Gå til innhold

Hvorfor lage tråder hvis man ikke tåler svaret


Gjest Gamle Alex

Anbefalte innlegg

Du sier jo det jeg sier: Det er barn som sladrer. Hvor sier jeg at barn er feige om de sladrer? Ingen steder. Barn sladrer, de trenger voksne til å ordne opp for seg innimellom. Jeg synes det er pinglete av voksne folk på et forum å sladre. Men meg om det. Det er bare det jeg tenker. Ute IRL kan det være nødvendig å "sladre", f.eks. til politi ved en forbrytelse, bare så man ikke fristes til å trekke paralleller dit.

Om noen slenger med leppa til meg her eller IRL så tar jeg igjen sjøl uten å sladre for at andre skal redde meg.

Og har man startet en tråd hvor man får for mye pes, så kan man veldig godt bare la være å gå inn og se hva folk skriver. Man kan glatt ignorere det man ikke vil ha, verre er det ikke. Man kan ignorere brukere også.

Vel, slik jeg har forstått det så er det feigt å sladre. Og det er barn som sladrer. Altså ser du ned på folk som sladrer og når du skriver den setningen som du skrev, så høres det som om du nedverdiger voksne ved å kalle dem barn. Dermed så får jeg følelsen av at både det å sladre og det å være barn er noe nedsettende. Jeg derimot mener at det er helt ok at både voksne og barn sladrer. Og om jeg noen gang sammenligner voksne med barn, så er det i positiv forstand.

Jeg er helt uenig at man ikke skal si ifra til andre at man føler seg forfulgt eller utsatt for personangrep. Men det er opp til de andre igjen å vurdere om denne følelsen er berettiget eller ei. Og siden vi nå snakker om diskusjonsforumet her, så er det helt klart tydelig at man trenger flere ordstyrere. Det handler ikke bare på grunn mengden av debattanter og diskusjoner, men også for å styre og luke ut det unødvendige, ufine og ulovlige.

Det er flott at du ikke trenger noen andre enn deg selv, men kan du ikke tenke deg at man også bør ta hensyn til de som ikke klarer å forsvare seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1
Vel, slik jeg har forstått det så er det feigt å sladre. Og det er barn som sladrer. Altså ser du ned på folk som sladrer og når du skriver den setningen som du skrev, så høres det som om du nedverdiger voksne ved å kalle dem barn. Dermed så får jeg følelsen av at både det å sladre og det å være barn er noe nedsettende.

Jeg er helt uenig at man ikke skal si ifra til andre at man føler seg forfulgt eller utsatt for personangrep. Men det er opp til de andre igjen å vurdere om denne følelsen er berettiget eller ei. Og siden vi nå snakker om diskusjonsforumet her, så er det helt klart tydelig at man trenger flere ordstyrere. Det handler ikke bare på grunn mengden av debattanter og diskusjoner, men også for å styre og luke ut det unødvendige, ufine og ulovlige.

Det er flott at du ikke trenger noen andre enn deg selv, men kan du ikke tenke deg at man også bør ta hensyn til de som ikke klarer å forsvare seg selv?

Jeg synes det er feigt av voksne å sladre, og det står jeg ved, men det er min mening og ingen universell sannhet. Selv er jeg ingen sladrete type, men kan nok si fra dersom jeg synes det går utover andre, selv om disse selv ikke sier noe. I neste øyeblikk kan jeg påstå at man ikke skal sladre på vegne av andre heller, det får eventuelt de det gjelder ta tak i selv. Det kommer an på dagsformen. Noen dager er jeg følsom, andre dager er jeg kynisk og kun rasjonell uten snev av følelser. Men sladre for egen del gjør jeg ikke, jeg tar igjen sjøl, og når jeg ikke gidder mer, så går jeg bare.

Jeg snakker ikke nedsettende om barn. Barn er barn og de trenger voksne til å ta vare på seg, leser du noe annet i det jeg skriver om sladring enn det, så får du ta det på din egen kappe.

Joda, man kan og skal ta hensyn til dem som ikke kan ta vare på seg selv, men jeg synes likevel det er nokså ille at voksne folk ikke kan stå opp for seg selv og be andre holde kjeft om det kniper.

Men som sagt; dette er meg, og ingen universelle sannheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det er jo ofte slik at hvis førstemann som svarer i en tråd er en gammel traver, og kanskje svarer litt ufint, så fortsetter veldig mange i samme sporet.

Jeg husker en tråd der en bruker spurte om det var farligt for et barn å

spise mye sushi.

For meg var det innlysende at det var rå fisk som var bekymringen, men

svarene som kom var : " Herregud, er det farligt med fisk også nå "

Slike eksempler ser jeg gang på gang, og det er sikkert frustrerende for trådstarter.

Men det er jo ikke nødvendig å ta det så veldig tungt, for det er jo ikke trådstarter som driter seg ut, men de som svarer slik. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Enig med Ts. Det hender en sjelden gang irl at jeg sier at jeg ikke vil prate mer o m ting som for meg er personlige.

På kg skriver jeg som gjest når jeg har hatt problemer, og jeg er glad for alle svar, selv om jeg ikke er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

I andre tilfelle har jeg sett tråder som blir misforstått og feiltolket fra første stund, og hvor trådstarter får slengt masse drit fordi folk enten velger å bare se en liten del av innholdet, eller fordi det er noen av de mer kverulante brukerne/gjestene her inne som har slengt seg på tråden først, og som heller enn å bidra med løsninger eller alternativer, hoier i vei om et eller annet moralsk høyverdig (tantete?). Skjønner godt at trådstartere gir opp da, gjerne etter å ha prøvd å forklare flere ganger hva de egentlig mente osv...

Enig i dette.

Ellers synes jeg at det er helt greit å være uenig med noen, men unødvendig å kjefte og angripe folk. Det går an å si "Jeg skjønner synspunktet ditt, men jeg mener likevel at...". Men noen mener kanskje at det blir for kjedelig med saklig diskusjon?

Jeg tror at folk starter tråder for å få konstruktiv kritikk, enten den er positiv eller negativ. Hvis de så opplever å utelukkende få noe annet, da er det kanskje meningsløst å fortsette tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Enig i dette.

Ellers synes jeg at det er helt greit å være uenig med noen, men unødvendig å kjefte og angripe folk. Det går an å si "Jeg skjønner synspunktet ditt, men jeg mener likevel at...". Men noen mener kanskje at det blir for kjedelig med saklig diskusjon?

Dette har du helt rett i, men jeg tror det som skjer er at her er det ingen som ser oss, de ser ikke ansiktene våre og vi "glemmer" rett og slett vår vanlige folkeskikk som jeg er sikker på at de aller fleste her inne har.

Det er nok ikke mange som angriper hverandre IRL som inne i et anonymt forum.

Man tenner og blir irritert der ute også, men der behersker man seg. Her inne slipper man liksom alle hemninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er feigt av voksne å sladre, og det står jeg ved, men det er min mening og ingen universell sannhet. Selv er jeg ingen sladrete type, men kan nok si fra dersom jeg synes det går utover andre, selv om disse selv ikke sier noe. I neste øyeblikk kan jeg påstå at man ikke skal sladre på vegne av andre heller, det får eventuelt de det gjelder ta tak i selv. Det kommer an på dagsformen. Noen dager er jeg følsom, andre dager er jeg kynisk og kun rasjonell uten snev av følelser. Men sladre for egen del gjør jeg ikke, jeg tar igjen sjøl, og når jeg ikke gidder mer, så går jeg bare.

Jeg snakker ikke nedsettende om barn. Barn er barn og de trenger voksne til å ta vare på seg, leser du noe annet i det jeg skriver om sladring enn det, så får du ta det på din egen kappe.

Joda, man kan og skal ta hensyn til dem som ikke kan ta vare på seg selv, men jeg synes likevel det er nokså ille at voksne folk ikke kan stå opp for seg selv og be andre holde kjeft om det kniper.

Men som sagt; dette er meg, og ingen universelle sannheter.

Ja, jeg tolker det andre skriver. Det står jeg helt inne for. Jeg ville i utgangspunktet skrive et innlegg hvor jeg var både enig og uenig i hva som hadde blitt sagt tidligere i denne debatten her.

Èn ting tror jeg vi begge kan være enig i, hvis jeg "kjenner" deg rett: At det er helt greit at vi ikke er enige. Og kanskje ikke blir enige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barmfager

Ja, det kan man lure på. En ting som kan være ganske irriterende i en tråd er når folk begynner å spørre å grave om ting av ren nysgjerrighet. "Hvorfor det, hvorfor ikke, hvorfor da?".

Jeg forstår at folk vil få med seg hva saken gjelder, men noen ganger virker det som om mange rett og slett vil tilfredstille sitt nysgjerrighetsbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du helt rett i, men jeg tror det som skjer er at her er det ingen som ser oss, de ser ikke ansiktene våre og vi "glemmer" rett og slett vår vanlige folkeskikk som jeg er sikker på at de aller fleste her inne har.

Det er nok ikke mange som angriper hverandre IRL som inne i et anonymt forum.

Man tenner og blir irritert der ute også, men der behersker man seg. Her inne slipper man liksom alle hemninger.

Sant nok, sant nok. Kanskje man får begynne å si "Det er fra barn, alkoholikere og internettbrukere man får høre sannheten" :ler:

Edit: Glemte et anførselstegn. :sjenert:

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Èn ting tror jeg vi begge kan være enig i, hvis jeg "kjenner" deg rett: At det er helt greit at vi ikke er enige. Og kanskje ikke blir enige.  :)

Ja, det kan vi være enige om.

Man kan ikke og trenger ikke være enige med alle om alt - hvor kjedelig hadde ikke verden vært da da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Sant nok, sant nok. Kanskje man får begynne å si "Det er fra barn, alkoholikere og internettbrukere man får høre sannheten"  :ler:

Edit: Glemte et anførselstegn.  :sjenert:

:ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest

Hvis du starter en tråd og svarene ikke er som forventet.Da kan du la være å skrive noe i det hele tatt eller få med deg alt fra børjan.Dette gjelder andre enn bare TS. i denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter pris på tips her inne om tråder som bryter med regelverket, og håper dere forstetter å tipse oss. Det er ikke å sladre men å gjøre oss oppmerksomme på noe vi enda ikke har sett eller rett og slett oversett.

Jeg tror vi har lett for å glemme at de vi diskuterer er individer med følelser og tanker på lik linje med en selv. Det skrevne ord kan også virke hardere mange ganger. Det er også lettere å misforstå det skrevne ord. Alt dette synes jeg vi bør tenke på når vi poster innlegg. Man trenger ikke ty til usakligheter eller personangrep for å få en  god diskusjon med høy temperatur og takhøyde, så lenge man klarer å skille sak og person.

Remyline Moderator

Tror det er mange brukere her inne som er så varme i trøya etter mange år som "ærverdig KG-traver" at de tar seg større friheter enn mange andre her hva angår personangrep og usakligheter. Det virker som om mange mener de har en større rett til å ytre sinte meninger på grunn av KG-ansinitet, og kan blåse seg veldig opp i hete diskusjoner. Typisk blir det da også å komme med pekefingeren når TS sier ifra om at h*n føler seg personlig trakasert; "hvorfor spør du om råd når du ikke klarer å få kritkk?!".

Synes det er flere enn 1 her inne som burde printe ut Remyline sitt innlegg her og legge det inn i KG-aftenbønnen sin..

"Jeg skal skille sak og person, og ikke ty til usakligheter og personangrep".

Selvsagt gjelder dette for gjester også, men gjester er vel et kapittel for seg selv, har jeg inntrykk av...


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hvorfor lese å svare i tråder når man ikke tåler hvordan trådstarter tar det  ;)

Nå trekker du det vel langt vel?

Vi andre kan vel ikke vite hvordan en trådstarter tenker i forhold til det vedkommende spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Syns at det ofte skal tas hensyn i huet og ræva til TS.

I tilfelle TS er mentalt ustabil, og det er nærmest det eneste man skal ha i tankene når man svarer på et innlegg. Jeg går ut i fra at alle er "normale" oppegående mennersker her inne og ikke skjøre porselensdokker.

*Eller den "du er så bitter og sur" hvis man har en annen mening en TS. Eh... javel...

*Noen ganger er det ok å svare hvis man ikke har erfaring om sprøsmålet, andre ganger kan man ikke få lov å svare hvis man har erfaringen.

Er det rart en blir sprø noen ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Chrizzy
Hvorfor lese å svare i tråder når man ikke tåler hvordan trådstarter tar det  ;)

Jeg mente bare at TS kan få reagere akkurat som TS vil. Synes det er litt dumt med den der "du ba om svar, tåler du ikke de så kryp tilbake under stenen din, din pyse!!!", tonen. Det er vel helt normalt å diskutere i sin egen tråd. Det er vel også normalt at man ikke tar andres poeng med en gang. Om alt var så lett å klart å forstå, så hadde man kanskje ikke skrevet inn i utgangspunktet?

Jeg mener at vi som svarer TS også må tåle litt fra TS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente bare at TS kan få reagere akkurat som TS vil. Synes det er litt dumt med den der "du ba om svar, tåler du ikke de så kryp tilbake under stenen din, din pyse!!!", tonen. Det er vel helt normalt å diskutere i sin egen tråd. Det er vel også normalt at man ikke tar andres poeng med en gang. Om alt var så lett å klart å forstå, så hadde man kanskje ikke skrevet inn i utgangspunktet?

Jeg mener at vi som svarer TS også må tåle litt fra TS...

:fy_fy:

Nei nei, alle skal få si hva de vil til TS, men hun/han kan ikke si noe på det gitt, for denne har jo spurt om råd, og da må man tåle svar.

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumet her inne har nok en del til felles med den virkelige verden, noen synes det er greit å få svar med litt "snert" i, mens andre tåler lite eller null humor hvis det er en alvorlig ting for dem.

Jeg, som den nordlenningen jeg er, synes humor er en avvæpnende måte å ufarliggjøre vanskelige ting på. Jeg prøver (jeg sa prøver :ler: ) å se an hvordan TS virker, for poenget er jo at jeg gjerne vil nå frem med mitt synspunkt, og det gjør jeg jo ikke hvis TS "skalker lukene"

Endret av Nita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...