Gå til innhold

Hvorfor er vi så redd for å bli kalt rasist?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

jeg vil ikke bli kalt rasist, fordi jeg er ikke rasist.

nordmann er betegnelse på et folkeslag, muslim er en trosretning, så om alle blir muslimer, er vi fortsatt nordmenn.

Ser forskjellen eller?

Om noen/alle vil bli muslimer har ikke jeg noe med, folk kan velge selv, jeg dømmer ingen for deres valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Det bør være lov å kritisere religion, virkelighetsoppfatning osv.

Summen av hva enkeltmenneskene i en gruppe gjør, sier noe om holdningene i gruppen som helhet og det må det være lov å kritisere. Når det blir et flertall av gruppen som støtter og/eller gjør handlinger som strider mot det man føler er rett så synes jeg det er ikke bare riktig men også viktig å kritisere gruppen for holdningene og /eller handlingene.

Er det bare muslimene du mener bør unnslippe enhver form for kritikk eller gjelder det samtlige av oss? Er det mindre viktig for deg når det er kvinner som blir utsatt for diskriminering, overgrep,  krenkelser osv. enn når muslimer blir det?

Jeg er enig i at det er lov å kritisere en religion, med bakgrunn i fakta om religionen. Her, derimot, er det kritikk pga. handlingene som ekstremister i en religion utfører. Det som kommer frem i denne diskusjonen er ikke kritikk av islam, men meninger preget av ubegrunnet frykt og usaklige kommentarer.

Det er ikke snakk om at muslimer skal unnslippe enhver form for kritikk, men at ikke alt en muslim gjør bør farge vårt syn på resten av dem. Jeg dømmer ikke alle menn fra Kristiansand som mordere bare fordi jeg vet om en morder fra Kristiansand. Ikke dømmer jeg alle kristne fordi jeg vet at det finnes kristne organisasjoner som har drevet med sexmisbruk av barn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Beskylder du folk her inn på forumet for å være Vigridfolk :kjempesinna:  :kjempesinna: Det går da bare ikke an. Hva slags forum er dette spør nå jeg, hvis dette bli stående og ikke Diktern får en skikkelig smekk.

Man må da for h......kunne ha en mening og diskutere saklig uten og bli beskyldt for både det ene og det andre.

Pust inn og les innlegget en gang til. Diktern har ikke påstått at noen som helst her er medlem av Vigrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er enig i at det er lov å kritisere en religion, med bakgrunn i fakta om religionen. Her, derimot, er det kritikk pga. handlingene som ekstremister i en religion utfører. Det som kommer frem i denne diskusjonen er ikke kritikk av islam, men meninger preget av ubegrunnet frykt og usaklige kommentarer.

Det er ikke snakk om at muslimer skal unnslippe enhver form for kritikk, men at ikke alt en muslim gjør bør farge vårt syn på resten av dem. Jeg dømmer ikke alle menn fra Kristiansand som mordere bare fordi jeg vet om en morder fra Kristiansand. Ikke dømmer jeg alle kristne fordi jeg vet at det finnes kristne organisasjoner som har drevet med sexmisbruk av barn heller.

Jeg kan ikke se at det er noen i denne tråden som dømmer alle muslimer ut fra ekstremistenene som tilhører religionen. Jeg ser derimot at det er mange som frykter ekstremistene. Jeg synes ikke det er en ubegrunnet frykt og heller ikke usakelig. Det har blitt utført terror flere steder i verden av ekstremistiske islamister. Ekstremistene begrunner sine handlinger ut fra religionen og det bør også være mulig å kritisere deres religionsoppfattelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg er motstander av religon. Ikke pga det religiøse, men pga, at de har null respekt for andre.

F,eks i Saudi Arabia, lever de i tyst.

I Nord Afrika, penetrere, så ikke møyen skal ryke.

Vet dt. Inside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg kan ikke se at det er noen i denne tråden som dømmer alle muslimer ut fra ekstremistenene  som tilhører religionen. Jeg ser derimot at det er mange som frykter ekstremistene. Jeg synes ikke det er en ubegrunnet frykt og heller ikke usakelig. Det har blitt utført terror flere steder i verden av ekstremistiske islamister. Ekstremistene begrunner sine handlinger ut fra religionen og det bør også være mulig å kritisere deres religionsoppfattelse.

Jeg synes at holdningen til muslimer i denne tråden er farget av negative handlinger utført av noen muslimer. Å for eksempel påstå at de har som mål å ta over Norge er vel ikke noe de fleste muslimer står for.

Det er helt i orden å kritisere ekstremistene, men å si "nei til innvandring" pga dem blir feil.

Jeg er ikke i mot religion, men jeg er i mot respektløshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Hva mennesker gjør avhenger i stor grad av to ting arv og miljø. Religion formidler verdier og holdninger i stor grad og setter premisser for virkelighetsoppfattningen, påvirker handlinger og holdninger. Det bør være lov å kritisere religion, virkelighetsoppfatning osv. Er du medlem av en nazistisk organisasjon så vil jeg anta at du er rasistisk og dømme deg for det. I den grad at jeg synes dine meninger er forkastelig.

Summen av hva enkeltmenneskene i en gruppe gjør, sier noe om holdningene i gruppen som helhet og det må det være lov å kritisere. Når det blir et flertall av gruppen som støtter og/eller gjør handlinger som strider mot det man føler er rett så synes jeg det er ikke bare riktig men også viktig å kritisere gruppen for holdningene og /eller handlingene. Det handler om miljø.

Enkelte muslimske miljøer og trosretninger bærer med seg holdninger og verdier som jeg tar sterkt avstand fra, blandt annet en del holdninger til kvinner. Tror du hva vi gjør kun er bestemt ut fra arv og ikke er avhengig av miljø? Jeg synes en slik holdning er mer knyttet opp mot rasisme enn troen på at miljøet har en stor betydning for hvordan vi lever livene våre. Hvis du ikke tror det finnes endel miljøer med negative verdier og handlinger så er du naiv. Er det bare muslimene du mener bør unnslippe enhver form for kritikk eller gjelder det samtlige av oss? Er det mindre viktig for deg når det er kvinner som blir utsatt for diskriminering, overgrep,  krenkelser osv. enn når muslimer blir det?

Hvis du hadde lest og forsøkt å forstå innlegget mitt før du kommenterte det hadde du sett at vi ikke er uenige om noe av det du skriver her.

Jeg er for eksempel ikke tilhenger av kvinneundertrykkelse, noe vi formodentlig er enige om. Når jeg ikke er tilhenger av kvinneundertrykkelse betyr det at jeg gjerne kritiserer dem som undertrykker kvinner. Om det er muslimer, jøder, kristne, FrP'ere eller KGs egne rasistsosialister er ikke interessant, det interessante er undertrykkelsen. En liten, dog viktig nyanse.

Og jeg vet selvsagt at det finnes miljøer med negative verdier og handlinger; jeg jobber med resultatet av slike miljøer hver dag. Dermed vet jeg selvsagt også at slike resultater oppstår av mange ulike elementer i ulike miljøer, hvori også opptatt både konservativ kristendom og konservativ islam.

Innlegget ditt tyder på at du i størst grad vil vektlegge de muslimske miljøer og trosretninger. Dét er ditt valg, og du står fritt til å praktisere all den misnøyeonanien du ønsker. Jeg ønsker imidlertid ikke å bli assosiert med den og/eller med deg, selv om vi begge sikkert kommer fra rene og hvite, trygge og statskirkekristne miljø.

Også dét tror jeg faktisk vi er enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Beskylder du folk her inn på forumet for å være Vigridfolk :kjempesinna:  :kjempesinna:

Pleier du ofte å trekke gale konklusjoner på tynt grunnlag, for deretter å blåse ut på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg synes at holdningen til muslimer i denne tråden er farget av negative handlinger utført av noen muslimer. Å for eksempel påstå at de har som mål å ta over Norge er vel ikke noe de fleste muslimer står for.

Det er helt i orden å kritisere ekstremistene, men å si "nei til innvandring" pga dem blir feil.

Jeg er ikke i mot religion, men jeg er i mot respektløshet.

Jeg tror nok de har rett i at enkelte ekstremister ikke blir fornøyd før hele verden er muslimer og det synes også jeg er skremmende. Forresten så tror jeg ikke de hadde vært fornøyd dersom hele verden var muslimer heller. Ekstremister har behov for å lage seg en ytre fiende, tror jeg, så da hadde de nok måtte finne noe annet å lage trøbbel for. Det gjelder alle ekstremister enten de er kristne eller muslimer eller har en helt annen religion eller ideologi.

Jeg er enig med deg i at ekstremistene ikke skal føre til at vi sier nei til innvandring. Mange flyktninger flykter vel nettopp på grunn av at de er kritisk til sider ved samfunnet de lever i. Dette synes jeg vitner om at de er reflekterte mennesker og det trenger Norge. Jeg tror det kan være positivt med innvandring. Det kan gjøre at vi også ser på vår egen kultur og oppdager negative sider ved den som vi ellers gjerne ikke ville lagt merke til. De aller fleste samfunn og kulturer har både positive og negative sider. Kansje vi kan lære av hverandre? Det forutsetter at alle parter er villige til å inngå kompromisser og tåle kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at det er noen i denne tråden som dømmer alle muslimer ut fra ekstremistenene  som tilhører religionen. Jeg ser derimot at det er mange som frykter ekstremistene. Jeg synes ikke det er en ubegrunnet frykt og heller ikke usakelig. Det har blitt utført terror flere steder i verden av ekstremistiske islamister. Ekstremistene begrunner sine handlinger ut fra religionen og det bør også være mulig å kritisere deres religionsoppfattelse.

Har du noensinne sett på terroren som har blitt gjennomført og årsakene til dem? Det er altså ikke slik at mål velges ut på måfå.

Nordmenn i Norge har en stor ubegrunnet frykt for terror i Norge. Det er fortsatt mye større sannsynlighet for å dø i et fall i trappa, på isen, i trafikken så frykten for terror står ikke i forhold til sannsynligheten for at det skal skje. Hvis ikke da folk er livredd for trapper og is.

Og det er dette som terrorister ønsker å oppnå: framstå som de har mer makt og at de er sterkere enn hva de faktisk er.

Jeg kan forstå dere hvis dere er irakere bosatt i Bagdad. Da skjønner jeg deres frykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Denne tråden her dreier seg vel nettopp om hvordan noen bruker ordet rasist så snart man kommer med kritikk av mennesker, ideologier, religioner, politikk som er assosiert med andre folkegrupper enn etniske nordmenn. Noe du med dine innlegg har klart å illustrere til det fulle :) . Takk for den :klappe: . Slik oppførsel er dessverre med på å stoppe viktige debatter, da noen blir redd for å bli stemplet som rasist. :tristbla: For enkelte er vel nettopp dette poenget med å kalle motdebattanten for rasist. På den måten unngår de å komme med argumenter og være saklig.

Endret av Pheps
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden her dreier seg vel nettopp om hvordan noen bruker ordet rasist så snart man kommer med kritikk av mennesker, ideologier, religioner, politikk som er assosiert med andre folkegrupper enn etniske nordmenn. Noe du med dine innlegg har klart å illustrere til det fulle :) . Takk for den  :klappe: . Slik oppførsel er dessverre med på å stoppe viktige debatter, da noen blir redd for å bli stemplet som rasist.  :tristbla: For enkelte er vel nettopp dette poenget med å kalle motdebattanten for rasist. På den måten unngår de å komme med argumenter og være saklig.

Det er visse personer her inne som vil ha Norge kjemisk fritt for andre enn etnisk hvite nordmenn. Av og til så er rasistbegrepet berettiget. Hvorfor folk velger å tro slik karakteristikk er rettet mot dem, vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har du noensinne sett på terroren som har blitt gjennomført og årsakene til dem? Det er altså ikke slik at mål velges ut på måfå.

Nordmenn i Norge har en stor ubegrunnet frykt for terror i Norge. Det er fortsatt mye større sannsynlighet for å dø i et fall i trappa, på isen, i trafikken så frykten for terror står ikke i forhold til sannsynligheten for at det skal skje. Hvis ikke da folk er livredd for trapper og is.

Og det er dette som terrorister ønsker å oppnå: framstå som de har mer makt og at de er sterkere enn hva de faktisk er.

Jeg kan forstå dere hvis dere er irakere bosatt i Bagdad. Da skjønner jeg deres frykt.

Jeg er enig i mye av det du skriver, men jeg synes vold mot mennesker skal tas på alvor enten det er vold i hjemmet eller terror. Å bagatallisere det løser ikke problemene og jeg er opptatt av urett som rammer andre enn meg selv. Så selv om sansynligheten for at jeg blir rammet av terror er minimal så synes jeg det er noe vi skal ta på alvor, men som du sier ikke møte med frykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Jeg er ikke redd for det- er ikke rasist- men jeg er imot forskjellsbehandling- at de får det for enkelt å få opphold her i Norge- jeg er en ekte nordmann som vil at nordmenn skal være nordmenn også i fremtiden- ikke muslimer, det er ikke naturlig.

Selvfølgelig ligger det i kortene- de vil overta vårt rike velstående land, og overta alt- det høres rasistisk ut, men det er det ikke- det er fakta! er vi nordmenn helt bak mål??+ vi er dumsnille rett og slett!!!!! :sur:  :sur:  :overrasket:

Startinnlegget, til "gjest"s orientering

Denne tråden her dreier seg vel nettopp om hvordan noen bruker ordet rasist så snart man kommer med kritikk av mennesker, ideologier, religioner, politikk som er assosiert med andre folkegrupper enn etniske nordmenn.

Artig "forståelse" av hva tråden "dreier seg om." Kan det ha noe med at de etterlyste argumentene ikke finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er visse personer her inne som vil ha Norge kjemisk fritt for andre enn etnisk hvite nordmenn. Av og til så er rasistbegrepet berettiget. Hvorfor folk velger å tro slik karakteristikk er rettet mot dem, vet ikke jeg.

Det er helt klart at rasisme finnes og at rasismebegrepet er berettiget i mange tilfeller, men det er også helt klart at mange her på KG og også ellers i samfunnet misbruker begrepet og bruker det for å prøve å tvinge motdebattanten til taushet. Folk velger nok å tro at slik karakteristikk er rettet mot dem når det nettopp er dem som blir kalt rasist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Startinnlegget, til "gjest"s orientering

Artig "forståelse" av hva tråden "dreier seg om." Kan det ha noe med at de etterlyste argumentene ikke finnes?

:ler: Jeg ser at trådstarter er trangsynt, og at jeg nok har fokusert litt for mye på overskriften, min egen frustrasjon over at det er vanskelig å diskutere saklig om noe som helst som angår negative sider ved Islam uten å bli kalt for rasist og at jeg har glemt startinnlegget. Beklager så mye! :blomst: Når det er sagt så tar det ikke bort det faktum at du illustrerer hvor håpløst det er å prøve å diskutere noe som helst som angår Islam uten å bli stemplet som muslimhater og rasist.

Hvis du forteller meg hva det er du vil jeg skal komme med argumenter for så er det litt lettere å komme med dem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lillemor43
Jeg trur ikke som Vigrid (og Bønna og div. gjester) at Norge er et muslimsk land om 50 år. Jeg håper heller at religion vil få mindre og mindre betydning i verden. Jeg respekterer at folk er religiøse, men jeg personlig liker ikke religionen islam. Det skal også nevnes at jeg ikke har noe særlig til overs for kristendommen, jødedommen, hinduismen osv. heller.

Jeg er ikke rasist, nettopp derfor velger jeg å kritisere folk jeg mener gjør dumme ting, UAVHENGIG av rase og religion.

Jeg tror ikke som Vigrid(og Bønna og div. gjester). Vel det var dette jeg reagerte på. Selv om Bønna og div. gjester blir nevnt i parantes så tolker iallefall jeg det dithen at de stiller i samme bås.

Det var dett som fikk meg til å tenne og hyle ut med :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...