Gå til innhold

Bør vi senke vår levestandar?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
mange kjernefamilier har to biler, gjerne relativt nye, mange har båt og/eller hytte, vi reiser på ferier til utlandet, vi shopper og har bra med klær, sko og alt slikt.

i tillegg kjøper mange seg bolig, bygger ut, kjøper større, innreder med relativt nye møbler med en gang vi flytter inn i ny bolig og pusser opp ganske raskt slik at vi fort har drømmehjemmet.

vi trenger ikke skamme oss over det synes jeg,

Det er vel der noen av oss er uenige med deg.

Edit: Litt apropos: http://www.dagsavisen.no/article2165761.ece

Endret av Spinone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Det er viktigere ting i livet enn forbruk. Hadde flere lært denne lille sannheten, så hadde vi sluppet mye av det søppelet og forurensingen som plager kloden i dag.

Amen.

I tillegg til den fordelen naturen hadde hatt av dette, så hadde behovet for lykkepiller falt til bunns. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både denne og "nordmenn er sytepaver-tråden" er oppsiktsvekkende fri for flere av typen til gjesten som vil ha pengene sine for seg selv..I et land hvor 30% sympatiserer med Frp vil jeg tro at det finnes en god del folk med lignende syn som den nevnte gjesten.

Hvor er de når vi for en gangs skyld vil høre fra dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvor er de når vi for en gangs skyld vil høre fra dem?

De fleste av dem beveger seg nok ikke inn på diskusjonsfora som omhandler sånn type diskusjoner - det angår dem rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Jeg synes det er en uting å stille enkeltmennesket til ansvar for noe som gjelder store deler av menneskeheta.

Skal man gjøre noe med forbruket i Europa og andre rike land, noe jeg for øvrig støtter, mener jeg at ansvaret ligger på Norge (og de andre landa) som samfunn, som fellesskap, ikke som forbrukere.

enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Janne_*
Jeg synes det er en uting å stille enkeltmennesket til ansvar for noe som gjelder store deler av menneskeheta.

For å stille menneskeheten til ansvar så må en begynne med enkeltmennesket!

Dersom ingen tar ansvar så vil det aldri bli noen forandringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
For å stille menneskeheten til ansvar så må en begynne med enkeltmennesket!

Dersom ingen tar ansvar så vil det aldri bli noen forandringer!

Nettopp, men kommunismen tenker ikke sånn. Derfor er kommunismen helt umulig å praktisere også. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel der noen av oss er uenige med deg.

Edit: Litt apropos: http://www.dagsavisen.no/article2165761.ece

på det at jeg ikke synes man trenger skamme seg over det?

det er mulig mange er uenig med meg, men jeg tror ikke man kommer noen vei med å prøve å trykke skam nedover ørene på folk som føler de har all rett i verden til å eie alle de tingene de kjøper for penger de jobber for.

jeg er helt enig i at det bør skje en endring jeg, men vi er nok uenige i måten det bør gjøres på, det er mulig.

personlig tror likevel man kommer lenger med informasjon og lærdom en med skam og tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
personlig tror likevel man kommer lenger med informasjon og lærdom en med skam og tvang.

Ja, for det har jo funket så bra hittil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det har jo funket så bra hittil...

Skam og tvang har blitt brukt i århundrer. Det fungerte ikke, og vil aldri fungere, så forhåpentligvis blir slike løsninger gravd ned for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det har jo funket så bra hittil...

ingen av delene har vel funket bra så langt, så vi er vel like langt der.

jeg har likevel større tro på informasjon en skam, men jeg tror vi må jobbe hardere, og jeg tror norge som helhet bør legge mer fokus på det.

ting kommer aldri i verden til å skje over natta uansett.

så om noen kommer og tviner skammen nedover hodene på oss hver gang vi kjøper noe som kanskje var hakket dyrere en absolutt nødvendig og bestemmer at vi skal skamme oss når vi kjøper noe vi kanskje ikke trengte i det hele tatt, men bare hadde lyst på, så tror jeg vi dreper lysten til å endres.

for min del personlig, så lærer jeg mye mer av å kjenne på kropp og sinn hvordan det er å være i uland, en jeg lærer av at noen står med pekefingeren til meg når jeg kjøper meg ett nytt par sko selv om jeg har mange fra før.

det tar tid ja, men ved å tvinge skam nedover hodet på meg uten å få fokusen vekk fra meg og mitt først, så kan man i større grad risikere at jeg kommer i tverr og heller jobber mot i rein provokasjon.

når jeg vet hvorfor det er viktig at jeg tenker, og er oppmerksom på at det er de enorme forskjellene det er, så er det mye enklere å bli mint på akkurat det. da trengs ikke skammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette kommer til å jevne seg ut etterhvert.

Til slutt gidder ikke lavtlønnslandene å jobbe for så lave lønninger for at vi i Vesten skal gasse oss i enda flere forbruksvarer. Lønningene skrus i været, og da blir prisene mye høyere, og vi i Vesten må betale mye mer for varer vi ønsker å kjøpe. Prisene jevnt over går da såpass opp at vi blir nødt til å prioritere våre innkjøp, og undøvendige varer blir bortprioritert - da går vår levestandard ned om vi vil det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Skam og tvang har blitt brukt i århundrer. Det fungerte ikke, og vil aldri fungere, så forhåpentligvis blir slike løsninger gravd ned for godt.

Her i landet er hytte, båt og bil statussymboler, sammen med designervogn til babyen, riktig innredning og stadig oppdaterte klær. Samtidig er vår generasjon kanskje de mest informerte og opplærte innen økologi og miljøvern, siden vi har vokst opp med bilder av østtysklands døende skoger, Blekkulf og nå snakket om klimaendringer etcetc. Jeg kan ikke se at informasjon har hjulpet, heller ikke det at forbruk er blitt et statussymbol som alle oppmuntrer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Her i landet er hytte, båt og bil statussymboler, sammen med designervogn til babyen, riktig innredning og stadig oppdaterte klær. Samtidig er vår generasjon kanskje de mest informerte og opplærte innen økologi og miljøvern, siden vi har vokst opp med bilder av østtysklands døende skoger, Blekkulf og nå snakket om klimaendringer etcetc. Jeg kan ikke se at informasjon har hjulpet, heller ikke det at forbruk er blitt et statussymbol som alle oppmuntrer til?

Jeg er enig i det du skriver SSpinone, men har du noe forslag til løsning?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Her i landet er hytte, båt og bil statussymboler, sammen med designervogn til babyen, riktig innredning og stadig oppdaterte klær. Samtidig er vår generasjon kanskje de mest informerte og opplærte innen økologi og miljøvern, siden vi har vokst opp med bilder av østtysklands døende skoger, Blekkulf og nå snakket om klimaendringer etcetc. Jeg kan ikke se at informasjon har hjulpet, heller ikke det at forbruk er blitt et statussymbol som alle oppmuntrer til?

Det er fordi i dagens samfunn så tar ikke enkletmennesket ansvar og det er det vi må endre. Hver enkelt er ansvarlig for den verden vi lever i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i landet er hytte, båt og bil statussymboler, sammen med designervogn til babyen, riktig innredning og stadig oppdaterte klær. Samtidig er vår generasjon kanskje de mest informerte og opplærte innen økologi og miljøvern, siden vi har vokst opp med bilder av østtysklands døende skoger, Blekkulf og nå snakket om klimaendringer etcetc. Jeg kan ikke se at informasjon har hjulpet, heller ikke det at forbruk er blitt et statussymbol som alle oppmuntrer til?

Skam hjelper uansett ikke. Skam har kristenfundamentalister forsøkt seg med for å få horer og horebukker til å holde sexen under dyna. Skam har blitt forsøkt brukt for å få de skitne homsene til å slutte med sin ugudelige livsstil. Skam fungerer ikke. Skam gir et tristere samfunn.

Buffet og Gates har donert mesteparten av sine formuer til å arbeide for en bedre verden. Skam får ikke Norges rikeste til å gjøre det samme. Skam får folk bare til å innta en forsvarsposisjon og får folk til å opponere. Skam fører til større hytter og finere biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her i landet er hytte, båt og bil statussymboler, sammen med designervogn til babyen, riktig innredning og stadig oppdaterte klær. Samtidig er vår generasjon kanskje de mest informerte og opplærte innen økologi og miljøvern, siden vi har vokst opp med bilder av østtysklands døende skoger, Blekkulf og nå snakket om klimaendringer etcetc. Jeg kan ikke se at informasjon har hjulpet, heller ikke det at forbruk er blitt et statussymbol som alle oppmuntrer til?

nå synes jeg det også er mer og mer in å kjøpe miljøvennlig og økologisk også jeg da, og det gjøres jo faktisk ting for å spare naturen. det har blitt mer og mer inn med boliger som bruker mindre strøm og biler som er mer miljøvennlige.

nei, ikke alle kjøper dem, men det har vært en økning de senere årene både blant ting som produseres som tar hensyn til klima og miljø, og det er økning av hvor mange som velger disse løsningene.

det er ganske hipt å kjøre el-bil f.eks, jeg ser endel firmabiler som er hippe og fancy og elektriske i oslo. og de nye bilene med både og løsning er dyre nok, og kjøpes av de som har råd.

foreløpig så er endel av løsningene som retter seg direkte mot miljø og klimabevisste, dyrere en andre, ergo vil det heller ikke være noe alle velger enda, men det går den veien slik jeg oppfatter det.

og den forståelsen for at vi er heldige, den tror jeg ligger lettere til for noen en for andre, uansett hvor smarte de er.

det har blitt informert om ulandene ja, men de som virkelig hadde trengt å reise rundt å se hva det faktisk er snakk om, gjør det jo ikke. (fordi de har andre ønsker når de reiser så de reiser på en måte hvor de ikke ser det uansett?)

ja vi er ett av de godt informerte landene, og det har skjedd kjempeendringer her til lands, foreløpig på områder som omhandler likestilling, velferd, sikkerhet etc etc.

det går ikke rett derifra til å være den perfekte middelvei mellom fattig og rik, de færreste VIL ha det dårligere, og man må jobbe for å forstå at man kan ha det dårligere uten at det tilsier at man har det dårlig.

vi er heldige som bor i ett rikt land ja, DET gidder ikke jeg skamme meg over altså! det velger jeg å se på som rein flaks og jeg er evig takknemmelig for det.

men vi jobber jo faktisk også for godene vi har, så selv om vi godt kan stagge forbruket vårt betraktelig, ser jeg faktisk ikke hvorfor vi skal skamme oss over at vi er heldige.

at vi bør skamme oss over bruk og kast-mentaliteten vår, se DER er jeg enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg synes det er en uting å ikke stille enkeltmennesket til ansvar overhodet.

Enig med deg. Det blir litt som da Tause Birgitte i sin tid ble spurt om hun tenkte miljø og brukte f.eks. ubleket papir i kaffefiltrene sine. "Nei, uff det er så stygt og jeg ser det ikke som MITT ansvar å tenke miljø. Det får politikerne ta seg av"

Jordkloden tåler ikke at alle har så høyt forbruk som det vi i Vesten har, så skal noen opp - så må andre ned. 

Asia er jo i veldig vekst i dag, og bl.a. India scorer veldig høyt på utdannelsesnivå o.l.

Spådommen er at om ca femti år er det Asia som ligger på topp når det kommer til levestandard i verden, og vi her i vesten, bl.a. Norge ligger langt nede.

Det forundrer meg overhodet ikke, tatt i betraktning politikken som føres her i landet, og den tidvis veldig sterke krona som gjør at industri flyttes ut av landet.

Det blir slutt på olje og fisk om ikke så altfor mange år, og hva har Norge da??

Snur de ikke på flisa snart, så blir det oss som må motta u-hjelp... jeg er nok død innen den tid, men jeg har barn, og om femti år har nok barna mine voksne unger og barnebarn som skal leve i uføret.

Jeg kan ikke per i dag gå så veldig mye ned i levestandard for jeg er på randen av gjeldsordning, men i prinsippet kunne jeg nok gjort det. Jeg pleier å si at jeg gjerne betaler et par prosent mer i skatt dersom det kan hjelpe noen. De to prosentene utgjør ikke all verden for meg, selv om jeg faktisk har dårlig råd, men to prosent av alle norges innbyggere blir noen milliarder i året som kan brukes til å hjelpe andre, mer trengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Det er viktigere ting i livet enn forbruk. Hadde flere lært denne lille sannheten, så hadde vi sluppet mye av det søppelet og forurensingen som plager kloden i dag.

Dette er helt korrekt og et ganske stort problem. Da jeg så den reklamen om disse engangsbørstene til å vaske do med, var min første tanke: Herregud, nå må de slutte og lage så mye engangsgreier.... tenk på søppelbergene vi produserer!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Aline: Kan du forsøke å bruke litt mer tid på det du skriver, sånn at innleggene dine blir litt kortere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...