Azi Skrevet 4. juli 2006 #21 Skrevet 4. juli 2006 USA og britene har jo alltid gjort ting hånd i hånd. Men UK har jo vært kjempe flink å være "usynlig" Dem spiller verdens politi og vil overta hele verden! Det er rart med det... det var jo britene og USA som hjalp å skifte regime i Iran i 1979! Og nå er det plutselig ikke godt nok! Eller kanskje er Iran med på ett eller annet sykt spill dem spiller nå. Nei gud vet hva dem holder på med egentlig!
talin Skrevet 4. juli 2006 #22 Skrevet 4. juli 2006 det var jo britene og USA som hjalp å skifte regime i Iran i 1979! Og nå er det plutselig ikke godt nok! Regime skifte i 1979 klarte Iran å gjøre alene. Men CIA og MI6 stod bak kuppet i 1953.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #23 Skrevet 4. juli 2006 Tja USA og Britene har vel egentlig bare gjort ting hand i hand siden 1945. Før den tid var det. Det Britiske Imperiet som hersket kloden
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 4. juli 2006 #24 Skrevet 4. juli 2006 Vi har forskjellig syn om dette, tar jeg feil om araberne ikke er rike på oljepenger, hjelper de mest når det gjelder nødistuasjoner i verden, palestinere er arabere, de snakker muslimsk og har en islamsk tro. Men de skal ha hjelp fra vesten som sliter med å hjelpe de andre fattige rundt om i verden. Hvorfor kan ikke de rike araberne, islamistene som har et befolkningstall på milliarder, hvor mange jøder er det? De som har et eget språk, en egen tro, men ikke noe land, kom ikke å si at palestinere bodde der først, palestinere er et folk som har en muslimsk tro, og den troen kom ikke før 600 e.kr.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #25 Skrevet 4. juli 2006 Vi har forskjellig syn om dette, tar jeg feil om araberne ikke er rike på oljepenger, hjelper de mest når det gjelder nødistuasjoner i verden, palestinere er arabere, de snakker muslimsk og har en islamsk tro. Men de skal ha hjelp fra vesten som sliter med å hjelpe de andre fattige rundt om i verden. Hvorfor kan ikke de rike araberne, islamistene som har et befolkningstall på milliarder, hvor mange jøder er det? De som har et eget språk, en egen tro, men ikke noe land, kom ikke å si at palestinere bodde der først, palestinere er et folk som har en muslimsk tro, og den troen kom ikke før 600 e.kr. ← Ble litt forvirret her. Sier man ikke at muslimer snakker arabisk? Trodde ikke arabere snakker muslimsk?
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 4. juli 2006 #27 Skrevet 4. juli 2006 Ja, heng dere ikke opp i det. Palestinere er muslimer, og de snakker arabisk. Hva mener dere om det andre jeg sa da, er det feil??
Azi Skrevet 4. juli 2006 #28 Skrevet 4. juli 2006 Jeg synes du skal lese historie litt, da kanskje ser du hvem som eide landet først!
punktom Skrevet 4. juli 2006 #29 Skrevet 4. juli 2006 Jeg synes du skal lese historie litt, da kanskje ser du hvem som eide landet først! ← Nå har vel strengt tatt verken israelere eller palestinere noensinne eid landet. Mange store imperier (det romerske, ottomanske osv.) har okkupert det gjennom mesteparten av den moderne historien.
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 4. juli 2006 #30 Skrevet 4. juli 2006 Jeg synes du skal lese historie litt, da kanskje ser du hvem som eide landet først! Legg frem historien du har lest, så kan jeg diskutere videre. Hva vil muslimer egentlig med Jerusalem, det har da aldri stått om Jerusalem i Koranen. Et utklipp fra en artikkel: I brevet tilbakeviser den arabiske journalisten de krav palestina-araberne har gjort på Jerusalem. Han er rystet over uttalelser som at; "Jerusalem skal være muslimenes tredje helligste by. Det er løgn! Faktum er at Koranen ikke nevner Jerusalem en eneste gang. Den nevner Mekka utallige ganger, og likeså Medina. Men Jerusalem blir aldri nevnt. Derimot finnes det verker med innsamlede historier om Muhammed
Christiane Skrevet 5. juli 2006 #32 Skrevet 5. juli 2006 (endret) For det første ser jeg ingen grunn til at vi aliere oss med noen av partene. For det andre gir jeg min sympati til den part jeg mener har blitt undertrykkt i denne saken, uavhengig om de er moderne fordi de har fått miliarder av dollar fra USA eller ikke. For det andre vil enhver stat som får like mye støtte som Israel har fått fra USA få et vestlig "preg" (uten at det nødvendigvios er bare fordeler) For det 3,dje synes det galt at Israel fengsler nærmere 1000 mennesker av politiske årsaker. Selv ikke i den vestlige verden skjer dette i like stor utstrekning. For det 4,rde har Israel frem til nå opperert langt mer barabarisk en motparten ved at de dreper 3-4 mennesker for hver Israeler som blir drept. Det siste er altså at de invanderer landet og fengsler store deler av den valgte narsjonalforsamlingen fordi de ikke liker resultatet av valget At vi i vesten kan sitte på gjerdet og se at kvinner og barn slaktes for at Isrelerene skal skremme statuere eksempler er en tragedie. ← For å svare på det første punktet. Det er ikke alle konflikter det er lett å velge side i, men efter min mening er det ganske simpelt i dette henseendet. Den ene nasjonen er sivilisert, demokratisk, vestlig og er på god fot med Europa og USA. Den andre parten synes terroristangrep mot Vesten er flott, undertrykker homofile, ikke-muslimer og kvinner. For min del er det ganske lett å velge side, For det andre er det urealistisk å tro at Israel har en høy levestandard, demokrati og lignende på grunn av penger fra USA. De er blitt godt hjulpet, men for det meste er det deres egen innsats. Det er vel ingen folk i moderne tid som har mottatt mer U-hjelp enn palestinerne (mer enn Israel har mottatt fra USA sannsynligvis), uten at de er nevneverdig rike eller siviliserte av den grunn. Det tredje punktet. Jeg kjenner selvsagt ikke til årsakene for at disse menneskene sitter i fengsel, men jeg tviler på at israelerne holder dem der på grunn av det gode selskabet. Det ville ikke forbauset meg dersom det var militante Hamas-medlemmer eller lignende, For det fjerde. Nei, Israel har ikke opptrådt mer barbarisk enn Palestina. Hamas og lignende pakk har stort sett kjempet en skitten krig, der bombing av skolebusser og rakettangrep mot sivile bebyggelse er veldig flott. Den israelske hæren later i hvert fall ikke til å ha som målsetning å drepe så mange sivile som mulig. Det siste. Dersom det du sier er korrekt, hvorfor fengslet de ikke Hamas-ministrene med en gang? Hvorfor vente så lenge? Det er tross alt temmelig lenge siden valget. Endret 5. juli 2006 av Christiane
KR-øst Skrevet 6. juli 2006 #33 Skrevet 6. juli 2006 Terroristen er like mye en soldat for de kan kjemper for som gutta på skauen her til lands under den andre verdenskrig. Og selv om du ikke er enig i eksempelet mitt, burde det ikke være så fryktelig vanskelig å skjønne hva jeg mener. Men for all del. Skyld blindt på palestinerne. Det er jo de som er "terroristene". Ikke sant? ← Så da mener du vel at Norge ikke burde forsvart seg under siste verdenskrig, siden du kaller forsvarerne for terrorister? Det er underlig hvordan alle har egne regler, lover og tankegang når det gjelder Israel, i forhold til andre land. Slik er det også i FN. Men det er kanskje ikke så rart, når en vet at 20 % av FN's medlemmer er muslimer.
punktom Skrevet 6. juli 2006 #34 Skrevet 6. juli 2006 (endret) Så da mener du vel at Norge ikke burde forsvart seg under siste verdenskrig, siden du kaller forsvarerne for terrorister?← Er det ikke du som kaller forsvarene for terrorister, da? Med så mange bilder Jesus kom med synes jeg det er rart man ikke klarer å se en analogi. Ellers så er det i følge ditt regnestykke 80% ikke-muslimer i FN. 80 er fire ganger større enn 20. Videre er vel blinde pro-israelere kjent for å operere med egne regler for Israel. Innenfor FN forventer man at Israel følger samme regler som resten av oss. Endret 6. juli 2006 av punktom
KR-øst Skrevet 6. juli 2006 #35 Skrevet 6. juli 2006 Rart det der. Utfører man aksjoner som en avansert stat med en organisert styrke kalles det en militær aksjon. Utfører man aksjoner som en liten stat uten en tilsynelatende organisert styrke kalles det terrorisme. Godt å vite. Faktisk artig å tenke på at Norge er oppfostrert at terrorister, og ja jeg henviser til våre lands helter. (Les det siste med et snev av ironi.) Israel benytter samme taktikk som hva andre krigsmakter har gjort tidligere når de skal okkupere. De områdene som blir okkupert er ikke Israel sitt land, men Palestina's land. Det blir skrevet noe om at araberne er blindet av en "eventyrbok". Formoder at dette er Koranen det siktes til. Israel på sin side har ført krig i mange tiår pga noe de påstår de har fått av Gud, fordi det står i Toraen. Israel er bare nok en krigsmakt. Palestinerne svarer med de midlene de har på Israels okkupasjon og urettmessig arrestasjoner av de som er politisk ueninge med staten Israel. Og folk lurer på hvorfor det er terrorvirksomhet i verden... Vi kan nok snu hodet mot Israel og takke nevnte stat og deres folk for det ja. ← Det kunne vært greit, for en gangs skyld å få en nærmere forklaring på hva du mener med Palestina. Jødene har bodd i Israel, som senere ble kalt Palestina, i uminnelige tider. I så henseende er det ingen som er mer palestinere enn jødene. Siden også du er en av de som kommer med påstand om at Israel okkuperer et annet land, kan du kanskje , som den aller første av alle påstanderne, fortelle oss hvilket land Israel okkuperer, hvem som har vært regjeringssjef eller konge i dette landet, og hvilket folkeslag som blir okkupert. Og kanskje du også kan gi oss opplysninger om forhistorien til dette folkeslaget og deres land? Det er utrolig hvordan folk sluker alt negativt om Israel rått. De har opp gjennom tidene fått skylda for det meste av alt negativt som har skjedd i de fleste land hvor de har bodd. Jeg synes at det er trist at det finnes så mange syke mennesker som kaster skylda på jødene for det meste. Jeg ser ikke at de samme bryr seg nevneverdig om de statene som terroriserer sin egen befolkning, dreper sine motstandere, og truer alle som ikke har samme religion. Det er ikke menneskene disse bryr seg om, det er et uforståelig hat til jødene, som de sikkert ikke skjønner selv. Disse menneskene virker egentlig temmelig latterlige, men dessverre er det en stor tragedie.
punktom Skrevet 6. juli 2006 #36 Skrevet 6. juli 2006 (endret) Hvor lenge har Israel eksistert? Jøder og arabere har bodd der i alle tider, men Israel er jo livredde for å ha arabere i sitt land, så det er faktisk på grunn av dem forslaget om et selvstendig Palesina ble til. Og hvorfor hater du arabere og persere så fælt, krøst? Er du antisemitt, eller liker du bare ikke folk som er brune i huden? Jeg synes det er trist at det er så mye hat i hjertet ditt og hjertene til alle andre ekstremkristne som bare er pro-israel fordi de tror verden ikke kan ende før jødene igjen har full kontroll over landet de hevder Gud ga dem. Så er du en av disse som bare vil ha jødene der nede slik at du kan komme til himmelen mens jødene havner i helvete med resten av oss? Er det dine edle motiver i valg av side i denne saken? Endret 6. juli 2006 av punktom
KR-øst Skrevet 6. juli 2006 #37 Skrevet 6. juli 2006 Hørt om 6 dagerskrigen?? Israel innførte jo her at "angrep er det beste forsvar". Er det forøvrig greit å arrestere og fengsle folk i årevis uten noen form for rettsak? ← Du mener det er bedre å gjøre som araberne gjør, drepe alle jøder de kommer over, enten de bruker barna sine med bomber, eller slik som italienske reportere filmet en gang på en politistasjon, hvor de parterte et par jøder, eller er det best slik som araberne på Gazastripa gjør nå, sender massevis av raketter inn blant israelerne, nå sist ble en skole rammet? Det er ganske underlig dette med at araberne ofrer barna for å drepe jøder. Det er visst ingen som ser noe negativt i det. Hva om jødene hadde gjort det samme? Når det gjelder 6-dagerskrigen, så har du nok fått bare den ene sidens versjon av den. Det blir som når NRK skal ha informasjon om det som skjer i Midtøsten, de går nesten alltid til araberne.
Noorgie Skrevet 6. juli 2006 #38 Skrevet 6. juli 2006 Du mener det er bedre å gjøre som araberne gjør, drepe alle jøder de kommer over, enten de bruker barna sine med bomber, eller slik som italienske reportere filmet en gang på en politistasjon, hvor de parterte et par jøder, eller er det best slik som araberne på Gazastripa gjør nå, sender massevis av raketter inn blant israelerne, nå sist ble en skole rammet? Det er ganske underlig dette med at araberne ofrer barna for å drepe jøder. Det er visst ingen som ser noe negativt i det. Hva om jødene hadde gjort det samme? Når det gjelder 6-dagerskrigen, så har du nok fått bare den ene sidens versjon av den. Det blir som når NRK skal ha informasjon om det som skjer i Midtøsten, de går nesten alltid til araberne. ← Skjønner godt at det ikke kan bli fred i Midtøsten så lenge de ekstreme synspunktene du forfekter blir gjort gjeldende. Det blir rett og slett for ekstremt Pussig nok regner jeg meg selv for rimelig opplyst og oppegående. Har til og med bodd i Israel og har både arabiske og israelske venner. Er også godt bevandret innen krigshistorien også, så det blir for dumt å prøve å arrestere meg på dette. Mener at Israel har veldig mye bra, men jeg er i motsetning til deg i stand til å se ting fra flere sider og på bakgrunn av det gjøre mine refleksjoner. Du har ikke svart på mitt spørsmål hvorvidt det er helt greit å arrestere og fengsle mennersker i opp til 7 år uten noen form for rettsak eller dom??
KR-øst Skrevet 6. juli 2006 #39 Skrevet 6. juli 2006 Israel tok Palestinene sitt land skvisset dem ut av verdens atlas uten at noen gjorde noe som helst. Hvordan kunne dette ha skjedd! ← Det har ikke skjedd. Det har ikke vært noe annet land der enn Israel. Kom gjerne med bevis for noe annet.
KR-øst Skrevet 6. juli 2006 #40 Skrevet 6. juli 2006 Israelerenes overgrep er på vei til å få den samme fokusen som apertheidregime hadde i Sør Afrika før de hvite måtte gi fra seg makten pga maktmisbruket. La oss bare håpe at det snarest mulig blir slutt på alle drapene og fortvilelsene som følger, også i midt-østen, uavhengig av hvem som står bak. ← Ser at du aldri er så nøye med hva du serverer. Når det gjelder apartheidregime, så passer det nok best på araberne. Hvem andre enn araberne har fått godkjent etnisk rensing, slik de har gjort i Gaza? Hvem andre setter seg selv så høyt at de må ha egne veier å kjøre på? Det er underlig at araberne kan leve sammen med jøder der hvor Israelerne styrer, mens de ikke kan ha jøder der hvor de selv styrer. Siden du mener at araberne gjør det som er rett, bør jødene gjøre det samme, kvitte seg med alle araberne?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå