Gå til innhold

Postcrossing


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Jeg tenkte bare jeg skulle tipse dere om en fiffig liten side som heter Postcrossing. Jeg ble ikke helt bitt av basillen selv om jeg synes tanken bak er fantastisk god, men det kan jo hende at noen her inne synes dette vil være gøy å pusle med! :)

"In short: the objective of postcrossing is to allow people to receive mail (not email, but real snail mail) from random postcrossers somewhere in the world. Oh, and it's absolutly free, meaning, if you send a postcard, you'll receive one back from another random user (and probably another from the person you wrote to)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest

Jeg lurer på hva som er vanlig; oppgir man navn og adresse på det postkortet man sender, slik at den som får postkort skal sende et tilbake til deg også? Og hva skriver man? Hvor i verden jeg bor, kort hva jeg driver med eller ting jeg bryr meg om, eller?

*lyst til å bli med*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hva som er vanlig; oppgir man navn og adresse på det postkortet man sender, slik at den som får postkort skal sende et tilbake til deg også? Og hva skriver man? Hvor i verden jeg bor, kort hva jeg driver med eller ting jeg bryr meg om, eller?

*lyst til å bli med*

Du veloger selv om du vil oppgi din adresse. ellers går alt slikt via epost fra postcrossing. Gå inn på siden og les FAQ. der står alt du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto på FAQ at det var vanlig å skrive epost adressen sin. Den som får kortet av deg, har også mulighet til å skrive en liten melding når h*n mottar kortet og skal registrere det på siden.

En kan skrive om hva som helst. Hva som er på kortet, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nå har jeg også meldt meg inn! Bare siden imorges, så er det kommet til 30 nye medlemmer over hele verden!

Wohoo! Jeg tror jeg har fått meg en ny morsom hobby! Tusen takk for tips, Sweet Jane!

(Har allerede sendt avgårde tre postkort; ett til USA og to til Finland). Kort til USA kan ta omtrent 5-7 dager sa de på postkontoret. Lurer på når jeg kan begynne å titte i postkassen min, jeg!

*vente spent*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

:)

Når det gjelder hva man skal skrive på kortet, finnes det ikke så mange begrensninger. Det er søtt med en liten anekdote som kan knyttes til motivet på kortet, informasjon om eventuelle turistattraksjoner man sender kort av eller man kan rett og slett fortelle litt om seg selv. Mange har skrevet ned interesser i profilene sine, så da er det ekstra gøy om man får tak i noen kort som man vet at mottakeren setter ekstra pris på! :)

Det er ikke nødvendig å skrive ned adressen sin, siden mottakeren får sjansen til å skrive en melding til deg via Postcrossing etter å ha registrert kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten over...

Ja jeg måtte bare innom og fortelle at nå har jeg fått helt dilla!

Jeg meldte meg inn for en uke siden, og har rukket å sende 6 kort siden da. To til USA og fire til Finland. Idag fikk jeg mitt første kort selv, fra en jente i Finland som faktisk har samme interesser som meg selv!

Dette her var faktisk kjempekult å være med på! Tanken om å sende postkort til/få postkort fra folk i hele verden (i alle aldre) som jeg aldri ville ha truffet ellers, er kjempemorsom! Og så kan man knytte nye bekjentskaper dersom begge vil utvide med å sende flere postkort! Man regulerer selv hvor omfattende det skal bli. Etter å ha sendt kort, er det din tur til å motta kort, men etter det så venter man bare med å be om å få nye adresser å skrive til dersom man ikke har tid der og da! Gøyalt konsept!

Hehe, jeg bobler litt over av entusiasme, for det var så morsoomt å finne en ny hobby som gir meg noe helt annet! Og websiden og informasjonen der er bra også. Du ser på et kart hvor i verden folk kommer fra, og får info om hvor lang tid postkortet brukte, og hvor lang distanse det har reist.

Hvordan går det med dere andre som har meldt dere inn i Postcrossing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitter og kikker litt på fremgangsmåte her og leser:

The first step is to request an address of someone else registered in the system to where you must mail a postcard. You will receive that address by email, plus a postcard ID

vil dette si at hjemadressen til mottaker blir sendt til meg på mail eller vil jeg få en adresse til en database som mottar kortet mitt for deretter å sende det til korrekt mottaker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemadressen til mottaker blir sendt på mail til deg. Og i sin tur blir din adresse sendt på mail til en i verden. Man sender kort direkte til hverandre ved hjelp av postvesenet.

Om du synes det er en sikkerhetsrisiko så er det opp til deg. Jeg har valgt å ikke synes det. (Derfor er det heller ikke lov til å motta mer enn 5 adresser om gangen, så ingen skal kunne be om hele databasen med 12000 adresser...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest postcrosser

jeg har nettopp meldt meg inn. Har sendt 8 kort, et til Canada og 7 til Finland ;) Finnene er gærne på dette. Jeg har også fått helt dilla på tagging! Dette anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sandra_*

^Du har fått dilla på tagging? Hva er det?

Jeg har nettopp skrevet et kort til en mann i Sør-Amerika. Hva er naturlig å skrive til slutt?

"Love, Sandra" blir litt rart. Samme med "Hugs, Sandra".

Bare "From Sandra" blir litt kjedlig.

Hvor mye koster det egentlig å sende et postkort til forskjellige steder i verden? Vil ikke bruke mye penger på dette her, men jeg vil sende mange, så det er større sjangs for at jeg selv mottar! :)

Nå skal jeg skrive enda et kort- til ei dame i Nederland!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg har fått mitt første kort!!!

Fra Finland; ikke så overraskende kanskje..... ;)

Ingen av de fem jeg kan sende til er fra Finland.. :tristbla:

Når kan jeg motta adressen til fem nye?

Meldte meg inn i dag jeg! Har skrevet to kort som sendes i morgen... :)

Spennende dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Førstegjesten

Jeg har fått mine to første kort! Men jeg venter fortsatt på at flere mottagere i USA og Finland skal få kortene mine (kanskje de finske er på ferie?). Det første postkortet mitt som kom frem, brukte bare tre dager til Finland! De andre har til nå brukt 10 dager... Jaja.

Til Sandra: Jeg ville ikke skreveet "love"... Har rett og slett undertegnet med "Mittfornavn" from Norway.

Til siste gjest: Når de du har sendt kort til, får kortet og registrerer det på websiden, DA kan du be om tilsvarende mange nye adresser.

Portotakster:

Norge: 6,50

Europa: 8,50

Verden: 10,50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Førstegjesten

Og så er det mest moro når folk skriver litt om seg selv i profilen, for da kan man finne et kort/frimerker som passer til dem eller de ønskene de har (utrolig mange som samler på pene frimerker, sort/hvitt-kort, bilder av byer/landskap osv...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...