Gå til innhold

Bilister og syklister


Gjest Gjest1

Anbefalte innlegg

Mange bilister er idioter i trafikken. Mange syklister er idioter i trafikken.

Det jeg ikke fatter er at de tør ta så mange sjanser. Jeg har kjørt bil i mange år og jeg har sett mye farlig sykling. Tenker ikke syklistene på at det er de som dør, ikke jeg, når de kaster seg ut foran bilen min for å for å fortsette turen sin der det passer dem, når det passer dem.

Tenker de ikke på at de faktisk kan dø av den uvettige syklingen sin.

Jeg blir ikke til en idiot når jeg møter dem, jeg er faktisk livredd for hva de kamakazetoskene finner på i neste sekund.

De virker ikke som om de eier redsel og fornuft der de kaster seg hit og dit foran og bak busser og lastebiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At noen sjåfører med vilje prøver å DREPE et annet menneske kan ikke legitimeres på noen som helst måte. Hvis man iriterer seg så mye over syklister at man med vilje presser dem av veien, eller kjører for nært dem, da har man et alvorlig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mareritt som bilist er knyttet motsatt vei - jeg kommer rundt en sving og der - midt i veien sykler TRE stykker i GULE drakter side om side og tar opp ALL tilgjengelig plass i veibanen - jeg har 80 kmt og i møtende felt kommer en skolebuss....... Hvem sikter jeg på da av barna og syklistene når fjellet er siste alternativ???

OG kan noen vennligst forklare meg hvorfor de føler de MÅ sykle flere i bredden?? Er det ikke "regler" for hvordan syklister oppfører seg i traffikken også??

Signerer denne!

Burde tenkt på sykkelbaner i veien her til lands også, men det spørs om syklistene ville brukt den.. de bruker ikke sykkelveien her oppe, selv om det så og si aldri går noen der de kan kjøre på/ irritere... neida.. i bilveien skal de.... i 80 sone med fjellvegg på ene siden og fjorden på den andre.... :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BagLady
OK, så er dere kanskje ute etter å forsvare dere. Har dårlig samvittighet for at dere har slengt med leppa, eller oppført dere stygt mot en eller annen syklist. So what, betyr det at dere skal forsvare slik idiot-oppførsel for evig og alltid, eller er det kanskje på tide å si til seg selv: det var dust, fra nå av bruker jeg hodet for å begrense mitt eget sinne, istedenfor å bruke det til å finne på unnskyldninger.

Hvis det mot formodning var meg du siktet til, så kan jeg informere om at jeg ikke har førerkort og følgelig ikke kjører bil :)

For øvrig er jeg enig i at bilistene har større ansvar fordi den er den sterke part, og at drapsforsøk ikke på noen måte kan forsvares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Signerer denne!

Burde tenkt på sykkelbaner i veien her til lands også, men det spørs om syklistene ville brukt den.. de bruker ikke sykkelveien her oppe, selv om det så og si aldri går noen der de kan kjøre på/ irritere... neida.. i bilveien skal de.... i 80 sone med fjellvegg på ene siden og fjorden på den andre....  :riste:

Det forteller meg at sykkelveier er helt komplett idioti. Sikkert presitsje ute og går som sørger for at vi ikke gjør som i Nederland og lager egne felt i veibanen. Disse sykkelveiene er både farlige (statistisk sett) og plagsomme. Spesielt farlige er de i overgang vei-sykkelvei. Hvis du kjører i 30km/h, så plager du kanskje en og annen bilist som må bruke toppen 2min på å kjøre forbi (føles som en evighet), men samtidig slipper du selv å stoppe opp hver halve kilometer for å skulle tråkke igang igjen. Kjører du 8-9 mil så merker du sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Er det ikke litt lettere å kjøre forbi 20 syklister i en klump, enn 20 på rad og rekke da?

Det fins tullinger på sykkel og tullinger i bil. Jeg som syklist straffer ikke bilister generelt fordi jeg har truffet på noen idiotsjåfører, og bilister burde heller ikke være bøllete mot syklister generelt fordi noen av oss er tette i pappen og ikke kan trafikkregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest regine

Enig med elfrida og caramba!

Og syns holdningen til enkelte andre her er merkelig - fordi noen syklister er uforsiktige og dustete, er det nærmest greit at bilister kjører dem ned??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med elfrida og caramba!

Og syns holdningen til enkelte andre her er merkelig - fordi noen syklister er uforsiktige og dustete, er det nærmest greit at bilister kjører dem ned??????

At noen kødder med å ta dem med dørene de burde du ta for det det er. Kødd.

Jeg mener ikke et det er greit å kjøre dem ned, jeg kan bare ikke fatte at de (noen, ikke alle) tør å risikere livet sitt i trafikken. Det er en mellomting her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forteller meg at sykkelveier er helt komplett idioti. Sikkert presitsje ute og går som sørger for at vi ikke gjør som i Nederland og lager egne felt i veibanen. Disse sykkelveiene er både farlige (statistisk sett) og plagsomme. Spesielt farlige er de i overgang vei-sykkelvei. Hvis du kjører i 30km/h, så plager du kanskje en og annen bilist som må bruke toppen 2min på å kjøre forbi (føles som en evighet), men samtidig slipper du selv å stoppe opp hver halve kilometer for å skulle tråkke igang igjen. Kjører du 8-9 mil så merker du sånt.

Nevnte jo sykkelbaner i veien... og her oppe er det ikke så mange veier som den sykkelstien jeg snakket om krysser.... faktisk ingen på ca 7km..... og fortsatt brukes den ikke... kvaliteten på den er faktisk like bra som selve bilveien....

Og jeg forsvarer selvsagt IKKE å presse noen syklister av veien mv!!! :overrasket: Det får da være måte på oppførsel!!

Men det må være lov til å bli litt irritert når syklistene ligger i en klump foran deg - og har sett at det er en bil eller flere bak dem - og fortsatt ligger i en klump! Når de (gjelder faktisk biler, mopeder, syklister, fotgjengere, campingbiler osv osv også..som beveger seg saktere enn resten - altså under fartsgrensa.. ), legger merke til at det er noen som vil forbi, så må det gå an å slippe dem forbi (i den forstand at man legger seg på rekke lengst mulig ut til høyre - uten at det er fare for å bikke da selvsagt, og fortsatt slik at de kan holde farta oppe!).

Dersom jeg kjører sakte pga ett eller annet, og det hoper seg opp bak meg med noen som vil forbi, prøver jeg da å hjelpe dem! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regine
At noen kødder med å ta dem med dørene de burde du ta for det det er. Kødd.

eehhh - ja - det gjør jeg faktisk..... ;)

Poenget er imidlertid at den holdningen som skinner gjennom hos flere er at syklistene får skylde seg sjøl om noe skjer med dem i trafikken - det er jo så plagsomt at folk sykler langs veien.....

og det betyr ikke at jeg mener at man ikke skal ta hensyn til resten av trafikken - det er vel en selvfølge at BÅDE bilister, syklister og fotgjengerer gjør..... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Vi har firedørers bil - de syklistene vi ikke klarer å ta med fordøra, rekker vi som oftest å ta med bakdøra.

:ler:

godt vi er fler!

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

men si meg en ting: i sverige er det sånn at SKAL gå av sykkelen i overgangsfelt, ellers har ikke bilen vikeplikt. er det sånn i norge og?

jeg synes ihvertfall lite om unger og andre som plutselig i full fart kommer kjørende over fotgjengerovergangen uten å se seg om eller bremse.

så lenge de sykler er de følgelig ikke fotgjengere, og bilen har ikke vikeplikt på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Det er akkurat sånn i Norge også, biler har ikke vikeplikt for syklister i fotgjengerfeltet, bare hvis de går av sykkelen og leier den over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For ordens skyld er jeg IKKE sympatisør for "psykisk ustabile" og "ellers syke" mennesker som bevisst forsøker skade de som sykler - men jeg er heller ikke ute etter å "forsvare" min rettferdige harme og frustrasjon over den fantasktisk tankeløse holdningen de fleste syklister viser i trafikken - i her i hundremeterskogen.. Når jeg tar en tur på sykkel sammen med mine barn, Kristoffer Robin og bikkjetass i bånd er vi meget obs på å lære fra oss at VI må ta HENSYN, at VI må holde oss "ut på kanten" og at vi må "passe på" at vi er synlig men samtidig ikke til hinder for andre (bilister) så jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke trafikkreglene gjelder for de som "bare" ferdes som syklist også..

Har du sett sykkelbud i storbyer der de smetter foran store busser i kolletivfeltet eller foran trikken i et kryss for eksempel - gjerne på rødt lys osv??

Fortell meg da hvem som mangler en skure for å få hodet i vater? Sjåførene eller syklisten??

De burde faktisk bøtlegges på linje med bilister - faktisk kan de bli det men jeg vet da svarten om det hadde virket..

Profesjonelle syklere kan like gjerne bruke sykkelveier osv - men sier at det er for mye stein i veibanen der til at våre sarte hjul på syklene og den meget porøse felgene tåler belastningen og derfor egner veinettet seg bedre - som om vi i norge har velholdte veier ellers.....

PHØ - Jeg mener det - hensynet gjelder så absolutt begge veier i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Profesjonelle syklere kan like gjerne bruke sykkelveier osv - men sier at det er for mye stein i veibanen der til at våre sarte hjul på syklene og den meget porøse felgene tåler belastningen og derfor egner veinettet seg bedre - som om vi i norge har velholdte veier ellers.....

Noe sier meg at det ikke er så veldig mye kunnskap blant disse meningene dine her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er ikke prof syklist men liker å sykle til og fra jobb når det er vær til det, og da for det meste på gang-og sykkelsti. Her en dag stoppet jeg ved en overgang for å vente til det ble klart, da var det en sur mann som så på meg og ned på sykkelen min og så sa han: Syklister som sykler på fortauet fortjener jo å bli kjørt ned!

Det var en fotgjenger da, ikke en bilist....

Har hørt noen som argumenterer at syklister ikke bør sykle på veien fordi de er til hindring for folk som betaler veiavgift. De fleste som har sykling som hobby eier sikkert en bil også og betaler garantert veiavgift de også. Bilister som hisser seg opp over å måtte bremse ned farten litt bak en syklist, hisser seg gjerne opp over traktorer og andre folk som våger å ligge 5 km under fartsgrensa. Synes synd på sånne folk jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine
Mitt mareritt som bilist er knyttet motsatt vei - jeg kommer rundt en sving og der - midt i veien sykler TRE stykker i GULE drakter side om side og tar opp ALL tilgjengelig plass i veibanen - jeg har 80 kmt og i møtende felt kommer en skolebuss....... Hvem sikter jeg på da av barna og syklistene når fjellet er siste alternativ???

OG kan noen vennligst forklare meg hvorfor de føler de MÅ sykle flere i bredden?? Er det ikke "regler" for hvordan syklister oppfører seg i traffikken også??

Men for all del - forby bilisme..... La alle sykle - det har vi så godt av atte...  :ironi:

:sjenert:

Enig!

Jeg er ikke begeistret for de syklistene som sykler på bilveiene og tar seg til rette!

Har oplevd flere farlige situasjoner der det sykler flere i bredden istedenfor at de sykler etterhverandre. Disse er en fare for seg selv og andre.

Det som også forundrer meg er at de sykler jo like fordømt midt i veien når det er egen sykkel og/eller gansti langsetter bilveien! Hvorfor kan de ikke bruke sykkelstien?

Jeg kom kjørende med bil på en enveiskjørt vei i Oslo, og plutselig kommer det en syklist i full fart, midt i veien, rett mot bilen – det gikk bra men fy....f :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...