Gå til innhold

Skriveferdigheter her på KG

Fremhevede innlegg

Gjest d'Arc
Skrevet
Så "det er våre" skal bety det samme som "det er oss"? Hvordan kan man si det i stedet? :klø:

Nei, si det :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Språkrådet burde strøket/stryket/strøkket/eller hva faen man kan velge og vrake i nå.

Skrevet
Språkrådet burde strøket/stryket/strøkket/eller hva faen man kan velge og vrake i nå.

Hva burde de ha strøkket?

Skrevet

Fy fader. Du kan jo skrive hva du vil, jo :overrasket:

"Er det riktig at hvis og viss nå er likestilte former? - JA!"

viss!

:overrasket:

(ok, der avslørte jeg et svar. sorry)

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
Hva burde de ha strøkket?

Norsk/norskt/nårsk vel.

Skrevet

Kan man skrive hvis på nynorsk? Trodde det bare var på bokmål man kunne det jeg, derfor er viss sidestilt fordi det er det som brukes på nynorsk. Mulig jeg er på jordet nå.

Gjest Camelia
Skrevet

Enig! :frustrert:

Greit nok at språk er dynamisk og lar seg styre av talespråket, men noe går det jo an å prøve å regulere!

"Hun slo han!"

Arg! Språket forenkles og mister så mange fasetter! Norsk er et fattig nok språk fra før (sammenlign bare med en del søreuropeiske språk, f.eks.)

Skrevet
Fy fader. Du kan jo skrive hva du vil, jo  :overrasket:

"Er det riktig at hvis og viss nå er likestilte former? - JA!"

viss!

:overrasket:

I know! :kvalm: Det er latterlig.

Gjest gjest1
Skrevet

Det ender med nordmenn om ti år skriver som førsteklassinger alle sammen - er dette en god utvikling?

MÅ det alltid tas hensyn til de har tyngst for det??

Skrevet
Enig! :frustrert:

Greit nok at språk er dynamisk og lar seg styre av talespråket, men noe går det jo an å prøve å regulere!

"Hun slo han!"

Arg! Språket forenkles og mister så mange fasetter! Norsk er et fattig nok språk fra før (sammenlign bare med en del søreuropeiske språk, f.eks.)

Akkurat! Fransk har så vidt jeg vet ikke tatt inn nye ord (bortsett fra enkelte ord for nye oppfinnelser) på noen hundre år (eller noe sånt - lenge i hvert fall). På hvilken måte kan man si at fransk er et fattig språk? Og det til tross for at de har under halvparten av det antallet ord som det norske språket har.

Skrevet
Det ender med nordmenn om ti år skriver som førsteklassinger alle sammen - er dette en god utvikling?

MÅ det alltid tas hensyn til de har tyngst for det??

Grunnen til at det har blitt slik er jo på grunn av samnorsktanken, og det håpløse i at vi har to skriftspråk.

Skrevet
Grunnen til at det har blitt slik er jo på grunn av samnorsktanken, og det håpløse i at vi har to skriftspråk.

To skriftspråk er greit. Samnorsk er HAT!

Gjest Camelia
Skrevet

Bare vent, om noen år så skriver vi (vel, ikke jeg! :frustrert: ) sjempesjedelig!

Sjedekollisjon!

Sjøttkaker!

:kvalm:

Skrevet
Bare vent, om noen år så skriver vi (vel, ikke jeg!  :frustrert: ) sjempesjedelig!

Sjedekollisjon!

Sjøttkaker!

Over mitt lik.

Kommer også til å terpe på slike ting med mine barn.

Gjest gjest1
Skrevet
Bare vent, om noen år så skriver vi (vel, ikke jeg!  :frustrert: ) sjempesjedelig!

Sjedekollisjon!

Sjøttkaker!

Gangbang?

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
Gangbang?

Nei, det er når lesber har sex.

Skrevet
Kan man skrive hvis på nynorsk? Trodde det bare var på bokmål man kunne det jeg, derfor er viss sidestilt fordi det er det som brukes på nynorsk. Mulig jeg er på jordet nå.

Men er nynorske former sidestilt med bokmål? Jeg mener, man må vel holde seg til det ene eller det andre? Ikke skrive en lang bokmålstekst og så plutselig "viss"? Hvis det altså er nynorsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...