Gå til innhold

Kan man klippe plenen på Kristi Himmelfartsdag?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Lover og regler er det av en grunn. Nemlig!

Og hva med "oss som ikke er kristne"? Sprøyt!

Har dere hørt om respekt for andre - for andres tro - for andres meninger - for lover og regler!

Samfunnet idag - og vi med det (ja, for det er jo vi som er samfunnet) blir mer og mer egoistisk. Det er meg - mitt behov - mine ting - mine meninger - mitt syn............. :frustrert:

Hva med å starte med å tenke litt lenger enn det nesa rekker :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lover og regler er det av en grunn.  Nemlig!

Og hva med "oss som ikke er kristne"?  Sprøyt!

Har dere hørt om respekt for andre - for andres tro - for andres meninger - for lover og regler!

Samfunnet idag - og vi med det (ja, for det er jo vi som er samfunnet) blir mer og mer egoistisk.  Det er meg - mitt behov - mine ting - mine meninger - mitt syn.............  :frustrert:

Hva med å starte med å tenke litt lenger enn det nesa rekker  :sjenert:

Oversatt: "folk er så egoistiske. Det er bare jeg som tenker på meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oversatt: "folk er så egoistiske. Det er bare jeg som tenker på meg".

Det var en dårlig oversettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo oppe i media her i Bergen i fjor i alle fall, at grunnet mange klager var det gitt en advarsel, og nå kom de til å begynne med bøter for de som brøt helligdagsfreden.

Det er en lov. en lov som ikke ofte benyttes til bøtlegging, men de kan godt gjøre det.

Det er og blir en lov, en del av de norske lvoer. Som man skal overholde enten man er kristen eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg synes man fint kan klippe plener, sage ned trær etc. Men det er fordi jeg er en liten bråkmaker ;)

Hvis vi skal respektere alle religioner får vi vel snart ikke annet å gjøre da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, om du ikke respekterer alle religioner, så kan du jo i alle fall respektere norsk lov? Og den sier at det er helligdagsfred bl.a Kristi Himmelfartsdag og at støy som plenklipping, snekring etc altså ikke er lovlig og kan straffes med bot.

Det har med å respekter NORSK LOV, ikke KRISTENDOM om du vil se slik på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vel, om du ikke respekterer alle religioner, så kan du jo i alle fall respektere norsk lov? Og den sier at det er helligdagsfred bl.a Kristi Himmelfartsdag og at støy som plenklipping, snekring etc altså ikke er lovlig og kan straffes med bot.

Det har med å respekter NORSK LOV, ikke KRISTENDOM om du vil se slik på det.

Men om man ikke legger press på blir jo lovene aldri endret og vi må slite med disse kristengreiene for alltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Men om man ikke legger press på blir jo lovene aldri endret og vi må slite med disse kristengreiene for alltid?

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man ikke legger press på blir jo lovene aldri endret og vi må slite med disse kristengreiene for alltid?

Og du velger å utøve dette presset ved å klippe plenen på Kristi Himmelfartsdag? :ler: Tror nok det må hardere skyts til for å avskaffe statskirken, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle religioner som er statsreligion i Norge, da.

Nå er det ikke slik at 99% av norske folk sitter og reflekterer om Jesus på himmelspretten heller.

Slike lover er tåpelig. Ja, jeg vet kvinner gjør alt de blir fortalt de skal gjøre, og aldri klager, men for meg er det bare fint at flere of flere gjør noe fornuftig denne dagen. For denne fridagen er bare tåpelig, og har intet med religion å gjøre.

Rekk opp hånda dere ti her inne som vet hva pinsen dreier seg om? Ned med hånda du som trodde det hadde noe med en ekstra dag på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og du velger å utøve dette presset  ved å klippe plenen på Kristi Himmelfartsdag?  :ler:  Tror nok det må hardere skyts til for å avskaffe statskirken, gitt.

Hvem vil avskaffe staskjerka? Ikke jeg :ler:

Det er kirkens innflytelse på vanlige folks hverdag som må mykes opp. Norge er et sekulært samfunn, og kirken er en del av samfunnet, ikke grunnvollen samfunnet bygger på.

Jeg minner om at det på åtti-tallet ikke var lov å ha utesteder åpne i påsken, og det var heller ikke lov å danse, le og ha det moro.

Ikke alle er kristne, og det å være kristen bør være et valg, ikke et påbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For denne fridagen er bare tåpelig, og har intet med religion å gjøre.

Rekk opp hånda dere ti her inne som vet hva pinsen dreier seg om? Ned med hånda du som trodde det hadde noe med en ekstra dag på hytta.

Selv om den ikke har noe med religion å gjøre for deg, kan den vel ha det for andre?

Og ja, jeg vet hva pinse handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du velger å utøve dette presset  ved å klippe plenen på Kristi Himmelfartsdag?  :ler:  Tror nok det må hardere skyts til for å avskaffe statskirken, gitt.

Himmelspretten som en helligdag har da ikke nødvendigvis noe med at vi har en statkirke å gjøre. Selv sterkt religiøse land som Italia har ikke en fridag på denne dagen. Og det er hva det dreier seg om: fridag. Ikke en helligdag.

Vekk med himmelspretten, skjærtorsdag og andre-dagene. Jeg vil bestemme selv når jeg vil benytte meg av disse fridagene som ikke har noe hellige over seg for brorparten av dette landets innbyggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Himmelspretten som en helligdag har da ikke nødvendigvis noe med at vi har en statkirke å gjøre.

Selvfølgelig har den det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om  den ikke har noe med religion å gjøre for deg, kan den vel ha det for andre?

Og ja, jeg vet hva pinse handler om.

Du kan ikke akkurat vite så mye om hva som rører seg i folkesjela i Norge hvis du tror mange ser noe hellig ved denne dagen. Gro-dagen dukket jo opp for at folk lettere skulle ta seg en langhelg da så mange skulket fredagen uansett for å få litt ekstra tid på hytta.

Bare fordi kanskje du og noen prosent til i dette landet ser på denne dagen som hellig er ingen grunn til at resten av oss skal se på den som hellig, og må bli tvunget til å ta fri denne dagen i stedet for en annen dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har den det.

Ærlig talt: det finnes da land med statsreligioner som ikke har denne dagen som offentlig fridag, så vi trenger ikke å gå omveien med å fjerne statskirken for å gjøre denne dagen til en vanlig arbeidsdag.

Det er greit å være litt pragmatisk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...