Gå til innhold

Bør vi senke vår levestandar?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg mener hovedproblemet her ligger i at godene er skeivt fordelt.

Verden er ikke et nullsum spill. Vi har de ikke godt fordi at andre har de dårligt.

I en verden der markedet og profitten rår, er det ikke hensyn til mennesket og miljøet som settes først.

Så hvorfor er ikke den vestlige verden en stinkende industripøl.

Slik er kapitalismens natur.

Kapitalismens natur er å sette sin egen interesse først, hva en de er. For før du kommer med at egen interessen er proffit, kan du hvis meg ene enste kapitallist som hadde satt penge over livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes over 6 milliarder individer i verden. Det er temmelig mange, er det ikke?

Hvis vi skal se på enkeltmennesket som ubetydelig i denne sammenheng, må vi også se på Norge på samme måte. I verdenssammenheng er Norge et bitte lite land med ganske mye penger- men resten av verden gir mer eller mindre f...i oss, uansett hva vi gjør. Så da er det vel egentlig ikke vits i at vi gjør noe?

Så, siden verken enkeltmennesket eller staten Norge kan gjøre noe, skal vi heller bare sette oss ned og vente på at kapitalismen bryter sammen, og kommunismen frelser oss alle?

Nå misforstår du meg. Jeg mener det er riktig og viktig å engasjere seg. Men jeg mener også at det er feil å tro at veien til et bedre samfunn går gjennom forbrukermakt.

Det er faktisk svært lite et enkeltmenneske kan gjøre uten støtte fra og samarbeid med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke eneansvar for det, men jeg er med på å bruke opp ressursene barna i Afrika burde ha hatt. Jeg støtter, med min måte å leve på, det systemet som ligger til grunn for skeivfordelingen.

Og om dette skulle gi meg om så bare bitte bitte litt dårlig samvittighet, akkurat nok til at jeg skaffer meg et fadderbarn eller donerer penger til et annet godt formål, så har det faktisk gjort en forskjell. En bitte liten forskjell, men betydningsfull nok for fadderbarnet.

Nettopp. Det utgjør en liten forskjell og det er bra for det barnet. Men SYSTEMET er det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden blir mere jevn hvis vi handle mere hverandre.

Nei, fordi handelen mellom de fattige og de rike landa ikke foregår på like premisser - det er som et kappløp der de fattige landa starter 1000 meter etter.

De fattige landa må selge varene billig til de rike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Churchill, Roosevelt, Stalin, Hirohito, Mussolini og Hitler. Seks men som forandre verden.

Det hadde de ikke greid uten støtte fra deler av befolkninga, og samarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talin:

De rike landa blir ofte rikere på bekostning av de fattige, pga imperialisme og ugunstige handelsavtaler (altså ugunstige for de fattige).

Det er i de vestlige landa forbruket er størst.

En enkelt kapitalist hadde sikkert sagt at livet er viktigere. Men jeg snakker ikke om enkeltmennesker her, jeg snakker om kapitalismen som system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, fordi handelen mellom de fattige og de rike landa ikke foregår på like premisser - det er som et kappløp der de fattige landa starter 1000 meter etter.

De er derfor vi har GATT og GATS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde de ikke greid uten støtte fra deler av befolkninga, og samarbeid.

Vell hva om Hirohito sagt nei før Pearl Harbor da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rike landa blir ofte rikere på bekostning av de fattige, pga imperialisme og ugunstige handelsavtaler (altså ugunstige for de fattige).

Vi blir faktisk rikere fordi vi er stabile regime som gir gode forhold for at investorer kan starte bedrifter, som gjør at de blir laget verdier i landet. Disse verdien blir brukt til å skape flere verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkelt kapitalist hadde sikkert sagt at livet er viktigere. Men jeg snakker ikke om enkeltmennesker her, jeg snakker om kapitalismen som system.

Så hvis menneske skal ta ansvar for sine egne handlinger, vill de da ikke også bruke sin egen moral når de gjør sine foretninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er særs fornøyd med mitt liv, og vil aldri frivillig redusere min levestandard.

Hvorfor?

Fordi jeg er egoist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Dersom vi vil ha en løsning på problemet så må vi senke vår levestandar. Men når det kommer til å sette det ut i livet så er det ikke så lett. Må ærlig innrømme at jeg hadde funnet det veldig vanskelig å oppgi alle godene vi har i dag.

Men jeg er villig til

- Betale mer i skatt som kan brukes til nødhjelp

- Gi mer penger til gode formål

- Jobbe for MSF, Røde kors eller tilsvarende uten annet enn kost og losj

- Ikke ha bil med bruke kollektivt

- Resirkulere i større grad enn i dag

- Ikke kjøpe annet en "nødvendige" klær

- Ikke ha et stort bryllup når jeg gifter meg men heller gi bort disse luksus pengene

- Kjøpe fairtrade varer

Men disse sitter lengere inne

- Har lyst på egen leilighet, lei av å bo på hybel

- Fortsette med ridning

- En liten ferie ca hvert andre år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir faktisk rikere fordi vi er stabile regime som gir gode forhold for at investorer kan starte bedrifter, som gjør at de blir laget verdier i landet. Disse verdien blir brukt til å skape flere verdier.

Men de fattige landa får ikke skapt verdier fordi det er imperialistmakter som heter ut profitten fra disse landa.

Uansett så mener jeg at det er sikkert fint hvis folk gjør litt for å sløse mindre jfr. alt folk har skrivi i denne tråden om kollektiv transport, fairtrade osv, men dette forandrer ikke systemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Det utgjør en liten forskjell og det er bra for det barnet. Men SYSTEMET er det samme!

Jeg tror egentlig vi er enige- vi vil ha en drastisk endring i systemet, men det er fint med enkelttiltak også, selv om det bare gjør en liten forskjell. Vi er bare uenige om hva slags system vi skal ende opp med, men det er en annen diskusjon. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest1
Nå misforstår du meg. Jeg mener det er riktig og viktig å engasjere seg. Men jeg mener også at det er feil å tro at veien til et bedre samfunn går gjennom forbrukermakt.

Det er faktisk svært lite et enkeltmenneske kan gjøre uten støtte fra og samarbeid med andre.

Ja, men det er enkeltindivider som må sette igang... politikerne er også enkeltindivider. Noen må ta initiativet og få med andre... det starter alltid med en enkelt person som får en ide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig vi er enige- vi vil ha en drastisk endring i systemet, men det er fint med enkelttiltak også, selv om det bare gjør en liten forskjell. Vi er bare uenige om hva slags system vi skal ende opp med, men det er en annen diskusjon. ;)

Da er vi mer enige da ;)

Jeg tror feks ikke fairtrade (eller litt mindre urettferdig handel, som jeg kaller det) forandrer systemet på noen måte.

Hva slags system vil du ha da? (ta det på sosialisme/kommunisme -tråden eller noe for å unngå avsporing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi mer enige da ;)

Jeg tror feks ikke fairtrade (eller litt mindre urettferdig handel, som jeg kaller det) forandrer systemet på noen måte.

Hva slags system vil du ha da? (ta det på sosialisme/kommunisme -tråden eller noe for å unngå avsporing)

Jeg sniker svaret inn her jeg, du og Talin er jo uansett igang med en system-diskusjon, og vikler jeg meg inn på kommunisme/sosialismetrådene blir jeg der hele dagen. :ler:

Jeg er gammel SU-er, men har vel blitt hakket mindre rød med årene. Jeg stemmer SV, hvilket gir deg en god indikasjon på hvor jeg står politisk. Jeg tror aldri det vil bli en rettferdig verden under det kapitalistiske systemet(GATT eller ei,handelsavtalene er ikke gunstige for andre enn de rike), jeg tror ikke at u-landene vil kunne komme seg opp ved hjelp av frihandel, fordi de handler med råvararer, som ikke er lønnsomt nok til å få profitt.

Systemet jeg ønsker meg vil kanskje gå i retning av en global, kontrollert blandingsøkonomi?

Fairtrade,fadderbarn eller småting som dette vil selvsagt aldri kunne endre systemet, men gjøre noens hverdag litt mer overlevelig mens vi venter på systemendringen.

Endret av quirky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Ja, egentlig passer denne diskusjonen inn her, som svar til løsninger på prblemet.

Jeg mener selvfølgelig at kommunismen er løsninga. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...