Gå til innhold

Hvordan skal man svare på innlegg


punkyB

Anbefalte innlegg

Gjest Chantal
Det er også sant. Ingen skriver alt, derfor vet vi heller ikke alt.

Nei, men en kritiker vil ta utgangspunkt i at det er sant, og den situasjonen har du da satt deg i selv fordi du skriver en dagbok, åpent til lesing for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Hvorfor må folk kritisere da? Klarer ikke dere kritikere å passe deres egne saker? Har dere ikke resten av forumet å herje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen forskjell på om man utleverer seg selv eller andre så lenge dagboken ligger åpen, på nett, til lesing for alle.

Ser ikke du eller dere forskjellen på en åpen dagbok på nett enn en lukket dagbok?

Hvis dere vil at den skal være så privat burde dere heller skrive deres private dagbok.

Jo, jeg ser forskjellen. Når jeg skriver en åpen dagbok så er det fordi jeg ikke har de store hemmelighetene i mitt liv (dem jeg måtte ha, havner i tilfelle ikke her). Slik jeg ser det velger folk selv om de vil lese det jeg skriver eller ei. Og såvidt jeg kan bedømme er det flere som leser enn de som legger igjen meldinger om at de har vært innom. Jeg har ved et par anledninger fått tilbakmeldinger pr. PM på at folk har lest det jeg har skrevet og at det har passet på situasjoner som de selv har vært oppe i, og at de derfor synes det er godt å lese at andre (dvs. meg) har opplevd noe liknende.

Andre kan finne deler av dagboken underholdende (det håper jeg i allfall) eller interessant (tviler sterkt, men kan alltids håpe).

Jeg skriver altså dagbok litt som underholdning for omverdenen. Regner med at de som stikker innom gjør det fordi de synes det er OK lesning, -ellers kan de jo bare la være.

Derfor har jeg min dagbok i et åpent forum, men det er ikke dermed sagt at jeg setter pris på "gode" råd fra vilt fremmede mennesker der inne. Jeg skriver åpent for at folk skal kunne lese den, -ikke for at de nødvendigvis skal skrive i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grønn Frosk

For meg er dagbøker ganske fredet. Jeg kan komme med råd, litt kritiske spørsmål etc, men når folk skriver at de har gjort noe dumt så er de veldig klar over det selv. Jeg hjelper ikke situasjonen med å skrive "Å, så du du er" eller noe drit.

Da vil jeg heller komme med gode råd om hvordan de kan komme seg ut igjen av problemet sitt. Og jeg liker ikke tanken på å sparke noen som allerede ligger nede. Folk trenger liksom ikke å får høre den samme regla 59 ganger før det synker inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chantal
Hvorfor må folk kritisere da? Klarer ikke dere kritikere å passe deres egne saker? Har dere ikke resten av forumet å herje? :)

Vet ikke jeg. Jeg har ikke behov for det, men det som er, er at så lenge dagboken din ligger åpen for alle, da kan man ikke forvente at man ikke får kritikk. Det er jo litt naivt.

Selv om jeg merker at dere tydeligvis kun forventer gode tilbakemeldinger.

Det handler ikke om at man må kritisere, det handler vel heller om at det kan skje og at man ikke burde være totalt blåøyd og tro at det ikke skjer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men en kritiker vil ta utgangspunkt i at det er sant, og den situasjonen har du da satt deg i selv fordi du skriver en dagbok, åpent til lesing for alle.

Selv om alt man skriver er sant, så betyr ikke det at man skriver alt det som er sant. Det er en nyanseforskjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Har merket meg det samme som trådstarter. En åpen dagbok bør kunne forvente negativ og positiv tilbakemelding. Vi er på nett, ikke i koseklubb. Nettet kan være trist og leit, det er ikke bare gøy å legge ut livet sitt for hele verden til å mene noe om.

Om folk sklulle komme med råd som er helt borti natta fordi de ikke kjenner vedkommendes hele historie, så ser jeg igrunnen ikke hva det gjør for noe galt, da dagbokeier jo selv vil forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chantal
Selv om alt man skriver er sant, så betyr ikke det at man skriver alt det som er sant. Det er en nyanseforskjell der.

Ja, og det har jeg sagt at jeg forstår, men en kritiker vil ta utgangspunkt i at det ER sant! Og en kritiker vil da kritisere deg ut i fra det du har skrevet og ikke det du ikke har skrevet, for det er jo umulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Jeg har ved et par anledninger fått tilbakmeldinger pr. PM på at folk har lest det jeg har skrevet og at det har passet på situasjoner som de selv har vært oppe i, og at de derfor synes det er godt å lese at andre (dvs. meg) har opplevd noe liknende.

Jepp. PM er en fin ting. Jeg har også skrevet pm til folk og gitt dem min støtte. Det er ikke alt som passer seg å skrive åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det har jeg sagt at jeg forstår, men en kritiker vil ta utgangspunkt i at det ER sant! Og en kritiker vil da kritisere deg ut i fra det du har skrevet og ikke det du ikke har skrevet, for det er jo umulig!

Nei, nettopp det du sier der viser at du ikke helt har forstått. For det som skrives er sant, det er bare ikke hele sannheten. Og det bør kritikeren ha i minnet når h*n forviller seg inn i en dagbok. Ikke alt havner i dagbøkene og sjansen for å gi råd på sviktende grunnlag er dermed stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chantal
Nei, nettopp det du sier der viser at du ikke helt har forstått. For det som skrives er sant, det er bare ikke hele sannheten. Og det bør kritikeren ha i minnet når h*n forviller seg inn i en dagbok. Ikke alt havner i dagbøkene og sjansen for å gi råd på sviktende grunnlag er dermed stor.

Jeg har forstått det for lenge siden. Det er du som ikke forstår meg.

Du kan ikke forvente at en bruker eller en leser vet at du ikke forteller hele sannheten. Du kan heller ikke forvente litt kritikk fordi du har skrevet ned litt av sannheten.

Vi er på nettet og folk oppfører seg annerledes her inne enn i virkeligheten. Derfor må man ha øynene åpne og ikke forvente null kritikk i dagbøkene sine fordi dere ikke har fortalt hele sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
De fleste vet vel sånn noenlunde hva de gjør selv? Når det gjelder å gi råd, så kommer det an på hva det gjelder og hvordan rådene gis. Om noen klager over at de bare har 100 kroner igjen på kontoen samtidig som de forteller at de kjøpte seg sko til 1000 kr i går, går det an å si at det skokjøpet ikke var så lurt. Andre ting igjen kan bli for personlige og det kan oppleves som belærende.

Enig.

Da er jo ikke det kommentatorens feil, men heller den brukerens feil som faktisk velger å utlevere seg så personlig. ;)

Så man kan si hva man vil, det er mottakerens ansvar??

Hvorfor må folk kritisere da? Klarer ikke dere kritikere å passe deres egne saker? Har dere ikke resten av forumet å herje? :)

Helt enig. Hvorfor kritisere i folks dagbøker når det finnes drøssevis av andre tråder å klage i. Dagbøker er for meg private enten de finnes på nett eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Kan vel omformulere det til at hvis man skriver et generelt innlegg så kan man få både positive og negative svar - mens i dagbok kan man kun få positive svar. Slik er det hvertfall her på KG.

Nei. Det var ingen omformulering fordi budskapet endret seg også. :)

Folk skriver innlegg på diskusjonsdelen av forumet fordi de ønsker reaksjoner og tilbakemeldinger på en spesifikk sak.

Grunnene for å skrive dagbok er ofte andre. Noen liker f. eks. å skrive, noen blir kjent med hverandre på den måten, noen liker å ha en logg over hva de driver med.

Det jeg sier er at grunnene til at en skriver innlegg på diskusjonsdelen og dagbokdelen av forumet skiller seg fra hverandre. Derfor bør også svarene på innleggene i de to kategoriene gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chantal
Så man kan si hva man vil, det er mottakerens ansvar??

Nei, det har jeg aldri påstått. Hvordan fikk du det til å bli det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det for lenge siden. Det er du som ikke forstår meg.

Du kan ikke forvente at en bruker eller en leser vet at du ikke forteller hele sannheten. Du kan heller ikke forvente litt kritikk fordi du har skrevet ned litt av sannheten.

Vi er på nettet og folk oppfører seg annerledes her inne enn i virkeligheten. Derfor må man ha øynene åpne og ikke forvente null kritikk i dagbøkene sine fordi dere ikke har fortalt hele sannheten.

Joda, jeg forstår deg, men jeg er ikke enig med deg. Hvis den gjengse bruker er så naiv at vedkommende tror vi ivrige dagboksskrivere legger ut alle detaljer på nett, så bør kanskje vedkommende tenke seg om en gang til før h*n kommenterer. Det er faktisk lov å ikke si noe også. Man ikke på død og liv kommentere på steder der det ikke nødvendigvis er lagt opp til diskusjon, selv om man har rett til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chantal
Joda, jeg forstår deg, men jeg er ikke enig med deg. Hvis den gjengse bruker er så naiv at vedkommende tror vi ivrige dagboksskrivere legger ut alle detaljer på nett, så bør kanskje vedkommende tenke seg om en gang til før h*n kommenterer. Det er faktisk lov å ikke si noe også. Man ikke på død og liv kommentere på steder der det ikke nødvendigvis er lagt opp til diskusjon, selv om man har rett til det.

Jeg syns det er naivt og ikke forvente sånn kritikk, men vi er uenige der, og det er lov. :)

Jeg er enig i at man ikke behøver å kommentere, jeg har ikke noe behov for det blandt annet. Jeg har ikke behov for å lese en dagbok en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Det er vel egentlig ikke noe verre enn at greit nok, de fleste her virker som de skiller mellom forum og dagbok når det gjelder hva slags oppførsel som forventes. Det er egentlig nokså logisk - dagbøkene er mer private selv om de er åpne for gud og hvermann, og de fleste av oss har vel såpass folkeskikk at vi ikke ler åpenlyst av folk med skjørtet oppi trusa på gata, for å dra en sammenlikning.

Samtidig er jeg enig med de som skriver at man tross alt "må regne med" at man også vil få andre tilbakemeldinger enn de man ønsker når hvem som helst kan lese og nesten hvem som helst kan skrive i dagboka. Det er tross alt nokså mange forskjellige brukere som detter innom her. Om det er praksis for å slette eventuelle negative innlegg i dagbøker vet jeg ikke, men hva så om det er? Greit nok det, vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er praksis for å slette eventuelle negative innlegg i dagbøker vet jeg ikke, men hva så om det er? Greit nok det, vel.

Får da håpe ikke det skjer her på KG og får da heller ikke håpe at noen av brukerne ønsker det.

Men at det er et tydelig ønske fra mange om at de ikke overhodet vil høre noe negativt om seg selv - det får man jo prøve å respektere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener virkelig folk at dagbøkene er privat og fredet? :hoho:

Sorry. Hadde ikke noe annet svar å gi enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...