Gå til innhold

Bilister og syklister


Gjest Gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Jeg kom kjørende med bil på en enveiskjørt vei i Oslo, og plutselig kommer det en syklist i full fart, midt i veien, rett mot bilen – det gikk bra men fy....f  :sur:

I Oslo ja! Der trur jo alle at de eier asfalten de står, går, sykler og kjører på......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Når det gjelder hvorfor syklister ikke bruker sykkelsti: Når man sykler på sykkelsti i Oslo blir det mye stansing i kryss. Da skal man egentlig vente til det blir grønt lys og så leie sykkelen over fotgjengerfeltet for så å sykle videre på sykkelstien på andre siden.

Tenk deg å måtte gå ut av bilen i hvert kryss og leie den over i gangfart (hvis det gikk an). Ikke særlig aktuelt, eller hva?

Det blir rett og slett alt for mye stopping, og gjør at fordelen med å komme fort fram på sykkel blir helt borte, man kan nesten like godt gå.

Det som skjer er at mange syklister som bruker sykkelstien sykler i fotgjengerfeltet, og det blir det mye ulykker av. De aller fleste ulykker som skjer med syklister skjer i forbindelse med kryssende kjøreretning (kilde: SSB). Det vil si at syklisten kommer ut fra sykkelsti, eller at en bil kommer ut fra en stikkvei. (Eller andre morsomheter i kryss som kanskje er vanskelig å unngå hvis man ellers har gjort sitt beste for å bli sett.)

I tillegg er det virrende fotgjengere og stedvis dårlig vedlikehold som gjør at veien frister mer.

For en syklist er det rett og slett større risiko for ulykker ved å sykle på sykkelvei enn i veien.

Og vi har faktisk like mye rett til å være der som bilister. Ja til flere sykkelfelt i veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Når det gjelder hvorfor syklister ikke bruker sykkelsti: Når man sykler på sykkelsti i Oslo blir det mye stansing i kryss. Da skal man egentlig vente til det blir grønt lys og så leie sykkelen over fotgjengerfeltet for så å sykle videre på sykkelstien på andre siden.

Tenk deg å måtte gå ut av bilen i hvert kryss og leie den over i gangfart (hvis det gikk an). Ikke særlig aktuelt, eller hva?

Det blir rett og slett alt for mye stopping, og gjør at fordelen med å komme fort fram på sykkel blir helt borte, man kan nesten like godt gå.

Du nevner Oslo.Greit nok! Hva med Enebakkveien, der er det nesten sykkelsti langs hele veien men de sykler jo midt i veien fordet.Dette er en svingete og tildels uoversiktelig strekning og der har det skjedd mye ulykker fordi syklistene bruker hele veien.

En bilist må også stoppe for fotgjengere dersom det er folk som går der.Syns det blir dumt å sammenligne sånn du gjør her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Du nevner Oslo.Greit nok! Hva med Enebakkveien, der er det nesten sykkelsti langs hele veien men de sykler jo midt i veien fordet.Dette er en svingete og tildels uoversiktelig strekning og der har det skjedd mye ulykker fordi syklistene bruker hele veien.

Jeg kjenner ikke den sykkelstien, har du syklet der?

En bilist må også stoppe for fotgjengere dersom det er folk som går der.Syns det blir dumt å sammenligne sånn du gjør her.

Men fotgjengerne går da ikke i veien! De holder seg for det meste på fortauet, men på gang/sykkelsti rusler de midt i veien og blir sure enten man sykler forbi i god avstand eller plinger på dem for å gi dem varsel om at du er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg pleide å sykle til universitetet. Det er et problem at det er så få steder det er sykkelfelt. Og både billister og fotgjengere klager. En er ikke ønsket noe sted.

Det har på en måte blitt "mote" å si at en ikke liker syklister blant voksne folk. Det er tragisk at bilister leker med andres liv på grunn av irritasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg pleide å sykle til universitetet. Det er et problem at det er så få steder det er sykkelfelt. Og både billister og fotgjengere klager. En er ikke ønsket noe sted.

Det har på en måte blitt "mote" å si at en ikke liker syklister blant voksne folk. Det er tragisk at bilister leker med andres liv på grunn av irritasjon.

Mote er det vel ikke, det er bare den typiske norske negativiteten å se ned på alt og alle som "er i veien" for en selv. Jeg sykler sjeldent selv, men kjører ofte bil bak syklister. Her hvor jeg bor sykler de oftest på rad og rekke, og skulle det være en som forviller seg utenfor den hvite stripen og ikke oppfatter med en gang at det kommer en bil bak han så velger jeg å heve meg over irritasjon og tråkker heller litt på bremsen og venter tålmodig til jeg kan kjøre forbi. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miloine

Det har på en måte blitt "mote" å si at en ikke liker syklister blant voksne folk. Det er tragisk at bilister leker med andres liv på grunn av irritasjon.

Jeg er billist og tar veldig hennsyn til syklistene. Jeg kan ikke si at jeg leker med syklistenes liv selvom jeg av og til kan irritere meg over enkelte av dem (ikke ALLE, men over de syklistene som IKKE tar hensyn til bilistene.

Helt greit med syklister, men noen av dem bør ta mer hensyn til gående og bilister, og vice verca så klart.

Ergo:Vi bør ta mer hennsyn til hverandre, alle vi som ferdes i trafikken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine

Forøvrig mener jeg at syklister som skal ferdes andre steder enn i marka, bør ha en grunnleggende trafikkoplæring!

Kall det gjerne sykkellappen!

Dersom de da bryter trafikkreglene bør de bøteslegges på lik linje med oss bilister dersom reglene ikke blir fulgt.

DA, blir nok sykkelkulturen i trafikken en helt annen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise-Lotte

Jeg sykler til og fra jobb hver dag og må si at jeg er imponert over hvor høflige bilistene er. Men så oppfører jeg meg som en syklist og ikke som en bilist slik mange andre syklister jeg treffer på vei til jobb hver dag.

Endel syklister - spesielt menn i 40-årene med selvlysende jakker, sykkelsko og sykkelbukser suser avgårde i gaten, sykler gjennom rundkjøringer, osv ... Det virker nærmest som de tror de er udødelige ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I Nederland har politikerne forstårr en del. De har egne sykkelfelt og trafikklys for syklistene. Ingen bilister våger å trå over grensene og ingen syklister våger å kjøre ute i trafikken, fordi de har alltid egne felt. Overalt.

I Norge flyter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine
I Nederland har politikerne forstårr en del. De har egne sykkelfelt og trafikklys for syklistene. Ingen bilister våger å trå over grensene og ingen syklister våger å kjøre ute i trafikken, fordi de har alltid egne felt. Overalt.

I Norge flyter det.

Ja, og det samme har de vel også i Danmark tror jeg.

Lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine
Jeg sykler til og fra jobb hver dag og må si at jeg er imponert over hvor høflige bilistene er. Men så oppfører jeg meg som en syklist og ikke som en bilist slik mange andre syklister jeg treffer på vei til jobb hver dag.

Endel syklister - spesielt menn i 40-årene med selvlysende jakker, sykkelsko og sykkelbukser suser avgårde i gaten, sykler gjennom rundkjøringer, osv ...  Det virker nærmest som de tror de er udødelige ...

Jeg tror nok bilister ikke har noe mot syklister generelt. Dersom en syklist følger reglene er det jo greit, da kan ingen klage. Så det er flott å høre at du er en av dem.

En mopedist må faktisk ha førerkort (tas når du er 16 år eller eldre)En moped kan kjøre opp i 50 kmt.(så sant den ikke er ulovlig "trimmet") mens en sykkel kan faktisk komme opp i større hastighet enn dette -

.....men syklisten trenger ikke noe sykkelsertifikat, selv om de ferdes i gatene på lik linje med en mopedist :forvirret:

Endret av Miloine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Du nevner Oslo.Greit nok! Hva med Enebakkveien, der er det nesten sykkelsti langs hele veien men de sykler jo midt i veien fordet.Dette er en svingete og tildels uoversiktelig strekning og der har det skjedd mye ulykker fordi syklistene bruker hele veien.

En bilist må også stoppe for fotgjengere dersom det er folk som går der.Syns det blir dumt å sammenligne sånn du gjør her.

Ja, der er sykkelstien med små mellomrom kontinuerlig avbrutt av avstikkere fra veien. Derfor bruker jeg ikke den. Sånn slipper jeg å bli påkjørt, og jeg slipper å være på vakt hele tiden. Herregud, det er da ikke så mye trafikk på de kantene. Rundt enebakk er en fin runde, skjerp deg din sopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miloine
Ja, der er sykkelstien med små mellomrom kontinuerlig avbrutt av avstikkere fra veien. Derfor bruker jeg ikke den. Sånn slipper jeg å bli påkjørt, og jeg slipper å være på vakt hele tiden. Herregud, det er da ikke så mye trafikk på de kantene. Rundt enebakk er en fin runde, skjerp deg din sopp.

:ler: må si meg litt enig der da, uten at jeg sier mot meg selv!

Men akkurat Enebakkveien var et dårlig eksempel. Der er det sykkelsti en meget kort strekning, absolutt ikke hele veien!

Kjører der veldig ofte faktisk, så det vet jeg!

Endret av Miloine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Forøvrig mener jeg at syklister som skal ferdes andre steder enn i marka, bør ha en grunnleggende trafikkoplæring!

Kall det gjerne sykkellappen!

Dersom de da bryter trafikkreglene bør de bøteslegges på lik linje med oss bilister dersom reglene ikke blir fulgt.

DA, blir nok sykkelkulturen i trafikken en helt annen!

Jeg tror nok bilister ikke har noe mot syklister generelt. Dersom en syklist følger reglene er det jo greit, da kan ingen klage. Så det er flott å høre at du er en av dem.

En mopedist må faktisk ha førerkort (tas når du er 16 år eller eldre)En moped kan kjøre opp i 50 kmt.(så sant den ikke er ulovlig "trimmet") mens en sykkel kan faktisk komme opp i større hastighet enn dette -

.....men syklisten trenger ikke noe sykkelsertifikat, selv om de ferdes i gatene på lik linje med en mopedist  :forvirret:

Kunne ikke vært mer enig i disse utsagnene!Tror de fleste innerst inne er det :klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg er billist og tar veldig hennsyn til syklistene.

Men da var det kanskje ikke deg jeg siktet til heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Jeg og mannen min diskuterte dette med syklister her en dag vi var ute å kjørte bil.

Det er ikke syklistene som er fritt vilt,det er bilistene som er fritt vilt,vi kjører sakte og passer godt på.

Men den stakkars syklisten får jo aldri skylda for noe,for det er jo automatisk bilføreren sin feil.

Jeg synes det at personer over 18 år som sykler som tullinger i trafikken skulle blitt stilt til ansvar.

For så mange som blir dulta borti med bil eller kjørt ned så er jeg helt sikker på at syklistene bruker sin "uskyldighet"for å være tulling i trafikken.

Hvorfor i helvete blir det bygd sykkelstier,underganger for ørten millioner hvis de ikke skal brukes.

Vi har barn og de sykler,de skal lære hvor de skal sykle,hvor det er trygt,hvor det er farlig og de skal alltid bruke hjelm.

Politiet kan stoppe en syklist og faktisk ta alkotest på ham,da får føreren av sykkelen bøter hvis han ikke er edru,men hvis vi,den vanlige mann i gata er ute med bilen,kjører sakte og pent og blir sykla på så den stakkars 30 åringen skader seg,ja da er det vår skyld automatisk.

Nei jeg mener det skal vektlegges mer ansvar på voksne syklister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Når det gjelder hvorfor syklister ikke bruker sykkelsti: Når man sykler på sykkelsti i Oslo blir det mye stansing i kryss. Da skal man egentlig vente til det blir grønt lys og så leie sykkelen over fotgjengerfeltet for så å sykle videre på sykkelstien på andre siden.

Tenk deg å måtte gå ut av bilen i hvert kryss og leie den over i gangfart (hvis det gikk an). Ikke særlig aktuelt, eller hva?

Det blir rett og slett alt for mye stopping, og gjør at fordelen med å komme fort fram på sykkel blir helt borte, man kan nesten like godt gå.

Det som skjer er at mange syklister som bruker sykkelstien sykler i fotgjengerfeltet, og det blir det mye ulykker av. De aller fleste ulykker som skjer med syklister skjer i forbindelse med kryssende kjøreretning (kilde: SSB). Det vil si at syklisten kommer ut fra sykkelsti, eller at en bil kommer ut fra en stikkvei. (Eller andre morsomheter i kryss som kanskje er vanskelig å unngå hvis man ellers har gjort sitt beste for å bli sett.)

I tillegg er det virrende fotgjengere og stedvis dårlig vedlikehold som gjør at veien frister mer.

For en syklist er det rett og slett større risiko for ulykker ved å sykle på sykkelvei enn i veien.

Og vi har faktisk like mye rett til å være der som bilister. Ja til flere sykkelfelt i veien!

Og svaret er jo så generelt.

Dette er jo like unikt som den gangen jeg møtte en i stavanger og han hørte jeg var østlendig og han sa"kjenner du en som heter per som bor i Oslo?

ha ha ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ingenting irriterer meg mer enn folk som sykler på veien...

Skulle ikke vært lov for de helvetes proffsyklistene!

Jeg kjørte bak en sånn i lang tid, det kom biler imot så jeg fikk ikke til å kjøre forbi. Han hadde mye plass utafor den hvite stripa på veibanen som han kunne brukt, uten å måtte senke farten eller noe. Jeg kunne da kommet meg forbi, men gjorde han det? NEI... :frustrert:

Når syklister lager stor bilkø blir jeg også sint.

Når skal de skjønne at det bare er flaks at bilister godtar denne syklinga dems? De kan lett meies ned og invalisieres. 60kg skranglemann vs. 1-2tonn bil, liksom.

Flere jeg kjenner er like sinte. Og en kompis har hatt lyst til å snerte borti sånne tosker, bare for å skremme. Men da blir han jo straffet som faen.

Ja til andre sykkelsteder enn bil, buss og trailer-veier!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Og svaret er jo så generelt.

Dette er jo like unikt som den gangen jeg møtte en i stavanger og han hørte jeg var østlendig og han sa"kjenner du en som heter per som bor i Oslo?

ha ha ha

Ja, han kjenner jeg! Hva var poenget ditt egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...