Gjest Gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #1 Skrevet 30. mai 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=118143 Denne gangen er det proffsyklister som er omtalt, men det er da ikke bare dem det gjelder. Dette har vært et kjent problem lenge, man er fritt vilt som syklist og ikke skjønner jeg at mange syklister tør å sykle i bilveien.
Arkana Skrevet 30. mai 2006 #2 Skrevet 30. mai 2006 Mitt inntrykk er at det like mye er syklistene som må lære seg reglene som bilistene som må ta til vettet (som det står i artikkelen). Syklistene tar seg til rette i trafikken og skjønner ikke hvor farlige de er. De er sårbare, men raskere enn fotgjengere. Jeg tror ikke de kan forstå hvor mange farlige situasjoner de skaper, og det er de som ville få de største skadene ved et uhell, ikke bilisten. De følger de reglene som passer dem, sykler gjerne på rødt lys eller smetter ut foran biler når de finner det for godt. Som bilist synes jeg at syklister er noe av det verste jeg vet.
Gjest Eks-sykkelrytter Skrevet 30. mai 2006 #3 Skrevet 30. mai 2006 Arkana, denne formuleringen din "det er like mye syklistene.." er malplassert. Det er en forskjell på utilsiktede ulykker som følge av uvøren sykling og tilsiktet legemsbeskadigelse med døden til følge. Dette er ikke et tariffoppgjør hvor en forhandler om hvor frekke syklister får lov til å være før det er greit at trailersjåfører tar blodhevn. Slik håndhevelse av loven er offisielt ikke akseptert. Uansett hva du mener om syklister generelt som en gruppe, er du i stand til å gi meg et eksempel hvor det er greit at provoserte bilister med vilje kjører ned syklister? Rent teoretisk er det riktig at dersom syklister ikke fantes, ville hissige sjåfører ha en ting mindre å hisse seg opp over. Men er hovedproblemet her at folk velger å sykle, eller at enkelte bilførere har en vanskelig personlighet? Hvis en mann banker kona si fordi hun ikke lager god nok mat, er det kokkeferdighetene eller mannens adferd som det bør jobbes med? Spørsmålet er kanskje i hvilken grad en kan jobbe mot hissigpropper i trafikken, hvordan kan en få potensielle drapsmenn til å kjøle seg ned. Det tror jeg du som psykologistudent er bedre egnet til å svare på. Samtidig av samme grunn er jeg veldig skuffet over at du bidrar til å legitimere voldelig oppførsel i hverdagen. At enkelte personer har farlige affekter som trigges når de ser folk på to hjul i tights, legitimerer vel ikke selvjustis og dødsstraff?
Gjest gotthard Skrevet 30. mai 2006 #4 Skrevet 30. mai 2006 her jeg bor har vi 2 sykkelklubber, de er ute nesten hver dag. da ser du en gruppe på 10-20 pedaltråkkere som tar hele kjørebanen der de luser avgårde og prater seg i mellom, køen med biler bak de tar de ikke så nøye. det er slike som lager farlige forbikjøringer, ensome sykklister kommer du fort forbi uten fare for noen. om sykklistene begynte og ta hensyn til andre trafikanter trur jeg billister ville vist mer hensyn også. men det går så klart begge veier. det mest patetiske er at de for noen år siden grein seg til sykkelsti, de brukte den en gang.....
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #5 Skrevet 30. mai 2006 her jeg bor har vi 2 sykkelklubber, de er ute nesten hver dag. da ser du en gruppe på 10-20 pedaltråkkere som tar hele kjørebanen der de luser avgårde og prater seg i mellom, køen med biler bak de tar de ikke så nøye. det er slike som lager farlige forbikjøringer, ensome sykklister kommer du fort forbi uten fare for noen. om sykklistene begynte og ta hensyn til andre trafikanter trur jeg billister ville vist mer hensyn også. men det går så klart begge veier. det mest patetiske er at de for noen år siden grein seg til sykkelsti, de brukte den en gang..... ← Sånn er det her også. De er ute på kosetur og ligger i bredden for å ikke bli forstyrret av forbipasserende biler. Vi har firedørers bil - de syklistene vi ikke klarer å ta med fordøra, rekker vi som oftest å ta med bakdøra.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #6 Skrevet 30. mai 2006 Det er ikke når syklister kjører i gruppe at det skjer flest ulykker, selv om det kanskje er sånn de provoserer mest. Så hvor vanskelig kan det være med enslige ryttere som kjører langs en landevei? Taper du hva da? 10 sek toppen? De styggeste episodene jeg har vært vitne til har vært situasjoner hvor det har vært uproblematiske trafikkforhold, men tydelige sjåfører som har problemer. Dette er drapsmaskiner!!! Hvor gøy hadde dere syntes det var om barna deres ble kjørt ned under trening på bondelandet, fordi en eller annen hissigpropp hadde sett 1 veteransyklist for mye? Synes det er så patetisk å skulle unnskylde manglende selvkontroll med at syklister utgjør en forsinkelse for trafikken. Hvis en klarer å bruke de små grå litt, kan en se på hva vi alle SPARER på sykkelryttere i et folkehelseperspektiv. Disse feite, skorsteinsrøykende, pizzaslukende sjåførslaskene oversvømmer og tetter igjen helsekøene i hele norge. Sykkelryttere lever til de dør, og da dør de fort. Ikke langsomt på en eller annen avdeling hvor de dulles med fordi de har forsømt helsa si. Jeg vet hva jeg snakker om her, for jeg har hatt forelesninger om folkehelse, og idrettsmedisin som valgfag i løpet av studiet mitt. Skjerpings, folkens. En bør legge til rette for sunnhet i hverdagen, ikke tilrettelegge for bøllete adferd i trafikken og premiering av sinnsforstyrrelser.
Gjest gotthard Skrevet 30. mai 2006 #7 Skrevet 30. mai 2006 ok, så du sier altså at du fordømmer alle bilister utifra at noen få ikke burde kjørt bil, mens vi billister ikke skal få lov og iretere os over sykklister som leker kamakaze piloter i oslo eller har sy møter på sykkel her på landet hvor jeg bor? de fleste sykklister tar hensyn, det gjør og de fleste billister.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #8 Skrevet 30. mai 2006 Eh, nei? Fordømmer da ikke bilister som gruppe i det hele tatt? Tvert imot har jeg trent så mye at jeg vil si de fleste oppfører seg eksemplarisk, selv om jeg vet det kan være irriterende med syklister. Det jeg sier er at folk som ikke klarer å kontrollere irritasjonen sin, utgjør en livsfare for andre og har ikke noe i trafikken å gjøre. Til slutt spissformulerte jeg litt for å få fram et økonomisk og folkehelse-perspektiv.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #9 Skrevet 30. mai 2006 Forresten er jeg selv også bilist! Det er litt rart synes jeg, at du bruker vi bilister når vi diskuterer enkelttilfeller som skryter av hvor mange tour-de-france fans de har klaska med bildøra.
Gjest synseren Skrevet 30. mai 2006 #10 Skrevet 30. mai 2006 Som bilist synes jeg slike halvproffe syklister er et problem. Fordi de gjerne sykler to-tre i bredden uten å tenke på trafikkflyten.
Gjest Gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #11 Skrevet 30. mai 2006 Jeg synes det er helt ubegripelig at dere som her forsvarer bilførerne kan forsvare et slikt menneskesyn som kommer frem i den avisartikkelen! For det virker som dere gjør det. Man må ikke ha lappen for å sykle i trafikken i Norge, men man må ha lappen for å kjøre bil. Der er utgangspunktet. Det kan hende at det ikke er alle som sykler som kjenner reglene like godt. Javisst, jeg vet også at det er mange syklister som trosser både rødt lys og legger seg ut i bilbanen, men rettferdiggjør det å kjøre på dem? Vil du virkelig hevde din rett ved å bli drapsmann?
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #12 Skrevet 30. mai 2006 Jeg HAAAAAAATER syklister!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sånn, det var det mest konstruktive jeg hadde å komme med i denne debatten tror jeg...
Gjest Gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #13 Skrevet 30. mai 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=118058
Arkana Skrevet 30. mai 2006 #14 Skrevet 30. mai 2006 Det er vel ingen som mener at bilister har rett til å oppføre seg på denne måten, det er i allefall ikke det jeg mener. Og jeg forsvarer heller ikke det som står i artikkelen. Poenget var heller at syklister kanskje bør tenke seg litt om med tanke på sin egen oppførsel istedet for at det alltid er bilisten som har feil. Litt på siden: I artikkelen om Anita Valen står det bl.a. at når traileren stoppet på rødt så kjørte hun videre. Hvis hun som syklist bruker kjørefeltet skal hun også stoppe på rødt. Men jeg synes det er temmelig mange syklister som ignorerer dette fullstendig. Man kan ikke akkurat bli overrasket om man blir truffet av en bil hvis man sykler på rødt lys. Man kan ikke bare velge og vrake hvilke regler man ønsker å følge, sykler man på veien skal man følge trafikkreglene. Jeg som bilist ønsker ikke å skade syklister, men det er vanskelig å forutse handlingene deres når de oppfører seg på denne måten.
Gjest gotthard Skrevet 30. mai 2006 #15 Skrevet 30. mai 2006 til mit forsvar har jeg hverken lest artikelen dere sikter til eller klasket syklister bak med hverken dør eller andre bil deler som jeg kan huske.(om jeg ikke gjør det når jeg kjører i fylla da?)
NinjaTurtle Skrevet 30. mai 2006 #16 Skrevet 30. mai 2006 Som bilist synes jeg slike halvproffe syklister er et problem. Fordi de gjerne sykler to-tre i bredden uten å tenke på trafikkflyten. ← Jeg synes ikke to syklister i bredden er noe problem, tidlig om morgenen i helga ute på bondelandet et sted, på en liten vei. Skjønner godt at folk som sykler langtur vil prate litt, jeg. Kommer en bil hvert 10nde minutt, da kan det ikke være noe å rive av seg håret for.... Når det gjelder dette med å overholde trafikkreglene ser jeg ganske pragmatisk på dette.. en bil som kjører på rødt skaper trafikkork. En sykkelrytter som sykler på rødt i en høyresving øker ulykkes-statistikken med noen prosent.. Det er rett og slett ikke samme konsekvensene forbundet med samme typen lovbrudd. Det er selvfølgelig også et poeng å slippe å stå svett 5 min og vente på grønt. Og dette skjønner selv jeg som ikke sykler selv, men kjører bil.
Carrot Skrevet 31. mai 2006 #17 Skrevet 31. mai 2006 Mitt mareritt som bilist er knyttet motsatt vei - jeg kommer rundt en sving og der - midt i veien sykler TRE stykker i GULE drakter side om side og tar opp ALL tilgjengelig plass i veibanen - jeg har 80 kmt og i møtende felt kommer en skolebuss....... Hvem sikter jeg på da av barna og syklistene når fjellet er siste alternativ??? OG kan noen vennligst forklare meg hvorfor de føler de MÅ sykle flere i bredden?? Er det ikke "regler" for hvordan syklister oppfører seg i traffikken også?? Men for all del - forby bilisme..... La alle sykle - det har vi så godt av atte...
Gjest BagLady Skrevet 31. mai 2006 #18 Skrevet 31. mai 2006 Helt klart er det mange syklister som vet for lite om trafikkreglene, og som tenker for lite på hva de gjør/ikke gjør for å opprettholde trafikkflyten. Men det er vel like mange bilister som hisser seg opp til uante høyder pga en syklist i veibanen som "er i veien og sinker bilistene". Jeg tror holdningsskapende arbeid begge veier kunne gjort dette til et mindre problem, for jeg tror virkelig ikke at syklister er verre enn bilister eller omvendt. Noen ganger er jo bilisten syklist også
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #19 Skrevet 31. mai 2006 Jo, jeg tror bilister er verre enn syklister. Ikke som mennesker, for hissigpropper er vel kanskje likt fordelt på begge gruppene, som i befolkningen flest. Men fordi bilister er den sterke part, og misbruker dette. Om to sykkelryttere kjører to i bredden på en landevei, så er dette både tillatt etter veitrafikkloven OG det er ikke så stort problem når det ikke skjer på en hovedvei i rushtida. Om en tidlig søndag morgen kjører to i bredden på riksvei xyz, så er ikke dette det samme som å "forby bilisme," slik Carrot uttrykker det. Virker som om kvinneguidens kvinner kan deles inn i to grupper: De som ønsker å rettferdiggjøre sin egen irrasjonelle harme, og de som ønsker å relativere og dysse ned. Hvor villige er dere til å dysse ned slike holdninger, den dagen barna deres får pene pirelli-merker over sykkel og kropp? OK, så er dere kanskje ute etter å forsvare dere. Har dårlig samvittighet for at dere har slengt med leppa, eller oppført dere stygt mot en eller annen syklist. So what, betyr det at dere skal forsvare slik idiot-oppførsel for evig og alltid, eller er det kanskje på tide å si til seg selv: det var dust, fra nå av bruker jeg hodet for å begrense mitt eget sinne, istedenfor å bruke det til å finne på unnskyldninger.
Daria Skrevet 31. mai 2006 #20 Skrevet 31. mai 2006 Nå er jeg hverken bilist eller syklist, derimot har jeg en del års erfaring som fotgjenger, særlig i byen, og er mye mer redd for syklister enn bilister... Husker fortsatt med gru han som kom brasende inn i lyskrysset i full fart -på rødt lys -og var millimetre fra å kjøre meg ned. Hadde det ikke vært for at jeg oppfattet noe i øyekroken og instinktivt bråstoppa, hadde det blitt ganske stygt. Ikke f om jeg vil ha disse menneskene opp på fortauet! Og nei, selvfølgelig mener jeg ikke at det er greit at bilistene prøver å kjøre ned syklistene eller presse dem av veien, men en del syklister bør tenke litt på hvordan de oppfører seg ovenfor andre trafikanter, skjønner godt at bilistene kan blir irriterte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå