Gå til innhold

Dumme ting kunder sier

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg gjenopplevde en klassiker på jobb i helgen. Jeg løp inn på bakrommet i ti sekunder for å hente en utskrift av en kundebestilling i printeren og samtidig kommer det en kunde inn i butikken og roper: ER DET INGEN HER? BETYR DET AT ALT ER GRATIS?

:sarkasme:

Ja, huff, hva er det med slike?

Har så utrolig mange som ser at det bare henger 1 igjen av varen på veggen og vil ha den til halv pris fordi det er den siste igjen? Hva er logikken med det? Er det vanlig at dette skjer i andre butikker? Ja, det er den siste akkurat nå, men vi får flere inn ved neste varelevering........

Er det forresten flere som har kunder som pruter? Eller som spør om de ikke kan få med noe gratis eller rabatter? :vetikke: I butikken min skjer det hele tiden! Eldre mannfolk som har pengboka full av tusenlapper som spørr om han ikke kan få rabatt fordi han handler for så mye? Det er faktisk ikke så mye når det er i verdi av 1000 kr! :jolie:

Hadde også en luring innom på lørdag når det var rush og alle trengte hjelp og ville prøve klær. Jeg går bort til han og sier at han bare skal si fra om han lurer på noe og da sier han 'jeg tror jeg skal prøve denne, men har du en som ikke har vært åpnet?' -Den har ikke vært åpen, sier jeg. ''Joda, jeg åpnet den nettopp når du ikke så på, hehe, og jeg vil ha en som har vært uåpnet'' ........ -''Kundene våre har ikke lov til å åpne pakkene på egenhånd og det står det skiltet om, det er fordi absolutt ingen vil kjøpe leker som andre har tatt på!'' :trist: Han ble litt flau og fortsatte å spørre om vi ikke hadde forsegling eller om vi ikke kunne ha bare en leke framme som alle kunne ta på også ha de på lager om folk ville kjøpe, akkurat som på ikea...... -''Nei, de fleste kundene våre forstår at de ikke skal åpne eskene på egenhånd og henvender seg til oss, dessuten har vi ikke plass.'' Han kjøpte den heldighvis da.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir like satt ut hver gang en av Norges rikeste mennesker kommer og klager over at noe for 40-50 kr er dyrt, og at 1 kr for pose er unødvendig ^^

Ellers kjenner jeg at jeg er veldig glad i kundene mine når jeg leser denne tråden. Sure og kjipe kunder er heldigvis unntaket her :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassikeren

Kunde "Jeg skal ha maling!"

Jeg "Det kan vi ordne! Hva skal den brukes til?"

Kunde "Det er vel det samme for deg vel. Maling!"

Jeg "Ok. Er det maling til innendørsbruk eller utendørs du er ute etter?"

Kunde "Det skal ikke du bry deg med. Bare gi meg den billigste malingen du har."

Jeg "Den billigste ja. Hvilken farge da?"

Kunde "Voldsomt som du spørr! Bare gi meg noe maling!!"

:klaske:

Endret av maipai
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de nye bankorta har jo ikke bilde og legitimajon på, er jo heller ikke alle som har det ikke alle har pass eller førerkort

Det er jo selvsagt kjipt for en person å ikke ha noen former for gyldig legitimasjon, men det er ikke butikkansatte sitt problem. Jeg har hatt folk innom tippingen som vil starte en spillekonto, men som ikke har legitimasjon, og som blir sur på meg fordi jeg "må jo klare det uten, er stress å skaffe seg ny legitimasjon". Enda verre er det når noen skal hente ut en pakke, men det eneste de har som leg er kredittkort... og deeet går ikke. Og da er alt galt i verden plutselig min feil.

Da kan vi faktisk nekte kunden å betale for varene...

Vi må se legitmasjon f.eks førerkort for å se at det faktisk er deg...

Om ikke så kan kortet være stjelt, må se at navn og underskrift stemmer med det som står på kortet..

Om kortet ikke har de nummerene vi er ute etter, så skal vi skrive ned f.eks nummeret på førerkortet eller passnummeret :)

Utrolig viktig å få se legitmasjon og se at navn og signatur stemmer :)

Problemet med hele systemet er at de fleste sjekker legitimasjon etter at kjøpet faktisk er gjort - både når det er reserveløsning og når kunden betaler med et kredittkort det ikke er PIN-kode på. Om det da skulle vise f.eks ved et slikt kredittkort uten PIN at kunden ikke har annen legitimasjon med seg, er det for oss rent faktisk ingenting vi kan gjøre. Kjøpet er jo allerede gått gjennom. Vi har ingen funksjon på kassen som gjør at vi kan returnere de kjøpte varene slik at pengene kommer tilbake på konto, vi kan bare ta dem ut i kontanter. Det samme problemet oppstår dersom vi er på reserveløsning, og en eller annen betaler med feks samboerens kort uten at eieren av kortet er til stede.

Så per i dag er det en grei løsning for å kunne bevise at vedkommende faktisk handlet i butikken, men for å stoppe svindlere med stjålne kort fungerer det i praksis ikke. Vi i kassen sitter jo ikke å følger med på hvilket kort kunde drar frem for å betale med, og når kunden da trekker kortet sitt gjennom terminalen og trykker OK, har vi et halvt millisekund å reagere på, noe som ikke går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda verre er det når noen skal hente ut en pakke, men det eneste de har som leg er kredittkort... og deeet går ikke. Og da er alt galt i verden plutselig min feil.

Når ble det legitimasjonsplikt for å hente ut pakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det legitimasjonsplikt for å hente ut pakker?

Jeg arbeider kun med Postnord (MyPack), og hos oss må man fremvise leg for å hente ut absolutt alle pakker. Men vet det er mange butikker som ikke følger dette, og leverer ut uten å kreve leg. Også hos Posten må man noen ganger vise leg, feks om pakken har blitt sendt rekommandert.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klassikeren

Kunde "Jeg skal ha maling!"

Jeg "Det kan vi ordne! Hva skal den brukes til?"

Kunde "Det er vel det samme for deg vel. Maling!"

Jeg "Ok. Er det maling til innendørsbruk eller utendørs du er ute etter?"

Kunde "Det skal ikke du bry deg med. Bare gi meg den billigste malingen du har."

Jeg "Den billigste ja. Hvilken farge da?"

Kunde "Voldsomt som du spørr! Bare gi meg noe maling!!"

:klaske:

Gi fyren sjokkrosa akrylmaling på tube, så kan han bare ha det så godt. :skratte:

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi fyren sjokkrosa akrylmaling på tube, så kan han bare ha det så godt. :skratte:

:fnise:

Det verste er at dette er ikke et engangstilfelle. Folk som skal ha hjelp til å finne skruer, om de skal bruke dem i tre eller gips skal jeg bare drite i! Men rett må det være... :glare:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Det verste er at dette er ikke et engangstilfelle. Folk som skal ha hjelp til å finne skruer, om de skal bruke dem i tre eller gips skal jeg bare drite i! Men rett må det være... :glare:

Skal de ha skruer så leiter du frem noen plastskruer til sånn barnerammer hvor du kan skru inn ting med svære plastverktøy. :P

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten flere som har kunder som pruter? Eller som spør om de ikke kan få med noe gratis eller rabatter? :vetikke: I butikken min skjer det hele tiden! Eldre mannfolk som har pengboka full av tusenlapper som spørr om han ikke kan få rabatt fordi han handler for så mye? Det er faktisk ikke så mye når det er i verdi av 1000 kr! :jolie:

Det er ikke bare hos deg!! Jobben i en butikk hvor mange handler for MYE i året, vi snakker mange hundre tusen. Så kommer det en eller annen knøl som maser og maser om rabatt fordi det handler for så INNMARI MYE i året (maks 15 000 i løpet av et år), og ofte er det på ting som er umulig å gi rabatt på, fordi man må kjøpe i gigantiske kvanta og gjøre avtale med eget innkjøpskontor for å få avslag...

Skjønner generelt ikke greia med å prute i feks kjedebutikker. Hva forventer man egentlig å få? Prisene er satt, og det er ikke bare for den ansatte å gå inn og endre den "for å være snill". Selvsagt kan man få litt i avslag på større kjøp, men man fortsetter ikke å mase hvis man får nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, ja, pruting... Greit, du kjøper to mummikopper, men du får ikke 20% rabatt på det svære kjøpet ditt på 398,- ....

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var to indiske turister som var innom meny butikken jeg jobber på. På meny jobber jeg i bakeriet og de ropte på mens de pekte på croissant som lå fordan dem med sjokolade på om de var "vegi". Skjønnte ikke hva dem sa og stusset litt over på hva de lurte på.. Så spurte damen en gang til om det var "meat" i disse croissantene og jeg ville egentlig bare le fordi dette var en bakevare. Men smilte bare tilbake og sa at "nei det er ikke kjøtt i disse, dette er en kake:)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav.

K: Har du lærertyggis?
A: Ja, vi har denne fra Faber Castell *viser frem*
K: Nei. Jeg skal ha sånn i plate som man sliter biter av.
A: Javisst, dette er sånn man sliter biter av, det er bare laget små ruter i den for å gjøre det litt lettere å slite av biter.
K: Nei! Har du ikke sånn hvit i plate som man sliter biter av???
A: Nei, dessverre (vår har en svak blågrønn farge), men denne fungerer på samme måten.
K: JEG SPURTE IKKE OM DEN FUNGERER PÅ SAMME MÅTEN!!!! HAR DU IKKE HVIT SOM MAN SLITER BITER AV???? *snur på hælen og går, pottesur*

Dette var dagens første kunde. Skikkelig mandag idag...

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde en litt morsom episode i dag:

(jobber i sportsbutikk)

Jeg sto bak kassen og leste en veldig interessant artikkel som var jobbrelevant. En kunde trengte hjelp, og jeg lar websiden være oppe. Mens jeg hjalp kunden, hørte man en stemme på høytaleren, som overgikk musikken jeg spilte:

"Hjelp, jeg vil bli gravid! Kan ClearBlue øke sjansene mine?"

"Selvfølgelig kan ClearBlue hjelpe deg med hvilken dato det passer å bli gravid!"

"Tusen takk ClearBlue, nå er sjansen min mye større for å bli gravid!"

Det var tydeligvis en pop-up reklame, og jeg var helt bombesikker på at alle i butikken hørte det, og så plutselig spilles den i repeat! :grine: Føltes ut som en evighet før jeg fikk krysset ut websiden!

En kunde som sto i prøverommet (gammel dame), kom ut og så på meg "Gratulerer med baby!" før hun smilte og ga meg klem. Spurte når terminen var da :nigo:

Hun kunden jeg hadde hjulpet, trodde reklamen var endel av spillelisten vår og "var ikke særlig imponert. For hva hadde graviditetstester med sportsklær å gjøre?" :klo:

Endret av Rægs
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Var to indiske turister som var innom meny butikken jeg jobber på. På meny jobber jeg i bakeriet og de ropte på mens de pekte på croissant som lå fordan dem med sjokolade på om de var "vegi". Skjønnte ikke hva dem sa og stusset litt over på hva de lurte på.. Så spurte damen en gang til om det var "meat" i disse croissantene og jeg ville egentlig bare le fordi dette var en bakevare. Men smilte bare tilbake og sa at "nei det er ikke kjøtt i disse, dette er en kake:)"

Det finnes jo croissant med ost og skinke da? :vetikke:

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kunne de ha vært veganere!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Croissant er heller ikke en kake....

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de var sikkert veganere og det finnes sikkert croissant med ost og skinke, men jeg så på det som morsomt fordi de stod i kakedisken med masse andre kaker rundt seg og toppet med masse sjokolade. Croissant er kanskje ikke en kake, men et bakeverk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hvor jeg skal begynne engang :fnise:

vet ikke hvor mange ganger jeg fikk den'hvor lenge får jeg ha deg da?' eller 'du var da fryktelig billig 'når vi gikk i 3 for 69 tsjorte. såklart sakt med en sleskete smil. .ugh..

'hva er forskjellen på kyllinglår og kyllingvinger?'

ehm...sier ikke det seg selv? :fnise:

noe jeg å lurer på er hvorfor enkelte folk tror det er ok å stå nærmest oppå deg når de skal spørre om noe, NEI jeg er ikke intressert å se hva du har bakerst i nesa eller lukte hva du har spist til middag idag.

må holde pusten og ta noen skritt tilbake for å ikke kaste opp da enkelte har helt utrolig kvalmende ånde.

og mannfolk i 40+ alderen som tror det er ok å ta på deg (jeg er 24) rundt skuldra,stryke på ryggen osv. det er e.k.k.e.l.t

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så var det han som kom å la 2 bananer og en pakke kondomer på båndet.

da klarte jeg ikke å holde maska å fikk tilbake 'ikke spør' :ler:

edit: føler jeg må nevne at mannen var sikkert 35+

Endret av Willow24
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...