Gå til innhold

Kronprinsparets hyklerier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Lise-Lotte
:overrasket:

Jeg forstår ikke problemet. Hva har all verdens fattigdom og gatebarn med at det norske kronprinsparet har sagt ja takk til tilbudet fra Kristiansand kommune om at de får seg en hytte i kommunen?

:forvirret:

Det har med holdninger å gjøre.

Dessuten kan jeg ikke se at det skal være en kommunal oppgave å ordne tomt for kronprinsparet - de bør kunne gjøre som alle oss andre hvis vi ønsker å kjøpe en eiendom. I tillegg er det helt vanvittig at de skal gis tilgang til å rasere friområder og strandsoner på en måte som den vanlige mannen i gata ikke har mulighet til. Det mest vanvittige er at kun SV og Frp stemmer mot planene ... de andre partiene synes det er en grei måte å gå fram på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Kommunen og ordføreren ønsker dette selv, i egeninteressens navn: det er god reklame for sørlandet og Kristiansand...

Se dette videoopptaket her, så får dere kanskje et noe mer nyansert syn på saken?

Utrolig hvor lett mange lar seg lure av medias vinkling... :ler:

http://www.fvn.no/video/article367579.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kommunen og ordføreren ønsker dette selv, i egeninteressens navn: det er god reklame for sørlandet og Kristiansand...

Se dette videoopptaket her, så får dere kanskje et noe mer nyansert syn på saken?

Utrolig hvor lett mange lar seg lure av medias vinkling... :ler:

http://www.fvn.no/video/article367579.ece

Det videoopptaket gav vel ikke akkurat noe mer nyansert syn på saken enn den ihvertfall jeg har hatt hele tiden. Det eneste måtte være at sikkerthetssonen rundt hytten skal være på ca. 32 mål ... noe som høres helt vanvittig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg bryr meg ikke om hvordan kongefamilien prioriterer og jeg er ikke rojalist. Men de er født inn i rollen som kjendiser og vil alltid bli forfulgt av media uansett om de gir fra seg sin tittel. Mette Marit ble ikke født inn i rollen, men hun forelsket seg.

32 må trenger de siden Se og Hør sniker i buskene. Ville dere hatt Se og Hør bak hekken som filmet barna deres? Eller er dere bare litt sinna nå pga. at dere ikke får ekslusive bilder i bladet Se og Hør?

Når det gjelder strandsonen, er jeg enig, men den er jo allerede ødelagt av alle millionærene vi har her i landet. Hvorfor skal kongefamilien ikke ha en egen strand? De er mer utsatt enn mr. og mrs. millionær på Nesøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Godt skrevet leder. Trist at den var basert på en røverhistorie.

Og litt ironisk at den temmelig godt betalte og ivrig forbrukende redaktøren i Fe'vennen lar seg hisse opp av andres forbruk. Godt, kanskje, at ikke de lokale mediene fokuserer på hva han selv eier, låner og bruker.

Glasshus er for eksempel ikke helt gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Kvinneguden - fint om du kan forklare hvilken røverhistorie dette er basert på?

Mener du at du ikke har lest dagens papir- eller nettaviser? OK.

Start med denne, og kikk gjerne litt på noen av de andre også. Dette er vel den snilleste mot vår lokale kretsmester i dobbeltmoral.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=304455

Endret av Kvinneguden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine
Kvinneguden - fint om du kan forklare hvilken røverhistorie dette er basert på?

Er du fortsatt av den opfatning at aviser aldri tar feil med sine skriverier?

Det står i avisen - ergo er det sant :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En kronprinsese har ikke lov til å nevne ordet fattigdom før hun avsverger seg all sin rikdom, og kler seg i reimer og plankebiter og flytter inn under en presenning og pådrar seg pest og aids. Samtidig må vi jo kunne forlange at hun skal være representativ.

De er kongelige! Det ER forskjell på kongelige og borgerne. Og siden kongehuset faktisk drar inn mer mynt enn det de koster, hvorfor forlanger vi at de skal være HELT like?? Hva er det som er så galt med litt magi og glamour i dette landet?

litt stilisert skrevet.........men jeg blir litt grinete.

man forlanger at de skal være kongelige. Men de skal være kongelig for ikke mer enn standard førskolelærerlønn. Aller helst bør de kjøpe klær på fretex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise-Lotte

Jeg er ikke større idioten enn at jeg vet at et kronprinspar har behov for større inntekter enn en førskolelærer - selvom jeg personlig mener at førskolelæreren er mer nyttig og gjør en mye bedre jobb.

Det jeg reagerer negativ på er at kongefamilien stadig påberoper seg retten til å behandles annerledes enn folk flest. Hvorfor skal det være et sett regler for dem, og et annet for oss? Hvorfor kan ikke de gjøre som andre ifm en tomtehandel? Hvorfor skal de behandles annerledes - når de stadig står fram og sier at de ikke ønsker det? Det skjer nå og det har skjedd før - de får bygge i områder som ikke er regulert til bebyggelse? I kontrakten mellom Nrk og Kristiansand kommune er det en klausul som sier at Kristiansand kommune ikke har anledning til å benytte eiendommen til fritidsbolig for andre enn kronprinsparet - hvorfor har de med denne klausulen? Carl-Erik Grimstad har endel viktige poeng i sin kronikk i Aftenposten:

Det er altså NRK - ved det tidligere bystyremedlemmet John G. Bernander, på vegne av lisensbetalerne - og ikke Kristiansand kommune, som sper på kronprinsparets apanasje med noen millioner kroner. Dessuten kan saken også ha en skatte- og avgiftsside. Et salg til markedsverdi ville ha tilført fellesskapet en betydelig større sum.

Kronikken bør leses i sin helhet for å få full innsikt i hva han skriver - du finner den her

Gjest skrev:

De er kongelige! Det ER forskjell på kongelige og borgerne. Og siden kongehuset faktisk drar inn mer mynt enn det de koster, hvorfor forlanger vi at de skal være HELT like?? Hva er det som er så galt med litt magi og glamour i dette landet?

Det er lettvint å strø om seg med tall og påstander - kanskje du kan legge til hvor du finner dine utsagn dokumentert? Tenker da ikke på det du skrev om glamour og magi ... for det synes jeg ærlig talt er totalt fraværende i det norske kongehuset - jeg tenkte selvsagt på det du skrev om at "de drar inn mer mynt enn det de koster" ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise-Lotte

Jeg har heller ikke sagt at kronikken til Grimstad er av ny dato - alle med øyne kan se at det står 15. februar 2006 over den.

Det gjenstår og se hvor mange kvadrat "hytta" blir på ... det er i grunnen ikke det interessante i dette. For folk flest er det den evinnelige forskjellsbehandlingen som reageres på ... Hvorfor kan ikke de kjøpe hyttetomt på samme måte som andre mennesker som ønsker seg enten en stor skjærgådseiendom eller en liten koje på fjellet?

I mine øyne så gir de ris til egen bak ved å motta tomt på slike vilkår ... det fører ihvertfall ikke til større oppslutning for monarkiet - tvert imot - det er slikt som er med på å øke motstanden.

Endret av Lise-Lotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

1. Kronprinsparets barn kan ikke gå ut i gata og leke som normalt med mindre de har sikkerhetsvakter med seg, noe som naturlig nok begrenser leken veldig. De trenger da stor boltreplass for barna, hvor de kan ta med seg venner, uten at ting føles "begrenset".

2. De er konstant i media, det finnes omtrent ikke en eneste avis eller sladreblad hvor de ikke er nevnt. De kan ikke gjøre noe som helst uten at dette blir dokumenter. I tillegg gjør de en utrolig jobb for landet, de representerer og gjør reklame i utlandet, og de tar seg av offentlige besøk i Norge, besøk som ofte gir oss store kontrakter som vi tjener masse penger på. Hva fortjener de i lønn for dette? Er det sånn at en kjendis ikke skal tjene bedre enn alle andre, men likevel skal ha trynet sitt på trykk og bli forfulgt overalt?

3. Hvis man da blir enige om at det er greit at de har en "lønn" på ca 5millioner kroner, en lønn som skal dekke boutgifter, sikre biler, personlige antrekk (som de må regne med å bli avbildet av offentlig), personlige tjenestemenn (som de faktisk trenger), legeregninger, mat, bensin osv, er det ikke rettferdig at de får bruke overskuddet sitt til å kjøpe seg fine klær og vesker, reise på ferie, kjøpe kunst og hva de ellers har lyst på? Det er jo ikke vår sak, vi bruker jo også lønna vår på det vi har lyst å bruke den på. Og selvfølgelig gir de masse av sine personlige ressurser til å hjelpe andre mennesker, både gjennom engasjement og i kroner. De har jo feks startet en tradisjon med å invitere vanskeligstilte i Norge på middag på Skaugum hvert år, det er en fantastisk gest syns jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
I mine øyne så gir de ris til egen bak ved å motta tomt på slike vilkår ... det fører ihvertfall ikke til større oppslutning for monarkiet - tvert imot - det er slikt som er med på å øke motstanden.

Problemet er vel snarere at argumentasjon som dette, der man tar utgangspunkt i en sak som beviselig er feil (du har ikke nevnt at spørsmålet du stilte meg er blitt besvart flere ganger, men jeg regner med at du aksepterer fakta), virker sånn at oppslutningen rundt monarkiet øker.

En ting er at det er dumt å ta mannen i stedet for ballen. en annen ting er at det lønner seg å ta de ordentlige sakene, ikke tullesakene.

Men igjen; folk velger forskjellige argument. Bare så synd at noen er så lette å tilbakevise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise-Lotte
Problemet er vel snarere at argumentasjon som dette, der man tar utgangspunkt i en sak som beviselig er feil (du har ikke nevnt at spørsmålet du stilte meg er blitt besvart flere ganger, men jeg regner med at du aksepterer fakta), virker sånn at oppslutningen rundt monarkiet øker.

En ting er at det er dumt å ta mannen i stedet for ballen. en annen ting er at det lønner seg å ta de ordentlige sakene, ikke tullesakene.

Men igjen; folk velger forskjellige argument. Bare så synd at noen er så lette å tilbakevise.

Javel, Mr Kvinneguden - hva er feil? Hva er fakta? Greit hvis du kan være litt konkret istedet for å snakke i gåter.

Det med størrelsen på bygningsmassene er tilbakevist fra Versto - det er faktisk helt normalt å gjøre det når man blir kritisert for noe. Hva som egentlig var planlagt vil hverken du, jeg eller noen utenforstående noensinne få vite.

Er det feil at området ikke er lagt ut til boligformål?

Er det Grimstad sine utsagn du mener er feil?

Forklar hva du mener - så blir ting litt lettere å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine
Jeg har heller ikke sagt at kronikken til Grimstad er av ny dato - alle med øyne kan se at det står 15. februar 2006 over den.

Det gjenstår og se hvor mange kvadrat "hytta" blir på ... det er i grunnen ikke det interessante i dette. For folk flest er det den evinnelige forskjellsbehandlingen som reageres på ... Hvorfor kan ikke de kjøpe hyttetomt på samme måte som andre mennesker som ønsker seg enten en stor skjærgådseiendom eller en liten koje på fjellet?

I mine øyne så gir de ris til egen bak ved å motta tomt på slike vilkår ... det fører ihvertfall ikke til større oppslutning for monarkiet - tvert imot - det er slikt som er med på å øke motstanden.

Kjære deg, nå snur du diskusjonen litt på hue!

Poenget er ikke hvor stor hytta til slutt blir, diskusjonen gjelder hva avisene skal blåse det opp til at det skal være.

Informasjonssjefen på slottet (Astrid Versto) tilbakeviser påstanden om at hytta skal være på 6 - 800 m2 og anser dette som urealistisk.

Disse tallene er jo aldri kommet fra slottet.

Skulle det bli noe av denne hytta på Flekkerøya, er denne arealstørelsen helt urealistisk, sier Versto

Anslagene kommer fra en pr.kåt sivilarkitekt (Maria Kielland Krag)

Du må lese hele saken! Ikke stykkvis og delt.

Endret av Miloine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjesta
Jeg synes den lederen var utrolig bra skrevet og ikke minst beundrer jeg folk som tør si hva de mener - nikkedukker har vi mer enn nok av.

Det er ikke snakk om at pengene istedet skal gå til u-hjelp - det er snakk om å vise edruelighet og måtehold - akkurat DET er kronprinsparet ikke flinke til i praksis. Jeg er så enig med ham som skrev at det er lov å bruke hodet selvom man er kongelig.

Siden det er vanskelig å huske et helt døgn minner jeg om det første innlegget du skrev.

At du hyller en leder som er basert på beviste feil, selv lenge etter at feilene er bevist, er ditt valg. Da er det ikke rart du ønsker ting som er lettere å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Hva som egentlig var planlagt vil hverken du, jeg eller noen utenforstående noensinne få vite.

Du har ikke lest dagens aviser eller nettaviser heller, altså? Vært for opptatt med å kritisere i stedet for å bli oppdatert på det du snakker om?

http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article367771.ece

http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article367387.ece

Jeg har ingen tiltro til Slottet, men jeg har betydelig større tiltro til Kristiansand kommune enn til en redaktør i krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise-Lotte

Og hvis du leser mine svar så ser du at jeg har skrevet at uansett hvor stort de planlegger å bygge så blir de særbehandlet. Som jeg skrev så spiller det egentlig null rolle om de bygger 500 eller 800 kvadrat - de får tillatelse til å bygge i et område som ikke er lagt ut til slikt formål. Og jeg mener at hvis kongehuset vil beholde respekt hos folk så sier de neitakk til slik særbehandling. Og hvis de tar imot så gir de ris til egen bak - selvom du mener at kongehuset har økt oppslutning. Du har vel kanskje dokumentasjon for på standene dine?

Når det gjelder lederen i Fædrelandsvennen så vet hverken du eller jeg hva som egentlig er blitt planlagt. Slottet vil selvsagt tilbakevise slike påstander - noe annet ville vært for dumt når det enda ikke foreligger tydelige og offentlige planer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Når det gjelder lederen i Fædrelandsvennen så vet hverken du eller jeg hva som egentlig er blitt planlagt. Slottet vil selvsagt tilbakevise slike påstander - noe annet ville vært for dumt når det enda ikke foreligger tydelige og offentlige planer.

Dette har du fått svar på 4-5 ganger allerede. Det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...