Gjest Gjest_Lise-Lotte_* Skrevet 29. mai 2006 #61 Skrevet 29. mai 2006 I utgangspunktet kan de bygge hvor stort de vil for meg. Om så var kan de dekke hele Kristiansand med hytten sin. Det jeg synes er vanvittig er at myndighetene lar dem få bygge på friarealer og at de selv stilletiende godtar denne særbehandlingen. Dessuten mener jeg at det ikke burde være kommunens oppgave å skaffe dem hyttetomt - det er noe de burde ordne selv - det er tross alt snakk om et privat feriested.
Carrot Skrevet 29. mai 2006 #62 Skrevet 29. mai 2006 Jeg leste alle innlegg til side to var ferdig da gadd jeg ikke mer - men jeg våger meg utpå med en mening ut fra det jeg har fått med meg så langt. Jeg mener vårt kongehus alltid har representert en form for "nykternhet" andre kongehus har manglet - i likhet med våre svenske og danske kongelige. Ser man ut over europa har de kongelige til stadighet vært i media med sine enorme forbruk mens vi "her hjemme" har vært forskånet for slikt - men det var før. Etter MetteMarit og Haakon har vi fått flere "sløse"historier også her hjemme - det mener jeg de bør ta til seg. Her er vi et land som er oppfostret på den protestantiske moral om at arbeid i seg selv er den største gleden og at vi skal yte mer enn vi får, vår lønn får vi i himmelen osv. Dette levde vår kjære kong Olav etter til fulle - han var en folkekonge, en arv kong Harald har forsøkt føre videre. Her bommer vår kronprinsfamilie. Det er lett å skjønne at når man går fra ingenting til "overflod" er det lett å miste hodet og bakkekontakten slik MetteMarit til dels har gjort med sine "shoppingturer" men det er lov å snu - man kan "grave seg ned i tide" og huske på at "det er ingen skam å snu" - de skal tross alt representere det norske folket og den norske tradisjonen ut i verden - og vi har da ingen tradisjon her i forhold til Versace eller Gucci, så sant det ikke dreier seg om blåkopier kjøpt i Hellas Når det gjelder hus og hytte rundt i landet kan de vel først ta vare på de kongehuset allerede disponerer før de tar imot flere eiendommer land og strand rundt. Og om kristiansand kommune har så forbasket med penger til overs er det alltids en annen kommune i landet som trenger dem - så fra kommunen sin side syns jeg de først kan sørge for sine egne før de skal "smiske" for de kongelige. Dessuten - vår grunnlov gjelder ALLE også de kongelige - og dersom våre lover sier ingen bygging i strandsoner - gjelder det alle, både fattig og rik uansett status. Dispensasjoner birde ikke lengre være i vårt vokabular i sammeheng med lover og regler - det burde ikke være slik at penger og status kan kjøpe deg fri fra lover og regler. så kongelig eller ikke - man kan komme langt ved å opptre med en smule nøysomhet også. Det er ikke alle som syns det smaker like søtt med privatfly til London eller Milano for å handle hos de store - noen syns det smaker ganske bittert med tanke på verdens situasjon og ikke minst vår egen i norge. Hvor mange kunne ikke fått hjelp av klesbudgettet alene hvert år? De trenger ikke gå i klær til millioner, de kan klare seg med mindre slik vår eminente dronning opp gjennom tidene har vist.. Slik skryt og positiv oppmerksomhet hun har fått verden rundt for sin gjenbruk er ingen annen forunt... Så kanskje de skulle lære litt mer fra den gamle generasjon de unge og fremadstormende?? Tross alt kan kongehuset avskaffes....
Gjest Hippopotamus Skrevet 29. mai 2006 #63 Skrevet 29. mai 2006 Dessuten er det vel rimelig at sikkerhetstjenesten også har plass til å bo når de er der... ← Synes det er alt for mye forlangt. Kan de ikke bare sove mellom kronprinsparet, så ville de både spare areal og det ville bli flere historier i media som naive KG'ere kunne tro blindt på?
T.S Skrevet 29. mai 2006 #64 Skrevet 29. mai 2006 Det jeg synes er vanvittig er at myndighetene lar dem få bygge på friarealer ← Vert du hvordan eiendommen ligger, og hvordan den er regulert? Jeg vet...
Gjest Gjest_Lise-Lotte_* Skrevet 29. mai 2006 #65 Skrevet 29. mai 2006 Ja, jeg har lenge forstått at både du og Kvinneguden er fra Kristiansand Jeg vet ikke annet enn hva jeg har lest om saken - og det er at tomten ikke er regulert enda ... Den må reguleres til fritidsbolig idet de overtar tomten. Men foreløpig så forstår jeg at området fritt for ferdsel for de som ønsker det.. eller stemmer ikke det?
Caramba Skrevet 29. mai 2006 #66 Skrevet 29. mai 2006 (endret) Jeg synes dette området burde reguleres som friareal til bruk for almennheten. Strandsonen er så utbygd at det nesten ikke er noe ledig plass igjen langs kysten på øst og sørlandet. Kronprinsparet kunne vel heller kjøpt seg en eller annen eiendom som allerede var regulert som fritidseiendom. Det er da stadig vekk mange flotte hytter til salgs. Forøvrig driter jeg i hvor stor denne hytta er, det er ikke det som er poenget. Poenget er hvorvidt loven om forbud mot å bygge i strandsonen gjelder for alle, eller bare for noen. Endret 29. mai 2006 av Caramba
Gjest Gjest_Lise-Lotte_* Skrevet 29. mai 2006 #67 Skrevet 29. mai 2006 Helt enig, Caramba. Men jeg kan ikke se at det skal være en kommunal oppgave å skaffe kronprinsparet feriebolig i det hele tatt.
T.S Skrevet 29. mai 2006 #68 Skrevet 29. mai 2006 Ja, jeg har lenge forstått at både du og Kvinneguden er fra Kristiansand Jeg vet ikke annet enn hva jeg har lest om saken - og det er at tomten ikke er regulert enda ... Den må reguleres til fritidsbolig idet de overtar tomten. Men foreløpig så forstår jeg at området fritt for ferdsel for de som ønsker det.. eller stemmer ikke det? ← Det er lov å tro, men ikke regn emd at du har rett... dette har stått om saken i fvn: Det var i sommer at kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit var på befaring på Flekkerøy. De falt pladask for eiendommen Naudetangen der NRK-ansatte har brukt en 100 år gammel murbygning som firmahytte i årevis. Ti mål og 150 meter strandlinje 30 meter fra sjøen ligger og venter på de kongelige. Kommunalutvalget i Kristiansand kommune sa ja til kjøp av eiendommen på Flekkerøy før jul. Onsdag behandler formannskapet saken, og bystyret gir sin tilslutning uken etter. SV er ikke imot kjøpet av eiendommen på rundt 42 mål, men setter foten ned i forhold til at det settes i gang en regulering av den delen av eiendommen på i underkant av ti mål som er aktuell for fritidsboligen. Kristiansand kommune får kjøpe hele eiendommen for 2, 6 millioner kroner av NRK. Prisen er såpass lav fordi utfallet av reguleringsbehandlingen innebærer en usikkerhet og den risikoen påtar Kristiansand kommune seg
T.S Skrevet 29. mai 2006 #69 Skrevet 29. mai 2006 (endret) Ja, det var jo det jeg skrev - det var slutten av den pressemeldingen jeg refererte til over her. Antagelig er det noen ved rådmannens kontor som har lekket ut denne informasjonen. Hvorfor skulle ellers noen bare "anta" at bygningene ble så store? ← "Så konstaterer vi med tilfredshet at planene om et hyttepalass ikke synes å ha vært reelle og imøteser de endelige planene for det kongelige hyttekomplekset på Naudetangen." http://www.fvn.no/meninger/leder/article367911.ece Endret 29. mai 2006 av storebror*
T.S Skrevet 29. mai 2006 #70 Skrevet 29. mai 2006 Helt enig, Caramba. Men jeg kan ikke se at det skal være en kommunal oppgave å skaffe kronprinsparet feriebolig i det hele tatt. ← Det er kommunen selv som påtok seg oppgaven når de fikk høre om interessen. Mao frivillig.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #71 Skrevet 29. mai 2006 Uansett så er det virkelig ikke Kr.sand kommunes oppgave å kjøpe billige fritidseiendommer til de kongelige. Sikker på at de har mange utfordringer i kommunen og bedre ting å bruke penga på. Ikke er det NRKs oppgave å levere en fritidseiendom til kongelige heller. Strandsonen er vernet, men det bryr vist ikke Kr.sand kommune seg om.
Murron Skrevet 29. mai 2006 #72 Skrevet 29. mai 2006 Kronprinsparet burde rett og slett innfri de "sparetiltakene" de oppfordrer andre til å gjøre selv! Syns det er helt bak mål at å være på jobb for norge, betyr luksusliv hinsides all fornuft.
Läkerol Skrevet 1. juni 2006 #73 Skrevet 1. juni 2006 Sutring... Ser man sånne diskusjoner i andre land?? Neppe...
Gjest gjest1 Skrevet 1. juni 2006 #74 Skrevet 1. juni 2006 (endret) Sutring... Ser man sånne diskusjoner i andre land?? Neppe... ← Norge er misunnelsens og jantelovens høyborg vet du. Sånn er det bare. And for the record: Misunne = unner ikke Endret 1. juni 2006 av mysan
Läkerol Skrevet 1. juni 2006 #75 Skrevet 1. juni 2006 Norge er misunnelsens og jantelovens høyborg vet du. Sånn er det bare. And for the record: Misunne = unner ikke ← Ja, gud forby om kronprinsparet bygger seg hytte i strandkanten og Ola Nordmann ikkje har samme mulighet! Blir litt patetisk og snakke om Mette-M sitt engasjement for verdens fattige i denne sammenhengen.. Heia Norge!
Gjest Lise-Lotte Skrevet 1. juni 2006 #76 Skrevet 1. juni 2006 Jeg synes heller det viser at Norge er et moderne og åpent land hvor folk kan si hva de mener enten det dreier seg om familien Nilsen eller Kongefamilien.
Gjest gjest1 Skrevet 1. juni 2006 #77 Skrevet 1. juni 2006 Det er fint at man kan si hva man mener, når det gjelder janteloven så er det heller HVA folk mener som er problemet
Gjest Lizbet ii Skrevet 6. juni 2006 #78 Skrevet 6. juni 2006 Ja, gud forby om kronprinsparet bygger seg hytte i strandkanten og Ola Nordmann ikkje har samme mulighet! Blir litt patetisk og snakke om Mette-M sitt engasjement for verdens fattige i denne sammenhengen.. Heia Norge! ← Dette er vel ikke noe som er spessielt for kongelige......ikke der jeg kommer i fra, der er det alle de andre kaksene fra samme strøket som får den samme særbehandlingen.
Gjest Lovegeckos Skrevet 6. juni 2006 #79 Skrevet 6. juni 2006 Jeg syns det er sykt at våre skattekroner brukes i det hele tatt på noe som er så gameldags og utdatert som et kongehus. Vi avskaffet føydalismen for lenge siden, hvorfor ikke gjøre det samme med monarkiet? De har ingenting med en moderne verden å gjøre! Sykt at vår øverste leder (endog bare på papiret siden han ikke har noen reell makt) ikke er demokratisk valgt. Avskaff Monarkiet!!!
Gjest Gjest_Sigrid_* Skrevet 6. juni 2006 #80 Skrevet 6. juni 2006 Det er fint at man kan si hva man mener, når det gjelder janteloven så er det heller HVA folk mener som er problemet ← Ok .. så det er et problem for deg at noen mener at det er umoralsk å la kronprinsparet få bygge i strandsonen i et område som er fritt for ferdsel? Vi får passe på å spørre deg neste gang vi tenker på å ytre oss
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå