Gå til innhold

Bilister og syklister


Gjest Gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest Elfrida

Himmel og hav, kan det være så vanskelig å la være å generalisere så inni hampen?

Jeg vil bare minne om at det stort sett er dere bilister som dauer og blir kvesta i trafikken, dere kjører på hverandre i ett sett og er fullstendig upålitelige alle sammen. Dere kjører som om dere ikke skjønner at det er farlig! :ironi:

Det var faktisk 149 personer som døde i bilulykker i fjor som enten var sjåfør eller passasjer. Det var 32 fotgjenger, og 7 syklister som døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Himmel og hav, kan det være så vanskelig å la være å generalisere så inni hampen?

Jeg vil bare minne om at det stort sett er dere bilister som dauer og blir kvesta i trafikken, dere kjører på hverandre i ett sett og er fullstendig upålitelige alle sammen. Dere kjører som om dere ikke skjønner at det er farlig!  :ironi:

Det var faktisk 149 personer som døde i bilulykker i fjor som enten var sjåfør eller passasjer. Det var 32 fotgjenger, og 7 syklister som døde.

Da var det sikkert ikke en uopmerksom syklist involvert i en av disse bilulykkene :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pia_*

Hater sykkelister og gamle damer på spark!

Av en eller annen grunn må begge disse gruppen av mennesker på død og liv gamble med livene sine når de presterer å hele tiden plassere seg midt på veien, det de i hvertfall ikke hører hjemme!!

Og ja, da blir jeg nå inni h...... forbannet, og det igjen gjør at jeg kan bli en tikkende bombe bak rattet!!

Gi dem bot så det svir i pengboken, til de lærer å holde seg på betryggende avstand ifra meg!! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra syklister som på liv og død MÅ kjøre midt i veibanen.

Ikke minst de som sykler 2 og 3 i bredden og lager kø :frustrert:

Vil tro at trafikkreglene gjelder syklistene også, men de gir jo blanke f*** :forvirret:

Har flere ganger opplevd og nesten blitt syklet på i kryss, rundkjøringer osv.

Nei, hold dere på sykkelstier og la oss bilister få ha veien i fred og bruke den til det den er ment for: bilkjøring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Nei, hold dere på sykkelstier og la oss bilister få ha veien i fred og bruke den til det den er ment for: bilkjøring!

Hva når det ikke er noen sykkelstier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hallo.. Ikke prøv engang. Enten er det bare trolle-innlegg, eller så er det en som høyst har forstått at han/hun blir irritert av syklister og evnen til å tenke strekker seg ikke lenger enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BAK meningene dine. Faen.

Kunnskap?? Om hva da?? Holder deet ikke at jeg er trafikant hver eneste dag og opplever situasjoner med syklister innvolvert som kunne vært fatale om ikke jeg som bilist var våken nok til å avverge dem??

Og det er vel ikke vesentlig heller kanskje at det oftere er bedre standard på gang og sykkelveier her jeg bor enn det er på bilveier - nettopp fordi de IKKE blir brukt i samme grad, trenger mindre vedlikehold siden slitasjen ikke er nevneverdig, og fordi de som bruker dem er fotgjengere, en sjelden gang noen på rulleskøyter, men de brukes aldri av de som sykler (eller står på rulleski....) for de har et enormt BEHOV for å plassere seg i veibanen der de er til størts hinder og utsetter seg selv for størst mulig fare....??

:ironi:

Når det er sagt - jeg er enig i at det skal legges til rette for at man kan drive profesjonell idrett også innen sykling(eller ski), og at hverken de eller andre skal oppleve å risikere livet i trafikken - det er helt greit - men jeg sier det igjen , hensynet gjelder begge veier akkurat som veitrafikkloven - og i trafikken er de pliktige å overholde regler for kjørende på lik linje med en bilist eller en på mc - de SKAL overholde vikeplikt, de SKAL gå av sykkelen når de skal krysse ved overgang, de SKAL gi tegn FØR de krysser / svinger over veien og de SKAL overholde trafikklys, og ikke minst SKAL de ta hensyn, være aktpågivende OG varsom på linje med andre..

Desverre er mange trafikanter ( også bilister ) lite flinke til å ta hensyn til andre enn seg selv - men syklister burde virkelig ikke glemme at det faktisk er de som får vondt da en bil sjelden kjenner smerte....

:ler:

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk 149 personer som døde i bilulykker i fjor som enten var sjåfør eller passasjer. Det var 32 fotgjenger, og 7 syklister som døde.

Sett i forhold til tallet bilister totalt, fortgjengere totalt og syklister totalt ville en prosentoversikt vært mer av interesse.... :reise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth

Jeg tror og håper de fleste er enige om at gærne syklister og gærne bilister er en uting. Jeg vil tro det er like mange mange bilister som mangler kunnskap om trafikken som syklister :) Jeg tror også at mange syklister over en viss alder faktisk har førerkort - noe jeg anser som ubetinget positivt. Gærninger på to hjul - i likhet med gærninger på fire hjul - burde bøtelegges. Helt enig!

Jeg sykler i treningssammenheng - i Oslo - konsekvent i veibanen, med unntak av bratte bakker m/fortau hvor jeg ikke klarer å ha bra fart. De som ikke skjønner at syklister som har en gjennomsnittsfart over 15 km/t ikke innfinner seg på fortau/sykkelvei, har enten en merkelig vrangvilje til å sette seg inn i realitetene, eller mangelfull kunnskap. Enebakkveien (Oslo) ble nevnt. Nå er jo den veien lang, men jeg kjenner den godt fra Abildsø til Ryen. "Sykkelveien" blir ca. hver 200 meter avbrutt av en utkjørsel. I tillegg er det som nevnt mange enda mykere objekter her, som beveger seg i 5 km/t. Hvis noen trenger mer teskje-inntak så kan jeg være behjelpelig. Dette duger egentlig som et generelt eksempel på hvordan veinettet (i Oslo) er for en syklist.

Noe sier meg at holdninger er minst like viktig som kunnskap. Trafikkregler er strengt tatt ganske enkle! Forslaget om "sykkellappen" må vel ses på som et humoristisk innspill i debatten.

Jeg kræsjet med en bilist i ei rundkjøring for noen år tilbake. Sykkelen ble kondemnert, tenner forsvant, hjernerystelse inntraff, og dama (20) mistet lappen for flere måneder, og fikk i tillegg en klekkelig bot. Hun var ikke nødvendigvis en dårlig bilist. Begge var "i gjerningsøyeblikket" litt uoppmerksomme, og begge fikk svi - hver på vår måte. Men, hun klarte altså å overse en syklist kledd i hvitt. Om man skal si dette er en dårlig bilist-holdning eller bare generelt "vimseri" vet jeg ikke, men som bilist skal det lite til for å gjøre stor skade.

Nok en gang: Dette er ingen forsvarstale for syklister. Gærninger er uønsket overalt, i og utenfor trafikkbildet.

Syklistenes landsforening: http://www.slf.no/

Sier forresten folks "trafikk-harme" noe om samfunnstilstanden vår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.. Ikke prøv engang. Enten er det bare trolle-innlegg, eller så er det en som høyst har forstått at han/hun blir irritert av syklister og evnen til å tenke strekker seg ikke lenger enn det.

Jeg må da få irritere meg så mye jeg vil på syklister som skaper kø og nesten kjører på meg i rundkjøringer, altså IKKE overholder vikeplikten sin.

Om syklisten treffer meg, er det h*n det går ut over, men jeg vil da pokker ikke ha noen bulk i bilen.

Syklistene som viser hensyn i trafikken, irriterer meg IKKE!

Synes du det er greit at de sykler 2-3 i bredden og okkuperer hele fila og skaper farlige forbikjøringer??

Hilsen Olga trollet :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvem er det som har sluppet disse krakilske syklistene inn i landet? For det er jo helt tydelig at syklister og bilister er to helt forskjellige folkegrupper uten felles interesser.

Har det noensinne skjedd at en bilist har satt sin brede bak på et sykkelsete? Tvilsomt, for da burde de jo visst hva de som satt bak rattene tenkte og ikke oppført seg som hjernedøde idioter mens de selv satt på sykkelen.

Eller kan det faktisk hende at det finnes noen mennesker som kun tenker på seg selv og sitt, uavhengig av om transportmiddelet er bil eller sykkel? Mennesker som oppfatter andres tilstedeværelse i trafikken som en konspirasjon, et komplott mot deres eget ønske om å komme raskest mulig hjem? Jeg velger å tro det siste - dessverre! Og med denne debatten som bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så skjedde det igjen

Og denne gangen gikk det ikke så bra..

Det var klar sikt, retningen var strak og vi lå helt ved vegkanten. Likevel ble bli kjørt ned bakfra, og pådro oss alvorlige bruddskader

Men for en klubb som ble rammet av en liknende ulykke for en del år tilbake, er det en hard påkjenning og nok en gang få utøvere rammet av en ulykke.

Nå vet jeg ikke hvordan en fører som har fri sikt klarer meie ned syklister - men jeg syns kanskje det er på tide å virdere hvem veiene er bygget for i vårtlangstrakte land - svake trafikanter eller sterke? Kanskje en generell utbedring "over hele fjøla" er på sin plass.. Og for å helle bensin på et allerede godt oppfyrt bål - kanskje vi kunne bruke litt av de milliarder vi hvert år sender ut av landet??

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Så skjedde det igjen

Og denne gangen gikk det ikke så bra..

Nå vet jeg ikke hvordan en fører som har fri sikt klarer meie ned syklister - men jeg syns kanskje det er på tide å virdere hvem veiene er bygget for i vårtlangstrakte land - svake trafikanter eller sterke? Kanskje en generell utbedring "over hele fjøla" er på sin plass.. Og for å helle bensin på et allerede godt oppfyrt bål - kanskje vi kunne bruke litt av de milliarder vi hvert år sender ut av landet??

:ironi:

Kan du presisere hvor mye av innlegget ditt som var tiltenkt den moderne tids språklige mote - ironi?

Med tanke på at ganske mange (heldigvis) har noe vettugt å si, tenker jeg som så at noe av det du skriver faktisk er et resultat av noen rasjonelle tanker. Da jeg allikevel sliter med å finne dette, ber jeg om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Med tanke på at ganske mange (heldigvis) har noe vettugt å si, tenker jeg som så at noe av det du skriver faktisk er et resultat av noen rasjonelle tanker. Da jeg allikevel sliter med å finne dette, ber jeg om hjelp.

Det er mulig jeg ikke forstår hva du mener, men det hun skrev var siktet til denne linken Carrot hadde lagt ved inlegget

http://www.rbnett.no/apps/pbcs.dll/article...15/1009/CUPQUIZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg allikevel sliter med å finne dette, ber jeg om hjelp.

Hva var det du ikke forsto da som du trenger hjelp til? Har du sett artikkelen om bilisten som hadde fri sikt på en oversiktlig land strekning uten svinger men som alikevel på mirakuløst vis klarte "torpedere" syklister som kjørte pent på rekke inntil grøftekanten?

Ikke det at jeg skal uttale meg om hvem som bør eller ikke bør straffes her - men jeg mener vi godt kan spare liv dersom vi kan forbedre vårt fantastiske veinett en smule... heller enn å kaste pengen ut av landet ved hver minste krise som oppstår ute i verden burde vi kanskje spørre hva de osm bor her mener de trenger penger til heller enn å sanere bort landet vårt bit for bit...

var det klart og tydelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BagLady

var det klart og tydelig?

Det var klart og tydelig allerede i innlegget der du kommenterte avisartikkelen, men når du slengte på et ironiflagg ble det plutselig hakket mer uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest kenneth
Har du sett artikkelen om bilisten som hadde fri sikt på en oversiktlig land strekning uten svinger men som alikevel på mirakuløst vis klarte "torpedere" syklister som kjørte pent på rekke inntil grøftekanten?

Ikke det at jeg skal uttale meg om hvem som bør eller ikke bør straffes her - men jeg mener vi godt kan spare liv dersom vi kan forbedre vårt fantastiske veinett en smule... heller enn å kaste pengen ut av landet ved hver minste krise som oppstår ute i verden burde vi kanskje spørre hva de osm bor her mener de trenger penger til heller enn å sanere bort landet vårt bit for bit...

var det klart og tydelig?

Baglady kom meg nok i forkjøpet her. Jeg føler allikevel for å supplere med noen ord...

Hva var det du ikke forsto da som du trenger hjelp til?
Er det ikke ganske komisk at folk blir forvirret av at folk blir forvirret av at folk skriver som noen kråker?

Jeg syntes det du skrev var svada, men så slengte du på det dusteflagget, og da er det litt vanskelig å arrestere deg for annet enn å være uklar på hva du egentlig mener.

Er det da slik å forstå at du faktisk mener det du skrev allikevel? (Hva gjør i så fall det ironiflagget der?) Du mener altså at den snaue prosenten vi gir bort til folk som har mer å stri med enn trafikksikkerhet bør brukes her hjemme? At vi bør bygge en "autobahn" for syklister over hele landet?

"Kaste penger ut av landet"? Interessant ordbruk. Jeg foreslår at du lar dette poenget ligge. Det at du i det hele tatt skriver i denne tråden er forvirrende nok i seg selv. Å trekke inn ekstern bistand i en debatt om trafikksikkerhet er vel ikke så veldig matnyttig. Med unntak av ett bestemt parti og deres tilhengere, er det få som er snevre nok til å trekke denne parallellen.

Bålet ditt brenner godt, så bensinen kan du fylle på bilen din. Det ville vært litt pussig om folk som klager på at vi bruker for mye penger på bistand, sløste med dyrekjøpte dråper ved å kaste de på bålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er det ikke litt lettere å kjøre forbi 20 syklister i en klump, enn 20 på rad og rekke da?

Det fins tullinger på sykkel og tullinger i bil. Jeg som syklist straffer ikke bilister generelt fordi jeg har truffet på noen idiotsjåfører, og bilister burde heller ikke være bøllete mot syklister generelt fordi noen av oss er tette i pappen og ikke kan trafikkregler.

Nei!!!!!!!!! Ikke på smale veier på vestlandet=)

Jeg hater sykkelklubber!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stad var jeg nede i byen og kjørte. Kjørte langs en vei der en tosk hadde parkert halvveis i veien og halvveis på fortauet. Dvs at det var rimelig smalt for to biler å kjøre forbi hverandre. Og jeg kom kjørende og ante fred og ingen fare, da en komplett idiot av en syklist vrenger seg ut i veien, ved siden av den parkerte bilen i det en bil kommer mot i motgående felt. SNUR SEG IKKE ENGANG!!!! :klaske::murvegg::riste::klaske::murvegg::riste:

Det går bare ikke an! Noen syklister fortjener å bli kjørt på!

Med det sagt kjørte jeg ikke på syklisten, men hev meg på bremsene, og alle i nærheten slo seg mot hodet og tittet mot syklisten som fortsatt ikke snudde seg...

Hvordan kan noen forsvare sånn adferd?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må først si at det selvsagt ikke kan forsvares at bilister presser syklister (eller andre) ut av vegbanen eller kjører på dem fordi de er forbanna!!!

Men det finnes mye lite hensynsfull sykling. Som andre har nevn her: klynger av syklister som trener, gjerne 4 i bredden. Det er ikke alltid det er forhold til å kjøre forbi. Til sammenligning pleier f.eks treige traktorer å kjøre ut ved busstopp el. for å slippe forbi trafikken (her jeg bor i alle fall).

Har kjørt en del i Oslo sentrum, og her er det jo utrolig mange "på-veg-til-jobben-syklister" som leker med livet. I verste rushtrafikken suser de av gårde på rødt, et under at det går så bra som det gjør, de sykler midt i gaten i feil kjøreretning i enveiskjørte gater, og har flere ganger holdt på å bli kjørt ned av syklister når jeg som fotgjenger skal krysse gaten, gjerne etter at en bil har stoppet.

Til sammen fører dette til en generell irritasjon på syklister, noe som selvsagt er urettferdig for de syklistene som sykler ordentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...