Gå til innhold

over 40% voldtektstiltalte frifunnet i 2004


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Riksadvokat Tor-Aksel Busch slår alarm overfor Justisdepartemanget fordi han mener noe er galt med vårt rettssystem når så mange frifinnes. Både etterforskningen og vurderingen av bevisene frem mot retten blir kritisk belyst..

Du kan selv lese mer Her

Videre sier advokat Heidi Ysen, som har lang erfaring som bistandsadvokat og forsvarer i voldtektssaker, mener politi og påtalemyndighet bør gå i seg selv.

Hva mener dere som er KGs brukere?

Jeg personlig mener dette bare viser hvor liten tro menn (da de fleste som må ta hånd om slike annmeldelser er menn) er villige til å innse, erkjenne eller tro på av andre menn forgriper seg på kvinner.. Og jeg mener dette ikke bare belyser men beviser akkurat det..

I tillegg mener jeg at når dom endelig foreligger er strafferammen svært ofte satt langt lavere enn det loven gir rom for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener dette er gammelt nytt og at det har økt med årene og kanskje kan minne om at slike saker ikke prioriteres av påtalemyndighetene i så stor grad som de selv mener de gjør....

Men at det har med menn i etatene å gjøre er jeg mer usikker på.....

jeg tror det er en generell negativ utvikling som må snus - i etatene og i sammfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig mener dette bare viser hvor liten tro menn (da de fleste som må ta hånd om slike annmeldelser er menn) er villige til å innse, erkjenne eller tro på av andre menn forgriper seg på kvinner.. Og jeg mener dette ikke bare belyser men beviser akkurat det..

Så hvis en mann er slem så er alle menn slemme? Tror nok at denne statikken har mye med å gjør at slike saker ender som oftest opp som ord mot ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Vi har hatt et uttall voldtektsdebatter her inne på KG, og det som kommer frem hver gang er at det er fryktelig mange som mener at kvinnen selv har skylda. Og jeg antar at folket her inne gjenspeiler en gjennomsnitt av folk ellers i landet, så da ser vi jo ganske greit hva som er årsaken.

Kvinner som har anmeldt og gjennomgått en rettsak, sier også at de ofte føler seg som tiltalt og må forsvare seg selv i til tross for at det faktisk er de som har gått til anmeldelse.

Det er en grunn til at de aller fleste voldtekter aldri anmeldes. Det skyldes denne tendensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

"over 40% voldtektstiltalte frifunnet i 2004, hvilke signaler gir dette?"

Det gir vel et lite signal om det er endel jenter som beskylder menn for voldtekt uten at det er noen sannhet i det. Å fy fan, som jeg misliker disse jentene! Skjønner de ikke at de kan ødlegge livet til den som beskyldes??

Men det gir også signal om at de som faktisk utsetter folk for voldtekt slipper unna altfor lett. Det skulle blitt satt inn mer ressurser på slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det er neppe så mange som 40% av alle anmeldte voldtekter som faktisk bare er oppspinn. Det er litt av en prosess å gå igjennom, og sitte der og skulle forsvare seg for å ha anmeldt noen. Det er ikke mange som gjør det, det er noen ganske få, og mange av dem trekker anmeldelsen igjen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er neppe så mange som 40% av alle anmeldte voldtekter som faktisk bare er oppspinn. Det er litt av en prosess å gå igjennom, og sitte der og skulle forsvare seg for å ha anmeldt noen. Det er ikke mange som gjør det, det er noen ganske få, og mange av dem trekker anmeldelsen igjen også.

Det er nå heller ikke uvanlig at meddommere får sympati for den tiltalte på grunn av handlingsforløp eller bakgrunn. Er det ikke en typisk kvinnegreie å forstå seg på folk som gjør noe galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Det er nå heller ikke uvanlig at meddommere får sympati for den tiltalte på grunn av handlingsforløp eller bakgrunn. Er det ikke en typisk kvinnegreie å forstå seg på folk som gjør noe galt?

Joda, og i mange tilfelle kan jeg også forstå at folk gjør gale ting. Alle har sin historie, men jeg blir så rasende forbannet hver gang jenter selv må ta skylda for at en eller annen dust ikke skjønte at hun ikke har sagt ja til sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå heller ikke uvanlig at meddommere får sympati for den tiltalte på grunn av handlingsforløp eller bakgrunn. Er det ikke en typisk kvinnegreie å forstå seg på folk som gjør noe galt?

I de fleste slike saker er det kun en dommer å forholde seg til, og denne er som oftest en mann så hvorvidt det kun er kvinner som får sympati med forbryteren er vel heller uvisst - OG en dommer er innsatt nettopp for IKKE å få sympati med hverken den ene eller den andre - så sympati er det neppe - RETTSPRAKSIS derimot er et heftig tema å ta opp her.. For det er det som skaper - og nå i dag sier rettspraksis at om du blit voldtatt eller vorltar har du henholdsvis 60-40% sjanse for å vinne frem med saken din som offer... OG når man da vet hvilken påkjenning det er å stå på i en slik sak for så å risikere tape og attpå bli "satemplet" som en som "fant på en voldtekt" er det nok ennå flere mørketall i tillegg til de 40% som slipper fri selv etter tiltale - DET er også noe å tenke på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er drøyt at strafferamma på voldtekt er en brøkdel av f.eks økonomisk kriminalitet...det er det verste ein kan gjere i Norge! Langt verre en drap....

:forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er drøyt at strafferamma på voldtekt er en brøkdel av f.eks økonomisk kriminalitet...det er det verste ein kan gjere i Norge! Langt verre en drap....

:forvirret:

Løsning: man dreper den voldtekte og skylder på voldtektsmannen slik at han får 21 år?

Ellers har vel årsaker til strafferammer blitt diskutert en gazillion ganger her inne, og forskjellen på preventiv og annen straff har kommet klart frem like mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes det er ganske bekymringsfult jeg. ikke noe nytt kanskje, men hadde trodd at i 2006 så hadde Norge kommet litt videre enn på åttitallet. Det er snakk om 40,5 prosent tiltalte som blir frifunnet. Siden det er en kraftig oppgang i antall frifinnelser, så er det jo ikke små steg på rett vei engang det her. Skal vi gå gjennom hvordan det er i Norge så ser vi for oss det slik:

Mange blir voldtatt, men et mindretall tør å gå til voldtektsmottak (sykehus) for å bli undersøkt.

Et fåtall av de som tør å oppsøke voldtektsmottakene tør å annmelde.

Et fåtall av anmeldelsene går videre til en rettsak.

Av disse rettsakene blir bare 59,5 prosent tatt for ugjerningen.

Det vil si det er kanskje bare en promille av antall faktiske voldtekter som blir løst og satt inn tiltak mot. Er det noen som virkelig synes at det er greit eller forståelig at vi beskytter ofre i samfunnet så dårlig? Og med en slik lav rate av domfellesler, så "enabler" vi voldtektsmenn. Dette sier også noe om verdien vi ser i kvinner og barn (som er mest utsatt for voldtekter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camelia

Har ganske nettopp vært med på å frifinne en voldtekstmann. Det var en underlig opplevelse. Selv om vi i lagrettejuryen følte oss rimelig sikre på på at mannen var skyldig i å ha tiltvunget seg sex, kunne vi ikke dømme ham. Vi hadde ikke nok bevis, og det var rom for rimelig tvil. Dermed kunne vi ikke dømme ham, vi kunne jo ikke dømme ut fra sannsynlighet, det ble grundig presisert i rettsbelæringen.

Jeg er enig i at det er skremmende at så mange voldtektsmenn går fri. Som lovverket er, må fornærmede ha synlige bevis på at det er brukt tvang, og de bevisene finnes ofte ikke.

Samtidig er det jo slik at det er bedre at 10 skyldige går fri, enn at 1 skyldig blir straffet, det ble også presisert i rettsbelæringen. Systemet er slik at skyldige vil gå fri som en sikkerhet mot at uskyldige blir dømt.

Voldtektssaker er veldig vanskelige saker, da det svært ofte er påstand mot påstand.

Synes dessuten det er problematisk å snakke om at en frifinnelse "gir signaler" osv. Det kan jo ikke være slik at en enkelt tiltalt skal bære et slags samfunnsansvar og dermed få en straff som gir "de riktige signalene". Det finnes et ord for slike straffer.

Men for all del. Skremmende utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
og nå i dag sier rettspraksis at om du blit voldtatt eller vorltar har du henholdsvis 60-40% sjanse for å vinne frem med saken din som offer...

Feil. Det er et fåtall av anmeldte saker som i det hele tatt kommer for retten. Så tallet 60-40 er egentlig enda styggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Syns det er drøyt at strafferamma på voldtekt er en brøkdel av f.eks økonomisk kriminalitet...det er det verste ein kan gjere i Norge! Langt verre en drap....

:forvirret:

Det er da helt feil det du her sier. Strafferammen for voldtekt er også 21 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine
Synes dessuten det er problematisk å snakke om at en frifinnelse "gir signaler" osv. Det kan jo ikke være slik at en enkelt tiltalt skal bære et slags samfunnsansvar og dermed få en straff som gir "de riktige signalene". Det finnes et ord for slike straffer.

Men for all del. Skremmende utvikling.

Selvsagt gir en frifinnelse signaler!! Rettsvesenet i Norge bygger jo bl.a. på signaler fra avsagte dommer. Dvs. når "mange nok" dommer frifinner fordi det ikke er bevis "nok" så legger lista også i forhold til andre, tilsvarende saker mht. "hvor mye " bevis en må ha for å dømme.

Det samme gjelder mht. strafferamme - det er en grunn til at de aller færreste som f.eks. dømmes for drap får 21 år. De fleste får, av forskjellilge grunner, lavere straff, bl.a. fordi rettspraksis viser at det skal være sånn.

At så mange voldtektssaker ender med frifinnelse er et svært sterkt signal til kvinner som blir voldtatt: Det har ingen hensikt å anmelde, du blir ikke trodd og gjerningsmannen blir ikke dømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men i mange saker finnes det ikke bevis, og da blir det jo håpløst. Kan jo ikke dømme noen uten bevis, med mindre tiltalte tilstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine

Klart man kan dømme uten bevis! Det gjøres da stadig vekk, dersom det kan sansynliggjøres at den tiltalte har gjort det han beskyldes for!

Hvis man ikke skulle kunne dømme uten bevis, så ville jo f.eks. de som ble dømt i orderud saken ikke blitt dømt. Der var det, om jeg ikke husker feil, kun snakk om indisier, ingen klare bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg vet veldig mye om Orderudsaken og hva det var som ble utslagsgivende der, vil jeg tro det fantes noe bevis. Om enn de ikke var helt klare. Det må ihvertfall ha vært mer enn ord mot ord, som en voldtektssak i et slikt tilfelle ville ha blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camelia
Selvsagt gir en frifinnelse signaler!! Rettsvesenet i Norge bygger jo bl.a. på signaler fra avsagte dommer. Dvs. når "mange nok" dommer frifinner fordi det ikke er bevis "nok" så legger lista også i forhold til andre, tilsvarende saker mht. "hvor mye " bevis en må ha for å dømme.

Du misforstod meg. Selvfølgelig gir en frifinnelse signaler. Det jeg mente, var at man kan ikke velge å dømme en person med det som grunnlag, nemlig at det gir feil signaler å frifinne. Man må dømme ut fra bevis, ikke for å "gi signaler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...