Gjest d'Arc Skrevet 19. mai 2006 #81 Skrevet 19. mai 2006 Så "det er våre" skal bety det samme som "det er oss"? Hvordan kan man si det i stedet? :klø: ← Nei, si det
Gjest gjest1 Skrevet 19. mai 2006 #82 Skrevet 19. mai 2006 Hvor mange klarer dere? : http://www.sprakrad.no/upload/torget/leik/bokmaal05.htm ← 57% - æsj her var det mye degenerering av språket... alt er lov jo. Ingen regler lenger.. Alt jeg har pugget og lært gjennom ni harde år har vært bortkastet!!!!
Hu i Svingen Skrevet 19. mai 2006 #83 Skrevet 19. mai 2006 Hvor mange klarer dere? : http://www.sprakrad.no/upload/torget/leik/bokmaal05.htm ← Jeg er stolt over å si at det er lenge siden jeg gikk på skolen. Og at jeg gjør mitt beste for å fremme riksmål fremfor bokmål. Sideformer er forkastelig!
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 19. mai 2006 #85 Skrevet 19. mai 2006 Språkrådet burde strøket/stryket/strøkket/eller hva faen man kan velge og vrake i nå.
Hu i Svingen Skrevet 19. mai 2006 #86 Skrevet 19. mai 2006 Språkrådet burde strøket/stryket/strøkket/eller hva faen man kan velge og vrake i nå. ← Hva burde de ha strøkket?
Klips Skrevet 19. mai 2006 #87 Skrevet 19. mai 2006 Fy fader. Du kan jo skrive hva du vil, jo "Er det riktig at hvis og viss nå er likestilte former? - JA!" viss! (ok, der avslørte jeg et svar. sorry)
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 19. mai 2006 #88 Skrevet 19. mai 2006 Hva burde de ha strøkket? ← Norsk/norskt/nårsk vel.
Gjest 2324 Skrevet 19. mai 2006 #89 Skrevet 19. mai 2006 Kan man skrive hvis på nynorsk? Trodde det bare var på bokmål man kunne det jeg, derfor er viss sidestilt fordi det er det som brukes på nynorsk. Mulig jeg er på jordet nå.
Gjest Camelia Skrevet 19. mai 2006 #90 Skrevet 19. mai 2006 Språkrådet burde strøket/stryket/strøkket/eller hva faen man kan velge og vrake i nå. ← Enig! Greit nok at språk er dynamisk og lar seg styre av talespråket, men noe går det jo an å prøve å regulere! "Hun slo han!" Arg! Språket forenkles og mister så mange fasetter! Norsk er et fattig nok språk fra før (sammenlign bare med en del søreuropeiske språk, f.eks.)
Hu i Svingen Skrevet 19. mai 2006 #91 Skrevet 19. mai 2006 Fy fader. Du kan jo skrive hva du vil, jo "Er det riktig at hvis og viss nå er likestilte former? - JA!" viss! ← I know! Det er latterlig.
Gjest gjest1 Skrevet 19. mai 2006 #92 Skrevet 19. mai 2006 Det ender med nordmenn om ti år skriver som førsteklassinger alle sammen - er dette en god utvikling? MÅ det alltid tas hensyn til de har tyngst for det??
Hu i Svingen Skrevet 19. mai 2006 #93 Skrevet 19. mai 2006 Enig! Greit nok at språk er dynamisk og lar seg styre av talespråket, men noe går det jo an å prøve å regulere! "Hun slo han!" Arg! Språket forenkles og mister så mange fasetter! Norsk er et fattig nok språk fra før (sammenlign bare med en del søreuropeiske språk, f.eks.) ← Akkurat! Fransk har så vidt jeg vet ikke tatt inn nye ord (bortsett fra enkelte ord for nye oppfinnelser) på noen hundre år (eller noe sånt - lenge i hvert fall). På hvilken måte kan man si at fransk er et fattig språk? Og det til tross for at de har under halvparten av det antallet ord som det norske språket har.
Gjest 2324 Skrevet 19. mai 2006 #94 Skrevet 19. mai 2006 Det ender med nordmenn om ti år skriver som førsteklassinger alle sammen - er dette en god utvikling? MÅ det alltid tas hensyn til de har tyngst for det?? ← Grunnen til at det har blitt slik er jo på grunn av samnorsktanken, og det håpløse i at vi har to skriftspråk.
Hu i Svingen Skrevet 19. mai 2006 #95 Skrevet 19. mai 2006 Grunnen til at det har blitt slik er jo på grunn av samnorsktanken, og det håpløse i at vi har to skriftspråk. ← To skriftspråk er greit. Samnorsk er HAT!
Gjest Camelia Skrevet 19. mai 2006 #96 Skrevet 19. mai 2006 Bare vent, om noen år så skriver vi (vel, ikke jeg! ) sjempesjedelig! Sjedekollisjon! Sjøttkaker!
Gjest 2324 Skrevet 19. mai 2006 #97 Skrevet 19. mai 2006 Bare vent, om noen år så skriver vi (vel, ikke jeg! ) sjempesjedelig! Sjedekollisjon! Sjøttkaker! ← Over mitt lik. Kommer også til å terpe på slike ting med mine barn.
Gjest gjest1 Skrevet 19. mai 2006 #98 Skrevet 19. mai 2006 Bare vent, om noen år så skriver vi (vel, ikke jeg! ) sjempesjedelig! Sjedekollisjon! Sjøttkaker! ← Gangbang?
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 19. mai 2006 #99 Skrevet 19. mai 2006 Gangbang? ← Nei, det er når lesber har sex.
Klips Skrevet 19. mai 2006 #100 Skrevet 19. mai 2006 Kan man skrive hvis på nynorsk? Trodde det bare var på bokmål man kunne det jeg, derfor er viss sidestilt fordi det er det som brukes på nynorsk. Mulig jeg er på jordet nå. ← Men er nynorske former sidestilt med bokmål? Jeg mener, man må vel holde seg til det ene eller det andre? Ikke skrive en lang bokmålstekst og så plutselig "viss"? Hvis det altså er nynorsk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå