Gjest Inggolf Skrevet 8. september 2014 #6261 Skrevet 8. september 2014 Kunde: Hva er forskjellen på disse to? Nei, det vet vel ikke du som er så ung. Meg: Nei, vel. (Tusler vekk). Kjenner meg igjen i den fra min "karriere" på shell... Det kom inn en mann i 50 årene som skulle ha en lyspære til bilen sin, og etter å ha betalt for den så spurte han meg om det jobbet en mann der nå. Nei vi er 3 jenter/damer her, svarte jeg. Jeg lurte på hvorfor han lurte og fikk vite at han ville ha bytta lyspæra nå. "Jeg kan gjøre det for deg jeg" svarte jeg..Men neeeeida! Det kunne jeg da alldeles ikke! Jeg var jo bare en ungjente må vite! Jeg svarte bare neivell og begynte å ekspedere neste kunde. Han gikk ut å prøvde selv men han fikk det åpenbart ikke til (Ja, jeg må le av det for det er jo så himla enkelt!!). Etter en god stund, sikkert 10-12 minutter, så gikk jeg ut og rett og slett bare tok over (hadde mista tolmodigheten!)..Det tok meg kanskje bortimot 20 sekunder før det var fiksa. Han var ikke så høy i hatten da nei! 24
novacane Skrevet 9. september 2014 #6262 Skrevet 9. september 2014 (endret) Les da, man setter inn kortet nederst på terminalen med chipen vendt opp.... Men dersom det er slik som hos oss hvor kortet skal settes inn loddrett blir det derimot veldig rart at chipen skal opp. Kortet skal uansett - om det settes inn nederst vannrett eller på toppen loddrett alltid inn med chipen først vent mot seg selv (om ikke jeg surrer igjen da) haha Men ferdig med den saken Hadde en kunde i går som diskuterte og argumenterte leenge med meg hvor skadelig disney var for barna. Hun syntes det var ganske horribelt at vi hadde så mange leker fra disney filmer og serier(jobber i leketøysbutikk). Hun ville til og med ha privatnummeret til daglig leder for å ta opp denne problemstillingen - da sa jeg nei. Som om han har noe særlig mer makt over hvilke leker vi tar inn. Endret 9. september 2014 av novacane 2
Plengionika Skrevet 9. september 2014 #6263 Skrevet 9. september 2014 Men dersom det er slik som hos oss hvor kortet skal settes inn loddrett blir det derimot veldig rart at chipen skal opp. Kortet skal uansett - om det settes inn nederst vannrett eller på toppen loddrett alltid inn med chipen først vent mot seg selv (om ikke jeg surrer igjen da) haha Men ferdig med den saken Hadde en kunde i går som diskuterte og argumenterte leenge med meg hvor skadelig disney var for barna. Hun syntes det var ganske horribelt at vi hadde så mange leker fra disney filmer og serier(jobber i leketøysbutikk). Hun ville til og med ha privatnummeret til daglig leder for å ta opp denne problemstillingen - da sa jeg nei. Som om han har noe særlig mer makt over hvilke leker vi tar inn. Haha det er jo bare for kunden å la være å kjøpe det. Vi har hatt god erfaring med leker fra serien DocMac Stuffins. Et familie medlem har vært mye ut og inn av sykehus og da har det vært lettere for datteren vår å forstå at legene fikser familiemedlemmet på samme måte som DocMac Stufiins fikser lekene. 4
missdior Skrevet 9. september 2014 #6264 Skrevet 9. september 2014 Fader, jeg er så lei av "kjøpsloven" og alt det fantastiske den inneholder! Hadde en kunde som kjøpte en vare på tilbud, og spurte om hun kunne bytte den hvis hun ombestemte seg. Vi bytter egentlig ikke tilbudsvarer, men var snill med kunden pga at varen kostet litt, så sa at hun kunne få bytte den i en annen tilbuds- eller salgsvare. Ja, det var greit for kunden og hun betalte og forlot butikken. Kunden kom tilbake etter noen dager, med varen for å bytte. Trodde jeg... Jeg tar i mot varen og spør om hun ville ha en tilgodelapp eller bytte i en annen vare. "HÆ? Jeg vil ha pengene tilbake!!". Jeg forklarer at man ikke får pengene tilbake med mindre man deponerer, og at man eeegentlig ikke får bytte varen engang siden det er tilbudsvare. Ojojoj... Hun begynte å snakke rimelig høyt om at jeg hadde sagt at hun kunne få pengene tilbake, og at jeg hadde løyet til henne. Det var masssse kunder i butikken, og jeg følte meg så utrolig liten der jeg stod.. Prøvde å forklare at jeg egentlig hadde vært for snill når jeg hadde tilbudt henne å bytte, men neida.. Også hadde jeg visstnok unnlatt å tilby henne deponering med vilje (dette er helt sant, for det var som sagt en tilbudvare...)! Jeg måtte til slutt hente kollegaen min, ellers hadde jeg nok blitt stygg i munnen mot kunden. Og vet dere hva?! Kollegaen min sa akkurat det samme som meg. Sjokk. Men så.... "I kjøpsloven står det at man har rett til å bytte varer uansett og få pengene igjen!!"! Eh.......... Den der kjøpsloven, ass. Heldigvis er kollegaen min ei rolig dame som forklarte kunden ALT om kjøpsloven Ble altså ikke noe bytte 28
Amananas Skrevet 9. september 2014 #6265 Skrevet 9. september 2014 (endret) Kunde: "Hallo!! Kan du hjelpe meg? Hvilken styrke skal jeg ha på brillene mine?" (dette spørsmålet får jeg helt seriøst hver eneste dag på jobb, det er helt utrolig. Vi selger billige lesebriller i tillegg til allslags annen nips naps liksom...)Jeg: "Vel, det må du nesten prøve deg fram til selv, om ikke du har vært og tatt synstest."Kunde: "Nei, selvfølgelig skal jeg ikke ta noen synstest! Du kan vel hjelpe meg å finne styrken min??" Jeg forklarer kort forskjellen på langsynt og nærsynt, pluss og minus-briller, og sier at hun må prøve seg fram til styrken selv. Kunde: "Jeg vet ikke om jeg skal ha 2..... Eller 2,5, eller 3... Hvilken tror du?" Jeg: "Du, det kan jeg faktisk ikke fortelle deg. Du må se selv. Hvis du ikke finner ut av det, så anbefaler jeg en synstest hos *nabobutikk som selger briller*, så er du sikker på at du får riktig."Kunde: "Jeg gidder ikke å betale for noen synstest!! Hva koster disse brillene, 59??"Jeg (samme leksa hver gang..): "Som du ser på plakaten, så er de med firkanta etikett 59, mens de med rund etikett koster 99 kr."Kunde: "HVA?!! Det var da VOLDSOMT dyrt for et par briller!"Jeg: "Nei, det er jo strengt tatt ikke det da."Kunde: "JO, du får jo ikke en gang synstest med i prisen!!!" Oh, Jesus Christ, gi meg tålmodighet... Jeg jobber på en butikk type Søstrene Grene liksom.. Hva forventer du.. Tror du det er slik at hvem som helst er kvalifisert til å bare gi deg en "synstest" på rappen? Vel, jeg fortalte kunden at om hun kjøpte briller på brillebutikk så kunne det koste fra 600 til flere tusen kroner, og hun bare måpte. Endte med at hun gikk uten å kjøpe noe. Jeg må bare si: Jeg har denne type kunde + spørsmål hele tiden, det er faktisk det mest IRRITERENDE jeg opplever i min jobbhverdag. Fordi det skjer hele tiden, er så lei av å måtte svare på de samme idiotiske spørsmålene dag ut og dag inn. Endret 9. september 2014 av Amananas 28
Chizue Skrevet 9. september 2014 #6266 Skrevet 9. september 2014 Kunde: "Hallo!! Kan du hjelpe meg? Hvilken styrke skal jeg ha på brillene mine?" (dette spørsmålet får jeg helt seriøst hver eneste dag på jobb, det er helt utrolig. Vi selger billige lesebriller i tillegg til allslags annen nips naps liksom...)Jeg: "Vel, det må du nesten prøve deg fram til selv, om ikke du har vært og tatt synstest."Kunde: "Nei, selvfølgelig skal jeg ikke ta noen synstest! Du kan vel hjelpe meg å finne styrken min??" Jeg forklarer kort forskjellen på langsynt og nærsynt, pluss og minus-briller, og sier at hun må prøve seg fram til styrken selv. Kunde: "Jeg vet ikke om jeg skal ha 2..... Eller 2,5, eller 3... Hvilken tror du?" Jeg: "Du, det kan jeg faktisk ikke fortelle deg. Du må se selv. Hvis du ikke finner ut av det, så anbefaler jeg en synstest hos *nabobutikk som selger briller*, så er du sikker på at du får riktig."Kunde: "Jeg gidder ikke å betale for noen synstest!! Hva koster disse brillene, 59??"Jeg (samme leksa hver gang..): "Som du ser på plakaten, så er de med firkanta etikett 59, mens de med rund etikett koster 99 kr."Kunde: "HVA?!! Det var da VOLDSOMT dyrt for et par briller!"Jeg: "Nei, det er jo strengt tatt ikke det da."Kunde: "JO, du får jo ikke en gang synstest med i prisen!!!" Oh, Jesus Christ, gi meg tålmodighet... Jeg jobber på en butikk type Søstrene Grene liksom.. Hva forventer du.. Tror du det er slik at hvem som helst er kvalifisert til å bare gi deg en "synstest" på rappen? Vel, jeg fortalte kunden at om hun kjøpte briller på brillebutikk så kunne det koste fra 600 til flere tusen kroner, og hun bare måpte. Endte med at hun gikk uten å kjøpe noe. Jeg må bare si: Jeg har denne type kunde + spørsmål hele tiden, det er faktisk det mest IRRITERENDE jeg opplever i min jobbhverdag. Fordi det skjer hele tiden, er så lei av å måtte svare på de samme idiotiske spørsmålene dag ut og dag inn. Jeg hadde en slik kunde en gang jeg også. Jeg svarte tilslutt med: "Ok..Jeg har for eksempel forskjellige styrker i brillene mine + skjeve hornhinner. Om kjøper briller her og bruker de så kan det hende at synes mitt blir dårligere. Selvom jeg fint kan bruke 2,5, men da kan det ene øyet mitt bli svakere enn det andre. Om du har 2,5 på begge øyer så går det helt fint, men har du 2,75 på det ene øyet og 2,45 på det andre så må du til optiker. Jeg kan ikke anbefale deg briller i styrke fordi jeg ikke vet hvordan synet ditt er og om jeg gjør det så kan jeg gjøre vondt verre.-altså du kan få dårligere syn.. " -Ååh det visste jeg ikke... 7
Christiane_W Skrevet 9. september 2014 #6267 Skrevet 9. september 2014 Kunde: Klarte å miste sin dyre skalljakke på t-banen etter tre gangers bruk, og hun hadde med kvitteringen for å kreve at vi ga henne ny jakke. Hun hadde nemlig kjøpt den hos oss for en uke siden, og mente det gikk på garantien... Minner meg om en venninne av moren min. Huset hennes brant delvis ned og solkremen hun hadde kjøpt inn til ferien i Spania fikk varme og røykskader. Hun presterte å ta de halvsmeltede, nedsotede solkremflaskene til nærmeste parfymeri og forlange å få nye - det var jo bare få dager siden hun hadde kjøpt dem og hun synes det var bare rett og rimelig at parfymeriet erstattet dem. Regner med at det var sjokket etter brannen som gjorde henne litt irrasjonell... 8
Populært innlegg Sugar&Spice Skrevet 12. september 2014 Populært innlegg #6268 Skrevet 12. september 2014 Hadde verdens nydeligste pensjonist på tråden i dag for det første var han blid som en sol, han tok seg tid til å høre på det jeg sa og spurte om og han var høflig og snill mot meg. Jippi! Da jeg spurte om han ønsket å betale med kort eller kontant sa han "ja, du, det var et godt spørsmål. Vent to sekunder, jeg må spørre kona mi, det er nemlig hun som er finansministeren her i huset" :fnise: åh han var så søt. "tuuuuuuuusen takk skal De ha, vi GLEDER oss til maten kommer" 54
Wilma- Skrevet 12. september 2014 #6269 Skrevet 12. september 2014 Har jobbet nesten fem år i en interiørbutikk og har dermed litt fartstid... Noe av det morsomste med å jobbe i butikk er jo nettopp kundene, har både hørt og sett mye rart og teit og morsomt, og har gjort mye rart og teit og klønete selv.. det jeg blir skikkelig irritert over er de som står med en stoffrull og spør om dette stoffet kan brukes til gardiner, selvfølgelig kan det brukes til gardiner, man kan gjerne lage gardiner av voksduk om man ønsker det... En klassiker der de som skal kjøpe gardinstoff metervis og lurer på hvor mye de trenger, og så sier de:" jeg har sånne stansard vinduer". Det finnes ikke standard størrelse på vinduer!Og så var det en gang en dame som stod og kikket på en rull olivengrønn lin, og spurte hva jeg kalte fargen, akkurat da var jeg litt sliten, og kjente meg litt spydig, så jeg svarte "grønn selvfølgelig" så at kunden ble litt snurt, så jeg la til noe om at det var olivengrønn..... En gang hadde jeg en kunde som virkelig ble sur på meg. Samtalen begynte med at jeg gikk bort og spurte om hun ville ha hjelp, hun svarte nei, så jeg gikk litt lenger bort for å rydde litt i hyllene, ca 30 sek etterpå så begynte hun å klage på musikken, hun sa at hun ikke satte pris på at vi hadde musikk på i butikken når hun hadde hodepine etter en dag på jobben. Jeg synes det var en helt usaklig klage for det er helt frivillig å hadle i butikken. Tydeligvis klarte jeg ikke å skjule min irritasjon og himlet med øynene(der og da trodde jeg ikke at jeg hadde himlet med øynene, men har i ettertid kommet frem til at jeg må ha gjort det) og sa: "ok, skal jeg gå å skru den av?", og kunden utbrøt med en tone full av forakt for meg: "Nå himlet du med øynene". Min irritasjon vokste så jeg blånektet selvfølgelig og gjentok spørsmålet om jeg skulle skru av musikken, denne gang i en litt småirritert tone, da klikket hun fullstendig og spurte: "Er det slik du svarer alle kundene dine?", og jeg klarer ikke å dy meg "Neida, ikke alle". Og hun ble så forbanna, forlangte å få vite navnet mitt og skulle klage til sjefen og det var ikke måte på. Jeg gikk og skrudde av musikken og gjemte meg for å slippe dama resten av den tida hun var i butikken. Da hun hadde gått spurte jeg kollegaen min i kassa om hvordan det hadde gått med hun sure dama, det viste seg at hun hadde klaget fælt på at jeg hadde himlet med øynene. For det var da hun som var kunden og vi burde jo bare legge våre konsepter flate for hennes del. Har heldigvis ikke sett henne siden. Da jeg kom hjem den kvelden fortalte jeg historien til kjæresten min og etter det sier han alltid "nå himlet du med øynene" hvis jeg er irritert og kommer med en spydig kommentar. Hos oss er det damer i femti årene som er de værste kundene, vi har hatt ei på besøk et par ganger som virkelig har kjeftet oss huden full pga butikkens konsept, og hvilke måter vi bruker for å prismerke varene osv. Akkurat denne dama er høyt utdannet og jobber i et av Norges ledende forlag, og var så ufyselig og personlig med oss ansatte at det endte at butikksjefen måtte be henne om å ikke komme tilbake. Det er vel de episodene jeg husker best, kommer ikke på flere morsomme, som ikke allerede er nevnt. Synes ikke det er så rart å spørre hva fargen heter. Du sier jo selv at den het olivengrønn. Noengang prøvd å handle stoff eller maling i f.eks hvit? "Å, skal du ha offwhite, eggeskall-, englevinger-, snø-, bomull-, chi-, konfort- eller KLASSISK HVIT?!" 8
Sugar&Spice Skrevet 12. september 2014 #6270 Skrevet 12. september 2014 Synes ikke det er så rart å spørre hva fargen heter. Du sier jo selv at den het olivengrønn. Noengang prøvd å handle stoff eller maling i f.eks hvit? "Å, skal du ha offwhite, eggeskall-, englevinger-, snø-, bomull-, chi-, konfort- eller KLASSISK HVIT?!" Det du siterer er 8 år gammelt, så tror ikke du får noe svar... 18
Shinigami Skrevet 12. september 2014 #6271 Skrevet 12. september 2014 Hadde verdens nydeligste pensjonist på tråden i dag for det første var han blid som en sol, han tok seg tid til å høre på det jeg sa og spurte om og han var høflig og snill mot meg. Jippi! Da jeg spurte om han ønsket å betale med kort eller kontant sa han "ja, du, det var et godt spørsmål. Vent to sekunder, jeg må spørre kona mi, det er nemlig hun som er finansministeren her i huset" :fnise: åh han var så søt. "tuuuuuuuusen takk skal De ha, vi GLEDER oss til maten kommer" Det er godt at man har noen herlige kinder innimellom 1
Wilma- Skrevet 12. september 2014 #6272 Skrevet 12. september 2014 Det du siterer er 8 år gammelt, så tror ikke du får noe svar... Venter ikke på svar heller Leste bare igjennom tråden da jeg kjedet meg og fant ut at jeg hadde lyst til å skrive
Sugar&Spice Skrevet 12. september 2014 #6273 Skrevet 12. september 2014 (endret) Det er godt at man har noen herlige kinder innimellom Jupp, og de er en mangelvare Vi har en firmakunde på jobb som bestiller en del, men alle som ringer derfra er så utrolig frekke, nedlatende og følger overhodet ikke med på hva vi spør dem om. Kundenr, feks. "Kundenummer? Hva er det?" "som regel hovednummeret til bedriften". "Nei vi har ikke noe kundenr." Neivel...... Ikke noe telefonnummer.... Den er .... grei...... Endret 12. september 2014 av grethe91 2
Gjest Kjærleik Skrevet 12. september 2014 #6274 Skrevet 12. september 2014 Jeg må innrømme at det er svært lite som virkelig er irriterende der jeg jobber, men det er et par ting som aldri ser ut til å slutte å forundre meg... *Når prisen står med et STORT skilt over varene, hvorfor spør du hvor mye varen koster? Det står TYDELIG merket. Jeg forstår det om du har glemt brillene, men ikke om det er femte varen du spør om -og du ikke bruker briller eller linser. *Det heter "unnskyld, kunne du ha hjulpet meg?" eller lignende. Når du sier "DU!" som en kommando eller knipse med fingrene, får du virkelig ingen hjelp av meg. *Jeg forstår at det er fort å bli ivrig i jakten på et godt kupp, men vær så snill å ikke hiv varene rundt om i butikken eller sloss om dem. Det er helt OK å legge varen tilbake der den lå. Disse er bare tre av tingene som jeg ikke kan forstå hvorfor mennesker gjør på noen som helst måte. Respekt og høflighet kreves av meg som ansatt (selvfølgelig!), og jeg forventer vitterlig det samme tilbake.
Leo Skrevet 12. september 2014 #6275 Skrevet 12. september 2014 "I kjøpsloven står det at man har rett til å bytte varer uansett og få pengene igjen!!"! Eh.......... Den der kjøpsloven, ass. Heldigvis er kollegaen min ei rolig dame som forklarte kunden ALT om kjøpsloven Ble altså ikke noe bytte Jeg kjøpte i sin tid et særtrykk av kjøpsloven som jeg hadde liggende under kassa så kunden kunne vise meg i når dette kom opp. For det gjorde det titt og ofte. Men de fant aldri disse sitatene sine i loven da... 19
oreokake Skrevet 12. september 2014 #6276 Skrevet 12. september 2014 (endret) Jeg kjøpte i sin tid et særtrykk av kjøpsloven som jeg hadde liggende under kassa så kunden kunne vise meg i når dette kom opp. For det gjorde det titt og ofte. Men de fant aldri disse sitatene sine i loven da... Håper du mener forbrukerkjøpsloven! ;D Edit; Ellers synes jeg fryktelig synd på de ansatte i den butikken jeg har begynt å handle i. Den er i bunnen av et kjøpesenter, og det er alltid fryktelig mye folk/kø uansett når på døgnet jeg er der. I tillegg har de tidenes korteste kassebånd på begge sider, så når folk absolutt må stå og nistirre på kvitteringen sin etter en handel er det jo klart det blir mye kaos. Jeg er heldigvis ikke ansatt, så jeg kremter høyt når jeg opplever det! Endret 12. september 2014 av oreokake
Sugar&Spice Skrevet 12. september 2014 #6277 Skrevet 12. september 2014 Åh guri for en jobbvakt 1) En kunde som lurte på om han kunne få gratis smårett fordi han var ny kunde (vi hører ofte "Jeg er god kunde, kan jeg få rabatt", men ikke akkurat DEN! Haha!) 2) "Jeg vil gjerne hente en pizza på *en avdeling som er nedlagt*" "Beklager, den avdelingen er dessverre lagt ned, nærmeste blir *nærmeste avdeling*" sier jeg da. "NEi, jeg SKAL hente på *nedlagt avdeling*" "Som jeg sa, avdelingen er dessverre stengt, så du kan ik..." "JEG SKAL HENTE DER!" :grine: :grine: 3) En kunde som bestilte ganske mye, og da gjentar vi alltid bestillingen for å hindre at noe blir feil. Kunden selv sier "kan du gjenta det du har fått på skjermen nå?" og jeg sier selvfølgelig og setter i gang... Er nesten ferdig når kunden sier "oi beklager, jeg fulgte ikke med , kan du starte på nytt? Det var kanksje 25 ting hun skulle bestille :grine: :grine: 9
Leo Skrevet 12. september 2014 #6278 Skrevet 12. september 2014 (endret) Håper du mener forbrukerkjøpsloven! ;DDette var før forbrukerkjøpslovens tid Endret 12. september 2014 av Leo 2
Blå Trombone Skrevet 12. september 2014 #6279 Skrevet 12. september 2014 Dagens rareste kunde hadde sortert smågodtet sitt etter farge i gjennomsiktige poser. En pose med sjokolade, en med rødt godteri, en med grønt osv. Jaja... 4
~studenten~ Skrevet 12. september 2014 #6280 Skrevet 12. september 2014 Jeg opplevde som kunde i en eksklusiv butikk å høre at bokstaven Y ikke var en international bokstav.. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå