Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #21 Skrevet 19. mai 2006 Jeg blir litt matt av sånne tråder. Vi har det generelt sett så ufattelig godt, så jeg fatter ikke at det å være med på spleiselag som NRK lisens og veiavgift er noe å sutre over! Men kanskje det er sånn at jo bedre vi får det jo mer selvoptatte blir vi? Ingen vil være med på å betale eller bidra, men de aller fleste er jo svært interessert i hva de selv kan ha "rett på" fra samfunnet. ← Helt enig med deg Embla S. Egoismen er vel en av de største sykdommene i dette landet.
Arkana Skrevet 19. mai 2006 #22 Skrevet 19. mai 2006 Jeg blir litt matt av sånne tråder. Vi har det generelt sett så ufattelig godt, så jeg fatter ikke at det å være med på spleiselag som NRK lisens og veiavgift er noe å sutre over! Men kanskje det er sånn at jo bedre vi får det jo mer selvoptatte blir vi? Ingen vil være med på å betale eller bidra, men de aller fleste er jo svært interessert i hva de selv kan ha "rett på" fra samfunnet. ← Jeg kunne ikke vært mer enig.
Gjest Embla s Skrevet 19. mai 2006 #23 Skrevet 19. mai 2006 Jeg sykler sjeldent på sykkelveier. Da er det kanskje rettferdig at de trekker fra litt på skatten min slik at jeg slipper å betale for denne varen? Så kan jo fjortisene (som bruker de mest) betale for dette selv!
Samantha Skrevet 19. mai 2006 #24 Skrevet 19. mai 2006 Eg blir og matt av personar som ikkje vil vere med å bidra på ting. Men eg syns at lisensen er alt for høg og at det burde vore valgfritt å kutte den ut. På samme måte som at du kjøper lodd frå 4H/fotballgruppa viss du vil, du blir ikkje kjeppjaga av inkassomannen om du ikkje vil støtte dei. For eg syns rett og slett NRK kan sammenliknast med 4H/fotball/korps og andre "hobbyting". Å sammenlikne det med sosialen blir for meg meningslaust.
Gjest gjesta Skrevet 19. mai 2006 #25 Skrevet 19. mai 2006 Seriøst.. snakka vi grådig her?? eg skulla VILLIG betalt den dobbelte summen som eg betala i lisensavgift årlig til tiggara eller folk som går på sosialen, uten å mukke.. men å betale penga til NRK? og deira ansatte.. som tjena tjukt i penga fra før, det syns eg faktisk e unødvendig når eg ikkje bruka varen NRK.
Gjest gjesta Skrevet 19. mai 2006 #26 Skrevet 19. mai 2006 (endret) Jeg sykler sjeldent på sykkelveier. Da er det kanskje rettferdig at de trekker fra litt på skatten min slik at jeg slipper å betale for denne varen? Så kan jo fjortisene (som bruker de mest) betale for dette selv! ← eg syns rett og slett NRK lisensavgift og skatt ikkje kan samanlinkast. eg betala skatt med GLEDE!! Endret 19. mai 2006 av Robinie
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #27 Skrevet 19. mai 2006 Eg blir og matt av personar som ikkje vil vere med å bidra på ting. Men eg syns at lisensen er alt for høg og at det burde vore valgfritt å kutte den ut. På samme måte som at du kjøper lodd frå 4H/fotballgruppa viss du vil, du blir ikkje kjeppjaga av inkassomannen om du ikkje vil støtte dei. For eg syns rett og slett NRK kan sammenliknast med 4H/fotball/korps og andre "hobbyting". Å sammenlikne det med sosialen blir for meg meningslaust. ← La alt være valgfritt - så bestemmer vi selv hva vi vil støtte. Les nå hva du skriver da menneske.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #28 Skrevet 19. mai 2006 eg syns rett og slett NRK lisensavgift og skatt kan samanlinkast. eg betala skatt med GLEDE!! ← Javel - da betaler du vel Nrk-lisensen med glede også da - siden det i dine øyne er jevnstilt med skatt.
Samantha Skrevet 19. mai 2006 #29 Skrevet 19. mai 2006 La alt være valgfritt - så bestemmer vi selv hva vi vil støtte. Les nå hva du skriver da menneske. ← Les kva eg skriv sjølv du. Les en gang til. Har absolutt ikkje skrive at alt skal vere valgfritt.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #30 Skrevet 19. mai 2006 Seriøst.. snakka vi grådig her?? eg skulla VILLIG betalt den dobbelte summen som eg betala i lisensavgift årlig til tiggara eller folk som går på sosialen, uten å mukke.. men å betale penga til NRK? og deira ansatte.. som tjena tjukt i penga fra før, det syns eg faktisk e unødvendig når eg ikkje bruka varen NRK. ← I all verden da. Så det bunner altså i misunnelse fordi du mener ansatte i Nrk tjener for mye? Og om du ikke ser på Nrk, så skal du altså betale lisens hvis du har tv eller tvkort. Har du vurdert å sette deg inn i det emnet du diskuterer?
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #31 Skrevet 19. mai 2006 Les kva eg skriv sjølv du. Les en gang til. Har absolutt ikkje skrive at alt skal vere valgfritt. ← Neida, jeg ser du skriver at du skal velge. Da antok jeg automatisk at det samme ville gjelde for alle andre. Men der tok jeg kanskje feil - du skal ha alle godene og alle andre skal bekoste dem. Ble det riktig nå?
Samantha Skrevet 19. mai 2006 #32 Skrevet 19. mai 2006 Neida, jeg ser du skriver at du skal velge. Da antok jeg automatisk at det samme ville gjelde for alle andre. Men der tok jeg kanskje feil - du skal ha alle godene og alle andre skal bekoste dem. Ble det riktig nå? ← Det var nok ikkje heilt riktig nei. Dei tinga eg nevnte (4H, fotball, korps o.l) ER allereide valgfrfitt (for alle ja) om ein vil støtte. Det syns eg NRK-lisensen burde vere også. Ting som skatten går til (litt meir viktige ting i mine auge) bør ikkje vere valgfri for nokon (ikkje meg ein gong! ) No håpar eg du forstår kva eg meinar. Men eg forklarar gjerne meir viss du er i tvil om noko. Berre sei ifrå! Skal ikkje legge meg heilt enda trur eg.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #33 Skrevet 19. mai 2006 Det var nok ikkje heilt riktig nei. Dei tinga eg nevnte (4H, fotball, korps o.l) ER allereide valgfrfitt (for alle ja) om ein vil støtte. Det syns eg NRK-lisensen burde vere også. Ting som skatten går til (litt meir viktige ting i mine auge) bør ikkje vere valgfri for nokon (ikkje meg ein gong! ) No håpar eg du forstår kva eg meinar. Men eg forklarar gjerne meir viss du er i tvil om noko. Berre sei ifrå! Skal ikkje legge meg heilt enda trur eg. ← Ok - da synes jeg det burde være valgfritt å betale for skolen. Kanskje Embla S synes det burde være valgfritt å betale for sykkelveier? Jeg finner det vanskelig å forstå hva du mener, men jeg forstår godt hva du skriver.
Gjest gjesta Skrevet 19. mai 2006 #34 Skrevet 19. mai 2006 Javel - da betaler du vel Nrk-lisensen med glede også da - siden det i dine øyne er jevnstilt med skatt. ← hehe, det der redigerte eg.. blei så ivrig at IKKJE datt ut..
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #35 Skrevet 19. mai 2006 hehe, det der redigerte eg.. blei så ivrig at IKKJE datt ut.. ← Jeg så det i ettertid. Men forstår du ikke at alt vi betaler av skatter og avgifter til det offentlige kan kalles det samme? De kan gjerne finansiere Nrk over statsbudsjettet. Dagens ordning henger igjen fra den tiden hvor det ikke var så vanlig som nå å ha tv. Ville det vært greit for deg hvis det ble finansiert over statsbudsjettet? All den tid du betaler skatt med glede, og avgiften da ville vært inkludert i skatten.
Samantha Skrevet 19. mai 2006 #36 Skrevet 19. mai 2006 Ok - da synes jeg det burde være valgfritt å betale for skolen. Kanskje Embla S synes det burde være valgfritt å betale for sykkelveier? Jeg finner det vanskelig å forstå hva du mener, men jeg forstår godt hva du skriver. ← Eg skjønnar kva du meinar. Men det spørs vel berre kva bås ein vil sette ting i. Eg set NRK i ein uviktig bås saman med Hjelle Skulemusikk liksom. Ting som skular, sykkelvegar, eldreboligar, u-hjelp o.l ser eg på viktig sjølv om det ikkje gangar meg direkte. Eg vil gjerne at det skal bli fleire og betre eldreboligar i Oslo sjølv om EG aldri kjem til å bu der. Eg vil gjerne at Alta skal få ny ungdomsskule, sjølv om mine ungar aldri kjem til å gå der. Eg betalar gjerne skatt for at Afrika kan få u-hjelp frå Norge, sjølv om det ikkje er EG som får u-hjelpa. Poenget er berre at noko ser eg på som viktig og noko ser eg på som mindre viktig.
Gjest gjesta Skrevet 19. mai 2006 #37 Skrevet 19. mai 2006 Ville det vært greit for deg hvis det ble finansiert over statsbudsjettet? All den tid du betaler skatt med glede, og avgiften da ville vært inkludert i skatten. ← Da ville det nok blitt en heilt anna sak ja. for da hadde ALLE måtta betalt. For eg syns det e rimelig surt å betale dei pengane når svææært mange andre lure seg unna..
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #38 Skrevet 19. mai 2006 Poenget er berre at noko ser eg på som viktig og noko ser eg på som mindre viktig. ← Nettopp - og andre har andre prioriteringer. Er det som er saken med å leve sammen i et samfunn - vi gir og tar sånn at alle kan få det greit.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #39 Skrevet 19. mai 2006 Da ville det nok blitt en heilt anna sak ja. for da hadde ALLE måtta betalt. For eg syns det e rimelig surt å betale dei pengane når svææært mange andre lure seg unna..← Så derfor mener du at det er helt greit at også du lurer deg unna?? Snakk om idioti.
apple Skrevet 19. mai 2006 #40 Skrevet 19. mai 2006 Eg er ikkje noko særleg glad i NRK-lisensen, nettopp fordi NRK ikkje er noko "viktig" på lik linje med helsevesenet og sykkelvegar. Eg synest faktisk at det burde vore slik at NRK var ein kanal me kunne velja om me ville ha på fjernsynet vårt, på lik linje med andre kanalar det går an å kjøpa tilgang til. Men nå er det forsåvidt ikkje slik det fungerer med andre kanalar heller, ein må jo vanlegvis kjøpa store pakkar med veldig mange kanalar, og eg ville med glede ha kvitta meg med halvparten av våre kanalar dersom eg fekk betala mindre enn eg gjer nå. Men sjølv om eg ikkje likar NRK-lisensen, så gjev jo ikkje dette meg rett til å bestemma at då er det greitt at eg bare bryt lova og ikkje betaler! Dersom alle som var imot lisens organiserte seg og fortalte dette til NRK/politikarane, så hadde kanskje lisensen forsvunne? Eg forstår ikkje kvifor folk meiner at dei har ein rett til å bryta dei lovane dei ikkje likar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå