Gå til innhold

Beatricias tanker om litteratur


Gjest Beatricia

Anbefalte innlegg

Gjest Beatricia

Kyrre Andreassen "Svendsens catering"

Romanen handler om den litt hjelpesløse mannen Johannes som bor sammen med kone og to barn. Han driver et cateringfirma som går bra, men etter en episode der han klarer i matforgifte alle gjestene, år han nærmest konkurs. Han må ta små strøjobber, og dette sliter både på selvfølelsen og familie- og kjærlighetslivet. Han får problemer med kona og kjærligheten, og selv om han i utgangspunktet fremstår som en rolig og fornuftig mann, fremstår han fra en helt annen side under diskursjoner og krangler meg kona.

Romanen er festlig skrevet, litt i samme stil som Erlends Loes bøker om Doppler og hans spesielle familieliv. Mulig at Andreassen har hentet litt inspirasjon herfra...

Historien blir fortalt fra Johannes sitt ståsted og det er hans refleksjoner vi får ta del i. Han fremstilles og fremstiller seg selv som en selvmedlidende mann som ikke vet hva godt han kan gjøre for seg selv og for andre. Mange personlighetstrekk både hos Johannes og andre av personene i boken er tatt skikkelig på kornet, og man kan kjenne igjen mye fra eget familie- og kjærlgihetsliv. Dette er med på å gjøre boken humoristisk og underholdende. Johannes fremstår til tider som en noe usympatisk person ovenfor sin kone og sine barn, men jeg fikk allikevel sympati for han, og tok med i å stå på hans side under alle familiekranglene :)

Slutten er åpen; man vet ikke om Johannes får orden på kona og sine familiære problemer eller ikke. Som leser står man fritt til selv å bestemme og tolke sluttlinjene, og dermed også fortsettelsen på Johannes sitt ulykkelige eller lykkelige liv.....

Lettlest og underholdende, anbafales for de som lo av Erlend Loes to bøker om familiefaren Doppler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Spennende anmeldelse, Beatricia, den fikk jeg lyst til å lese. Jeg har dessverre ikke fått lest Doppler ennå, er litt usikker på den. Noen synes den er hysterisk festlig, mens andre syntes den var over the top. Vil du anbefale den til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatricia
Spennende anmeldelse, Beatricia, den fikk jeg lyst til å lese. Jeg har dessverre ikke fått lest Doppler ennå, er litt usikker på den. Noen synes den er hysterisk festlig, mens andre syntes den var over the top. Vil du anbefale den til meg?

Jeg er en av dem som syntes at "Doppler" og etterkommeren "Volvo Lastvagnar" var hysterisk festlig, men jeg vet det er delte meninger om bøkene. Bøkene er enkle og lettleste. Jeg brukte dem som strandlektyre, og til dette egnet de seg utmerket. Underholdende og festlige! Mamma likte også bøkene veldig godt, mens både pappa og min samboer slaktet bøkene. Har kommet fram til at de ikke klarte å svelge all latterliggjøringen av menn og famililiv generelt. Tipper kanskje at jeg og mamma likte bøkene av samme grunn...:) Jeg lo i hvertfall mye, og det egentlig ikke ofte jeg gjør av bøker. Familieliv og familiens roller er tatt på kornet.

Jeg anbefaler den, som lett og svært underholdende lesning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyst til å velge bok i boksirkelen? Se i dagboken min :)

----

Da tror jeg nok jeg kommer til å synes bøkene er hysterisk morsomme. Latterliggjøring av menn og familieliv synes jeg er helt utmerket :ler: Deilig med lett litteratur i blant også, så jeg skal kjøpe dem og lese dem når jeg vil lese noe lett og moro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatricia

Levi Henriksen "Snø vil falle over snø som har falt"

Romanen handler om Dan Kaspersen og hendelser i hans liv i innlandet i Norge. Dan har nylig sluppet ut fra et fengselsopphold etter smugling av narkotika. Han har tidligere mistet begge foreldrene, og nå har også hans bror tatt livet sitt. De to brødrene hadde et meget spesielt og nært forhold, og stod sammen i mange av livets hendelser. I bygden har Dan en gammel fiende, Kristian. De og til dels deres familier har vært rivaler i mange år, og når Kristians bestefar mistenkelig slåes helseløs, blir Dan den hovedmistenkte. Vi møter Dan tilbake på familiegården, der han må ta ett oppgjør med seg selv, gamle fiender og sin avdøde familie. Utover i romanen kommer avsløringene på løpende bånd; spesielt i forhold til brorens død og hans relasjoner til andre mennekser i bygden.

Mona Steinmyra dukker opp i livet til Dan, og hun blir etterhvert Dans eneste grunn til å holde humøret oppe etter brorens død. Hun blir også en viktig faktor i forhold til Dans forhold til menneskene i bygden. Mange ønsker han bort grunnet hans kriminelle fortid, men Dan klamrer seg til den gamle familiegården og livet i bygden selv om han er uvitende om hva han egentlig vil med livet sitt.

Levi Henriksen har mange treffende og nye beskrivelser av ting og fenomener i romanen sin, beskrivelser som gjør at du stopper opp og nyter hvor gode de er. Boken er full med beskrivende og gode bilder både i forhold til bygdelivet, familien og pinsemeningheten (som også er et gjennomgående tema).

En varm og fin bok om to brødre som skilles av fortiden og tilfeldigheter, og som etter den enes død igjen kan "gjenforenes" gjennom felles bekjentskaper. Anbefales!

Jeg har allerede satt meg på venteliste på hans nyeste roman "Babylon Badlands" (2006). Noen som har lest denne?

Endret av Beatricia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatricia

Ciara: Jeg vil gjerne velge bok i boksirkelen din! Juni, var det ikke? Jeg skal tenke over saken, og komme med et forslag i nærmeste framtid. Er det "Ines, jeg elsker deg" vi har valgt til 1. desember? Har i hvertfall reservert denne på biblioteket. "Drageløperen" har jeg lest, stemmer det at denne ble valgt til 1. november? I hvertfall skal jeg legge inn min anmeldelse til det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Beatricia

Levi Henriksen "Babylon Badlands"

Jeg kastet meg like greit over den nyeste romanen til Levi Henriksen, og jeg er fornøyd med valget.

Romanen handler om fire barndomskamerater på omkring 40 år som bestemmer seg for å ta turen til USA. Den ene trekker seg i siste liten, og Adam Edenstam (hovedpersonen) legger ut på tur sammen med kameratene Håkon og Fats. Målet med turen er å skaffe seg en ny tilværelse, men de er allikevel ikke helt sikre på hva de forventer av turen, og i hvertfall ikke hva turen vil bringe. Fats er en avdanket musiker som forlengst har passert det som kanskje kan kalles hans storhetstid. Håkon er en stille og tilbaketrukken person som ikke helt har funnet sin plass her i livet. Adam har vært bussjåfør i innlandet hele livet. Spørsmålet blir egentlig: hva rømmer de fra og hva rømmer de til?

Hendelsene og personene de møter underveis er mange og kompliserte. Reiseruten er stort sett lagt opp etter gamle, amerikanske sangtitler som feks Cash. Møtene med personer og amerikansk kultur underveis rommer alt fra det varme og menneskelige til det mørke og farlige. Finner egentlig guttene seg selv underveis, eller holdes de tilbake av sin allerede etablerte personliget og livet i innlandet?

Målet med turen er San Francisco og broen Golden Gate. Broen har en sentral rolle i boken og symboliserer både begynnelsen og slutten på livet for guttene.

Henriksen fortsetter å imponere med sine språklige bilder og beskrivelser av personer og fenomener. Allikevel synes jeg ikke boken når helt opp til "Snø vil falle over snø som har falt". Livet i innlandet er ikke like "sjarmerende" beskrevet i denne boken, og det kan kanskje ha noe med å gjøre at selve plasseringen er noe oppbrukt: en roadtrip gjennom USA. Allikevel synes jeg Henriksen scorer høyt grunnet sine særegne beskrivelser og språklige bilder. Man møter sammensatte og interessante personligheter underveis, både i hovedpersonene selv og i personene de igjen møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatricia

Helle Helle "Rødby-Puttgarden"

Romanen handler om de to søstrene, Tine og Jane. Tine har en liten datter fra et meget kortvarig forhold, og alle tre lever sammen i en liten leilghet. Tine har permisjon fra parfymeavdelingen på båten som går fra Rødby til Puttgarden, og skaffer også søsteren Jane jobb på båten. Sammen og alene går de på og av dag- og nattevakter, og livet går videre på sin litt vemodige og vante måte for søstrene. Fergeturen viser vel egentlig metaforisk til det å unnslippe det lille lokalsamfunnet i Rødby, men for Tine og Jane er det motsatt. De vender hele tiden hjem, hjem til det tradisjonsrike og vante. Mennesker de kjenner dør, de tviholder på små tradisjoner som ukeblader og bakevarer hver torsdag: alt er som det skal i det lille lokalsamfunnet. Som boken er beskrevet i media "På båten skjer det lite, hjemme i Rødby skjer det mindre". På båten flørter søstrene litt med mennene som jobber der, hjelper de med å finne fram ønskede varer til deres koner, men det fører skjeldent frem til noe.

Hverdagen til Tine og Jane er utrolig ensidig og egentlig kjedelig, men det skildres med en innlevelse og troverdighet som gjør det fengende og interessant. Er de egentlig alene i verden, eller har de hverandre og er tilfreds med det? Tine og Jane fremstilles som helt normale mennesker i en litt satt og kjedelig hverdag. Men ved hjelp av dyktige formuleringer og beskrivelser greier Helle å gjøre boken og søstrene til alt annet enn ordinære. Hun uttrykker seg fantastisk uten å la leseren drukne i ord! Få virkemidler, men en meget god skildring og roman!

Beskriver lokalsamfunnet og kvinnesamhold på flere plan!

Kan virkelig anbefales!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatricia

Yvonne C. Kuhn "Den riktige Rafferty"

Romanen handler om Kayleigh Moran, en ung jente som tar farvel med moren sin på dødsleiet. Moren har levd et utsvevende liv, og Kayleigh har lært mye om livet gjennom morens ville festing og de mange mannlige bekjentskapene. Moren har overlevd på alle de rike mennene som har oppvartet henne, noe Kayleigh skjønner i ettertid. Kayleigh ble sendt fra England til sin onkel m/ familie i Norge da moren ikke lenger syntes hun kunne ta vare på henne. Hun vender tilbake for å ta farvel med moren på dødsleiet, og starter samtidig jakten på sin biologiske far. Moren har kun gitt henne vage ledetråder om faren, men Kayleigh er allikevel fast bestemt på å finne sin far.

Etter at jeg i sommer leste John Irvings "Until I find you" har jeg vært litt svak for historien omkring det å finne sin biologiske far. "Den riktige Rafferty" når ikke opp til denne romanen, selv om de egentlig har mange likhetstrekk. Også i denne boken møter vi er særs original mor som har levd livet sitt slik hun selv ønsker, og barnet har i de mange spesielle opplevelsene vært tilsidesatt. Selv om selve historien er god i denne romanen, tar det allikvel litt for lang tid å komme fram til poengene. Det drøyer for lenge; både skildringen av livet de har levd og jakten på Kayleighs biologiske far. Vi møter mange sammensatte og originale personer underveis i handlingen som er med på å krydre romanen, men allikevel er det noe som mangler.

Mulig jeg gjør dumt i å se denne opp mot Irving, men det er kun fordi "Until I find you" gjorde et voldsomt inntrykk på meg! Kanskje forventningene og opplevelsen hadde vært en annen dersom jeg hadde lest denne romanen først?

Jeg synes konklusjonen i romanen var god: vi er ikke et produkt av vår biologiske foreldre, men et produkt av alle de hendelser som har preget livet vårt. Kayleighs mor hevder at "vi er summen av våre historier". Dette er et oppsummerende sitat for romanen generelt. Kayleigh dykker ned i historiene på jakt etter både sin fortid og sin fremtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Beatricia

Roger Kurland "Lekestue"

Romanen handler om en gutt i tjue- årene. Han venter på å komme inn på embetsstudiet i psykologi ved Blindern, og takker i mens ja til å jobbe i en barnehage. Romaner handler i korthet om livet i barnehagen, og de sentrale emnene som belyses er ansvar og fraskrivelse av ansvar. Hovedpersonen gjør et lite oppgjør mot foreldrene i barnehagen som på sin side ser på barnehagen som et ypperlig depot for sine barn, dagen lang. Han har vanskelig for å finne ut hvor grensene i forhold til barna i barnehagen går. Klarer han å skru sine følelser helt av etter endt arbeidsdag? Hvor mye kan man egentlig blande seg inn i barnas liv?

Morsomme formuleringer underveis i romanen.

Vi får skildret famillielivet fra mange vinkler: kollektivlivet, livet i barnehagen, venner, uvenner og hovedpersonens egne, kompliserte familieliv.

En lettlest bok! Grei underholdning! Til tider veldig tankevekkende i forhold til det stressende hverdagslivet i Norge, og barnas plass i samfunnet!!

Boken har også blitt til en norsk dramaserie som ble sendt på NRK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Beatricia

Ari Behn "Entusiasme og raseri"

Romanen handler om den store selvdiggeren Kryx Zisswoll som nylig har fått terningkast seks i VG etter sin litterære debut. Han har i tillegg tatovert inn terningen på overarmen.

Romanen er ekstremt overdrevet gjennom hele linjen. Kan dette leses selvbiografisk? Er dette Ari Behns hevn over de norske medier, krydret med enorme overdrivelser eller er det kun fiksjon som forfatteren selv påstår? For en leser som ikke har kunnet unngå å lese om Behns egne livserfaringer i media, er det vanskelig å helt kutte ut den selvbiografiske linjen. Kryx Zisswoll innleder blant annet et forhold til en kjent, norsk programleder som underholder Norge med sitt show 2055 på fredagskveldene.

Har ikke tidligere lest noe av Ari Behn, men var litt nysgjerring på denne romanen grunnet all kritikk den har fått. Romanen var som sagt sterkt overdreven og ekstrem, men det var allikevel litt vanskelig å legge den fra seg uten å ha lest til siste side. En ting skal Behn ha; han skriver veldig godt!! Til tider virker det nesten som om han ikke forfatter og skriver; han leker seg heller med ord og vendinger. Til tider imponerende!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Beatricia

Erik Fosnes Hansen "Løvekvinnen"

Moren til Eva Arctander dør under fødselen og Eva vokser opp sammen med sin far, stasjonsmesteren. Eva er født med sterk hårvekst over hele kroppen, og lever mye av sitt liv avskjermet fra omverdenen da faren tror dette er til det beste for hans lille jente.

Stasjonsmesteren er en tilbaketrukket fyr, også ovenfor sin egen datter. Han vil helst holde sin lille familie fullstendig avskjermet fra omverdenen. Utenom hårveksten er Eva et helt normalt og oppvakt lite barn som ønsker å gjøre det andre barn på hennes alder gjør. Hun møter mye motstand underveis, men vokser seg allikevel sterk. Romanens hovedtematikk er ensomhet, annerledeshet, oppvekst og utviklingen av en sterk og særegen personlighet!

Boken er gripende og vekslingen mellom fortellerstemmer og synsvinkler gjør at leseren på en troverdig måte får ta del i romanen og i enkeltskjebnene.

Jeg synes det tok litt tid å komme inn i Evas egen fremstilling og tanker i boken, men etterhvert ble den meget vanskelig å legge fra seg!!

Anbefales!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...