Gå til innhold

Hvordan skal man svare på innlegg


punkyB

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, la oss slutte å være snille og i god kvinneånd kjefte og baksnakke!

Trekker du strek mellom det å gi konstruktiv kritikk til det du skriver der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Nei, det har jeg aldri påstått. Hvordan fikk du det til å bli det?

ved å lese dette:

Da er jo ikke det kommentatorens feil, men heller den brukerens feil som faktisk velger å utlevere seg så personlig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Man ikke på død og liv kommentere på steder der det ikke nødvendigvis er lagt opp til diskusjon, selv om man har rett til det.

Nei, man ikke, men så lenge det ligger åpent tilgjengelig så kan man heller ikke gå rundt og forvente at det ikke

kommer en kommentar eller fire. Og om TS ikke legger ut alle detaljer, så må vedkommende også forvente kommentarer som tar utgangspunkt i det som står skrevet og ikke komme rasende og be folk om å passe sine egne saker fordi de "ikke kjenner alle detaljene".

Man kan ikke gjette seg til hva folk tenker eller hva som er sannhet og hva som er løgn på internett og da går man i stedet utfra hva som er skrevet.

Om folk er så opptatte av at folk leser og kommenterer i dagbøkene deres, så kan man heller tenke seg om to ganger før man skriver. Legger man ut hele livet sitt på nett, så har man bare seg selv å takke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nei, men en kritiker vil ta utgangspunkt i at det er sant, og den situasjonen har du da satt deg i selv fordi du skriver en dagbok, åpent til lesing for alle.

Ikke bare kritikere, det gjelder jo alle innlegg. Man tar utgangspunkt i det som allerede er skrevet. Folk velger selv hva de vil skrive her og om man unnlater å beskrive hele situasjonen, så kan man heller ikke komme i ettertid å være sur på folk som "misforstår" fordi de ikke kjenner alle detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Samtidig er jeg enig med de som skriver at man tross alt "må regne med" at man også vil få andre tilbakemeldinger enn de man ønsker når hvem som helst kan lese og nesten hvem som helst kan skrive i dagboka.

Nemlig. Så lenge man skriver på internett, så må man regne med at man støter på folk som ikke nødvendigvis er 100% på bølgelengde med en selv. Jeg ser at mange tilsynelatende skriver innlegg i forumet for å få sine egne meninger bekreftet og blir sure når dette ikke skjer... Dersom det er det man er ute etter, så bør man kanskje ta opp problemstillingen med en god venninne eller lignende. Det er lov å være uenige......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest splæsj
Trekker du strek mellom det å gi konstruktiv kritikk til det du skriver der  ?

Jeg skrev det med en smule sarkasme. Droppet flagget, fordi det var da temmelig synlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chantal
ved å lese dette:

Og? Jeg skriver ikke noe sted der at man kan si hva som helst.

Endret av Chantal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chantal
Ikke bare kritikere, det gjelder jo alle innlegg. Man tar utgangspunkt i det som allerede er skrevet. Folk velger selv hva de vil skrive her og om man unnlater å beskrive hele situasjonen, så kan man heller ikke komme i ettertid å være sur på folk som "misforstår" fordi de ikke kjenner alle detaljene.

Enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Og? Jeg skriver ikke noe sted der at man kan si hva som helst.

Nei men du sier at det er mottakers feil, så lenge man legger ut personlige ting. Det er så klart helt feil. Man er selv ansvarlig for hva man skriver.

Om jeg legger meg naken på gaten er det fremdeles ikke min skyld om jeg blir voldtatt. Ja jeg har lagt meg der. Men jeg kan ikke ta skylden for andre folks handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chantal
Nei men du sier at det er mottakers feil, så lenge man legger ut personlige ting. Det er så klart helt feil. Man er selv ansvarlig for hva man skriver.

Om jeg legger meg naken på gaten er det fremdeles ikke min skyld om jeg blir voldtatt. Ja jeg har lagt meg der. Men jeg kan ikke ta skylden for andre folks handlinger.

Da er vi uenige der. Du kan forresten ikke saammenligne dette med en voldtekt. Voldtekt er noe som skader en person hardt, både fysisk og psykisk.

Dette skader ikke en person på samme måte og man vet godt hva man gjør når man legger ut hele livet sitt på nettet. Sant eller usant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Da er vi uenige der. Du kan forresten ikke saammenligne dette med en voldtekt. Voldtekt er noe som skader en person hardt, både fysisk og psykisk.

Dette skader ikke en person på samme måte og man vet godt hva man gjør når man legger ut hele livet sitt på nettet. Sant eller usant.

DET kan faktisk ikke du vite sikkert. Du kan ikke vite om personen som sitter bak nicket er såpass sosialt stabil at han eller hun ikke vil ønske å ta sitt eget liv etter en sleivete kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chantal
DET kan faktisk ikke du vite sikkert. Du kan ikke vite om personen som sitter bak nicket er såpass sosialt stabil at han eller hun ikke vil ønske å ta sitt eget liv etter en sleivete kommentar.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DET kan faktisk ikke du vite sikkert. Du kan ikke vite om personen som sitter bak nicket er såpass sosialt stabil at han eller hun ikke vil ønske å ta sitt eget liv etter en sleivete kommentar.

Hver enkelt er ansvarlig for sitt liv og hva de skriver. Hvis de er så sarte at de ikke tåler en eneste kommentar så bør de holde seg langt unna nett.

Når det er sagt så er det ikke snakk om det er ok med sleivete kommentarer her - det synes jeg man skal unngå uansett. Her er det snakk om man kan komme med negative kommentarer i dagbøker. Da mener jeg feks. konstruktiv kritikk som et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chantal
Hva ler du av?

Hvis man er så ustabil som du påstår at noen her inne kan være, er det fortsatt ikke mitt ansvar.

Da skulle jo vedkommende hatt noen til å passe på seg så h*n ikke skrev dagbok på nett.

Husker du ikke en viss bruker her inne? H*n var psykisk ustabil, lagde tråder opp og tråder ned. Kvinneguiden stengte til slutt dagboken til denne personen og ba h*n oppsøke mental helse.

Hvorfor? Fordi kvinneguiden ikke hadde ansvar for personen og helsen til personen vel. ;)

Og en annen ting, jeg er ikke ute etter å hakke på folk, men jeg har lov til å kommentere å mene ting. Både i dagbøker og i forumet. Ikke mitt problem at du velger å legge ut livet ditt for åpen lesing. :)

Endret av Chantal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, dagbøkene ligger åpent tilgjengelig på nettet, og man må regne med at folk kan bry seg. Men jeg vil like fullt bli ganske grinete hvis folk ubedte begynte å belære/kritisere meg for ting jeg skriver om der, på samme måte som jeg blir irritert hvis folk jeg egentlig ikke kjenner bryr seg med ting de ikke har noe med IRL. Jeg skriver dagbok for å huske ting, for å avreagere, for moro skyld, for å skravle, fjase og diskutere, ikke for å bli belært om sitasjoner jeg bare forteller en liten del av. Selvfølgelig setter jeg pris på tilbakemeldinger, ellers hadde jeg bare skrevet privat dagbok hjemme i stua, og ikke bare "kosemosemeldinger", men ønsker jeg råd og meninger fra Gud og hvermann, ber jeg om det i diskusjonsforumet. (Og så er det jo forskjell på å få velmente råd fra brukere jeg har mye kontakt med og brukere jeg overhodet ikke kjenner, akkurat som man tåler mer fra venner enn fra ukjente ellers.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg leser ikke så mange dagbøker her, så jeg har ikke tenkt så mye over fenomenet - men at det er slik i generelle tråder, er det vel ingen tvil om.

Men, jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde syntes noe om om hele KG skulle komme og ''belære'' meg i min egen dagbok. Ikke fordi det ikke er LOV - dette er jo internett, men jeg er arrogant nok til å ikke være interessert i hele resten av verdens syn på hvordan jeg lever livet mitt. Jeg tenker som så at det finnes utrolig mange ulike typer folk, og det er veldig mange av disse jeg faktisk ikke ønsker råd fra. Det er til og med mange av dem jeg ikke er interessert i å snakke med i det hele tatt - vel, kanskje ikke utrolig mange, men noen - og det ville vært totalt uinteressant om jeg skulle få velmente råd fra dem. Det blir akkurat som om jeg skulle fått ''gode råd'' av nabodama UTEN oppfordring, fordi jeg ser sliten ut, eller noe.

Da hadde jeg lurt fælt.

I vanlige diskusjonstråder er det jo bare fint med konstruktiv kritikk. Personlig mener jeg også at folk som kjenner hverandre bør kunne stå for ulike perspektiver på ting - sånn er ihvertfall min virkelighet... Noe annet hadde vært utrolig kjedelig, med ''venner'' som mente jeg var helt lost, men bare kosemoset på meg og alltid backet opp på alt jeg gjorde. :grøss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De generelle fora: en debatt i den offentlig sfære som det forventes at alle kan ta del i.

Dagbøker: en samtale i det offentlige hvor nødvendigvis ikke alle trenger å blande seg inn.

Ja, jeg kan alltids si hva jeg mener til jentene som diskuterer privatlivet sitt ved siden av meg på cafeen, men jeg vil ikke akkurat si at det er god kutyme å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Hvorfor irriterer det deg at andre har det hyggelig i dagbøkene sine?

Jeg synes kanskje ikke dagbøker er det rette stedet for mye kritikk. I andre tråder er det greit. Men når jeg skriver om livet mitt skjønner jeg liksom ikke helt hvorfor andre skulle poste kritiske innlegg der. Jeg synes personlig også klemmer i dagbøker er hyggelig, mine venner her på KG er jo de jeg besøker dagbøkene til.

Jeg skriver dagbok for å ha et sted å lufte huet mitt. Men jeg ber ikke om råd der inne. Vil jeg ha råd kan jeg si: Hva synes dere jeg burde gjøre i dette tilfelle, - eller: kom med gode råd til meg'a...

Hvis jeg ikke gjør det, så ber jeg ikke om råd, jeg bare tømmer hodet for tanker.

En dagbok er ikke et diskusjonsforum.

Nei, det vil jeg ikke. Dvs. hvis jeg legger ut et innlegg i en diskusjonstråd så er det helt greit, -det er jo derfor man kaller det et diskusjonsforum, men i dagboka så skal jeg ha meg frabedt såkalt konstruktiv kritikk, siden ingen her på KG kjenner meg godt nok til at den konstruktive kan bli særlig konstruktiv. (Har faktisk hevet mysan ut av boka mi og over på "Samliv" en gang jeg syntes det ble for mye konstruktivitet  :ler: ).

Men som sagt - i diskusjonstråder (og spesielt hvis jeg spør om råd) så er det helt greit. I slike settinger så får man ta det man får, både av enige og uenige uttalelser.

Jeg husker det innlegget, Cata, men jeg fikk aldri med meg at du flyttet meg til "Samliv"... men skjønner godt at du gjorde det. Dette var mens jeg fremdeles trodde du var ung, blond og ikke helt med.... :ler: Sorry, nå kjenner jeg deg jo bedre og vet hva som ligger bak, og at det er masse der som jeg ikke vet pøkk om...

Det virker som om ganske mange glemmer at det èr en forskjell på en privat dagbok og en dagbok her inne. Dagboken her inne er åpen og jeg syns ikke det er å forvente at man kun skal få dikkedulling i dagboken sin.

Man må faktisk tåle tilbakemeldinger av alle slag når man legger ut dagboken sin til åpen lesing.

Som flere av oss nevner, en dagbok er ikke en diskusjonstråd, det er et sted for tanker. Er det ting vi ønsker å ta opp å få råd på, poster vi det i andre fora.

(Som da Cata forviste meg til "Samliv" i fjor høst en gang...)

Kan vel omformulere det til at hvis man skriver et generelt innlegg så kan man få både positive og negative svar - mens i dagbok kan man kun få positive svar. Slik er det hvertfall her på KG.

Ja, sånn er det, og det er helt greit. Liker man ikke det man leser i dagbøkene så kan la være og lese boka, dersom man ikke klarer å holde munn. Som sagt, det er et sted for tanketømming, ikke et sted man ber om synspunkter.

Hvorfor må folk kritisere da? Klarer ikke dere kritikere å passe deres egne saker? Har dere ikke resten av forumet å herje? :)

Man skulle tro det var nok av tråder og synse og mene i... hvor mange aktive tråder er det her inne per i dag?

Ja, la oss slutte å være snille og i god kvinneånd kjefte og baksnakke!

La meg tilføye: I ærlighetens navn...

De generelle fora: en debatt i den offentlig sfære som det forventes at alle kan ta del i.

Dagbøker: en samtale i det offentlige hvor nødvendigvis ikke alle trenger å blande seg inn.

Ja, jeg kan alltids si hva jeg mener til jentene som diskuterer privatlivet sitt ved siden av meg på cafeen, men jeg vil ikke akkurat si at det er god kutyme å gjøre det.

Der fikk du satt fingeren ganske godt på selve poenget.

Dagbøker er på en måte som samtaler mellom venner, og du kan godt slumpe til å overhøre venners samtaler på en kafe uten at det gir deg rett til å blande deg i samtalen med "velmenende råd". Jeg setter "velmenende råd" i klammer fordi sånn kritikk det her henspeiles på som regel ikke egentlig er godt ment. Disse rådene går vel mer i retning av: "Jeg er hakket bedre enn deg for det der ville aldri jeg ha gjort..."

Hva sier du Cata? Var det ikke omtrent sånn du oppfattet meg etter at jeg gulpet i dagboken din den gangen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...