Gå til innhold

Kan man klippe plenen på Kristi Himmelfartsdag?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Vel, presten i artikkelen jeg linket til mener jo også at denne dagen bør flyttes/fjernes...

Ja for det finnes jo bare prester med standardsyn. Ingen som fex kunne tenke seg å dømme i misskonkurranser og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper "ponktom" kanskje ikke kan trosbekjennelsen jeg :)

(forresten, du som spurte om jeg visste hva pinse er; ikke bare vet jeg hva pinse er, jeg kan trosbekjenneslen utenatt også. Trusvedkjenninga også (som altså er det samme på nynorsk) Og FaderVår for den del. Kan du?)

Mesteparten av trosbekjennelsen har jeg nok glemt for lenge siden da den har liten relevans for mitt daglige virke. Dager som spretten og pinsa derimot, tvangsinngår i livet mitt, og da vet jeg hva de dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
. Dager som spretten og pinsa derimot, tvangsinngår i livet mitt, og da vet jeg hva de dreier seg om.

Kan du ikke oppdatere uopplyste Frysepulver da?

*hjelpsom*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Ja for det finnes jo bare prester med standardsyn. Ingen som fex kunne tenke seg å dømme i misskonkurranser og slikt.

Selvsagt ikke, men ettersom Punktom her sies å være en syndig liten xxxx må jeg da få lov til å legge til at det finnes prester som deler hans synspunkt

Innlegget er endret. Reglene. Orakel - mod.

Endret av orakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som synes det er så tåpelig at man ikke skal få lov til å bråke hvilken dag som helst. Synes ikke dere det er litt deilig med en dag hvor det er fredelig rundt en?

Er det ikke litt digg at på søndag kan man sitte i hagen og høre bare fuglekvitter?

... ikke at jeg har hage, eller er religiøs, men at noen dager er "fredet" synes jeg er deilig.

Synes det er deilig at alt er stengt søndager også, for da er det en dag jeg ikke kan gjøre noen ærend :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men dere som synes det er så tåpelig at man ikke skal få lov til å bråke hvilken dag som helst. Synes ikke dere det er litt deilig med en dag hvor det er fredelig rundt en?

Er det ikke litt digg at på søndag kan man sitte i hagen og høre bare fuglekvitter?

... ikke at jeg har hage, eller er religiøs, men at noen dager er "fredet" synes jeg er deilig.

Synes det er deilig at alt er stengt søndager også, for da er det en dag jeg ikke kan gjøre noen ærend  :sjarmor:

Det kan jeg være enig i.

Men det er prinsippet om at vi skal etterleve en religion som former mitt synspunkt på dette. Tror vel ellers dette for folk flest er et lite problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke oppdatere uopplyste Frysepulver da?

*hjelpsom*

Ja, Evelina, jeg kan fortelle deg hva pinsen dreier seg om.

Pinse, av latinsk for 50 eller noe, og dermed 50 dager etter at snekkeren sto opp fra de døde. Denne dagen åndsvoldtok den hellige ånd disiplene og de fikk for første gang smake den berusende makten man får over folk ved å hevde man har en spesiell kobling til sjefen.

Sånn ca. Iallfall fikk disiplene kjennskap til ånden. En av de tre guder (for dem på den tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Og der fikk jeg min bekreftelse.

Forøvrig kan jeg opplyse deg om at jeg også kan min trosbekjennelse ;)

Innlegget er endret. Reglene. Orakel - mod.

Endret av orakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg gidder da ikke å respektere lover jeg ikke er enig i. Så lenge jeg ikke skader andre så bryter jeg dem hvis jeg finner det fordelaktig. Slike lover er veiledene for oss som klarer å styre våre egne liv, og absolutte for dere som ikke makter dette.

Den manglende respekten for lover og regler i dette landet er skremmende. "Så lenge jeg ikke blir tatt gjør jeg det som er best for meg!"

Å bråke på helligdager er, om ikke fysisk skadelig, så er det i allefall ikke alle som setter pris på det. Men så lenge du får gjort det du vil, selv om du bryter lover, så er det greit? Jeg har ingenting i mot om naboene mine klippe plen eller annet på helligdager, men jeg kan faktisk tenke så langt at jeg skjønner at andre har andre meninger enn meg og respekterer det!

Som nevnt tidligere: om dere er i mot en lov, så er det ikke riktig vei å gå å bare overse loven/ gjøre som du selv synes er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Evelina, jeg kan fortelle deg hva pinsen dreier seg om.

Pinse, av latinsk for 50 eller noe, og dermed 50 dager etter at snekkeren sto opp fra de døde. Denne dagen åndsvoldtok den hellige ånd disiplene og de fikk for første gang smake den berusende makten man får over folk ved å hevde man har en spesiell kobling til sjefen.

Sånn ca. Iallfall fikk disiplene kjennskap til ånden. En av de tre guder (for dem på den tid).

Ja, dette innlegget lyser jo av respekt for andres tro. Jeg er ikke interessert i å diskutere mer med deg i denne saken så lenge du oppfører deg som en fjortis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for det finnes jo bare prester med standardsyn. Ingen som fex kunne tenke seg å dømme i misskonkurranser og slikt.

:ler: Nettopp!

Dessuten kan Kristi himmelfartsdag være en viktig dag for kristne selv om noen kirkelig ansatte mener det ikke bør være fridag. Andre kirkelige ansatte (meg, f. eks.) mener noe annet. Det kan vi godt diskutere, men så lenge det nå ER en helligdag, bør man respektere helligdagsfreden og la plenklipperen stå (og det var faktisk det vi egentlig diskuterte her, hvis noen hadde glemt det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men konklusjonen er at svar til trådstarter er:

Det er ulovlig i forhold til norsk lov å klippe plenen på Kristi Himmelfartsdag, samtidig er det mange som mener at du kan gjøre som du vil, og det er flere som er uenig i det.

Så du gjør som du vil, om det er å klippe plenen eller ei, så får vi se hva som skjer, fint om vi får høre hva det ble til at du gjorde! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

*vurderer sterkt å stikke hjem til mamma og pappa og tilby mine tjenester i hagen i morgen - her er det jo bare asfalt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
*vurderer sterkt å stikke hjem til mamma og pappa og tilby mine tjenester i hagen i morgen - her er det jo bare asfalt*

*imponert over pulvers modenhet i denne saken*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
*imponert over pulvers modenhet i denne saken*

*Pulver synes det er svært så modent å tilby seg å hjelpe foreldrene sine i hagen på en fridag fremfor å ligge langflat og spy ut gårsdagens alkoholinntak*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette innlegget lyser jo av respekt for andres tro. Jeg er ikke interessert i å diskutere mer med deg i denne saken så lenge du oppfører deg som en fjortis.

Dette er ikke en diskusjon om andres tro, men om en offentlig høytidsdag. Denne dagen er noe vi alle må forholde oss til, og tolerer du ikke at andre har et annet syn på den enn deg, så sliter du vel litt med å leve i et demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Samme for meg når naboene her klipper plena.

Men jeg vet at alle andre ikke har samme mening, så hvorfor skal man på død og liv klippe plena på helligdager liksom?

Jeg synes ikke man bør gjøre det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditto.

Forstår du hva vi egentlig diskuterer her?

Vi diskuterer altså ikke din navlebeskuende tro, men det faktum at resten av oss må ta fri på denne dagen, og respektere hellidagsfreden, for et knøttlite mindretall som faktisk feirer det hellige ved denne dagen.

Jeg vil anbefale deg å stikke fingeren ut av navlen og ned i jorda, og sett deg samtidig ned og reflekter litt over hva denne dagen faktisk har å si for FLERTALLET av folket i dette landet.

Og det er altså ikke Kristus himmelferd, men en mulighet for langhelg på hytta, storvask i hjemmet og sove litt lenger. Og det er for det siste folk klager over at det bråkes litt på denne dagen. Det er ikke av respekt for Jesus eller noe religiøst, men dagen har blitt en personlig hviledag uten noen som helst tilknytning til noe åndelig. Men den kommersielle kirka bryr seg vel ikke om slikt åndelig. Så lenge folk tilsynelatende er religiøse ved å ikke klippe gresset sier de seg fornøyde. Er det rart muslimer er frustrert over det "kristne" Norge.

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del: Må plena klippes, og det er vær til det, så klipper jeg den. Helligdag, søndag eller lørdag.

Jeg bryr meg ikke hvis naboen klipper plena, og jeg er ganske sikker på at de ikke bryr seg heller i motsatt tilfelle.

Jeg synes derimot det kan være litt hyggelig å høre litt lyder rundt seg, det bråker ikke så mye da. :forvirret:

Meldt bare regn her til i mårrå, så da blir det kanskje klipping til helga! Om det er lørdag eller søndag spiller vel ingen rolle, må ta den dagen det passer best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...