjekkingsskrankene;) Det samme sier gjerne de som ikke tør bruke maskinene av frykt for å havne på Bahamas, og ikke i Bodø, hvor de skulle. Regner med de fleste flypassasjerer hadde syntes det var greit om den muligheten var tilstede...

I de vanlige innsjekkingsskrankene er det også mye rart, særlig i forhold til overvekt. Noe av det morsomste er når det kommer barnefamilier, og ungene klarer å lese seg fram til vekten på koffertene på tallene som kommer opp, og roper dette høyt ut. "Se mamma, så tung koffertene vår er, den veier 25,7 kilo!" Uten unntak hysjer foreldrene på ungene og hvisker "Hysj, det er ikke sikkert damen ser det". Hehe, en av jobbene mine i kassen er jo å registrere vekten på bagasjen, så de kan jo bare drømme videre om at jeg ikke oppdager det på egenhånd. Det er jo også de som kommer og skal sjekke inn og har med massevis i overvekt, og når jeg sier at de må betale kan de finne på å si sånt som at "Jamen jeg så at de foran meg skulle på samme fly, og de hadde bare håndbagasje, så da kan du bare skrive deres kilo over på meg" eller "Sist jeg var ute og reiste hadde jeg med 10 kilo for lite, så jeg bruker de denne gangen isteden". Argh...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Servis
Apropos restaurantmat - et spørsmål til dere som jobber/ har jobbet som servitører. Ved servering av maten følger gjerne kommentaren "håper det smaker" - jeg har en tendens til å svare "ja, det håper jeg også."

Tar dere det som en fornærmelse? Fikk kjeft av en bekjendt her om dagen, han mente det var uhøflig. Jeg har ikke tenkt på det slik før, jeg håper jo virkelig maten smaker jeg også...  :sjenert:

- Merrique

Jeg jobber som servitør, og skal innrømme at jeg synes ikke noe særlig om at folk sier det. Virker omtrent som du mener at maten her har du ikke store fårhåpninger til, håper dere i alle fall har klart å gjøre det spiselig denne gangen. Men innser jo at det ikke nødvendigvis er sånn ment...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en ganske stor gjeng som dro på pizzeria - en kjede.. og jeg bestilte hvitløksdressing. Min datter på 11 betalte, og da hun kom tilbake til bordet, så jeg på kvitteringa og la merke til at dressingen ikke sto. Jeg sendte henne da bort med lommebok og kvitteringa, og beskjed om at vi ville ha hvitløksdressing - hvorpå hun får snerret "jada den kommer!!"

.... ja ok da... men..... jeg kunne vel ikke lukte at bestillinga var mottatt når den ikke sto på regninga?? Jeg sa ikke noe mer - og betalte da heller ikke for dressingen... Men slik oppførsel vil jeg ha meg frabedt! Særlig mot en unge!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg jobber også som servitør, og vi har fått beskjed om å ikke si "håper maten smaker" når vi serverer den. Som servitør VET jeg selvfølgelig at maten er av første klasse, og at den smaker fortreffelig. Trenger ikke å håpe noe som helst, det ville jo bety at jeg egentlig ikke vet hva jeg serverer. Håper det er bra, liksom. Og så kan man jo risikere å få tilbake "det håper jeg også". I stedet sier vi "Velbekomme" eller "Nyt måltidet". Prøvde en stund å si "Bon apetit", siden det er en restaurant med fransk kjøkken, men sluttet fort med det, siden alle svarte "hæ?"...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde vanvittig mye å gjøre på jobben denne dagen.Jeg jobber som servitør...det var spesielt en kunde som var ekstremt krevende...og da mener jeg ekstremt.

og hver gang han ikke fikk fulle oppmerksomheten min , begynnte han å plystre...høyt.

fy søren og irritert jeg ble.... til slutt etter et titalls plystre strofer, gikk jeg bort til bordet hans og begynte å bjeffe,,,bokstavlig talt. Da ble det veldig stille,han tittet rart på meg og spurte hvorfor...

trodde du satt å plystret etter en hund svarte jeg.......

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg jobbet en sommer på en kirkegård. Plantet blomster og luket. En dag kom det bort en dame og påpekte at gravsteinen var skjev og lurte på om jeg ikke skulle rette den opp snart... Joda, jeg løfter gravstener på 200 kg jeg...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Jeg er ikke enig med damen, men med den ansatte. En kunde kan ikke forlange at en butikk skal foramdre musikk fordi hun har vondt i hodet etter en dag på jobben. Da kan hun handle en annen dag, for det er ingen menneskerett å skulle handle. Videre er det flere kunder i butikken, og mange liker å høre på musikk. Resultater viser at mange kunder slapper mer av når de hører på musikk, og de fører igjen til at de bruker mer tid i butikken og handler mer. Selv om den ansatte himlet med øynene, er det vel mulig for damen å svare "ja" på spørsmålet om musikken skal slås av en stund bare for henne. Men i stedenfor å svare slik at hun får det som hun vil, må hun jo bare starte en liten krangel...

Jeg synes musikk i butikker er en uting. Men jeg klager aldri, det bare gjør at jeg ikke går så ofte i butikker.

Men det som er et tankekors er jo at veldig mange butikker har på radio uten å betale tono.avgiften. Bare tipse Tono om butikkene, så skal dere se at de kanskje slår av musikken hvis de ikke vil betale (forøvrig er ikke avgiften så høy, men mange synes dette er en prinsippsak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tanita
Det var vel ikke det "kunden" sa som som var så dumt, men situasjonen ble ganske dum;

Jeg sto i kassen i en av Osloområdets mest besøkte butikker en lørdag like før jul og hadde en laaang kø foran meg og hadde hatt det i mange timer. (I tillegg var jeg avdelingsleder, så jeg måtte gå foran med en godt eksempel). Inn fra venstre kommer det plutselig en fyr som slår et balltre i disken og mumler ett eller annet. Jeg har på det tidspunktet jobbet nattevakt på bensinstasjon i Oslo i flere år så jeg enser ham knapt, hører i hvert fall ikke hva han sier, og svarer at "Beklager, men det har jeg ikke tid til akkurat nå. Vil du ha hjelp må du stille bakerst i køen." Jeg registrerer at fyren blir noe perpleks, men tenker ikke mer over det før bevæpnet politi stormer lokalet og legger ham i jern. Det jeg "ikke hadde tid til" var å bli slått i hjel hvis jeg ikke ga fra meg pengene umiddelbart...

Sant nok! Jeg hadde verken tid eller lyst! :ler:

(Han hadde jo allerede oppført seg på en slik måte at det øvrige personalet hadde tilkalt politiet, men det hadde jo ikke jeg fått med meg i kaoset. De hadde ikke turt å hindre ham da han turet mot kassen, men min mildt sagt kjølige, men dog så utilsiktede, avvisning satte ham helt ut og ble i ettertid voldsomt komisk).

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg jobber i ferskvaredisk for sommeren, og det kom to jenter i 20årene og skulle ha kylling..

Jenta: En kylling takk

Jeg : Klart det :) Vil du ha den hel eller delt??

Jenta: Jeg vil ha den hel, men kan du dele den i to??

:ler:  :ler:

Kan jo hende hun trodde du spurte om hun ville ha hel eller halv kylling da. Hun ville ha hele kyllingen, men delt i to

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

vi har ryddesalg på butikken, og på plakater og i reklameheftet osv står det at vi rydder, dermed fra 30% opp til 70% på det som er i heftet.

og så mange kunder kommer inn og spør om det er 70% på hele butikken, hvorfor selger dere disse så billig, er det som henger der borte (langt fra plakatene) også 70% osv.

virker som de er blinde for alt annet enn den høyeste % avslaget og ikke registrerer det andre som står. og så blir de sure hvis vi er utsolgt for en vare, det står tross alt "vi rydder" = rester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...