Gå til innhold

Hvilke navn liker du?


Gjest Mzfire

Anbefalte innlegg

Når jeg skulle velge navn til barna mine var jeg veldig opptatt av at se ikke måtte stave det hver gang de skulle oppgi navnet sitt. Da reduseres antall tilgjengelige navn drastisk. Så hadde det seg slik at førstemann fikk et tre-stavelses navn, og da måtte andremann få det også.

Med sistemann sjekket jeg faktisk med folkeregisteret på nettet, fant da ut at det var mindre enn 3 stk i Norge som hadde samme kombinasjon av fornavn og etternavn. Fornavnet hans var også ikke av de mest brukte.

Til deg som hadde en sønn som heter Fabian: Det navnet vurderte jeg også, men da sa mannen min nei. Det navnet var det svært få som hadde.

Nå har jeg bare fått gutter jeg da, så nå kommer jeg ikke på flere fine guttenavn.

Men jentenavn finnes det mange fine av. Når jeg var i tennårene tenkte jeg bestandig at jeg skulle få ei jente, og hun skulle hete Lena. Dette navnet var da en forkortning av min farmors navn.

Senere har jeg tenkt på navn som: Malene og Helene. Når vi vurderte navn til vårt yngste barn så var jentenavnet Julia. Hvis jeg skulle bestemt et jentenavn nå hadde det blitt Nora.

Glemte nesten å si at når vi skulle bestemme navn til førstemann foreslo mannen min Erika, han foreslo det på tøys ( han heter Erik), men jeg syntes faktisk der er ganske fint jeg.

Nå kom jeg også på at det er ett guttenavn jeg liker som jeg ikke har fått brukt, og det er Jørgen. Grunnen til at vi ikke har kalt en av sønnene våre det er at mannen min sa nei. Han hadde en utrolig teit klassekamerat som het det en gang. Og slike navn som absolutt ikke kan brukes har vi vel alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til gutt er mine favoritter Adrian, Sebastian og Andreas. Til jente syns jeg Amalie, Caroline og Emilie er nydelige navn! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Favoritt jente navn:

Yvonne(Mitt eget)(Uttales Yvonn)

Mayléen(Venninna mi sitt,meget sjeldent) (Uttales Maylen)

Eiléen (Uttales Eilen)

Aurora

Yr

Elena

Charlene (uttales Charleen)

Favoritt guttenavn:

Alexsander

Christoffer

Marius

Jonas

Daniel

Ville aldri valgt flere enn ett navn til barnet mitt!Og jeg vil ikke ha fler enn ett barn :briller:

Klemz fra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er så mange pene navn, sukk...

Lukas, Elias, Sebastian, Storm, Noah, Niklas, Ask, Mathias, Bastian, Tobias, Vendel bl.a

Selma, Embla, Milla, Elise, Vendelin, Helena, Sofie, Irmelin, Johanne, My........bl.a

Skulle hatt titalls av barn så en kunne bruke de pene navnene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dinas bok

Nydelige jentenavn: Anneli, Kornelia, Ingrid, Maria, Embla, Julia, Erika, Andrea, Hennie, Johanne, Johanna

Ditto guttenavn: Erik, Elias, Øivind, Øystein, Ask

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hallo!!

Det er masse lekre navn. For 20 år siden sa jeg at hvis jeg skulle få en sønn skulle han hete Markus(etter min bestefar). Det var ingen som likte det navnet da. Og i alle disse årene har jeg likt det navnet. Og da jeg fikk sønn nr. en så ble det ikke Markus for da følte jeg at det var oppbrukt. Så da ble det Tobias. Men da nr. to kom ble det Markus. Jeg synes det er er et flott navn, men jeg angrer litt på mavnet. For uansett hvor jeg er henn så hører jeg det navnet.Så hvis jeg skulle finne på å få flere barn, veille jeg se på internett om det var mange som heter det.

Ellers så liker jeg

*Jørgen

*Ola

*Petter

*Ole

Jentenavn.

*Thea

*Dorthea

*Astrid

*Kornelia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker enkle navn jeg, og vil bare ha ett navn på barna mine.

Har et veldig spesielt jentenavn jeg liker godt, etter oldemoren min. Det er tre eller færre i Norge som har det fornavnet. Men har ikke tenkt å oppgi det, vil nemlig ha det for meg selv :P

Når jeg var liten ville jeg ha Christina og Kim Jørgen. huff og huff.. aldri i verden nå!!! hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med navn variere så mye, jeg gir meg nesten over for hvor ofte jeg forandrer mening om dette... :lol: Men for tiden syns jeg at korte navn som Ida, Thea, Kristine og Lars er veldig fine navn. Enig med mange at det er mye vanskeligere å komme på guttenavn enn jentenavn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har fire barn, som vi har valg tå kalle mathilde, Phillip, Niklas og Oskar, så dette er naturligvis navn jeg liker ekstra godt :lol:

Hvis jeg skulle være så heldig å få gubben med meg på en til, liker jeg jentenavnet Linnea veldig godt, guttenavnet har jeg ikke klart enda. Synes alltid det er vanskeligere med guttenavnene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mest sansen for gode norske navn, sånn som Lars, Per, Steinar, Solveig, Eva osv. Liker også litt mer spesielle navn så lenge de ikke er franske(veldig "motenavn"). Kunne aldri finne på gi barna mine motenavn. Nå har ikke jeg barn, og har ikke tenkt til å få det på noen år heller. Skulle ikke forundre meg om plutselig Kjell, Odd og Bjørn blir in igjen innen jeg får barn, kanskje jeg må gå tilbake til Markus og Sara? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å kalle mine eventuelle barn for Emma og Henrik. Liker ellers Sofie, Elise, Hanne, Aleksander og Kristian veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er de jeg kom på i farten som eg synes er fine.

Jentenavn:

Sunniva ( er tatt allerede...grrr!)

Helene

Tina

Oline

Karoline

Miriam

Anna

Tiril

Ane

Guttenavn:

Andreas

Aslak

Are

Tobias

Daniel

Steinar

Torgrim

Benjamin

Kristian

Har måttet slutte å diskutere navn med mannen min :lol: Han ble så irritert fordi han trodde vi hadde bestemt oss for noe, og det har jeg jo selvfølgelig ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Det var en Gjest som foreslo Villemo, det var et fint navn.

Synes det er fint at de gamle norske navnene tas i bruk igjen.

Ellers har jeg ikke sansen for de typiske "in-navnene".

Min eldste gutt har et navn som er blitt veldig populært de siste årene, men da han ble døpt, var det kun 15 i hele Norge.

Han likte ikke navnet sitt da han var litt yngre, men nå som flere heter det samme, synes han det er fint.

Lisa-Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oi, Oi. Det er visst ingen som liker navnene vi har valgt til våre gutter. Men det gjør vi!

De heter: Oddne og Brage.

Med begge to har vi fått høre: " Jaja,- navnet skjemmer ingen...."

Hadde jeg fått en jente skulle hun fått navnet Tiril. Det er sååå fint.

Ellers liker jeg litt spesielle navn. Det er så greit når ikke alle heter det samme.

Gurken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Jeg er enig i at det er kjedelig å ta et navn som alle heter. Men det er helt tilfeldig at de navnene jeg liker er på navn- toppen nå. Jeg liker Sara og Mathias. Sara har jeg likt fra jeg var liten jente og Mathias har jeg også likt i mange år. Så er ikke sikkert de navnene er så in lenger om noen år når min tur kommer :) Jeg syns også det er moro å finne på et navn som er sjeldent og spesielt. Men en må også tenke på at navnet ikke er så fremmedartet at ungen kan bli mobbet for det. Vet åssen unger er nå til dags. Eks Bjørk, som er islandsk, men det er forbudt å hete det her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg blir egentlig litt "provosert " av at alt skal være sa bastian tobias kardemommeby når folk velger navn til ungene sine om dagen.Alle tror de er så spesielle fordi ungene heter thea , Emma og Mathilde osv osv. Så jeg tror den dagen jeg får barn at jeg faktisk protesterer villt og kaller ungen Arne eller kjell....ingen som heter det lenger.Man kaller heller ikke ungene Bjørg eller Gerd eller Aud så da er vel egentlig det det mest "eksotiske"

Ps. Åse er forresten nydelig norsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sansen for veldig spesielle navn, jeg, da... Ikke bare det, men mange av det iallfall... Vil ikke at mine barn skal måtte kalles med første bokstav i etternavnet i barnehagen og på skolen... Det er så kjedelig...

Jentenavn:

Ayla

Saga eller evt Saga Christine

Vanja

Guttenavn:

Tengel

Ulv

Jonas

Kommer ikke på flere i farta, men det er nok mange flere bare jeg får tenkt meg om!Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...